handdator

Visa fullständig version : sänkt mig i antal reps under deff, tappat muskelmassa?


tankz
2009-05-10, 21:51
Tjena.

Jag har deffat i 2 veckor nu, dagen innan jag började deffa satte jag 4x6 på 80 kg i bänk, det sista repet gick precis upp. 2 veckor in i deffen gör jag 6+6+5+5 reps på 80 kg, samma omständigheter vad gäller teknik, vila etc.
Betyder det då att jag har tappat muskelmassa, och om jag fortsätter såhär resterande tid av deffen, kan det ju sluta riktigt illa antar jag.. Har gått ner 3 kg på 2 veckor de första 2 veckorna, är väl mest vätska antar jag men jag tyckte jag hade mkt fett på magen innan och nu har jag inte särskilt mycket kvar, midjemåttet har minskat med 4 cm typ. Kan jag fortsätta såhär eller vad tror ni?

prOtotype
2009-05-10, 22:13
Tjena.

Jag har deffat i 2 veckor nu, dagen innan jag började deffa satte jag 4x6 på 80 kg i bänk, det sista repet gick precis upp. 2 veckor in i deffen gör jag 6+6+5+5 reps på 80 kg, samma omständigheter vad gäller teknik, vila etc.
Betyder det då att jag har tappat muskelmassa, och om jag fortsätter såhär resterande tid av deffen, kan det ju sluta riktigt illa antar jag.. Har gått ner 3 kg på 2 veckor de första 2 veckorna, är väl mest vätska antar jag men jag tyckte jag hade mkt fett på magen innan och nu har jag inte särskilt mycket kvar, midjemåttet har minskat med 4 cm typ. Kan jag fortsätta såhär eller vad tror ni?

Låter som ett helt perfekt resultat. Träning under deff handlar om att behålla så mycket muskelmassa som möjligt, du kan inte förvänta dig en ökning

ceejay
2009-05-10, 22:19
tycker du hållt styrkan ganska stabil!

C.E.J.
2009-05-10, 22:24
Tjena.

Jag har deffat i 2 veckor nu, dagen innan jag började deffa satte jag 4x6 på 80 kg i bänk, det sista repet gick precis upp. 2 veckor in i deffen gör jag 6+6+5+5 reps på 80 kg, samma omständigheter vad gäller teknik, vila etc.
Betyder det då att jag har tappat muskelmassa, och om jag fortsätter såhär resterande tid av deffen, kan det ju sluta riktigt illa antar jag.. Har gått ner 3 kg på 2 veckor de första 2 veckorna, är väl mest vätska antar jag men jag tyckte jag hade mkt fett på magen innan och nu har jag inte särskilt mycket kvar, midjemåttet har minskat med 4 cm typ. Kan jag fortsätta såhär eller vad tror ni?

Bara för att du satt preciiiiis 4x6x80 en gång betyder inte det att du ska kunna göra det igen på beställning, deff eller inte.

Rahf
2009-05-10, 22:30
Det låter fullt normalt det där. C.E.J. har en livsläxa till dig också. Man kan aldrig förvänta sig att igen prestera på sitt absoluta max en kort tid efter att man gjort det. Speciellt inte om man har spenderat den tiden med en lägre energinivå än vanligt.

Madame
2009-05-10, 22:53
Du har bara deffat två veckor, så det är för kort tid för att veta om du förlorat muskler eller ej. Som CEJ säger så kan ju styrkan variera från pass till pass

tankz
2009-05-10, 23:03
okej tack alla. Är det bara jag som känner mig väldigt "trycklös" under deffen?? har svårt o motivera mig till o gå dit och sen när jag kör är det inte riktigt samma intensitet o man flyger inte direkt på vikterna som innan när man fick ut muskler av det

BobaFett
2009-05-10, 23:06
Tjena.

Jag har deffat i 2 veckor nu, dagen innan jag började deffa satte jag 4x6 på 80 kg i bänk, det sista repet gick precis upp. 2 veckor in i deffen gör jag 6+6+5+5 reps på 80 kg, samma omständigheter vad gäller teknik, vila etc.
Betyder det då att jag har tappat muskelmassa, och om jag fortsätter såhär resterande tid av deffen, kan det ju sluta riktigt illa antar jag.. Har gått ner 3 kg på 2 veckor de första 2 veckorna, är väl mest vätska antar jag men jag tyckte jag hade mkt fett på magen innan och nu har jag inte särskilt mycket kvar, midjemåttet har minskat med 4 cm typ. Kan jag fortsätta såhär eller vad tror ni?

Kompensera med ett extra set om du vill vara säker på att du tränar hårdare än föregående pass.

C.E.J.
2009-05-10, 23:21
okej tack alla. Är det bara jag som känner mig väldigt "trycklös" under deffen?? har svårt o motivera mig till o gå dit och sen när jag kör är det inte riktigt samma intensitet o man flyger inte direkt på vikterna som innan när man fick ut muskler av det

Det är vanligt. Mindre glykogen (lagrade kolhydrater) och vatten i musklerna.


Kompensera med ett extra set om du vill vara säker på att du tränar hårdare än föregående pass.

Ingen höjdare under deff.

BobaFett
2009-05-10, 23:26
Ingen höjdare under deff.

Varför?

C.E.J.
2009-05-10, 23:30
Sämre återhämtningsförmåga.

Scoffan
2009-05-11, 16:46
Jag har precis börjat deffa 1 1/2 vecka och lyckats öka i bänk innan klara jag typ en halv på 80 idag tog jag 2x80, är de möjligt att öka i styrka under deff? (inte volym såklart), kan väl kanske sitta i huvudet, mer taggad ida? :p

JohnRick
2009-05-11, 17:48
Varför?

Intensitet och frekvens ter sig avsevärt viktigare att hålla konstant under en deff. Att pula med en volymökning (totalvolym under givet pass) under kaloriunderskott torde knappast vara att rekommendera.

Ganymedes
2009-05-11, 18:09
Jag har precis börjat deffa 1 1/2 vecka och lyckats öka i bänk innan klara jag typ en halv på 80 idag tog jag 2x80, är de möjligt att öka i styrka under deff? (inte volym såklart), kan väl kanske sitta i huvudet, mer taggad ida? :p

Fullständigt möjligt och vad jag förstått från andra trådar, även ganska vanligt. Själv satte jag pb i mark efter 12 veckors deff.

Jag brukar faktiskt "fuska" och köra med någon kul pre-workout produkt undet deffen när det känns trögt. Det ger faktiskt mycket, åtminstone psykiskt.

Hang in there!

snej
2009-05-11, 18:50
Jag är inne på min 4:e deffvecka nu och jag har gått ner 3,5kg samtidigt som jag har ökat i styrka i ett par muskelgrupper (biceps, framsida lår), ligger jämt i det allra mesta, men minskat något i mark och bänk, väldigt lite dock. Jag kör på allt vad jag orkar, långa och tunga pass. Kan inte säga att jag känner av sämre återhämtning direkt, inte än iaf. Har fortfarande väldigt bra tryck och energi igenom princip hela passen (70-90min).

BobaFett
2009-05-11, 21:58
Intensitet och frekvens ter sig avsevärt viktigare att hålla konstant under en deff. Att pula med en volymökning (totalvolym under givet pass) under kaloriunderskott torde knappast vara att rekommendera.

Ok, tack för förklaringen. Kan det då vara en bra ide att sänka antalet set men öka vikterna?

C.E.J.
2009-05-11, 23:32
Ok, tack för förklaringen. Kan det då vara en bra ide att sänka antalet set men öka vikterna?

Japp.

ARMSTARK
2009-05-12, 08:23
Jag skulle bli förvånad om du inte tappade ännu mer styrka under din deff.
Det är inte en ren tillfällighet att alla som är riktigt starka är feta. Överskott av energi=styrka.

Rahf
2009-05-12, 09:04
Jag skulle bli förvånad om du inte tappade ännu mer styrka under din deff.
Det är inte en ren tillfällighet att alla som är riktigt starka är feta. Överskott av energi=styrka.

Lustigt att jag ökade 10kg i knäböj trots 5kg viktnedgång då ;). Däremot har alla pressar lidit något enormt, marklyft ligger på ungefär samma. Den stora skillnaden brukar inte visa sig förrän efter ett par kg dock.

Att man tror sig ha tappat muskler efter två veckor, handlar nog snarare om att man inte är van vid att träna med mindre 'tryck' och ork.