handdator

Visa fullständig version : Axlar och armar separat från bröst och rygg?


Gislason
2009-05-10, 15:11
Jag har kört ett upplägg som bygger på press, ben, drag ett tag nu, vilket funkar bra, förutom att jag sällan har någon kraft över till axlarna när jag kört bröst så det blir oftast bröst och triceps och axlarna får nöja sig med träning som synergist i alla pressövningar.

Armarna får inte så mycket egen tid alls, utan får mest träning som synergister i pressar och roddar med kanske 1-2 övningar som komplement, vilka inte blir så tunga iom att de redan är trötta.

Jag tycker att det skulle vara kul om axlarna fick en egen dag och eventuellt även att armarna fick det.

Jag brukar tänka:
Inte axlar eller armar dagen innan eller efter bröst eller rygg då triceps och framsida axlar får mycket träning under bröst- och biceps samt baksida axlar under ryggträning.

Har dessutom separerat ben och rygg från varandra när jag kört böj och mark samma vecka men markar inte lika ofta nu då jag haft en ryggskada tidigare och väljer att vara lite snäll mot ländryggen.

Vad sägs om följande upplägg?
Mån Bröst
Tis Ben & mage
Onsdag Vila
Torsdag Axlar & armar
Fredag Vila
Lördag Rygg & traps
Söndag Vila

Därmed skulle armar och axlar få lite mer träning varje vecka också, då de jobbar som synergister måndag och lördag samt får ett eget pass på onsdagen.

Dessutom skulle jag med en 4-split kanske få ner tiden på passen lite grann och därmed få lite bättre intensitet.

Tänker jag vettigt?

Förslag och åsikter mottages tacksamt!

kungconny
2009-05-10, 15:13
Det tror jag skulle funka utmärkt.

Gislason
2009-05-10, 15:16
Tror jag ska testa det i veckan. Skapade egentligen tråden för att jag ville ha förslag på upplägg men kom på ett i skrivandet som gick ihop i mitt huvud. Ska bli kul att testa och se om det funkar lika bra i praktiken :)

ceejay
2009-05-10, 15:22
jag kör iaf biceps separat från rygg(jag kör bröst 2 gånger i veckan och det blir triceps 2 gånger i veckan redan ;))

tycker det funkar bra så

mån bröst triceps
tis ben eller vila
ons axlar biceps
tors ben eller vila
fre bröst triceps
helg rygg + annat

Gislason
2009-05-10, 15:29
Alltid intressant att se hur andra tränar, det där ser också vettigt ut!

Reticulum
2009-05-10, 16:24
Ser bra ut, och det gör även ceejays upplägg. Dock tycker jag att det behövs mer vila i hans upplägg.

erks
2009-05-10, 16:28
Måndag: Bröst
Tisdag: Rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar & Armar
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Kan dock vara bra att byta plats på bröst och rygg om du tränar marklyft på ryggdagen.

Commando1980
2009-05-10, 16:44
Måndag: Bröst
Tisdag: Rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar & Armar
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Kan dock vara bra att byta plats på bröst och rygg om du tränar marklyft på ryggdagen.

det du föreslår blir ju bara sämre (om man kör marklyft på ryggpasset) i och med att ryggpasset hamnar närmare benpasset. tunga marklyft på tisdag och knäböj på torsdag låter inte så smart om man nu kan undvika det.

det krävs fler dagar mellan marklyft-knäböj än vice versa.

Reticulum
2009-05-10, 16:56
det du föreslår blir ju bara sämre (om man kör marklyft på ryggpasset) i och med att ryggpasset hamnar närmare benpasset. tunga marklyft på tisdag och knäböj på torsdag låter inte så smart om man nu kan undvika det.

det krävs fler dagar mellan marklyft-knäböj än vice versa.

Han skrev även att man kan byta plats på bröst- och ryggdagen, ifall man tränar marklyft. Ryggpasset hamnar knappast närmre benpasset ifall man gör det en dag tidigare.

erks
2009-05-10, 17:47
det du föreslår blir ju bara sämre (om man kör marklyft på ryggpasset) i och med att ryggpasset hamnar närmare benpasset. tunga marklyft på tisdag och knäböj på torsdag låter inte så smart om man nu kan undvika det.

det krävs fler dagar mellan marklyft-knäböj än vice versa.

Antingen missförstår jag dig, eller så skrev du fel. Bytar man plats på bröst och rygg så att rygg tränas på måndagen, har man 2 dagars vila mellan mark och knäböj, samt därefter 3 dagars vila innan det blir mark igen.

Edit: Skulle kunna göra såhär också, syftar på ditt sista stycke.

Måndag: Ben
Tisdag: Axlar & Armar
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg
Fredag: Bröst
Lördag: Vila
Söndag: Vila