handdator

Visa fullständig version : Förbränning Under Sömn?


TehSaxo
2009-05-09, 02:08
Vad händer egentligen när man sover?
Brukar oftast väga mer när jag endast sover ett par timmar per natt(vardagar) än när jag sover typ 10h+ (helger).
Nån som vet? :D

Har kollat runt här på forumet i drygt en vecka nu, måste säga att jag är FETT GLAD över att jag hitta hit. ;)

p.s Vad betyder/är EAA? :$

Tack!

tumme
2009-05-09, 02:33
p.s Vad betyder/är EAA? :$

Tack!
Essentiell aminosyra
Edit: eller Essential amino acid på engelska.



http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_amino_acid

King Grub
2009-05-09, 09:22
När du sover lite, kanske du använder dina muskler mer, och det i sin tur gör att mer glykogen (som binder vätska) lagras i dom. Använder man inte sina muskler, töms dom på energi och kolhydrat- och vattenvikt.

14K
2009-05-09, 09:24
p.s Vad betyder/är EAA? :$

Tack!

Här är mer omfattande info så du förstår det lättare än Wikipedia, skriven av vår egen Scratch89 här på kollo.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

TehSaxo
2009-05-09, 13:06
När du sover lite, kanske du använder dina muskler mer, och det i sin tur gör att mer glykogen (som binder vätska) lagras i dom. Använder man inte sina muskler, töms dom på energi och kolhydrat- och vattenvikt.

Ganska "svår" svenska där, men jag hittar inget i ditt svar om fettförbränning. :smash:

Ostknäcket
2009-05-09, 17:41
Ganska "svår" svenska där, men jag hittar inget i ditt svar om fettförbränning. :smash:

Kanske för att det inte hade nått om fettförbränning att göra? ;)

TehSaxo
2009-05-10, 00:52
Kanske för att det inte hade nått om fettförbränning att göra? ;)

Min rubrik hade det. :P

SiB
2009-05-10, 02:54
Jag är också lite intresserad på det där med hur kroppen bränner fett när man sover.
För från vad jag fick höra på trafikskolan (Värdelös källa men :p ) så sa dom att man sover för att bearbeta det man gått igenom under dagen (psykiskt alltså) och kroppen vilar bara.
så om detta stämmer så borde ju kroppen bete sig precis likadant på natten som när man ligger i soffan mitt på dagen och ser på tv eller nåt.

Stämmer detta?