handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med hitta en laptop.


14K
2009-05-09, 20:22
Som topic säger så behöver jag hitta en laptop under 10.000kr.

Den ska helst ha så stor HDD så möjligt, rätt stor ram minne. kunna klara av filmer/serier, surfa, lite photoshop, inbyggd webcamera, surfa.

Hade inte tänkt spela på den, tar massa foto så för använda photoshop hade vatt bra och kanske även kunna klara av program som sätter ihop bilder till film+musik (vet ej vad den heter).

Var idag på Mediamarkt o kollade runt och de har ju massa alternativ, fastnade för en Sony Vaio men sen hade nån skrivit i min journal att välja HP.

Vill gärna veta vad ni tycker och rekommenderar.

agazza
2009-05-09, 20:24
Vaio har haft ganska mycket olika småproblem tidigare, men dom är snygga och mycket prestanda per krona, den enda dator jag sett som ger mer prestanda/krona är dells Vostro serie.

14K
2009-05-09, 20:26
Vaio har haft ganska mycket olika småproblem tidigare, men dom är snygga och mycket prestanda per krona, den enda dator jag sett som ger mer prestanda/krona är dells Vostro serie.

Dell, HP, Fujitsu har jag alltid fått för mig det är datorer som är mer för .... äldre... som ska köpa färdiga produkter. Kanske inte gäller samma regel på laptops.

14K
2009-05-09, 20:32
Glömde även skriva att den ska va högst 15´4.

agazza
2009-05-09, 20:34
Dells vostro serie säljs till företag men du kan ringa och beställa dom som privatperson, dom säljs inte i butik och du får själv välja vad som ska vara i.

14K
2009-05-09, 20:37
Dells vostro serie säljs till företag men du kan ringa och beställa dom som privatperson, dom säljs inte i butik och du får själv välja vad som ska vara i.

Jasså, hur mycket kostar de då? Och isf hur lång tid tar det o få den efter man beställt. lite tidbegränsad

agazza
2009-05-09, 20:41
Jasså, hur mycket kostar de då? Och isf hur lång tid tar det o få den efter man beställt. lite tidbegränsad

Beror på ifall dom har sakerna i lager. Tog 2 veckor för min tjej och 3 dagar för min mor.

De kostar allt från 2990 till 18k tror jag, beroende på konfiguration.

Det bästa med 15,4 tums modellen är att du kan välja en 7200 varvs hd och hd:n brukar ofta va svagaste punkten i en bärbar.

Mr.Cosybear
2009-05-09, 20:43
Som agazza rekomenderar jag också dells vostroserie, har själv tre stycken här hemma. Sen behöver du inte ringa och beställa som privatperson, du kan göra det via internet och bara fylla i företagsnamnsrutan till "inget företag" som jag gjort. Beställningstiden brukar ta enligt dem 10 dagar från det att din order bekräftats (betalar du med kort går det snabbast), men jag har alltid fått de 8 dagar från den dag jag beställt.

För priser och sånt kan du gå in på deras hemsida så kan du välja ett grundpaket och sen bygga på det om du vill ha andra konfigurationer och extra saker. Lättare så än att man själv rabblar upp 20 olika kombinationer :)

Jag vet inte hur haj du är på datorer men jag skulle iallafall råda dig att köpa dig en dator med en intel core 2 duo, sen vilken av dem avgör din budget.

14K
2009-05-09, 20:44
Beror på ifall dom har sakerna i lager. Tog 2 veckor för min tjej och 3 dagar för min mor.

De kostar allt från 2990 till 18k tror jag, beroende på konfiguration.

Det bästa med 15,4 tums modellen är att du kan välja en 7200 varvs hd och hd:n brukar ofta va svagaste punkten i en bärbar.

Är detta HP´s hemsida då man gör beställningen?

agazza
2009-05-09, 20:45
Som agazza rekomenderar jag också dells vostroserie, har själv tre stycken här hemma. Sen behöver du inte ringa och beställa som privatperson, du kan göra det via internet och bara fylla i företagsnamnsrutan till "inget företag" som jag gjort. Beställningstiden brukar ta enligt dem 10 dagar från det att din order bekräftats (betalar du med kort går det snabbast), men jag har alltid fått de 8 dagar från den dag jag beställt.


Men ringer man in kan man få extra val som inte går att göra på internet, bla plocka bort windows och lägga in 7.2k rpm hd.

Tror till och med dom har SSD

Man får även höra på en gång ifall dom har sakerna i lager.


:)

agazza
2009-05-09, 20:48
Dell 1520

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/laptop-vostro-1520?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1

Dell 1510

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/vostronb_1510?c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1

numret står högst upp till vänster


EDIT: lol på 1520n 8gb minne osv :) den är ny för övrigt

Mr.Cosybear
2009-05-09, 20:52
Men ringer man in kan man få extra val som inte går att göra på internet, bla plocka bort windows och lägga in 7.2k rpm hd.

Tror till och med dom har SSD

Man får även höra på en gång ifall dom har sakerna i lager.


:)

Det är sant, jag utgår alltid ifrån att de har höga rabatter då det ofta förekommer, för om de har en rabatt på över 500kr så förlorar du på att plocka bort windows då rabatten gäller paket med windows. Men som jag såg nu på kvällen har de bara en 200krs rabatt på vostro-serien så då är det bara ringa och be om att exkludera windows så tjänar du 300kr. (utan windows är det 500kr rabatt som gäller) Men har man ett behov av en snabb hdd så visst :)

14K
2009-05-09, 20:57
Vad för andra märken kan ni rekommendera. För jag tänk kolla lite design med. Prestanda + design är ett måste :D Finns ju compaq, asus, fujitsu, hp, sony som jag kan komma på på rak arm

Mr.Cosybear
2009-05-09, 20:57
Jag skulle ju ta 1520 serien där då den har de lite mer av de senaste processorerna, sjukt mycket minne (nästan för mycket för idag :)), 7200rpm disk och 9300m grafikkort.

14K: Andra märken jag skulle rekomendera är Lenovo, stabilt bygge, fast de är väl inte direkt så heta designmässigt, varför ska en dator vara glansig för? :)

agazza
2009-05-09, 21:02
THINKPAD ifall du nu vill ha design, den är tidlös.

Mr.Cosybear
2009-05-09, 21:06
THINKPAD ifall du nu vill ha design, den är tidlös.

Haha, tidlös, den perfekta beskrivningen. "the same recepie since 1870" Skämt å sido, det är faktiskt den modell jag anser vara en av de mest stilrena och kvalitativa laptopsen på pcmarknaden. (bara för att klargöra är märket lenovo och thinkpad är modellnamn där under)

14K
2009-05-09, 21:12
Haha, tidlös, den perfekta beskrivningen. "the same recepie since 1870" Skämt å sido, det är faktiskt den modell jag anser vara en av de mest stilrena och kvalitativa laptopsen på pcmarknaden. (bara för att klargöra är märket lenovo och thinkpad är modellnamn där under)

Och dessa datorer finns inte i butik så man kan se de live? Endast på nätet? Bor i malmö om det hjälper något.

agazza
2009-05-09, 21:12
har provat att förstöra en thinkpad, det går att hoppa på dom och hälla dricka i dom. Helt sjuka datorer. Skulle gärna vilja ha en sån med SSD disk.

Och dessa datorer finns inte i butik så man kan se de live? Endast på nätet? Bor i malmö om det hjälper något.

En thinkpad? Den vill du inte ha :D

Vostro:n finns inte i butik, men är väldigt medelmåtta, stabilt byggd, inget bling bling.

14K
2009-05-09, 21:16
har provat att förstöra en thinkpad, det går att hoppa på dom och hälla dricka i dom. Helt sjuka datorer. Skulle gärna vilja ha en sån med SSD disk.



En thinkpad? Den vill du inte ha :D

Vostro:n finns inte i butik, men är väldigt medelmåtta, stabilt byggd, inget bling bling.

Såg på vostro du postade. Den började på 9900 något utan man gjorde några ändringar.

j2b
2009-05-09, 21:21
jag är mycket nöjd med min sony vaio fz38m med snart ett år på nacken

agazza
2009-05-09, 21:21
Såg på vostro du postade. Den började på 9900 något utan man gjorde några ändringar.

1520 ja, den nya.

1510 är billigare, 6862,50 med frakt.

johan karlberg
2009-05-09, 21:24
köp en när du kommer till japan? är det inte billigare där?

Mr.Cosybear
2009-05-09, 21:26
Och dessa datorer finns inte i butik så man kan se de live? Endast på nätet? Bor i malmö om det hjälper något.


Både dells vostro datorer och lenovos thinkpads finns inte i butik. Bäst prestanda/pris får du på nätet enligt min forskning och vostro är den jag skulle rekomendera dig om du inte var inne på design också. Om du ska välja en dator som finns ute i butik tror jag nog att jag skulle valt en sony då jag tror de ligger på rimliga prisnivåer jämfört med vad som finns i dem. Det viktigaste är bara enligt mig att du inte blir "lurad" som väldigt många andra svenskar att köpa en dator på tex elgiganten för 7000 och i den så sitter en rutten uppgraderad celeron.

Mitt tips är, utifrån det jag fått fram av dig här nu är, gå runt i butikerna på stan, kolla efter dem laptops som har en intel core 2 duo processor och de som inte har sållar du bort helt och ju högre nummerserie processorn har (ex T5870) desto bättre, och bokstaven T är "sämre" än bokstaven P. Enda du behöver veta egentligen, sen antar jag att du vet att 2gb ram är "bättre" än 3gb ram och en 250gb hårddisk är större än en 300gb sådan. Grafikkort spelar inge större roll med tanke på dina krav, men du kan ju helst se till att det antingen finns ett ATI eller Nvidia grafikkort och inte något Intel grafikkort.

Kanske jag rörde till det för dig men det är några guidelines iaf :) Sen är det upp till din budget :)

14K
2009-05-09, 21:30
Både dells vostro datorer och lenovos thinkpads finns inte i butik. Bäst prestanda/pris får du på nätet enligt min forskning och vostro är den jag skulle rekomendera dig om du inte var inne på design också. Om du ska välja en dator som finns ute i butik tror jag nog att jag skulle valt en sony då jag tror de ligger på rimliga prisnivåer jämfört med vad som finns i dem. Det viktigaste är bara enligt mig att du inte blir "lurad" som väldigt många andra svenskar att köpa en dator på tex elgiganten för 7000 och i den så sitter en rutten uppgraderad celeron.

Mitt tips är, utifrån det jag fått fram av dig här nu är, gå runt i butikerna på stan, kolla efter dem laptops som har en intel core 2 duo processor och de som inte har sållar du bort helt och ju högre nummerserie processorn har (ex T5870) desto bättre, och bokstaven T är "sämre" än bokstaven P. Enda du behöver veta egentligen, sen antar jag att du vet att 2gb ram är "bättre" än 3gb ram och en 250gb hårddisk är större än en 300gb sådan. Grafikkort spelar inge större roll med tanke på dina krav, men du kan ju helst se till att det antingen finns ett ATI eller Nvidia grafikkort och inte något Intel grafikkort.

Kanske jag rörde till det för dig men det är några guidelines iaf :) Sen är det upp till din budget :)

Nä men det hjälper mycket, ska ta en runda imorgon till alla butiker och ska skriva ner alla modeller som passar in i beskrivningen. Tack för hjälpen så kommer jag med en update.

14K
2009-05-09, 21:35
Vet ej om jag får länka till prisjakt. Men jag hitta denna. Sony Vaio VGN-NS21Z

14K
2009-05-09, 23:24
vad tycks om denna...

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1968480&a=datorer&b=baerbara&c=toshiba&d=satellite&

14K
2009-05-09, 23:36
Någon kan väl svara :D

agazza
2009-05-09, 23:37
vad tycks om denna...

https://www.inet.se/?page=product&stockid=1968480&a=datorer&b=baerbara&c=toshiba&d=satellite&

Ja den duger gott och väl, bra med diskuttrymme också vet dock inget om kvaliteten.

Rahf
2009-05-20, 22:04
Om 14k ursäktar så återupplivar jag och shanghajar denna tråd för att slänga ut en liknande fråga:

Syrran behöver desperat en ny laptop och jag har kikat runt lite grann men måste inse att jag är rätt vilsen i den djungeln. Har man inte varit aktiv inom dessa komponenter på 2-3 år så är man körd helt enkelt. Vad finns att rekommendera för en helt vanlig, stabil arbetslaptop utan större krav på prestanda? Prisgrupp 3000-5000 ungefär.

agazza
2009-05-21, 00:22
Jag säger fortfarande HP 530 eller 550.


Dom är billiga och robusta. Prestandan ligger i bottennivån. Men fullt dugligt för office / surf och lättare film.

FillilutteN
2009-05-21, 02:54
Mac är inget alternativ eller? Själv skulle jag göra allt i min makt för att gå över från PC om jag inte redan hade gjort det.

skans
2009-05-21, 08:17
Lånar tråden lite.

Jag är på jakt efter en 13-14 tums dator som klarar att spela
720p filmer ut till tvn.

Jag är rätt inne på den här
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06a/321957-321957-3329744-64354-64354-3774501.html
Vad tror ni om den? den finns för 9000.

Finns ett par andra likvärdiga men många av dem har 16:9 skärm, vad tycker ni om det, blir dem inte för små i höjdled på en 13,3 tums dator? När jag har datorn hemma är den ofta inkopplad till en 22" 16:10 skärm.

tacksam för svar /skans

Finska Lejonet
2009-05-21, 08:30
Satt själv i samma sitts strax innan jul, ville ha en dator för under 10 000.
Jag bygger mina egna stationära och jobbat med pcservice inom ett företag under en period, men laptop va lite nytt.

Me en tumregel i min värld är i allafall Intel processor, nvidia grafikkort(ligger alltid före ati i utveckling och kvalite, men e svåra att få tag i när det kommer till bärbara). Och det sist nämda är att man bör akta sig för dell.

Jag landade till slut på en asus som klarar det du beskriver med bravur.
Hittar dock inte den jag köpte, men en likvärdig version för samma pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=419877

Dessutom får du ingbyggd nätverkkort för det sensaste inom trådlöst nätverk d.v.s. 802.11n(draft). Jag streamar film utan problem direkt till min tv.
Asus = mest prestanda för pengarna.
Ända med den är att webcamen är på 2.0 mpixel om du är kräsen så kanske det ärför lite.

Finska Lejonet
2009-05-21, 08:40
För att svara Skans, så tror jag den funkar utmärk både via kabel och streama.
Det är väll processorn i såfall, men 2,0 bör räcka med tanke på minnet som följer med datorn.

Bao
2009-05-21, 09:01
Om man tycker att batteritid är intressant så är acers nya serie ganska aktuell. Den kör intel senaste processor som drar väldigt lite ström och är trots det snabb.

https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-timeline-5810t/1967971/
Finns i 14" och 13.3" också.

http://www.acer.com/timeline/

Rahf
2009-05-21, 10:07
Mac är inget alternativ eller? Själv skulle jag göra allt i min makt för att gå över från PC om jag inte redan hade gjort det.

Tror att det inte är aktuellt för henne, tyvärr.

Hermes
2010-02-14, 18:44
Bump! Fast med prisklass upp till 15k, kommer användas till ganska krävande post-produktion, 3D-jobb o.s.v.

Olegh
2010-02-14, 19:12
Bump! Fast med prisklass upp till 15k, kommer användas till ganska krävande post-produktion, 3D-jobb o.s.v.

Definitivt en med en i7 processor och vettig skärm då. Typ:

http://www.dustinhome.se/pd_5010373490.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5 460

http://www.dustinhome.se/pd_5010374011.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5 460

Dellen går säkert att konfigurera så man får högre skärmupplösning.

-AG-
2010-02-14, 19:23
Hur bra en laptop är beror också på egenskaper som man inte kan läsa sig till. Den ska vara tyst, ha bra skärm, ett tangentbord som är lättjobbat (inte svampigt). Av de laptops jag ägt och använt är Macbook pro i en klass för sig. De kostar dock över 10kkr. Kan man överväga att lämna Windows bakom sig så bör man titta på Apples laptopar.

Hermes
2010-02-14, 23:21
Väldigt bra tips Olegh, hade redan kollat in vaion och den verkar faktiskt grym.


Hur bra en laptop är beror också på egenskaper som man inte kan läsa sig till. Den ska vara tyst, ha bra skärm, ett tangentbord som är lättjobbat (inte svampigt). Av de laptops jag ägt och använt är Macbook pro i en klass för sig. De kostar dock över 10kkr. Kan man överväga att lämna Windows bakom sig så bör man titta på Apples laptopar.

Jag äger en macbook pro, som tyvärr moderkortet dog på i veckan (8500 för att laga...)

Skulle direkt köpa en ny mbp om det inte vore för att det förmodligen kommer släppas en ny inom en relativt nära framtid. Problemet är att jag inte kan vänta mer än ett par veckor innan jag köper en ny (skola, jobb o.s.v. där den behövs ganska akut)

-AG-
2010-02-15, 12:14
Nu har jag inte behövt handla mina laptops själv, och har därför inte behövt bekymra mig om priset. Skulle jag handla själv hade jag troligen nöjt mig med en vanlig Macbook, som kostar under 10000kr vilket TS ville. För mig är operativsystemet anledningen till att jag har Mac, även om hårdvaran också är det bästa jag har upplevt. Dessutom verkar det vara stört omöjligt för andra märken att tillverka snygga laptops/datorer.

hahavaffan
2010-02-15, 12:18
Hur bra en laptop är beror också på egenskaper som man inte kan läsa sig till. Den ska vara tyst, ha bra skärm, ett tangentbord som är lättjobbat (inte svampigt). Av de laptops jag ägt och använt är Macbook pro i en klass för sig. De kostar dock över 10kkr. Kan man överväga att lämna Windows bakom sig så bör man titta på Apples laptopar.But why? Windows går hur fint som helst på nya MacBooks.

HMB
2010-02-15, 12:35
Asus UL30VT + SSD = grym kombo.

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 t.ex.

Kimball
2010-02-15, 14:15
Asus UL30VT + SSD = grym kombo.

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 + http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 t.ex.

Fast SSD är ju lite overkill för normalanvändaren imho. Sen hade jag nog väntat till JT (?) - varianterna kommer med nya optimus-tekniken så att man slipper byta mellan olika grafikkort manuellt, sköts helt automatiskt. Inte säkert den funktionen kommer fungera till VT om det är hårdvaruberoende. Så hade jag vart i köptankar idag hade jag väntat och sett vad JT-versionen hamnar på för pris, är det flera tusenlappar högre än VT är det bara köra VT ändå, men en tusings skillnad kan det bli värt om Optimus fungerar så pass bra som det verkar på pappret.

HMB
2010-02-15, 16:09
Fast SSD är ju lite overkill för normalanvändaren imho. Sen hade jag nog väntat till JT (?) - varianterna kommer med nya optimus-tekniken så att man slipper byta mellan olika grafikkort manuellt, sköts helt automatiskt. Inte säkert den funktionen kommer fungera till VT om det är hårdvaruberoende. Så hade jag vart i köptankar idag hade jag väntat och sett vad JT-versionen hamnar på för pris, är det flera tusenlappar högre än VT är det bara köra VT ändå, men en tusings skillnad kan det bli värt om Optimus fungerar så pass bra som det verkar på pappret. Läs igenom: http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3737 så ser man att uppdaterade varianten med optimus-tekniken inte är så mycket "bättre" egentligen. Den största fördelen jag ser är att drivrutinerna förhoppningsvis kommer vara märkesoberoende. Som det är nu så måste man ha speciella grafikdrivrutiner från Asus till VT-modellerna. Hursomhelst, är prisskillnaden inte alltför stor så är dock efterträdaren att föredra.

SSD må vara overkill för många, men istället för att lägga extra pengar en snabbare processorn eller dylikt så kan det vara vettigare att spendera dom på en SSD då nyttan i slutändan blir större med en SSD.

Kimball
2010-02-15, 16:51
Läs igenom: http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3737 så ser man att uppdaterade varianten med optimus-tekniken inte är så mycket "bättre" egentligen. Den största fördelen jag ser är att drivrutinerna förhoppningsvis kommer vara märkesoberoende. Som det är nu så måste man ha speciella grafikdrivrutiner från Asus till VT-modellerna. Hursomhelst, är prisskillnaden inte alltför stor så är dock efterträdaren att föredra.

SSD må vara overkill för många, men istället för att lägga extra pengar en snabbare processorn eller dylikt så kan det vara vettigare att spendera dom på en SSD då nyttan i slutändan blir större med en SSD.

Nej precis prestandan i sig är ju ingen större skillnad egentligen utan det är just det automatiska bytet mellan gfx som lockar lite. Och som ASUS/Nvidia verkar än så länge så kan VT-modellernas gfx-drivisar ligga på is, men man vet aldrig, jag hoppas in i det sista!

Jag hade nog dock väntat nåt år på SSD och hoppas på +100-200gbare för under tusingen så småningom, mindre vill jag inte leka med om man ska ha nåt spel osv att leka med :)

Hermes
2010-02-18, 21:16
Argh vad svårt det här är. Har kollat på Dells studio 15, känns ganska prisvärd, det som känns viktigast är processors, ram, hastighet på hårddisken och till viss del grafikkort

Är det något jag missar?


Specs:

PROCESSOR Intel® Core™ i7 Mobile-processor 720QM (1.6 GHzTurbo-läge upp till 2,8 GHz, 6 MB L3-cache)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska

SERVICE OCH SUPPORT 3 års support med hemservice, inklusive kvällar och lördagar

LCD-SKÄRM 15,6-tums WLED-skärm i widescreenformat med HD-upplösning (1 366 x 768) och TrueLife-teknik

MINNE 4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]

HÅRDDISK 320 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min)

GRAFIKKORT 1GB ATI Mobility Radeon™ HD5470 Graphics Card

OPTISK(A) ENHET(ER) Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

PRIMÄRT BATTERI 6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar