handdator

Visa fullständig version : smärta i vänster underarm!


Kauppi
2009-05-08, 20:53
Hej..

Jag har nu haft enorm smärta i vänster underarm i 1 vecka.. nästan så att man ska börja gråta ibland haha. Känner princip i HELA underarmen, eller där de stora musklerna är, precis under bicepsen ungefär.
Jag hade känningar av det innan också, men sedan vilade jag från gymmet i 1 vecka.. ifall det var överträning eller något.. sen nu när jag började träna igen så kom det tillbaks. Kan säga att jag använder tigerbalsam ganska ofta för att försöka lindra smärtan.

INRINGADE OMRÅDET! http://img7.imageshack.us/img7/8802/asdaaaaaaaah.jpg (http://img7.imageshack.us/my.php?image=asdaaaaaaaah.jpg)


Någon som vet vad detta kan vara? Kan jag göra något får att motverka detta?

Hjälp behöves!

tack.

Kauppi
2009-05-09, 10:57
bump!

JoeyP
2009-05-09, 11:23
Jag har också ont där! Får ont där när jag kör hantelcurls, stångcurls! Både i toppenläget av övningen och när jag lägger ifrån mig stången.

Antingen är det överträning.
Eller så kanske du är för stel i underarmarna?
Du kanske är för klen i underarmarna.
Över armarna växer sig starkare och underarmarna hinner inte med?
Du kanske har fått en benhinnesinflammation?

Testa att strecha underarmarna regelbundet 30sec each. Träna alltid med remmar.
Kör övningar som inte gör ont för biceps.

Det är iaf vad jag ska göra nu för jag tror jag är övertränad. Jag får hoppas att jag inte tappar nåt då rygg tar rätt mkt på biceps. Jag klarar av att köra tunga chins, latsdrag utan att det gör ont.

Igår kunde jag tom köra preachercurls, 15reps och det gjorde inte ont.

Racso
2009-05-09, 13:11
Det är ett jävla mystiskt problem. Hade liknande, men på utsidan av underarmen.

Det som fungerade för mig var:

Vila från bicepscurl (och all annan curl där handflatorna är upp mot taket, hammatcurl fungerar). Fick tyvärr vila i månader.

Uppvärmning av underarmar för varje pass.

Dragremmar för att inte onödigt belasta underarmarna.

Massage.



Nu nästan ett år senare kan jag köra bicepscurls som vanligt, men jag tar det lugnt och lassar inte på för fullt, utan sparar det till hammarcurlen...

Kauppi
2009-05-09, 13:14
ah, tack så mycket!

men ni säger remmar? vad menar ni med det?
och hur värmer jag upp underarmarna? :O

Scoffan
2009-05-10, 12:57
Har också ont i underarmarna till och från, vid rygg/biceps träning så krampar och ömmar underarmarna mer eller mindre brukar stretcha mellan varje set.

Jag brukar också försöka att ta en vilodag efter jag har haft ett rygg/biceps pass så brukar det vara rätt lungt i underarmarna till nästa pass.:thumbup:

diminho
2009-05-10, 13:06
När jag hade gymmat ca 2-3 månader kommer jag ihåg att jag hade samma problem. Den mest sannolika anledningen till att du känner av detta är för att tex dina sträckmuskler i handlederna håller på att utvecklas, då kan det göra mer elelr mindre ont under en längre tid, det finns inte så mycket att göra åt det, dina muskler bli starkare helt enkelt. Det du kan göra om det gör riktigt är att göra andra typer av övningar då du inte känner av det lika mycket, Jag hade mer eller mindre ont i 1-2 månader, så det tar ett tag, men keep it up!

Swisskniven
2009-07-05, 21:45
Får samma smärta av allt curlande med supinerat grepp. Får dessutom extra ont där av frontböj. Måste avbryta seten för att höger underarm ger upp långt före låren har tröttnat. Det nämndes ovan att ge smärtan ett par månader, min värk har varit i drygt sex månader nu. Börjar kännas lite väl länge. Hade tidigare två veckors träningsuppehåll pga studier och då försvann smärtan nästan helt. Ett pass frontböj senare och den är i full blom.

Har dock egentligen nyligen börjat med frontböj och rörligheten i handlederna och tekniken är inte optimal. Kanske ska stretcha underarmarna varje dag och lägga ned supinerade curls tills vidare?

Eliass
2009-07-20, 23:04
bumpar den här lite :)

Jag har samma problem (iallafall som joeyp skrev). Ska ta det lungt med övningarna med supinerat (?) grepp men undrar om det bara är hammercurls som gäller nu när jag ska träna biceps ? Någon som vet några andra bicepsövningar som inte skulle göra så ont?

Tack på förhand

Racso
2009-07-21, 00:11
Får samma smärta av allt curlande med supinerat grepp. Får dessutom extra ont där av frontböj. Måste avbryta seten för att höger underarm ger upp långt före låren har tröttnat. Det nämndes ovan att ge smärtan ett par månader, min värk har varit i drygt sex månader nu. Börjar kännas lite väl länge. Hade tidigare två veckors träningsuppehåll pga studier och då försvann smärtan nästan helt. Ett pass frontböj senare och den är i full blom.

Har dock egentligen nyligen börjat med frontböj och rörligheten i handlederna och tekniken är inte optimal. Kanske ska stretcha underarmarna varje dag och lägga ned supinerade curls tills vidare?

Tror inte du ska "ge smärtan några månader", utan vila ordentligt och sen inte göra sånt som framkallar den. Kanske köra tungt på hammarcurl och endast komplettera med lättare hantelcurls.

Om jag slarvar med uppvärmning och streching så kommer det tillbaka. Detta är flera år senare, så jag tror det är ett mer eller mindre kroniskt problem som kan undvikas genom ordentlig uppvärming och stretching.

Antar att vissa är mer benägna till detta, typ som vissa lättare får problem med rygg/knä/whatever-annan-kroppsdel.

Swisskniven
2009-07-23, 02:31
Tror inte du ska "ge smärtan några månader", utan vila ordentligt och sen inte göra sånt som framkallar den. Kanske köra tungt på hammarcurl och endast komplettera med lättare hantelcurls.

Om jag slarvar med uppvärmning och streching så kommer det tillbaka. Detta är flera år senare, så jag tror det är ett mer eller mindre kroniskt problem som kan undvikas genom ordentlig uppvärming och stretching.

Antar att vissa är mer benägna till detta, typ som vissa lättare får problem med rygg/knä/whatever-annan-kroppsdel.
Kul med lite kommentarer! Det låter som sunda råd och det är nästan exakt vad jag har gjort. Har nu inga problem med marklyft, skivstångsrodd, hantelrodd eller chins. Förrut var armen känslig för beröring vilket den inte är idag. Några saker jag gjort som verkar hjälpa:

* Hammercurls
* strukit all annan specifik bicepsträning
* stretching
* flyttat datormusen till andra sidan tangentbordet, helt klart ovant men blir bättre

Förra veckan tog jag en skivstång och testade curl vilket ledde till värk, så jag väntar sommaren ut med att testa curl igen. Ska testa frontböj i veckan fast köra färre reps och fler set. Men får jag ont då blir det vänta till september med frontböj också.

gleipner
2009-07-23, 17:26
Jag har alltför länge dragits med problem i (troligen) brachoradialis. Jag har provat allt: Vilat från biceps samt ryggövningar, smörjt under tiden med voltarensalva. Jag har regelbundet stretchat underarmsflexorerna och försökt träna med minst 12 reps. Det som inte fungerar är vanliga bicepscurl med hantlar eller med rak olympiastång. Riktigt breda latsdrag fungerar bättre än smala dito med knytnävshandtag, har även värk/smärta i bottenlägen av hantelpressar för bröst och axlar. Dessutom, så blir underarmen "trött" efter mångreppande med tex tricepspushdown.
Det som fungerar lite bättre, är dragmaskinövningar med rak stång. olika övningar med dragmaskin som inte ger samma extrema belastning på biceps som trad hantel eller rak skivstångscurl ger. Z-stång curl är också ok.
Nu har jag bokat in ett läkarbesök där jag ska yrka på magnetröntgenundersökning efter råd av Martin Löwgren.
Tack för din hjälp förövrigt Martin:thumbup:
Nu ska jag dra å träna..:hbang:

Elbarto
2009-07-23, 20:03
Förra veckan körde ja ett pass där ja märkte att jag fick ont där Kauppi känner sitt också, jag tänkte väll inte mer på det och Idag när jag körde fick jag ont igen, Hur kan det bara komma så snabbt ?

Ska jag avstå helt ifrån biceps övningarna ?

Jag tränar 2 gånger iveckan, så jag tror inte det har med överträning att göra ?

Elbarto
2009-07-23, 20:19
Glömde ju skriva att det är som ondast när man släpper vikterna

ceejay
2009-07-23, 22:54
körde du biceps med rakstång elbarto? Jag har haft samma sak.

Gick över till hantlar och har sluppit den smärtan. Det är vinkeln på handen som gör det

Swisskniven
2009-07-23, 23:14
Förra veckan körde ja ett pass där ja märkte att jag fick ont där Kauppi känner sitt också, jag tänkte väll inte mer på det och Idag när jag körde fick jag ont igen, Hur kan det bara komma så snabbt ?

Ska jag avstå helt ifrån biceps övningarna ?

Jag tränar 2 gånger iveckan, så jag tror inte det har med överträning att göra ?
Glömde ju skriva att det är som ondast när man släpper vikterna
Samma sak hände mig, det kommer från ingenstans plötsligt och gör jäkligt ont när man slappnar av underarmens flexorer. Rekommenderar att slopa curlandet tills vidare och stretcha ordentligt. För mig gör det ingen skillnad om det är stång eller hantlar, smärtan kommer som ett brev på posten vid all curlbelastning.

PS. Frontböjen gick bra, dvs ingen underarmssmärta, men jag har skalat ner belastningen med 50%. DS.

Åse Columbus
2009-07-24, 08:48
en anna orsak som man kanske inte alltid tänker på ....

hur hårt håller ni i hantel/stång/redskap...??

släpp så mycket det går på greppet o se om det hjälper

gleipner
2009-07-25, 11:14
Tänkte iaf berätta att en läkare satt diagnosen "tennisarmbåge" alltså lateral epicondylit på mig. Men det är inte helt hundra, ska prova en liten medicinkur beståendes av Voltaren 50 mg i tablettform. Kan bli tal om MR lite senare om detta inte ger resultat.
Läkningsprocess på upp ett år. Inte roligt*grr27*

Swisskniven
2009-07-25, 15:19
en anna orsak som man kanske inte alltid tänker på ....

hur hårt håller ni i hantel/stång/redskap...??

släpp så mycket det går på greppet o se om det hjälper
Vad kan man säga... trådens BÄSTA råd! :thumbup:
Testade att curla med remmar och lösare grepp, gick som en dans. Inte minsta antydan till obehag medialt på underarmen. Du får en elektronisk leg-hump som tack!

gleipner
2009-07-27, 10:14
Tänkte iaf berätta att en läkare satt diagnosen "tennisarmbåge" alltså lateral epicondylit på mig. Men det är inte helt hundra, ska prova en liten medicinkur beståendes av Voltaren 50 mg i tablettform. Kan bli tal om MR lite senare om detta inte ger resultat.
Läkningsprocess på upp ett år. Inte roligt*grr27*

Än märkligare blev det av att en sjukgymnast dagen efteråt sågade läkarens analys efter ett enkelt test som gick ut på att jag sträckte fram armen och sträckte fram långfingret med pronerad handflata och hon bad mig hålla mot med fingret samtidigt som hon pressade neråt. Skulle jag få ont där kunde diagnosen tennisarmbåge stämma, men jag kände inget speciellt alls.*screwy*
Nu har jag alltså fått ett recept utskrivet som jag inte tänker äta eftersom det verkar som doktorn har fel, jag litar mer på denna sjukgymnast faktiskt.

Martin Löwgren
2009-07-27, 11:24
Än märkligare blev det av att en sjukgymnast dagen efteråt sågade läkarens analys efter ett enkelt test som gick ut på att jag sträckte fram armen och sträckte fram långfingret med pronerad handflata och hon bad mig hålla mot med fingret samtidigt som hon pressade neråt. Skulle jag få ont där kunde diagnosen tennisarmbåge stämma, men jag kände inget speciellt alls.*screwy*
Nu har jag alltså fått ett recept utskrivet som jag inte tänker äta eftersom det verkar som doktorn har fel, jag litar mer på denna sjukgymnast faktiskt.Nej lateral epicondyalgi ska noggrant testas fram innan den diagnosen ges men jag är inte förvånad över läkarens diagnos. Allt som gör ont på utsidan av armbågen får den diagnosen (och oftast undersöker/testar) inte ens armbågen.

Och om de nu mot förmodan skulle vara en lateral epicondyalgi är ändå inte voltaren rätt botemedel då det inte är någon inflamation då du haft det så pass länge.

gleipner
2009-07-27, 12:05
Nej lateral epicondyalgi ska noggrant testas fram innan den diagnosen ges men jag är inte förvånad över läkarens diagnos. Allt som gör ont på utsidan av armbågen får den diagnosen (och oftast undersöker/testar) inte ens armbågen.

Och om de nu mot förmodan skulle vara en lateral epicondyalgi är ändå inte voltaren rätt botemedel då det inte är någon inflamation då du haft det så pass länge.

Exakt. Läkaren klämde på olika punkter rätt hårt runt armbågen, på vissa ställen gjorde det ont, andra inte. Tror inte ens läkare är utbildade på mer seriösa tester som denna jag fick göra av sjukgymnasten?
Min slutsats är när det gäller muskelrelaterade skador är att inte gå till en läkare utan sjukgymnast/ naprapat.
Frågan är vad man ska göra nu? Kontakta vårdcentralen igen, blir ju märkligt det här när läkaren skrivit ut ett recept som jag inte har lust att testa i onödan och när antagligen fel diagnos är ställd? Samtidigt är det väl bara läkare som får ordinera till MR?

Martin Löwgren
2009-07-27, 12:20
Exakt. Läkaren klämde på olika punkter rätt hårt runt armbågen, på vissa ställen gjorde det ont, andra inte. Tror inte ens läkare är utbildade på mer seriösa tester som denna jag fick göra av sjukgymnasten?Min slutsats är när det gäller muskelrelaterade skador är att inte gå till en läkare utan sjukgymnast/ naprapat.
Frågan är vad man ska göra nu? Kontakta vårdcentralen igen, blir ju märkligt det här när läkaren skrivit ut ett recept som jag inte har lust att testa i onödan och när antagligen fel diagnos är ställd? Samtidigt är det väl bara läkare som får ordinera till MR?Nej tyärr så är de inte de men ändå envisas de med att försöka diagnosticera dessa problem istället för att remittera till mer välutbildad personal.

Jag har som sagt ingen möjlighet att hjälpa dig även om jag gärna skulle ställa upp. Finns liksom inget jag kan göra och än mindre nu när redan en sjukgymnast tittat på dig. De blir för dig att besöka ortoped och få en magnetkamera undersökning.

Jag är inne på att de rör sig om en n. radialis inklämning av något slag.

Mvh

gleipner
2009-07-27, 12:46
Nej tyärr så är de inte de men ändå envisas de med att försöka diagnosticera dessa problem istället för att remittera till mer välutbildad personal.

Jag har som sagt ingen möjlighet att hjälpa dig även om jag gärna skulle ställa upp. Finns liksom inget jag kan göra och än mindre nu när redan en sjukgymnast tittat på dig. De blir för dig att besöka ortoped och få en magnetkamera undersökning.

Jag är inne på att de rör sig om en n. radialis inklämning av något slag.

Mvh
JAg har faktiskt en utmärkt bok hemma av Kristian Berg som handlar om samtliga muskler och skador tyvärr hittar jag inte den:(
Det är enligt en kvick koll på wikipedia en stor nerv som ev kan vara orsaken?
Kan det vara en god idé att träna underarmsextensorerna med skivstång?
Då ska jag kontakta en ortoped om dessa har befogenhet att ordinera MR. Tack så mkt.

obesogen
2009-07-27, 12:48
n. står för nervus och n. radialis är alltså en nerv.

Martin Löwgren
2009-07-27, 12:50
JAg har faktiskt en utmärkt bok hemma av Kristian Berg som handlar om samtliga muskler och skador tyvärr hittar jag inte den:(
Det är enligt en kvick koll på wikipedia en stor nerv som ev kan vara orsaken?
Kan det vara en god idé att träna underarmsextensorerna med skivstång?
Då ska jag kontakta en ortoped om dessa har befogenhet att ordinera MR. Tack så mkt.

Oj, my bad det är den stora radialis nerven (googla det istället) :naughty:

Men som sagt det behöver inte vara det heller men efter att sett denna tråd och läst dina PM börjar jag få slut på diagnoser :D

Fråga vad ortopeden tror och kräv en MR på detta så kommer du säkerligen få bra hjälp (ortopeder är mina favoriter)

JMRA
2009-07-27, 14:21
bumpar den här lite :)

Jag har samma problem (iallafall som joeyp skrev). Ska ta det lungt med övningarna med supinerat (?) grepp men undrar om det bara är hammercurls som gäller nu när jag ska träna biceps ? Någon som vet några andra bicepsövningar som inte skulle göra så ont?

Tack på förhand

Hammercurl och stångcurl med handflatorna uppåt fungerar för mig :)

gleipner
2009-07-28, 10:23
Oj, my bad det är den stora radialis nerven (googla det istället) :naughty:

Men som sagt det behöver inte vara det heller men efter att sett denna tråd och läst dina PM börjar jag få slut på diagnoser :D

Fråga vad ortopeden tror och kräv en MR på detta så kommer du säkerligen få bra hjälp (ortopeder är mina favoriter)

Jag googlade den "stora radialisnerven" som du sade.
Den här länken dök upp som första val.
http://www.opusdei.se/art.php?p=2584

kunde inte låta bli, hehehe...

Nu ska jag jaga ortoped..

Martin Löwgren
2009-07-28, 11:40
Jag googlade den "stora radialisnerven" som du sade.
Den här länken dök upp som första val.
http://www.opusdei.se/art.php?p=2584

kunde inte låta bli, hehehe...

Nu ska jag jaga ortoped..Haha.

Som sagt det behöver inte alls vara just radialis påverkan men jag börjar misstänka det. Låt en ortoped utreda dig istället.

Mvh