handdator

Visa fullständig version : Coleman - aldrig till failure


Rasko
2009-05-08, 13:16
Har nyfiket kollat på en massa Ronnie Coleman-filmer på sistone och knappt någon gång verkar han köra till failure. Istället har han ofta bestämt sig för hur många reps han ska köra och klarar oftast sista reppen i setet utan att vara i närheten av fail. Jag som trodde att failure is the shit. Vilka belägg finns det för failure's vara eller inte vara egentligen?

Scratch89
2009-05-08, 13:18
Finns jättebra diskussioner i den här tråden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

Matthew_90
2009-05-08, 14:08
Shiit, man, Rasko, kör inte till fail och väx likt coleman är mitt råd!

Martin Löwgren
2009-05-08, 14:17
Har nyfiket kollat på en massa Ronnie Coleman-filmer på sistone och knappt någon gång verkar han köra till failure. Istället har han ofta bestämt sig för hur många reps han ska köra och klarar oftast sista reppen i setet utan att vara i närheten av fail. Jag som trodde att failure is the shit. Vilka belägg finns det för failure's vara eller inte vara egentligen?

Så kör jag med. Ska jag göra 10 repetioner anpassar jag vikten så att jag precis klarar det.

Självklart kör man till failuera ibland men inte på regelbunden basis.

Rasko
2009-05-08, 15:53
Tack för de fina svaren guys, I shall fail no more!

Yoman
2009-05-08, 16:18
Fortsätt tro att failure is the shit, coleman har inte alltid rätt!

tankz
2009-05-08, 16:25
sista settet i många övningar är till fail, eller att man precis klarar den. Ibland bara till fail i sista settet för den muskelgruppen.

Reticulum
2009-05-08, 16:40
Fortsätt tro att failure is the shit, coleman har inte alltid rätt!

Knappast. Failure kan vara bra i små mängder, men att träna till failure kontinuerligt sliter på kroppen alltför mycket, och skadorna kommer den ena efter den andra.

Anders The Peak
2009-05-08, 17:03
Varför inte testa kör en tung vikt snabbt och spara på lederna med att inte köra ända ut utan behåll spänningen i muskeln. Lämpliga vikter bör ligga kring 12-13 RM om man nu ska köra 10:or.
Jag brukar även rekommendera att kika på vår käre Freddi från Finland 130kg finsk sisu. Han är en sådan där som har fattat det där med att fart ger styrka och muskler.

50cent
2009-05-08, 19:58
ni som har massor av studier bakom er stämmer påståendet att dom 2-3 sista repetionerna stimulerar mest typ-2x fibrer? isf borde väl fail vara opti? om inte så är det ändå tidssparande och roligare att ta ut sig till max, skitsamma om det bygger några procent mindre har ju massa andra fördelar.

Reticulum
2009-05-08, 19:58
ni som har massor av studier bakom er stämmer påståendet att dom 2-3 sista repetionerna stimulerar mest typ-2x fibrer? isf borde väl fail vara opti? om inte så är det ändå tidssparande och roligare att ta ut sig till max, skitsamma om det bygger några procent mindre har ju massa andra fördelar.

Vilka fördelar tänker du på då?

Yoman
2009-05-08, 20:02
Det du skriver kan stämma Reticulum men det jag ville ha sagt egentligen var att inte ens coleman är en källa som inte går att ifrågasätta.

Reticulum
2009-05-08, 20:06
Det du skriver kan stämma Reticulum men det jag ville ha sagt egentligen var att inte ens coleman är en källa som inte går att ifrågasätta.

Självklart går det att ifråga sätta honom, och förstår man inte så tycker jag det är det enda rätta att göra. Men ändå så tycker jag att det var fel att säga att failure är det bästa utan någonting att backa upp det med. Finns folk som kan uppfatta det fel.

50cent
2009-05-08, 20:07
vart ska jag börja hmm...
-tidssparande
-dom flesta inklusive mig tycker att det är roligare att ta ut sig till max
-man kan träna med väldigt låg frekvens och volym men fortfarande öka
-förbättrar konditionen mer än att inte köra till fail
-lättare att behålla koncentrationen och fokus förutsatt att volymen är låg
-ger bra pump(vet redan att det inte har något med hypetrofi att göra men det är skönt och roligt)
-bättre kontakt
-bättre sömn
osv

Reticulum
2009-05-08, 20:11
vart ska jag börja hmm...
-tidssparande
-dom flesta inklusive mig tycker att det är roligare att ta ut sig till max
-man kan träna med väldigt låg frekvens och volym men fortfarande öka
Förutsatt att man inte är skadad, eller övertränad, ja.
-förbättrar konditionen mer än att inte köra till fail
Mycket möjligt, men du får fortfarande, antagligen, ingen märkbar skillnad på konditionen ändå.
-lättare att behålla koncentrationen och fokus förutsatt att volymen är låg
-ger bra pump(vet redan att det inte har något med hypetrofi att göra men det är skönt och roligt)
-bättre kontakt
Kontakten har väl ingenting att göra med vare sig man tränar till failure eller ej.
-bättre sömn
Källa på detta?
osv

Har skrivit vad jag själv tycker, och måste säga att jag tycker att dina argument inte håller.

Spirit
2009-05-08, 20:15
ni som har massor av studier bakom er stämmer påståendet att dom 2-3 sista repetionerna stimulerar mest typ-2x fibrer?

Teorin är att typ 2x är de fibrer som kopplas in sist allt eftersom belastningen ökar så om du kör lättare/fler reps så kommer inte alla typ 2x kopplas in förrän övriga fibrer tröttats ut.

Kör du tillräckligt tungt skall dock alla typ 2x kopplas in från start. Om vad som är tillräckligt tungt verkar det råda lite delade meningar, jag har sett allt från ca 70% till 85%

Scratch89
2009-05-08, 20:21
Kör du tillräckligt tungt skall dock alla typ 2x kopplas in från start. Om vad som är tillräckligt tungt verkar det råda lite delade meningar, jag har sett allt från ca 70% till 85%

Dessutom kan man öva upp förmågan rätt så bra att kunna rekrytera en stor del muskelfibrer redan på en lägre intensitet. Man kan försöka satsa på en så hög effektutveckling som möjligt.

50cent
2009-05-08, 20:22
tack ditt svar stämmer med min erfarenhet. när jag tränar under mitt 5RM tränar jag alltid flera set och försöker vara 1reps från fail men kör man en 12-reppare tycker jag inte det är så effektivt att köra flera sets på 8-10reps i varje utan fail är mer lämpligt enligt mig.

Anders The Peak
2009-05-08, 20:30
Dessutom kan man öva upp förmågan rätt så bra att kunna rekrytera en stor del muskelfibrer redan på en lägre intensitet. Man kan försöka satsa på en så hög effektutveckling som möjligt.

Likt en hundra meters sprinter...

Scratch89
2009-05-08, 20:31
Likt en hundra meters sprinter...

Precis! Jag skulle tro att en bra hundrameterslöpare aktiverar varenda muskelfiber i kroppen när de går ut och hämtar tidningen. ;)

Yoman
2009-05-08, 20:40
Jag skrev inte att det är det bästa, jag skrev att det är skiten :P

Spirit
2009-05-08, 22:02
Man kan försöka satsa på en så hög effektutveckling som möjligt.

Du menar för maximal aktivering av typ 2x eftersom de även är den "snabbaste" fibertypen?

Scratch89
2009-05-08, 22:44
Du menar för maximal aktivering av typ 2x eftersom de även är den "snabbaste" fibertypen?

Nja, det jag menar är att man måste ha en hög effektutveckling för att aktivera dem, om man inte vill köra gristungt hela tiden. Lättare vikter och snabba reps i början, men ju bättre man blir desto tyngre kan man köra, och långsammer (iom att det blir tyngre) för att aktivera dem minst lika bra. Målet är alltså att försöka aktivera dem hela tiden.

Matsa
2009-05-08, 23:31
-förbättrar konditionen mer än att inte köra till fail


Nej det håller jag verkligen inte med om. Förklara gärna hur du tänker här.

christian9
2009-05-09, 01:40
Dessutom kan man öva upp förmågan rätt så bra att kunna rekrytera en stor del muskelfibrer redan på en lägre intensitet.

Hmmm... Muskelfibrer har ju inga mellanlägen - antingen drar dom utav bara helvete eller också gör dom ingenting. Det borde ju betyda att mängden fibrer som kopplas in är obönhörligt proportionell mot den kraft muskeln blir tillsagd att alstra. Du menar alltså att man kan "lära" hjärnan på något sätt att singla ut och stänga av de individuellt starkare fibrerna i varje fiberknippe och på så sätt tvinga kroppen att använda sig av en totalt sett större mängd fibrer än den egentligen skulle behöva? Eller...?

Scratch89
2009-05-09, 08:50
Hmmm... Muskelfibrer har ju inga mellanlägen - antingen drar dom utav bara helvete eller också gör dom ingenting. Det borde ju betyda att mängden fibrer som kopplas in är obönhörligt proportionell mot den kraft muskeln blir tillsagd att alstra. Du menar alltså att man kan "lära" hjärnan på något sätt att singla ut och stänga av de individuellt starkare fibrerna i varje fiberknippe och på så sätt tvinga kroppen att använda sig av en totalt sett större mängd fibrer än den egentligen skulle behöva? Eller...?

Du kan lära kroppen att aktivera fler motoriska enheter. Det är, förutom inbaning av rörelser, som står för den största styrkeökningen i början av träningskarriären. Styrkelyftare (och typ sprinters, tyngdlyftare) är nog de bästa på att kunna aktivera många muskelfibrer.

BobaFett
2009-05-09, 09:07
Det som bygger bäst är en stadig ökning av vikter, reps eller set. Fail eller inte gör en mindre skillnad än vad envishet och tillgivenhet till träning och kost gör under en längre period. Vad som är bäst är en variation, även om fail inte är bäst för muskeltillväxt så kommer den öka din uthållighet. Detta kan göra i kombination med träning utan fail att du kan ta dig ur en platå exempelvis, och göra att du kan lyfta den där vikten fler gånger.

Set tror jag också att man inte ska tänka så mycket på vetenskap och så vidare. Jag har sett flera stycken på gymmet som pratar om newtonmeter hit och dit och hur mycket mer muskelfibrer som aktiveras när man kör strikt och så vidare men de ser ut som spinkiga datanördar.

Gå till gymmet regelbundet, mesa inte med vikterna, ät bra mat och tänk inte så mycket :thumbup:

Som vanligt så är det här mina åsikter och behöver inte vara det bästa sättet men det funkar för mig ;)

Yoman
2009-05-09, 12:14
Obs! Följande är egna tankar, inga studier eller fakta bakom.

Fail är ett bra sätt att säga till muskeln att den inte räcker till, och då kommer den växa så att den räcker till nästa gång i en vanlig situation där man failar på ca rep 10.

Yoman
2009-05-09, 12:17
Och ju längre ifrån fail man är desto mer borde kroppen tänka "oj, den här belastningen klarade jag av med min nuvarande massa, ingen idé att öka till nästa gång".

Hejnomax
2009-05-09, 16:26
Bara för att klargöra. Coleman når failure, sen gör han några reps till.