handdator

Visa fullständig version : Latsdrag vs Chins med hjälp


Freeddee
2009-05-08, 16:00
Har kört en del chins med hjälp, man har knäna på en platta som hjälper till med en viss vikt.
Hur är det här vs vanliga latsdrag? Är det bättre/sämre eller är det inte någon större skillnad?

dream_theater_
2009-05-08, 16:15
Det torde väl aktivera samma muskler. Jag vet inte om det spelar någon roll med att man låser fast benen när man kör latsdrag, än att man inte kör det vid chins. Kör du chinsen/latsdragen lika långt ner, dvs till hakan eller vart du nu kör, så borde det nog vara samma.

Scratch89
2009-05-08, 19:09
Chins med assistans är bättre, om målet är att kunna göra riktiga chins. Du får in rörelsen, för det är faktiskt en skillnad mellan att dra sig upp, och att dra något emot sig.

Om du har en snäll kompis eller spänstiga ben kan du testa att köra negativa chins!

Olaaa
2009-05-08, 19:11
Jag kunde inte göra chins när jag började, så jag körde latsdrag alltid, sen när jag provade chins igen efter några månader så gick det lika illa. Så jag började köra antingen negativa chins eller med assistans när jag tränade med partner och efter några pass kunde jag göra en själv, sedan två, tre osv osv.. Så personligen tycker jag det är bättre med de senare alternativen, men to each his own.

Scratch89
2009-05-08, 19:24
Jag kunde inte göra chins när jag började, så jag körde latsdrag alltid, sen när jag provade chins igen efter några månader så gick det lika illa. Så jag började köra antingen negativa chins eller med assistans när jag tränade med partner och efter några pass kunde jag göra en själv, sedan två, tre osv osv.. Så personligen tycker jag det är bättre med de senare alternativen, men to each his own.

Negativa chins är verkligen grymt! Jag fick min flicka att lyckas med en chin nu, och hon har inte tränat jättelänge. Det var bara att hänga på henne remmar, och se arg ut så hon inte släppte. :D 5-10 negativa chins per pass.

Freeddee
2009-05-08, 20:25
Okej, chins med hjälp är bättre för att kunna göra chins.
Men om man ser till vilka som aktiverar musklerna bäst o.s.v?

Btw, negativa chins, hoppa upp och sedan hålla emot på vägen ner?

Scratch89
2009-05-08, 20:30
Okej, chins med hjälp är bättre för att kunna göra chins.
Men om man ser till vilka som aktiverar musklerna bäst o.s.v?
Det beror ju på din teknik. Har du "bra" teknik på båda övningarna skulle jag fortfarande säga chins.

Btw, negativa chins, hoppa upp och sedan hålla emot på vägen ner?
Jepp. Eller bli upplyft, eller klättra upp.

z_bumbi
2009-05-08, 21:10
Btw, negativa chins, hoppa upp och sedan hålla emot på vägen ner?

En annan variant.

Ställ en bänk under, ta stöd med fötterna, lyft dig upp med tillräcklig hjälp från benen för att komma upp. lyft fötterna från bänken och håll emot. Är du ovan så hjälp till med fötterna även på nervägen för att belastningen inte ska bli för hög.
Det funkar också att köra i en smithmaskin, böjställning etc då man kan ha golvet som stöd (ska man köra fulla negativa så får man dra upp benen betydligt mer än vid vanliga chins).