handdator

Visa fullständig version : Fjantigt eller ett föredöme?


Exdiaq
2009-05-08, 22:18
I morgon är det första matchen för det U15-lag i amerikanskt fotboll som jag är med och tränar. Head coachen har begärt att vi andra coacher ska ha skjorta och kavaj eftersom en del föräldrar tydligen tyckte det var bra förra året.

Själv tycker jag att det är något fjantigt och överdrivet. Det är ett pojklag på 13-15 pers som spelar i en liten skitsport (här i Sverige) i en serie med 5 lag. Tycker att det är för på låg nivå för att skjorta och kavaj ska vara ett krav men får såklart finna mig i det eftersom det inte är jag som bestämmer detta.

Så vad tycker Kolo?

Mental
2009-05-08, 22:19
Coolt ju!

jakke
2009-05-08, 22:20
Töntigt. Föredöme för vadå?

tossefar
2009-05-08, 22:28
Varför inte?

Exdiaq
2009-05-08, 22:28
Töntigt. Föredöme för vadå?

För andra tränare? Fan vet jag, jag tycker som sagt att det är lite over the top. Plus att det är förbannat opraktiskt; jag måste hela tiden kolla så jag inte stöter i spelare som ofta är rejält skitiga och, såklart, svettiga. En kavaj är inget man tvättar hur som helst heller vilket man kan göra med en klubbtröja eller liknande.

capture
2009-05-08, 22:39
Jag håller med. Helt onödigt med kavaj. Skulle aldrig falla mig in att ta en sådan till en match. Om den blir skitig fakturera klubben:thumbup:

Mental
2009-05-08, 22:42
Töntigt. Föredöme för vadå?

Får väl använda mig själv som förevisningsobjekt.

Kavaj och skjorta!
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/n745208342_1356153_7167.jpg

Sjömanskostym och sydväst!
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/n678411780_1480422_9632-1.jpg

Det är ju solklart att jag ser bättre ut i kavaj, och då är man ju en bättre förebild för kidsen!




http://izismile.com/engine/data/emoticons/dance3.gif

coxie
2009-05-08, 22:43
Överdrivet som fan men blir du sponsrad med kavaj/skjorta så varför inte?

Inte en chans att jag hade tagit på mig kavaj+skjorta om jag fick betala all kemtvätt.

Exdiaq
2009-05-08, 22:45
Överdrivet som fan men blir du sponsrad med kavaj/skjorta så varför inte?

Inte en chans att jag hade tagit på mig kavaj+skjorta om jag fick betala all kemtvätt.


Blir inte sponsrad utan får använda en egen kavaj, i mitt fall studentkavajen då det är den enda jag har som passar.

coxie
2009-05-08, 22:46
Blir inte sponsrad utan blir att ta studentkavajen, vilket stör mig något också.

Då hade jag tvärvägrat. Du är snäll som ställer upp som tränare och det är föredöme nog.

Manta
2009-05-08, 22:46
Jag tycker du ska komma i träningsoverall och med ett kraftigt head-set.

Audrey
2009-05-08, 22:56
Kliv upp ur orkesterdiket och ta på dig kavajen.

saab900
2009-05-08, 23:59
Kunde Lars-Tommy knalla runt som campare i träningsoveraller när alla andra tränare hade kostym så är du ursäktad om du inte har kostym på en P-13 match i fotboll.

KniveN
2009-05-09, 02:53
träningsoverall!

mini
2009-05-09, 06:28
Funktion går före form alla dagar i veckan i en idrott, och kavaj verkar vara ett hinder i ditt uppdrag. De får väl komma på något annat som samtidigt ser snyggt ut men som du kan röra dig i normalt och som kan tvättas i maskin.

petersson
2009-05-09, 07:17
Träningsoverall med klubbmärket på tycker jag att ni ska ha. Har aldrig förstått vad finkläder har med idrott att göra.

Ganymedes
2009-05-09, 07:32
Så länge som din tränarlön är så pass skälig att du rimligen har råd att köpa en kavaj så ser jag inget problem. Va? Ingen lön? Då kan de inte kräva någon kavaj heller...

spoonchest
2009-05-09, 07:32
Pojkarna känner kanske sig tagna på större allvar om tränarna klär upp sig inför match? (Precis som de gör i de stora ligorna.)

130kg finsk sisu
2009-05-09, 07:54
Jag tycker att det är bara att klä sig som chefen säger. Oberoende vad man tycker själv...

z_bumbi
2009-05-09, 08:06
Funktion går före form alla dagar i veckan i en idrott.

Precis, där är därför styrkelyftare måste ha trikå över bänktröjan...

Krampus
2009-05-09, 08:17
Ingen kavaj.

shadowfire
2009-05-09, 08:19
Pojkarna känner kanske sig tagna på större allvar om tränarna klär upp sig inför match? (Precis som de gör i de stora ligorna.)

Ligger mkt i det, det har faktiskt ofta mental inverkan både på den som klär upp sig och på omgivningen. Dock i just denna idrott vettifan, men i hockey o fotboll är det annars helrätt att coacherna har kavaj.

Osten80
2009-05-09, 08:21
Som du har beskrivit det, verkar det väldigt meningslöst, men framför allt opraktiskt med kavaj.

Tolkia
2009-05-09, 08:28
Pojkarna känner kanske sig tagna på större allvar om tränarna klär upp sig inför match? (Precis som de gör i de stora ligorna.)
Det finns en poäng här. Sedan kan man alltid diskutera vad som är "rätt" och "lagom" kläder, och hur det fungerar praktiskt. Lämpligen tar du kavajen den här gången, eftersom du blivit ombedd att göra det, och tar sedan upp det till diskussion efteråt, i god tid innan nästa match. Att göra demonstrationer i sista minuten förlorar man oftast mest på själv.

En praktisk detalj om du inte får igenom en ändring i klädpolicyn: Skaffa en billig fulkavaj från KappAhl eller något; enklare att tvätta och ingen kommer i alla fall att detaljstudera hur det ser ut så länge den passar åtminstone någorlunda.

Condemned
2009-05-09, 08:34
Säger chefen till dig att ta på dig kavaj då gör du det. Sen kan ni prata om det efter matchen, så får du säga vad du tycker.

Själv så tycker jag att det är overkill, men jag hade gjort det eftersom jag blev ombedd.

Edit: Tolkia sa visst ungefär samma sak.

frambogir
2009-05-09, 09:11
Jag tänker endast på Stuart Baxters utbrott "This is the FAKKING Champion's League!" när jag tänker på tränare i kavaj.
Hellre då en mysig tränare i träningsoverallen!

Grisen
2009-05-09, 10:03
Fjantigt

young_george
2009-05-09, 10:07
Fjantigt som fan

psirus
2009-05-09, 10:15
låter jävligt löjligt. Kavaj i ungdoms idrott känns riktigt nödigt.

kaer
2009-05-09, 10:20
Verkar otroligt överdrivet. Speciellt som du inte själv verkar särskilt bekväm i det.

Spiffy
2009-05-09, 10:23
stort +1 på coxie

Pepz
2009-05-09, 10:31
vad har egentligen kavajen med idrotten att göra överhuvudtaget?

så länge inte klubben köper kavaj åt dig så kan du ju säga att du inte har någon. -problem solved

Rackham
2009-05-09, 11:04
Säg åt head coachen att du tar träningsoverall, men bara för att han skall se ännu viktigare ut i sin powersuit. Han verkar tända på det.

BöteBoi
2009-05-09, 15:17
tycker det låter lite löjligt ,


vilka tränar du ? :P

stafh
2009-05-09, 15:37
Jävligt töntigt, men det spelar väl inte så stor roll egentligen.

Shajjn
2009-05-09, 15:45
Wannabe-tendenser.

Ame
2009-05-09, 15:48
Låter rätt tramsigt, har svårt att tro att spelarna bryr sig om vad du/ni har för kläder på er och det låter väldigt opraktiskt med skjorta och kavaj i detta sammanhang.
Det bästa du kan göra är antagligen att ta på dig kavajen den här gången och sedan ta upp det till diskussion i klubben.

Är själv friidrottstränare och på träningarna har jag oftast träningskläder på mig, eller mina vanliga om jag inte hinner/orkar byta om. På tävlingar är det alltid vanliga kläder som gäller med eventuellt klubbtröja/jacka.

actiwe
2009-05-09, 15:51
oj då :P jag håller med dig, det är för låg nivå det blir lite för överdrivet..

Loke
2009-05-09, 16:02
Så länge som din tränarlön är så pass skälig att du rimligen har råd att köpa en kavaj så ser jag inget problem. Va? Ingen lön? Då kan de inte kräva någon kavaj heller...

Säger chefen till dig att ta på dig kavaj då gör du det. Sen kan ni prata om det efter matchen, så får du säga vad du tycker.

Själv så tycker jag att det är overkill, men jag hade gjort det eftersom jag blev ombedd.

Edit: Tolkia sa visst ungefär samma sak.

+1

Får man lön så är det ett jobb, och på jobbet har man på sig det chefen säger att man ska ha på sig. Det blir ofta bra eftersom chefen ofta har en större plan där klädesvalet bara är en liten del. Kanske vill han visa att ni tar det här laget i den här lilla skitsporten på stort allvar.

Exdiaq
2009-05-09, 17:22
Pojkarna känner kanske sig tagna på större allvar om tränarna klär upp sig inför match? (Precis som de gör i de stora ligorna.)

Kan säga att kavaj är inte det minsta vanligt i amerikansk fotboll, inte ens i NFL (med undantag av SuperBowl)


Jag tycker att det är bara att klä sig som chefen säger. Oberoende vad man tycker själv...

Säger chefen till dig att ta på dig kavaj då gör du det. Sen kan ni prata om det efter matchen, så får du säga vad du tycker.

Själv så tycker jag att det är overkill, men jag hade gjort det eftersom jag blev ombedd.

Edit: Tolkia sa visst ungefär samma sak.

Ja.. och vad skrev jag i mitt första inlägg?

krellik
2009-05-09, 21:56
Jag blir helt ställd av alla komentarer om "chefen".

Det är väll för fan inget jobb utan något du ställer upp med din jävla tid för redan...

Om det känns som en liten sak för dej så är det ju inte så mycket att tjaffsa om men nu verkar det inte kännas som en liten sak för dej och fick du det här i knäet så tycker jag du kan stå på dej.

Loke
2009-05-09, 22:15
Jag blir helt ställd av alla komentarer om "chefen".

Det är väll för fan inget jobb utan något du ställer upp med din jävla tid för redan...

Om det känns som en liten sak för dej så är det ju inte så mycket att tjaffsa om men nu verkar det inte kännas som en liten sak för dej och fick du det här i knäet så tycker jag du kan stå på dej.

Vad tycker du att head coach låter som då? Det låter som chefen i mina öron. Varför ens ha en sån om de lägre coacherna inte gör som han säger?

krellik
2009-05-09, 22:20
Vad tycker du att head coach låter som då? Det låter som chefen i mina öron. Varför ens ha en sån om de lägre coacherna inte gör som han säger?

Jag tycker det låter som en tränare än mer kunskap än mig och som precis som mig (eller trådskaparen då i det här exemplet) frivilgt ställer upp med sin tid.

Det faktum att han är huvudtränare betyder att han uppenbarligen har mer kunskap om spelet så när det gäller att träna och coacha ungarna så bör man ju lyssna på hans erfarenhet, vidare eftersom han förmodligen har investerat mer tid i klubben och han tyckte att ens betende på något uppsendeväckande sätt var olämpligt så tycker jag även där att man ska lyssna på vad han har att säga.

Det innebär inte att han är ens "chef" och det innebär inte att han kan genomdriva regler av den här typen som man inte i demokratisk idrottsanda fått vara med och själv diskutera.

Exdiaq
2009-05-09, 22:21
Förtydligande eftersom alla inte har uppfattat det; jag gör (och har gjort) som jag blivit ombedd att göra och gör inte runt och tjafsar om det. Som jag sa innan, det är inte jag som bestämmer utan jag får finna mig i det. Men det hindrar inte att jag har egna åsikter om det.

High1ander
2009-05-09, 22:41
Förtydligande eftersom alla inte har uppfattat det; jag gör (och har gjort) som jag blivit ombedd att göra och gör inte runt och tjafsar om det. Som jag sa innan, det är inte jag som bestämmer utan jag får finna mig i det. Men det hindrar inte att jag har egna åsikter om det.

Stick it to the man! eller nej, jag menar, vik ner dig. Kavaj plus dumstrut vore perfekt.

Jag kan förstå om det är företag och du får betalt. Men jag skulle nog skita i det så länge jag inte får en kavaj, och sen så tycker jag allmänt just i detta fall att det fjantiga är av dom att vilja ha kavaj liksom. Det är väl inte en jävla hästsport ni sysslar med?

Condemned
2009-05-10, 08:57
Ja.. och vad skrev jag i mitt första inlägg?

Ja, vad syftar du på? Att jag bytte ut Head Coach mot chef? :)
Det betyder iprincip samma sak, han är väl överhuvudet och har veto när det kommer till beslut?

daja
2009-05-10, 10:24
Kunde Lars-Tommy knalla runt som campare i träningsoveraller när alla andra tränare hade kostym så är du ursäktad om du inte har kostym på en P-13 match i fotboll.

Haha instämmer!

spoonchest
2009-05-10, 10:30
Sen tror jag också att om bara någon enstaka tar på sig kavaj så tappar man hela effekten av det.

spoonchest
2009-05-10, 10:37
Kan säga att kavaj är inte det minsta vanligt i amerikansk fotboll, inte ens i NFL (med undantag av SuperBowl)







Ok, nu tänkte jag kanske inte på stora ligor inom am.fotboll specifikt. Men jag tror fortfarande att kavaj kan ha en effekt på pojkarna (visst var det pojkar, 13årsåldern?), då ligan i Sverige är ganska liten, och man kan fortfarande känna att matchen är viktig.

hultman
2009-05-11, 10:35
Hehe. Eftersom 99 % av alla som går runt i kostym/kavaj ser ut att precis ha klivit ut från H&M så är det oftast snyggare med träningsoverall imo.

rossi
2009-05-11, 11:06
http://media-2.web.britannica.com/eb-media/58/103758-004-362B72FE.jpg

Den munderingen borde fungera rätt bra :naughty: