handdator

Visa fullständig version : ont längst ner i ryggen:(


Louisee
2009-05-08, 20:51
I måndags skadade jag min rygg efter att jag tagit ett bad*screwy*skulle ställa mig rakt upp efter jag stått lite böjt...då kunde jag knappt stå rakt

eftersom det brändes till ungefär vid svanskotan, ungefär som det knakar från sista kotan i ryggen...

jag hade inte gjort någon hastig rörelse eller så

har vilat från träningen sen dess eftersom jag hade väldigt ont, kunde inte böjja mig fram eller nånting....

så idag kändes det bra i ryggen och jag tänkte att jag skulle värma upp inför lite lätt knäböj... började värma upp på 17 kg och skulle böjja,


men så kände jag direkt längst ner i ryggen igen:(

kan inte gå rakt nu heller och det gör väldigt ont...

vet någon vad det kan vara för ryggskada? och hur länge borde jag vänta
med att träna ben. speciellt knäböj?


kan inte ens köra benspark heller frö det känns i ryggen


vore jätte tacksam för svar..

Martin Löwgren
2009-05-08, 20:53
Mest troligt nån form av diskpåverkan som gett lokal muskelspasm.

Har du någon utstrålning eller host/nyssmärta?

Rör på dig så mkt du kan. Ta smärtstillande vid behov. Undvik sittande och går besvären inte över så kontakta naprapat/sjukgymnast.

Mvh

Louisee
2009-05-08, 21:01
Mest troligt nån form av diskpåverkan som gett lokal muskelspasm.

Har du någon utstrålning eller host/nyssmärta?

Rör på dig så mkt du kan. Ta smärtstillande vid behov. Undvik sittande och går besvären inte över så kontakta naprapat/sjukgymnast.

Mvh

åh tack så mycket för svar!

menar du om jag får ont om jag nyser eller hostar?

isåfall så har jag inte det vad jag känner av...

ibland kan jag även få problem med falsk ischias (tror jag)

för då kan det göra ont i ryggen samt att det då strålar ner från skinkan och ner till knäet....

men så är det inte denna gång....

hur länge kan sånt här sitta i då?

Martin Löwgren
2009-05-08, 21:03
åh tack så mycket för svar!

menar du om jag får ont om jag nyser eller hostar?

isåfall så har jag inte det vad jag känner av...

ibland kan jag även få problem med falsk ischias (tror jag)

för då kan det göra ont i ryggen samt att det då strålar ner från skinkan och ner till knäet....

men så är det inte denna gång....

hur länge kan sånt här sitta i då?
Runt 1-3 veckor om det inte är någon större diskpåverkan och vid ett komplett bråck (vilket dina symptom ej tyder på) 6-12månader.

Mer info här

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Diskbrack/

http://www.spinecenter.se/index.aspx?pageID=372

Louisee
2009-05-08, 21:12
Runt 1-3 veckor om det inte är någon större diskpåverkan och vid ett komplett bråck (vilket dina symptom ej tyder på) 6-12månader.

Mer info här

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Diskbrack/

http://www.spinecenter.se/index.aspx?pageID=372

okej tack igen för ditt svar och för länkarna! :thumbup:

Martin Löwgren
2009-05-08, 21:22
okej tack igen för ditt svar och för länkarna! :thumbup:

Ingen orsak, lycka till och ta ej för allvarligt på skadan. Ryggont är helt normalt men ökar smärtan eller du får konstiga symptom så sök vård.

Mvh

Louisee
2009-05-08, 21:25
Ingen orsak, lycka till och ta ej för allvarligt på skadan. Ryggont är helt normalt men ökar smärtan eller du får konstiga symptom så sök vård.

Mvh


tack ska du ha:)

ska göra som du skrev, att röra på sig mer och så, för att jag märker om jag suttit, dåkänns det ännu värre....

trevlig helg:)

Martin Löwgren
2009-05-08, 21:26
tack ska du ha:)

ska göra som du skrev, att röra på sig mer och så, för att jag märker om jag suttit, dåkänns det ännu värre....

trevlig helg:)

Sittförbud i helgen och mycket skogspromenader (och smärtstillande vid behov).

Lite stretching om det känns bra är inte heller fel :thumbup:

Louisee
2009-05-08, 21:35
Sittförbud i helgen och mycket skogspromenader (och smärtstillande vid behov).

Lite stretching om det känns bra är inte heller fel :thumbup:

haha ja det får väl bli så ,sittförbud:D

om jag har tur så kommer smärtan försvinna på 4 dagar som det gjorde sist,men
nu vet jag då att det inte går att träna ben (iaf böjj) på kanske 2 v

vågar inte chansa så att skadan förvärras igen...

Martin Löwgren
2009-05-08, 21:37
haha ja det får väl bli så ,sittförbud:D

om jag har tur så kommer smärtan försvinna på 4 dagar som det gjorde sist,men
nu vet jag då att det inte går att träna ben (iaf böjj) på kanske 2 v

vågar inte chansa så att skadan förvärras igen...

Återkommande ryggproblem brukar vara ett tecken på att något är fel och har man otur så går den sista skadan inte över på bara några dar utan sitter kvar 6-12månader iform av ett bråck så man ska vara lite uppmärksam på vad kroppen/ryggen försöker säga.

Louisee
2009-05-08, 21:50
Återkommande ryggproblem brukar vara ett tecken på att något är fel och har man otur så går den sista skadan inte över på bara några dar utan sitter kvar 6-12månader iform av ett bråck så man ska vara lite uppmärksam på vad kroppen/ryggen försöker säga.

ah , jo men det stämmer...

min rygg har alltid varit lite knasig..

kan kännas rätt okej i några månder, men att den sedan gör ont och det håller i sig några dagar till 1 v typ

sedan försvinner det och återkommer efter några månader igen

jag har aldrig kollat upp min rygg...

vet inte om det kan förvärras om man har ett ben som är en aning kortare än det andra benet..
vilket jag har, kan ju bli att man står lite snett mm

Martin Löwgren
2009-05-08, 22:02
ah , jo men det stämmer...

min rygg har alltid varit lite knasig..

kan kännas rätt okej i några månder, men att den sedan gör ont och det håller i sig några dagar till 1 v typ

sedan försvinner det och återkommer efter några månader igen

jag har aldrig kollat upp min rygg...

vet inte om det kan förvärras om man har ett ben som är en aning kortare än det andra benet..
vilket jag har, kan ju bli att man står lite snett mm
Det ger en enorm felbelastning men de ska inte kunna orsaka ett diskbråck tycker man men men chansen finns där. Mer troligt har du kanske dålig bålstabilitet och en svag rygg som däremot kan vara starkt bidragande orsaker.

Nåväl nu måste jag åka och jobba.

Ha de gott

Louisee
2009-05-08, 22:30
Det ger en enorm felbelastning men de ska inte kunna orsaka ett diskbråck tycker man men men chansen finns där. Mer troligt har du kanske dålig bålstabilitet och en svag rygg som däremot kan vara starkt bidragande orsaker.

Nåväl nu måste jag åka och jobba.

Ha de gott

ah, jo...får nog tänka på att träna mer mage och rygg då med andra ord

ha det gott du med:)

Martin Löwgren
2009-05-11, 23:32
ah, jo...får nog tänka på att träna mer mage och rygg då med andra ord

ha det gott du med:)

Några dagar har gått nu och med sittförbud och aktiva rörelser bör det nu kännas liiite bättre, eller?

Louisee
2009-05-12, 08:38
Några dagar har gått nu och med sittförbud och aktiva rörelser bör det nu kännas liiite bättre, eller?

tack för att du frågar:)

jo idag så känns det bättre! jag hart gjort som du sa med att promenera samt stretcha mm, så nu kan jag iaf luta mig framåt utan att det gör så ont

men jag känner mest av det då jag suttit ett tag, har inte tränat heller och kommer vänta ett tag innan jag vågar mig på knäböj och stela mark

att köra utfall med hantel för att undehålla benen samt benspark kommer jag kunna göra i veckan iaf

jag läste om ryggskott med, och det är väl det som jag fick kanske?

Martin Löwgren
2009-05-12, 13:31
tack för att du frågar:)

jo idag så känns det bättre! jag hart gjort som du sa med att promenera samt stretcha mm, så nu kan jag iaf luta mig framåt utan att det gör så ont

men jag känner mest av det då jag suttit ett tag, har inte tränat heller och kommer vänta ett tag innan jag vågar mig på knäböj och stela mark

att köra utfall med hantel för att undehålla benen samt benspark kommer jag kunna göra i veckan iaf

jag läste om ryggskott med, och det är väl det som jag fick kanske?Skönt och höra :)

Ja ryggskott vet ingen egentligen vad det är :D Det är nog mest troligt en kombination av disk, led och muskelrelateradskada i ryggen som ger smärta. Sen finns det ryggsjukdomar (diskbråck med mera) med tydliga behandlingsmetoder men just vid ryggskott så är det de du har gjort i kombination med manuell behandling och smärtstillande som jag rekommenderar.

Mvh

14K
2009-05-12, 14:50
Snor tråden lite här. Körde rygg idag, som jag brukar köra.
Började med bred latsdrag, bakom nacke, kort latsdrag sen gick jag över till rodd. Körde första på 65kg, andra skulle jag köra 75kg men då knacka det i ryggen (kändes som något flyttades) och det gjorde svinigt ont. Kunde knappt böja mig ner. Smärtan gick över till vänster skinka och vänster ben. Blivit bättre nu när jag sitter. Men ska jag röra på mig framåt då jävlar i det gör det ont. Är det streckning? ryggskott?

Black Star Abyss
2009-05-12, 14:57
Har själv haft problem med diskarna (inte HELT bra ännu men 99%) och det enda jag kan säga är att även om du skadat dig så går det över med korrekt rehabilitering och vila. :)

Jag hade iofs strålningar, nys/hostsmärta och smärta när jag böjde mig m.m. så om du inte har något sådant behöver du inte oroa dig att det ska bli bestående. :)

För mig var skadan ett sätt att bli uppmärksam på att jag hade dålig bålstabilitet, dålig balans mellan mage/rygg, höftböjare och baksida lår m.m. För min del kom det från framåtlutande bäcken och min allmänna bålhälsa har förbättrats avsevärt sen jag började jobba på att räta upp det. Säger inte att du har samma men kan vara värt att kolla upp. Fortsätter man träna alla muskler lika mycket när man redan har ett ogynnsamt förhållande mellan bålmusklerna så förvärras bara läget.

14K
2009-05-12, 15:02
Det är första gången jag får en skada i ryggen. Det gör inte ont om jag hostar iaf. Kanske bara en streckning. Ska ta och vila 2-3 dagar se hur det känns.

Martin Löwgren
2009-05-12, 15:27
Snor tråden lite här. Körde rygg idag, som jag brukar köra.
Började med bred latsdrag, bakom nacke, kort latsdrag sen gick jag över till rodd. Körde första på 65kg, andra skulle jag köra 75kg men då knacka det i ryggen (kändes som något flyttades) och det gjorde svinigt ont. Kunde knappt böja mig ner. Smärtan gick över till vänster skinka och vänster ben. Blivit bättre nu när jag sitter. Men ska jag röra på mig framåt då jävlar i det gör det ont. Är det streckning? ryggskott?

Hur ser tekniken ut i skivstångsrodd?

Kopplar man inte på bukmuskulaturen och håller ryggen i normalposition kan lätt en disk smälla.

14K
2009-05-12, 15:29
Hur ser tekniken ut i skivstångsrodd?

Kopplar man inte på bukmuskulaturen och håller ryggen i normalposition kan lätt en disk smälla.

Benen lätt böjda, rak i ryggen, ut med bröstet, drar den till magen. Kanske körde för tungt eller mer lite uppvärmning.

På väg tillbaka när man släpper vikten då tror jag gick långt ut med armarna.

Detta körde jag. http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Martin Löwgren
2009-05-12, 16:12
Benen lätt böjda, rak i ryggen, ut med bröstet, drar den till magen. Kanske körde för tungt eller mer lite uppvärmning.

På väg tillbaka när man släpper vikten då tror jag gick långt ut med armarna.

Detta körde jag. http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Aha okej de va alltså kabelrodd. Intressant. Ja nån form av muskelsträckning alt diskpåverkan är det garanterat - frågan är bara hur allvarlig.

14K
2009-05-12, 17:54
Aha okej de va alltså kabelrodd. Intressant. Ja nån form av muskelsträckning alt diskpåverkan är det garanterat - frågan är bara hur allvarlig.

Ja.. det gör skit ont om jag lutar fram kroppen. eller om jag ska böja mig ner för ta på skorna. Nåt mer man kan testa för du ska få en uppfattning?

Martin Löwgren
2009-05-12, 18:58
Ja.. det gör skit ont om jag lutar fram kroppen. eller om jag ska böja mig ner för ta på skorna. Nåt mer man kan testa för du ska få en uppfattning?

Ja de finns massor men jag har inte tid tyvärr. Man bör diffa ligament mot muskel och disk från nerv med mera men som du själv säger är det mest troligt en sträckning eller liknande. Ökar smärtan kan du dra iväg ett PM till mig men annars avakta och se tidigare svar i tråden.

Ha de gott

14K
2009-05-12, 19:00
Ja de finns massor men jag har inte tid tyvärr. Man bör diffa ligament mot muskel och disk från nerv med mera men som du själv säger är det mest troligt en sträckning eller liknande. Ökar smärtan kan du dra iväg ett PM till mig men annars avakta och se tidigare svar i tråden.

Ha de gott

Tagit en voltaren, ska avvakta 2-3 dagar, ska köra med lite små promenader + crosstrainer utan hålla i som du rekommenderar. Säger till om det blir värre. Tack så länge

Martin Löwgren
2009-05-12, 19:01
Tagit en voltaren, ska avvakta 2-3 dagar, ska köra med lite små promenader + crosstrainer utan hålla i som du rekommenderar. Säger till om det blir värre. Tack så längeDet är ett tips som räddat väldigt många :thumbup: Kom ihåg vem som berättade de bara hehe

14K
2009-05-12, 19:20
Det är ett tips som räddat väldigt många :thumbup: Kom ihåg vem som berättade de bara hehe

Absolut*cupid**cupid*

14K
2009-05-12, 19:54
Hur är det med hemma step maskin, kan man köra det?

http://i40.tinypic.com/4tsh2q.jpg

Martin Löwgren
2009-05-12, 20:59
Hur är det med hemma step maskin, kan man köra det?

http://i40.tinypic.com/4tsh2q.jpg

Ja det är ju i stort sett samma princip som crosstrainer utan armar men inget jag hittils ordinerat :thumbup:

Louisee
2009-05-12, 21:37
Skönt och höra :)

Ja ryggskott vet ingen egentligen vad det är :D Det är nog mest troligt en kombination av disk, led och muskelrelateradskada i ryggen som ger smärta. Sen finns det ryggsjukdomar (diskbråck med mera) med tydliga behandlingsmetoder men just vid ryggskott så är det de du har gjort i kombination med manuell behandling och smärtstillande som jag rekommenderar.

Mvh

haha okej, men det känns ju iaf som man fått ett skott i ryggen

alltså, nu har jag blivit jäkligt skraj att testa knöböj då det blir dags...

för jag vet ju inte riktigt när jag kan testa och allt är okej

är så rädd att dra upp skadan igen,men HUR kan jag veta när det är dags då?

kommer inte våga på hela denna v iaf,men tror det går att underhålla lite med utfall (lätt)

Martin Löwgren
2009-05-12, 21:46
haha okej, men det känns ju iaf som man fått ett skott i ryggen

alltså, nu har jag blivit jäkligt skraj att testa knöböj då det blir dags...

för jag vet ju inte riktigt när jag kan testa och allt är okej

är så rädd att dra upp skadan igen,men HUR kan jag veta när det är dags då?

kommer inte våga på hela denna v iaf,men tror det går att underhålla lite med utfall (lätt)Du behöver inte alls oroa dig. Det är snarare tvärtom. Att utveckla rörelserädsla (kinesofobi) är väldigt dåligt för ryggläkandet.

Du ska träna på som vanligt men göra det lite lättare i början och se över tekniken i knäböj med mera.

Zacke
2009-05-12, 21:47
tack för att du frågar:)

jo idag så känns det bättre! jag hart gjort som du sa med att promenera samt stretcha mm, så nu kan jag iaf luta mig framåt utan att det gör så ont

men jag känner mest av det då jag suttit ett tag, har inte tränat heller och kommer vänta ett tag innan jag vågar mig på knäböj och stela mark

att köra utfall med hantel för att undehålla benen samt benspark kommer jag kunna göra i veckan iaf

jag läste om ryggskott med, och det är väl det som jag fick kanske?

Hur är det med balansen egentligen?


Jag menar alltså inte att du går som en full kråka.

Men om det kan vara så att du har tränat väldigt mycket knäböj utan att stretcha ut höftböjarna och träna upp baksida låren.

Då finns risken att du går med hockeyröven putande ut hela dagen och spänner höften, röven och hela paketet.

Att du fick ont när du reser dig ur ett badkar låter inte som något som skulle hända om du var genomtränad och hade balans på grejerna.

Jag har själv brottats med stela höftböjare, ont i korsryggen och liknande skit i ett gäng år. Först nu börjar jag komma till rätta med det efter att jag fått bra hjälp.

Louisee
2009-05-12, 21:53
Du behöver inte alls oroa dig. Det är snarare tvärtom. Att utveckla rörelserädsla (kinesofobi) är väldigt dåligt för ryggläkandet.

Du ska träna på som vanligt men göra det lite lättare i början och se över tekniken i knäböj med mera.

ok,men då när skadan var bra från förra måndagen så testa jag att värma upp på böjjen med 17 kg, det var då det rycktes upp igen i ryggen och blev värre

men det var ju iofs vara 4 dagar efter jag fick sträckningen

hur länge borde jag vänta med böjjen nu då utan att råka ut för samma dilemma igen?

sorry för mina många frågor:)

Louisee
2009-05-12, 21:55
Hur är det med balansen egentligen?


Jag menar alltså inte att du går som en full kråka.

Men om det kan vara så att du har tränat väldigt mycket knäböj utan att stretcha ut höftböjarna och träna upp baksida låren.

Då finns risken att du går med hockeyröven putande ut hela dagen och spänner höften, röven och hela paketet.

Att du fick ont när du reser dig ur ett badkar låter inte som något som skulle hända om du var genomtränad och hade balans på grejerna.

Jag har själv brottats med stela höftböjare, ont i korsryggen och liknande skit i ett gäng år. Först nu börjar jag komma till rätta med det efter att jag fått bra hjälp.

vad jag vet så är jag jäkligt svankryggig! det gör att jag kan få ont i ryggen ofta...

sen så är jag inte så jättebra med att stretcha rygg,,,benen är sådär med stretch...

Zacke
2009-05-12, 22:03
vad jag vet så är jag jäkligt svankryggig! det gör att jag kan få ont i ryggen ofta...

sen så är jag inte så jättebra med att stretcha rygg,,,benen är sådär med stretch...

Vad du vet?:smash::naughty:

Svankar du eller inte?

Kör lite ryggresningar inför varje böjpass och även tung magträning - typ "hjulet" eller att hänga i en ribbstol och lyfta upp benen och sparka dem rakt ut och uppåt.

Sedan var jag så dum att jag under många år stretchade på baksidan av låret och rumpan - de ställen där det värkte. Men pröva istället att stretcha mycket på framsidan, höftböjaren.

Här är en bild från en artikel jag gjorde med skidåkaren Johan Olsson för ngn vecka sedan där han stretchar höftböjaren.

http://ltz.se/polopoly_fs/1.1023445!image/2499103299.jpg_gen/derivatives/650w/2499103299.jpg

Louisee
2009-05-12, 22:09
Vad du vet?:smash::naughty:

Svankar du eller inte?

Kör lite ryggresningar inför varje böjpass och även tung magträning - typ "hjulet" eller att hänga i en ribbstol och lyfta upp benen och sparka dem rakt ut och uppåt.

Sedan var jag så dum att jag under många år stretchade på baksidan av låret och rumpan - de ställen där det värkte. Men pröva istället att stretcha mycket på framsidan, höftböjaren.

Här är en bild från en artikel jag gjorde med skidåkaren Johan Olsson för ngn vecka sedan där han stretchar höftböjaren.

http://ltz.se/polopoly_fs/1.1023445!image/2499103299.jpg_gen/derivatives/650w/2499103299.jpg


svankar inte medvetet,men syrran har samma grej..swaaaaank

men visst jag får stretcha mer framsida av låren!

och ryggresningar ska jag testa för det gör jag aldrig

danke!