handdator

Visa fullständig version : Varför vissa kommer att säga att jag är en idiot


Tobacco
2009-05-09, 19:37
Ur New Scientist 28 mars 2009
Q:
'When a thread or a topic is started on a user-generated forum on the internet, it isn't long before one of the contributors makes a seemingly unprovoked attack on a total stranger. What is is about non-face-to-face contact of this kind that makes this more common than it would otherwise be?'

A:
'Behind a computer screen you are usually fairly safe from physical retaliation'

'Similar behaviour is common among animals, most familiarily lapdogs in vehicles, or safe behind high fences. They pose and threaten like monsters, but they panic abjectly if their protection fails and someone calls their bluff.'

'What a stupid question, you total and utter...LOL!':D

(Dessa upplysningar kanske kunde fogas till detta forums digra ordningsregler. Förresten undrar jag varför just Kolo tycks vara fritt från sånt - är det för att gymfolk både är starka och snälla, som Bamse - eller är det forumpolisens förtjänst? Finns det 'lapdogs' här?
/T

ceejay
2009-05-09, 19:40
här finns inte mkt då moderatorerna gör ett mkt bra jobb

stafh
2009-05-09, 19:45
Alla är för trötta av all träning för att börja bråka.

agazza
2009-05-09, 19:47
Moderatorerna håller hårda men bra tyglar.

Tobacco
2009-05-09, 19:55
Nu blir jag misstänksam - mycket *kissass* här. Om denna tråd försvinner bekräftas de värsta av mina misstankar...:banned

Men det vore intressant om någon moderator hade tid att kommentera - städar ni bort mycket påhoppande? Min gissning är nej.
/T

agazza
2009-05-09, 19:57
Nu blir jag misstänksam - mycket *kissass* här. Om denna tråd försvinner bekräftas de värsta av mina misstankar...:banned

Men det vore intressant om någon moderator hade tid att kommentera - städar ni bort mycket påhoppande? Min gissning är nej.
/T

Jo det gör det faktiskt, det är ett sånt pass litet forum med så pass många moderatorer per onlinemedlemmar så det är knappt att man hinner se dessa inlägg. isf sena kvällar då inga mods är online.

coxie
2009-05-09, 20:00
Folk som inte nöjer sig med reglerna som praktiseras här så blir de bannade rätt fort, vilket enligt mig är bra.

Personanfall tillåts rätt ofta så länge som det innehåller lite finess eller bidrar till diskussionen.

Loke
2009-05-09, 20:01
Är ju nästan aldrig uppenbara personangrepp på skapligt modererade forum. Men det förekommer massor med mer diskreta personangrepp här på kollo.

Rahf
2009-05-09, 22:25
Nivån hålls bra på Kolo. Personangrepp är som sagts, diskretare i det att folk istället för att direkt säga "du är en idiot" säga "du måste väl ändå fatta att detta är fel på grund av detta!".

Det blir lite som att folk leker beteende-analytiker och skriver ut sina tankar direkt till personer. Rätt intressant faktiskt eftersom det ofta stämmer också. Just att du startar en tråd för att locka till provokation är ju rätt lustigt också.

joriice
2009-05-09, 22:29
Vissa får en att känna sig som en idiot trots att de inte säger "din idiot" rakt ut, vilket jag personligen hade föredragit ibland.

Eddie Vedder
2009-05-10, 06:10
Är ju nästan aldrig uppenbara personangrepp på skapligt modererade forum. Men det förekommer massor med mer diskreta personangrepp här på kollo.

Nej de uppenbara plockas bort omedelbart. Är det ett uppenbart personangrepp blir det dessutom någon form av varning (hur "hård" beroende på hur vi uppfattar påhoppet förstås).

De dolda påhoppen kan vi se också, de som beter sig allmänt illa brukar dock så småningom gå över gränsen i vilket fall. Gillar man att vara dryg och otrevlig och slipper undan så brukar det bli lite "pushing the limit" av det hela och till slut har man gått över gränsen och tjänat ihop till varning.

Jag vet inte om trådskaparen har en positiv eller negativ syn av Kolo riktigt men vi försöker i alla fall hålla god ton på forumet men ändå låta folk komma till tals så mycket som möjligt.

PixelMiner
2009-05-10, 10:46
Sedan har vi den klassiska Godwins lag:
"As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1."

Oavsett så gillar jag att Kolo modereras rätt hårt. Det håller folk på hyffsad ton mot varandra och diskussionerna blir rätt vettig, även om de inte sällan går off-topic.

Sedan har jag lite svårt att bli upprörd om någon random dude på något omodererat forum kallar mig för idiot. Om man inte har vettigare argument så...

Det är ju ungefär lika intelligent som att spreja "***" på väggen på ett hus och kalla det för ett politiskt ställningstagande...

mini
2009-05-10, 10:53
Jag uppfattar Kollo som ganska milt modererat med tanke på storleken på forumet och den omfattande aktiviteten på allmänt. På något vis är det till viss del självmodererande. Kamratuppfostran kanske det kan kallas?

Ni som hänger på andra liknande forum, märker ni skillnad? Är det skillnad på svenska och utländska forum?

Robert Svensson
2009-05-10, 11:17
Det är bra att det moddas hårt. Inte för att jag hade brytt mig något nämndvärt ifall någon gökare hade kallat mig "dumfan", eller vad som helst.

Shakemynuts
2009-05-10, 11:19
Jag uppfattar Kollo som ganska milt modererat med tanke på storleken på forumet och den omfattande aktiviteten på allmänt. På något vis är det till viss del självmodererande. Kamratuppfostran kanske det kan kallas?

Ni som hänger på andra liknande forum, märker ni skillnad? Är det skillnad på svenska och utländska forum?

Om jag endast skulle langa ut en "you´re a fucking retard go hang yourself" till dig nu skulle jag bli ganska fetbannad tror jag.
Men jag hänger på ett modererat amerikanskt forum där det går igenom att säga en sån sak kan ju tänka mig vad för posts det faktiskt är som blir borttagna av moderatorer då för det sker också självklart.

Mental
2009-05-10, 11:22
Jag uppfattar Kollo som ganska milt modererat med tanke på storleken på forumet och den omfattande aktiviteten på allmänt. På något vis är det till viss del självmodererande. Kamratuppfostran kanske det kan kallas?

Ni som hänger på andra liknande forum, märker ni skillnad? Är det skillnad på svenska och utländska forum?

Ja, det skiljer sig ordentligt, men det går inte direkt att jämföra something aweful's och 4chans forum med kolozzeum :) Även utrikiska byggar och träningsforum är generellt hårdare i tonen, men i många fall även mer hjälpsamma, så det finns mer folk i båda ändarna så att säga.

Jag jämför ju även med tex sweclockers som jag sporadiskt hjälper till att moderera. Och man ser lite samma tendenser där, i forumets fokusdelar (träning här och datorer på sweclockers) så är medlemmarna hjälpsamma och stämningen god, men så fort det ska pratas politik, religion, feminism, drogliberalism, filosofi mm. Så kan folk helt plötsligt inte uppföra sig.

Mental
2009-05-10, 11:25
En annan likhet mellan sweclockers och kolozzeum är den totala polarisering som kan uppstå, ex AMD vs INTEL, ATI vs NVIDIA. Där båda sidorna tolkar alla tester till sin fördel, vägrar lyssna på andra argument och i brist på bättre kastar paj på varandra.
På kolozzeum ser man dessa tendenser i vetenskapligare resonemang kring ex LCHF och träningsmetoder.

saab900
2009-05-10, 11:34
Jag hänger på Zatzy, ett motorforum, någon gång då och då, och tonen är mycket bra även där, moderering verkar knappast behövas alls. Stavning och meningsuppbyggnad är underbart korrekt och man får inte ont i ögonen av att läsa där. På Garaget.org däremot, som jag nästan aldrig besöker, är det Lunarstämning. Alla mopperaggare i hela landet verkar hänga där, och det märks tydligt att många är under 15. Dessa tappar ofta tålamodet och skriver fula ord när de inte har något att komma med. Många kan knappt skriva läsligt och använder "fjortisinternetspråk" typ fAn Va cooOOOool ja e...

Varför sådan skillnad?

På Zatzy är det en forumregel att man måste skriva ut förnamn och första bokstven i efternamnet, annars blir man varnad. I och med att man inte kan vara helt anonym utan ofta är fullt spårbar när man har nsätan hela namnet och nämner bil och ort i trådar, så hålls troll och fjortisar borta, eftersom de vill vara helt anonyma och skitsnacket hålls på minimal nivå.

Det kanske inte är något för Kolo, eftersom en av fördelarna här verkar vara generellt bra anonymitet. Man kan skriva vilka pinsamma saker som helst man råkar ut för och ingen kan direkt ta reda på vem man är. Nackdelen är fjortisar och troll, men Kolos pennalism och lite högre snittålder på de mest aktiva klarar av sådant bra. Och moderatorerna förstås.

mini
2009-05-10, 11:42
Jag har förstått att vissa ser anonymitet som ett problem på forum, men jag har liksom inte sett tillräckligt mycket nackdelar för att inte tycka att fördelarna överväger. På ett sätt vågar man vara mer personlig när man får vara anonym antar jag.

stevebc
2009-05-10, 11:49
Jag uppfattar Kollo som ganska milt modererat med tanke på storleken på forumet och den omfattande aktiviteten på allmänt. På något vis är det till viss del självmodererande. Kamratuppfostran kanske det kan kallas?Haha, you said it :)

Matsa
2009-05-10, 12:24
Jag hänger på Zatzy, ett motorforum, någon gång då och då, och tonen är mycket bra även där, moderering verkar knappast behövas alls. Stavning och meningsuppbyggnad är underbart korrekt och man får inte ont i ögonen av att läsa där. På Garaget.org däremot, som jag nästan aldrig besöker, är det Lunarstämning. Alla mopperaggare i hela landet verkar hänga där, och det märks tydligt att många är under 15. Dessa tappar ofta tålamodet och skriver fula ord när de inte har något att komma med. Många kan knappt skriva läsligt och använder "fjortisinternetspråk" typ fAn Va cooOOOool ja e...

Varför sådan skillnad?

På Zatzy är det en forumregel att man måste skriva ut förnamn och första bokstven i efternamnet, annars blir man varnad. I och med att man inte kan vara helt anonym utan ofta är fullt spårbar när man har nsätan hela namnet och nämner bil och ort i trådar, så hålls troll och fjortisar borta, eftersom de vill vara helt anonyma och skitsnacket hålls på minimal nivå.

Det kanske inte är något för Kolo, eftersom en av fördelarna här verkar vara generellt bra anonymitet. Man kan skriva vilka pinsamma saker som helst man råkar ut för och ingen kan direkt ta reda på vem man är. Nackdelen är fjortisar och troll, men Kolos pennalism och lite högre snittålder på de mest aktiva klarar av sådant bra. Och moderatorerna förstås.

Hehehe, jag har inte hängt på Zatzy sedan 90-talet och det verkar ha förändrats lite sedan dess. Det var ju inte helt utan anledning som det kallades Zandlådan. Ett annat forum jag hängde på under samma period var Speedfreak, ett forum för Nissans Z bilar. Fanns fan inget behov av att moderera alls där, kan vara det trevligaste forumet någonsin.

Jag tycker att stämningen här på Kolo är ganska bra. Moderatorerna jobbar effektivt.

saab900
2009-05-10, 12:31
Hehehe, jag har inte hängt på Zatzy sedan 90-talet och det verkar ha förändrats lite sedan dess. Det var ju inte helt utan anledning som det kallades Zandlådan. Ett annat forum jag hängde på under samma period var Speedfreak, ett forum för Nissans Z bilar. Fanns fan inget behov av att moderera alls där, kan vara det trevligaste forumet någonsin.

Jag tycker att stämningen här på Kolo är ganska bra. Moderatorerna jobbar effektivt.

Haha, ja i så fall skulle du kanske titta in på Zatzy igen, du skulle nog inte känna igen dig :)
Ja, mer nischade forum brukar ju vara trevligast, alla samhällets outsiders inom ett litet område kan trösta varandra och diskutera sina udda böjelser (Nissan t ex ;))

mjeuuu
2009-05-10, 12:32
Man är ju ganska mycket mindre anonym här på Kolozzeum än på många andra forum egentligen. Mycket pga att det är ett svenskt forum, men även för att det är lite av ett "slutet" community. Visst, vem som helst kan joina osv, men det känns ändå som att de flesta har duglig koll på andra medlemmar. Mycket internskämt och liknande också. Sen hjälper det ju att i princip alla här delar en hobby.

Titta bara på 4chan. I det forumet är man helt anonym (man behöver inte ens bli medlem för att posta, utan kan posta under "Anonymous"). Det är ett internationellt forum där besökarna inte har ett dugg gemensamt, allt ifrån folk som vill ha bilder på nakna 10-åriga tjejer till folk som vill ha förslag på vad man kan tillaga med papaya. Resultatet är ett forum där man i princip borde bli chockad om man lyckas skapa en tråd utan att bli påhoppad minst ett par gånger.

skaparn
2009-05-10, 12:53
En annan likhet mellan sweclockers och kolozzeum är den totala polarisering som kan uppstå, ex AMD vs INTEL, ATI vs NVIDIA. Där båda sidorna tolkar alla tester till sin fördel, vägrar lyssna på andra argument och i brist på bättre kastar paj på varandra.
På kolozzeum ser man dessa tendenser i vetenskapligare resonemang kring ex LCHF och träningsmetoder.

Ahhh, gammal hederlig svart-eller-vitt-debatt. Varför är det inom alla intresseområden (åtminstone de jag vet något om) så att det finns en eller flera sådana vattendelare som kan diskuteras i det oändligt, och där respektive läger sällan tar till sig den andra sidans argument annat än för att i hätsk polemik grusa sönder dem?

swarre
2009-05-10, 12:58
En annan likhet mellan sweclockers och kolozzeum är den totala polarisering som kan uppstå, ex AMD vs INTEL, ATI vs NVIDIA. Där båda sidorna tolkar alla tester till sin fördel, vägrar lyssna på andra argument och i brist på bättre kastar paj på varandra.
På kolozzeum ser man dessa tendenser i vetenskapligare resonemang kring ex LCHF och träningsmetoder.

"På min tid" var den stora frågan Mac eller PC.

Hur står sig denna frågeställning/källa-till-förtret-och-tandagnissel nu för tiden?

skaparn
2009-05-10, 12:59
"På min tid" var den stora frågan Mac eller PC.

Hur står sig denna frågeställning/källa-till-förtret-och-tandagnissel nu för tiden?

Den är helt död. PC vann.

swarre
2009-05-10, 13:04
Den är helt död. PC vann.


Ok :)

Fanns det någon eller några ingredienser i just den frågan som gör att den kan kallas avgjord. Kanske någonting som går att applicera på andra, liknande diskussioner...

Mental
2009-05-10, 13:25
Ok :)

Fanns det någon eller några ingredienser i just den frågan som gör att den kan kallas avgjord. Kanske någonting som går att applicera på andra, liknande diskussioner...

Nej, skaparen försöker bara lura igång dig, och suga in dig i debatten, alla vet att Mac vann.




:D

swarre
2009-05-10, 13:33
Nej, skaparen försöker bara lura igång dig, och suga in dig i debatten, alla vet att Mac vann.




:D


*gah!* *grr27*

Det är dags för mig att gå en sväng...

skaparn
2009-05-10, 13:47
skaparen

Typisk härskarteknik.

Tobacco
2009-05-10, 21:25
Först vill jag säga att jag tycker tonen här och det rätt snälla käftandet är bland det bästa jag upplevt på ett så pass aktivt forum. Visserligen avskyr jag övervakning och moderering:D, men samtidigt måste jag erkänna att det är skönt att inte behöva uppleva direkta påhopp. Så jag är mycket positiv till detta forum - som svar på den antydda frågan. Bra, som vi säger där hemma när någon verkligen har överpresterat!

Det har antytts här och jag tror det ligger något i att man blir snäll av att träna hårt. Eller möjligen är det så att snälla människor tränar mer. Finns det någon som har sett undersökningar - men hur tusan mäter man snällhet? Kan man använda Bamse som någon slags referenspunkt?

Det vore ju kul om man kunde visa att det inte bara är Magnus Samuelsson som är en trevlig prick (såvitt jag vet). Vi som har biceps större än hattmått *flex* anses ju oftast vara lite korkade och kriminella - 'muskelbyggarligor'.
(Tror ni inte jag har större biceps än hattmått? OK: V biceps 45, H biceps 45. 45+45=90 cm. Hattmått 86 cm (har afrofrisyr)).
Vänligen godnatt
/T

Rahf
2009-05-10, 22:21
Ödmjukhet tycker jag stämmer rätt bra. Väldigt många är ödmjuka och trevliga om man skrapar lite på skalet :D.