handdator

Visa fullständig version : Reps, set och vilotider mellan seten?


Kräket
2009-05-09, 11:45
Har en fråga gällande vikt, set och vilotid mellan seten.

Har sedan en tid försökt köra tungt. Legat på runt 5 reps per set. Har under denna tid märkt att vilotiden mellan seten ökat kraftigt. Funderar nu på att återigen försöka öka tempot i träningen som en del i min variation.

Frågan är då vilka konsekvenser en sådan förändring kan få för träningsresultaten? (då tänker jag på volym och styrkeökning). Kan man diskutera lite hypotetiska konsekvenser? Sen undrar jag, hur skulle ni definiera en kort viloperiod mellan seten? Hur gör ni som kör med väldigt korta viloperioder, kör ni dropsets eller jämna serier med repetitioner? Min föraning är att man nog är väldigt stark i första set för att därefter tappa kraft snabbt.

Kan en tempökning på seten vara konstruktiv med tanke på muskelbygge/styrkeökning samtidigt som det innebär att man sänker vikterna?

Finns nog inga specifika studier men en diskussion vore intressant!

Kräket
2009-05-09, 20:28
Jag måste fan vara sämst på att skapa trådar på Kolozzeum! *cry*

CVN
2009-05-09, 20:31
Kör cirka 60 sekunder mellan seten på vanliga övningar ifall jag inte kör en annan övning för en annan muskelgrupp emellan. För mage blir det dock bara 30 sekunders vila.

Guddi
2009-05-09, 22:11
För att svara på din fråga krävs en väldig massa text, men en hel del "det beror på", "om", "kanske" osv...

Kanske inte världens bästa val att ställa den på en lördagskväll heller ;)

Cerberus
2009-05-10, 17:10
läste någonstans att ATP återbildas till 70% på en minut och resterande tar några minuter till... någon får gärna korrekta mig om det låter helt fel.

Donner
2009-05-10, 17:59
Brukar vila i ungefär 2 minuter och då kör jag 6 reps. Något längre vila under ben-passet. Tycker det fungerar bra!

Commando1980
2009-05-10, 18:11
Har en fråga gällande vikt, set och vilotid mellan seten.

Har sedan en tid försökt köra tungt. Legat på runt 5 reps per set. Har under denna tid märkt att vilotiden mellan seten ökat kraftigt. Funderar nu på att återigen försöka öka tempot i träningen som en del i min variation.

Frågan är då vilka konsekvenser en sådan förändring kan få för träningsresultaten? (då tänker jag på volym och styrkeökning). Kan man diskutera lite hypotetiska konsekvenser? Sen undrar jag, hur skulle ni definiera en kort viloperiod mellan seten? Hur gör ni som kör med väldigt korta viloperioder, kör ni dropsets eller jämna serier med repetitioner? Min föraning är att man nog är väldigt stark i första set för att därefter tappa kraft snabbt.

Kan en tempökning på seten vara konstruktiv med tanke på muskelbygge/styrkeökning samtidigt som det innebär att man sänker vikterna?

Finns nog inga specifika studier men en diskussion vore intressant!

kombinera båda metoderna: tunga set med hyffsat lång vila följt av ngt lättare set med kortare vila mellan setten.

Guddi
2009-05-10, 19:50
läste någonstans att ATP återbildas till 70% på en minut och resterande tar några minuter till... någon får gärna korrekta mig om det låter helt fel.Beror på mjölksyranivån i musklerna, men som riktmärke stämmer det ganska bra.