handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning - mage


3layn
2009-05-08, 08:35
Hej !,

Jag joggar 1-2 ggr i veckan till failure.. dvs orkar knappt gå efteråt.
Är detta rätt approach för att bränna bort magen ? ...
Har ni bra roliga tips på fettförbränning i magområdet? - vad jag förstått är det klart svårast att få effektiv förbränning där.

Alla tips är välkomna :D

stafh
2009-05-08, 08:40
Det går inte att specifikt bränna fett just på magen, iallafall inte i så stor utsträckning att det märks. Om du inte motverkar kaloriförbrukningen som joggingen innebär med ett ökat födointag så kommer du bli av med kroppsfett, men inte bara på magen.

Rahf
2009-05-08, 08:41
Fettförluster styrs av dina genetiska förutsättningar och inte av vilken träningstyp du väljer. Det går inte att specifikt bränna på magen genom någon metod. Däremot är nog löpning ett bra sätt att skapa ett energiunderskott.

King Grub
2009-05-08, 08:46
Äta mindre kalorier än du gör av med. Du kan inte bestämma var fettet på din kropp skall försvinna först eller mest.

3layn
2009-05-08, 08:48
Äta mindre kalorier än du gör av med. Du kan inte bestämma var fettet på din kropp skall försvinna först eller mest.

Summa sumarium , fortsätt joggningen och ät mer sund mat a´la pasta, potatis, rent kött, fisk, sallad, frukt?

stafh
2009-05-08, 08:49
Har ni bra roliga tips på fettförbränning i magområdet? - vad jag förstått är det klart svårast att få effektiv förbränning där.

Alla tips är välkomna :D

Ett tips är att utöva sporter eller träningsformer som du själv tycker är roligt. Träning som aldrig blir av bränner inte mycket fett.
Tänk på att aptiten ofta ökar när man ökar aktiviteten, så du måste ha lite koll på vad och hur mycket du stoppar i dig om du vill gå ner i vikt.

King Grub
2009-05-08, 08:50
Precis, även om det inte har med "sund" mat i sig att göra heller. Du går ner (eller upp, vid överskott) lika mycket fett av 500 kcal semla som 500 kcal pasta. Men "sund" mat ger mer mikronäringsämnen och mättar ofta bättre, så det är i alla fall en god idé att åtminstone basera matintaget på denna.

3layn
2009-05-08, 08:52
Precis, även om det inte har med "sund" mat i sig att göra heller. Du går ner (eller upp, vid överskott) lika mycket fett av 500 kcal semla som 500 kcal pasta. Men "sund" mat ger mer mikronäringsämnen och mättar ofta bättre, så det är i alla fall en god idé att åtminstone basera matintaget på denna.


Fungerar pulsklockor som visar kaloriförbränningen bra?, kanske man skulle införskaffa en sådan och på så vis hålla koll på att man bränner mer än vad man intar i kostväg

King Grub
2009-05-08, 08:55
En kvalitetsklocka fungerar godkänt i syftet. Kom bara ihåg att det inte bara är träningen som förbrukar kalorier. Du förbrukar kalorier dygnet runt, även om du bara skulle ligga still i sängen. Träningen är inte ens den största posten i dagen kaloriförbrukning för 99% av tränande.

3layn
2009-05-08, 09:00
Okej, jag tränar 3 dagar i veckan nu och joggar 2 , vi får se om jag går ner annars är det katastrof :P

Problemet är att jag känner mig nöjd med fettmängden på alla delar på min kropp förutom magen...

AmericanDragon
2009-05-08, 09:02
Lycka till! kör hårt :)

King Grub
2009-05-08, 09:03
Var fettinlagring och fettförbränning sker först och mest är individuellt och till stor del genetiskt betingat. Magen är ett problemområde för många, särskilt män. Och tyvärr är det ofta "först dit, sist bort" som gäller, vilket innebär att man ofta får acceptera en avmagring av resten av kroppen innan man är tillfredsställd med problemområdet.

hasic
2009-05-08, 09:13
Precis, även om det inte har med "sund" mat i sig att göra heller. Du går ner (eller upp, vid överskott) lika mycket fett av 500 kcal semla som 500 kcal pasta. Men "sund" mat ger mer mikronäringsämnen och mättar ofta bättre, så det är i alla fall en god idé att åtminstone basera matintaget på denna.

Påverkar inte livsmedlets GI och II slutresultatet om man tittar på kvoten från fett:fettfri massa som är tappad, eller ökad vid viktuppgång?

King Grub
2009-05-08, 09:16
Möjligen vid viktuppgång.

Men 500 kcal semla har antagligen lägre GI än 500 kcal pasta. ;)

3layn
2009-05-08, 09:49
Okej, jag antar att det är bara att träna/jogga på så kommer resultat efter hand.

944RS
2009-05-08, 12:34
Okej, jag antar att det är bara att träna/jogga på så kommer resultat efter hand.

Du kommer sannolikt må bra av att träna och äta "sund" kost, men precis som flera andra nämnt tidigare så är det just Kcal underskottet som kommer göra att fettet minskar.
Är väl inte helt ovanligt att många blir besvikna på sina förväntade resultat eftersom nyttig och sund kost oxå innehåller kcal. Man kan inte äta mer bara för att det påstås vara nyttigt.

3layn
2009-05-08, 12:36
Kanske är den gemensamma nämnaren fortsätta med träning men också dra ner och äta mindre

stafh
2009-05-08, 12:49
Kanske är den gemensamma nämnaren fortsätta med träning men också dra ner och äta mindre

Eller äta lika mycket och träna mer. Det är som du vill.