handdator

Visa fullständig version : Varmhålla köttfärs?


Jontez
2009-05-10, 21:32
Tjejen fyller år om 3 veckor och vi har planerat att bjuda på tacos till 20 personer. Eftersom vi inte äger något stort stekbord tänkte jag steka dom 4kg köttfärs vi ska inhandla i omgångar. Nu till frågan.

Hur varmhåller man det lättast sen? Är det bäst att steka det typ tidigt på dagen och sedan kyla ner och förvara i kylskåpet för att sedan värma det i ugnen? Och i så fall på vilket gradantal för att det inte ska bli bränt/uttorkat.
Vad har ni för tankar? Att steka upp allting igen är nog ingen bra idé tror jag

Scratch89
2009-05-10, 21:35
Stek upp det, stoppa in det i kylskåpet, och värm sedan upp det i en tjockbottnad/väggad form, långt ner i ugnen på runt 200-250 grader.

Shakemynuts
2009-05-10, 21:37
Ett annat förslag är att steka i omgångar och förvara i stora kastruller som står på väldigt låg värme med lock.

Jontez
2009-05-10, 21:37
Stek upp det, stoppa in det i kylskåpet, och värm sedan upp det i en tjockbottnad/väggad form, långt ner i ugnen på runt 200-250 grader.

Tack, det var ungefär det jag trodde :) Faen va gott de ska bli!

Ett annat förslag är att steka i omgångar och förvara i stora kastruller som står på väldigt låg värme med lock.

Det lät iof inte heller helt dumt...

Shakemynuts
2009-05-10, 21:39
Det var så jag gjorde när jag stekte åt 32 personer. Fungerade utmärkt. :thumbup:

Då fixade jag all sallad och tillbehör och förvarade i kylen tills det skulle dukas fram, sen började jag steka köttfärs det sista jag gjorde.

Jontez
2009-05-10, 21:44
Det var så jag gjorde när jag stekte åt 32 personer. Fungerade utmärkt. :thumbup:

Då fixade jag all sallad och tillbehör och förvarade i kylen tills det skulle dukas fram, sen började jag steka köttfärs det sista jag gjorde.

Låg värme, snackar vi nere på 1-2an då? vill ju inte bränna fast det liksom

Sen tänkte jag höra lite hur ni räknat på allt också för planeringen är inte helt klar än...200g köttfärs per person ha vi räknat och typ 2-3 mjuka tortillias. Sen tillbehör får man väl höfta lite =/

Rahf
2009-05-10, 21:52
Ta alltid lite i överkant. Det brukar konsumeras mer än man kan tro, speciellt när det gäller något som en tacobuffé.

Jontez
2009-05-10, 21:58
Ta alltid lite i överkant. Det brukar konsumeras mer än man kan tro, speciellt när det gäller något som en tacobuffé.

Ah om inte annat kan man ju äta tacos i några dagar efteråt

Shakemynuts
2009-05-10, 22:17
Oj, har för mig att jag köpte 8kg köttfärs för 32 personer. Vilket blev 250g per person och då fanns det väl 2kg kvar har jag för mig.

Just tacos går det inte åt överdrivet mycket köttfärs till då det är så mycket andra tillbehör också. Men jag håller med, ta hellre och köp för mycket köttfärs. Jag skulle för 20 pers köpa för 350g köttfärs per person vilket är 7kg.

1an fungerar bra som värme med lock och redan uppstekt köttfärs. 2an är ändå så att det är lite lite fräs.

Kryss
2009-05-10, 22:22
När jag har haft tacobuffé för studenter så har det inte gått åt i närheten av 200g/pers, och då brukar ändå studenter grisa i sig när det är buffé... Tror det gick åt runt 3½kg på 40pers.

Det som går åt är gräddfil/creme fraiche och majsen ;)

Vi har hållt det varmt i ugn på lagom temp (ingen aning om gradtal)

tsp
2009-05-10, 23:04
När jag har haft tacobuffé för studenter så har det inte gått åt i närheten av 200g/pers, och då brukar ändå studenter grisa i sig när det är buffé... Tror det gick åt runt 3½kg på 40pers.

Det som går åt är gräddfil/creme fraiche och majsen ;)

Vi har hållt det varmt i ugn på lagom temp (ingen aning om gradtal)

Men Jontez kanske ska bjuda på tacos till ett tjog hungriga byggare? :D Då är det annat som gäller!

Jontez
2009-05-10, 23:11
Men Jontez kanske ska bjuda på tacos till ett tjog hungriga byggare? :D Då är det annat som gäller!

Ah om det ändå var så väl :Virro Nej det får nog ses som standardpersoner blandat tjejer å killar och tjejerna trycker inte i sig riktigt lika mycket som grabbarna av egna erfarenheter. Aja ska bli grymt kul iaf, har inte lagat mat till så många sen lumpen fast då gjorde man ju iof köttfärs till 600 pers haha

Mental
2009-05-11, 08:55
Mat som skall varmhållas skall hållas över 60 grader och i max 2h för att förhindra tillväxt av patogener, lite trist om alla gästerna får rännskita dagen efter din fina tacos.

agazza
2009-05-11, 08:58
Mat som skall varmhållas skall hållas över 60 grader och i max 2h för att förhindra tillväxt av patogener, lite trist om alla gästerna får rännskita dagen efter din fina tacos.

Då vet man att det var riktiga tacos iaf.


Gjutgjärnspanna med lock och typ 1 eller två på plattan. håller värmen länge utan att det blir torrt.

shut teh face
2009-05-11, 09:15
Gör för mycket istället, typ 300-350 per person. Sen när det blir över kan du äta tacos till frukost, lunch, middag i ett par dagar!!

Shakemynuts
2009-05-11, 09:19
Gör för mycket istället, typ 300-350 per person. Sen när det blir över kan du äta tacos till frukost, lunch, middag i ett par dagar!!

Vilken tur att du sammanfatta det som redan sagts. :D

Mental
2009-05-11, 09:23
Då vet man att det var riktiga tacos iaf.




Diarré för den där äkta mexikanska känslan?

;)

Jontez
2009-05-11, 16:00
Mat som skall varmhållas skall hållas över 60 grader och i max 2h för att förhindra tillväxt av patogener, lite trist om alla gästerna får rännskita dagen efter din fina tacos.

Eller om man väljer att kyla ner det och sedan värm upp till minst 72grader igen.

Edit: fan ett sånt där isoleringskärl som vi hade i lumpen hade ju varit suveränt nu