handdator

Visa fullständig version : korta smalben med längre lårben svårt i knäböjjen?


Louisee
2009-05-08, 12:41
Vet inte om frågan ställts tidigare....

Men om man har korta smalben i förhållande till lårbenet, är det då svårare
att köra djupa knäböj med rak hållning?

dom flesta har ju (vad jag sett) längre smalben och kortare lårben,och det verkar som det sistnämnda har det lättare för att gå djupt i böjjen med rak rygg
utan att nästan ligga som en fällkniv

någon som vet om det stämmer eller inte?

Kinsei
2009-05-08, 12:48
Jag har förhållandevis korta underben och långa lår, och jag upplever precis det problemet!

Har dock inte tänkt på att det skulle vara orsaken och jag vet inte om det är sant. Skulle vara intressant att veta.

För mig funkar det att stå med hälarna aningen högre än framfoten (mattkant, bräda eller platta under), men det finns säkert experter som kan säga att det är en helt värdelös teknik.

BobaFett
2009-05-08, 13:14
Enligt fysikens lagar så stämmer nog det, har inte samma problem som dig utan jag har kort överkropp och långa ben. Det blir lite samma sak, man måste kompensera genom att skjuta fram överkroppen så att den fälls mer framåt.

bear.flowertwig
2009-06-07, 12:49
Har ingen källa på det men jag vet att jag läst att på personer över medellängd så blir lårbenet proportionerligt sett längre än skenbenet. Jag upplever det precis som du säger att vikten kommer för långt bak och man får kompensera med att fälla överkroppen men har löst det med att köra frontböj och ha en liten upphöjning under hälen. Vilket ger en helt annan viktfördelning och funkar utmärkt.

talan
2012-03-04, 16:10
Har precis samma problem, min lösning är att undvika benböj :D

ceejay
2012-03-04, 16:15
längre lårben gör det svårare att böja djupt med upprätt rygg. Man fäller lättare

jokem
2012-03-04, 16:17
Ja, det stämmer bra. Testa själv att leka med figuren en bit ner i denna artikel: http://www.athleticdesign.se/athletics/squat_article_1.html