handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater, bra eller dåligt?


powderdog
2009-05-08, 08:03
Nu blir jag jäkligt förvirrad, alla säger ju att det är så fantastiskt med snabba kolisar direkt efter träning.

Bengt Saltin-professor i fysiologi menar anorlunda:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2856899.svd

Nu vet jag inte hur mycket man skall lita på denna fysiologi professor då han utalar sig så här:

"Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck direkt efter ett träningspass tar bort effekten av passet. Och då kan man lika gärna stanna kvar i soffan, säger Bengt Saltin."

Menar han då att man inte förbrukat någon energi alls under den tiden man rört sig? Det låter i mina öron fullkomligt befängt och som en fysiologisk omöjlighet, dock så är jag ingen professor i fysiologi som vår ärevördiga Bengt Saltin.

Ostknäcket
2009-05-08, 08:12
Han pratar strunt. Om du ligger på, låt oss säga, 2000kcal om dagen. Och 200kcal går till kolhydrater efter t.ex. ett hårt långt träningspass så kommer effekten inte alls utebli. Du kommer förbruka mer kcal den dagen än ifall du inte skulle ha sprungit även om du äter kolhydraterna efter. Om du dock springer ett hårt pass och sen lägger till extra kolhydrater så du får i dig 2200 kcal, så kommer du ju inte få lika stort underskott, men du förbrukar troligen mer än 200kcal på ett hårt träningspass ;P så det kommer ändå inte vara värdelöst på något sätt. Och sen finns det ju hälsoeffekten också. Den kommer inte försvinna pga kolhydrater efter träning.

Anders The Peak
2009-05-08, 08:13
Jag har fört den här frågan här och fått mycket stryk av alla experter på området.
Men som Bengt sägerEn vanlig motionär har inte har något behov av att dricka sportdryck. I vissa fall kan den till och med motverka effekterna
Håller jag med till 100% och är helt säker på att det motverkar effekterna av träningen och kan vara negativt för utvecklingskurvan.

Kischen
2009-05-08, 08:19
Jag har fört den här frågan här och fått mycket stryk av alla experter på området.
Men som Bengt säger
Håller jag med till 100% och är helt säker på att det motverkar effekterna av träningen och kan vara negativt för utvecklingskurvan.

Så någon som löper en längre sträcka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast:)

Det är inte underförstått att "en vanlig motionär" vill gå ner i vikt.

mikaelj
2009-05-08, 08:23
Så någon som löper en längre strecka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast:)

Det är inte underförstått att "en vanlig motionär" vill gå ner i vikt.

Tränar du flera gånger om da'n (eller två hårda pass efterföljande dagar) är det intressant att vara superopti och knuffa ned sockret i musklerna direkt.

Men som det står, vanlig motionär, tränar varannan dag... Vad hände med vanlig mat?

Kischen
2009-05-08, 08:28
Tränar du flera gånger om da'n (eller två hårda pass efterföljande dagar) är det intressant att vara superopti och knuffa ned sockret i musklerna direkt.

Men som det står, vanlig motionär, tränar varannan dag... Vad hände med vanlig mat?

Vad har vanlig mat med saken att göra? Det ena behöver inte utesluta det andra. Ni får gärna förklara vad som skulle vara negativt om man ersätter -300kcal löpning med + 300 kcal "energidryck" om målet inte är att gå ner i vikt. Förutsatt att personen äter vettigt till att börja med.

stafh
2009-05-08, 08:31
Vad har vanlig mat med saken att göra? Det ena behöver inte utesluta det andra. Ni får gärna förklara vad som skulle vara negativt om man ersätter -300kcal löpning med + 300 kcal "energidryck" om målet inte är att gå ner i vikt. Förutsatt att personen äter vettigt till att börja med.
Jag uppfattade det som att professorn i huvudsak syftade på folk som motionerar lätt för att gå ner i vikt.

Kischen
2009-05-08, 08:33
Jag uppfattade det som att professorn i huvudsak syftade på folk som motionerar lätt för att gå ner i vikt.

Ok, då utgår han ifrån att dom inte har koll på sitt kcal-intag mao. Han skulle lika gärna kunnat sagt:

Om du tränar och sen äter mer mat än vanligt så motverkar du bla bla bla. Uppfinna hjulet någon? :)

Tolkia
2009-05-08, 08:36
Det som skapar diskussion är ju egentligen definitionen av "vanlig motionär". Jag hörde ett inslag om detta på något morgon-TV-program, och där framgick det, tycket jag, tydligt att den grupp som åsyftades var vad vi kan kalla "hobbymotionärer som motionerar i syfte att hålla vikten i schack (alt. abstrakt för hälsans skull)". Jag håller helt med Saltin om att de flesta i den gruppen varken tränar hårt eller länge nog för att sportdryck skall behövas, och att det, om målet med träningen/motionen är att skapa ett "kalorihål" att få stoppa mat i, är onödigt att fylla det hålet med sportdryck. Marknadsföringen av många sportdrycker och kosttillskott är, tycker jag, sjukt överdriven. När den ser ut som den gör (där det i princip påstås att <insert tillskott> kommer att förvandla vem som helst till en grekisk gud) t ycker jag att Saltins uttalande har sin plats. Sedan kan ju inte han ansvara för hur media väljer att formulera sig, och ev. riskera missförstånd.

Sedan blir generaliseringen "vanlig motionär" svår, för vem är vanlig och vem är ovanlig? Ganska många av de som springer maraton och liknande räknar sig nog också som vanliga motionärer och inte som "elit", "proffsidrottare" eller något. Det finns ju också, som Kischen påpekar, ett stort antal motionärer som faktiskt inte alls har problem med vikten eller vill reducera den.

Edit (med anledning av poster som tillkommit medan jag skrev): Det är precis lika olämpligt att generalisera åt andra hållet och säga ungefär att jamen alla som motinerar har koll på basic näringslära, vad de äter osv., så Saltin uppfinner hjulet som det är att göra den generalisering som det här klagas lite på.

Kischen
2009-05-08, 08:38
Jag är själv en vanlig motionär, och trots att jag använder malto efter träningen har jag skurit ned från 50 gram till 25, just för att kunna äta 100 kcal extra istället.

Grahn
2009-05-08, 08:41
Eller så försöker han göra en motvikt mot all hype på sportdrycker? Om man vet bättre än honom och har kolla behöver man väl inte ta till sig av det han säger då det gäller de som inte gör det.

Anders The Peak
2009-05-08, 08:43
Så någon som löper en längre sträcka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast:)

Det är inte underförstått att "en vanlig motionär" vill gå ner i vikt.

Anpassningen påverkas av intaget. Faktorerna som spelar specifika roller hämmas.
Du ser inte skogen pga träden...

King Grub
2009-05-08, 08:44
Jag är övertygad om att "sportdrycker" och snabba kolhydrater som maltodextrin, druvsocker, och liknande, är helt onödigt, kanske kontraproduktivt, för andra än seriösa konditionsidrottare inom distansgrenar som tränar dagligen. Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt.

Flera av senare års studier har dessutom visat en bättre återhämtning efter träning av lågglykemiska kolhydrater, med den bonus att fettförbränningen inte stängs av på samma sätt.

hasic
2009-05-08, 09:08
På vilket sätt är det negativt med snabba kolhydrater direkt efter träning, om ens syfte inte är att gå ned i vikt, utan ligga på energibalans eller i vissa fall gå upp i vikt?

Eddie Vedder
2009-05-08, 09:08
Det Saltin säger ligger det väldigt mycket i. Sedan plockas citaten fritt för att få det att framstå som mer svart eller vitt än jag tror han själv menar. Den som har lite koll på Saltins forskning och det han skriver/säger i rådgivning inom Svenska Olympiska Kommittén vet mycket väl att Saltin är en enormt kunnig expert om det här. Han vet vad han talar om när det kommer till kolhydratintag, prestation, fettförbränning o.s.v.

Så hur hans uttalanden framställs är inte helt rättvisande och dessutom riktar han sig knappast mot elitidrottare som sagt.

Att någon som tränar på min nivå skulle behöva sportdryck är ju bara löjligt.

På vilket sätt är det negativt med snabba kolhydrater direkt efter träning, om ens syfte inte är att gå ned i vikt, utan ligga på energibalans eller i vissa fall gå upp i vikt?

Inget. Men de flesta funderar nog inte i de banorna, det är nog knappast ovanligt att vissa individer dricker någon form av återhämtningsdryck för att man hört att det "behövs" men inte kompenserar för det.

Finns ganska många trådar som vittnar om den typen av feluppfattningar.

powderdog
2009-05-08, 09:10
Jag är övertygad om att "sportdrycker" och snabba kolhydrater som maltodextrin, druvsocker, och liknande, är helt onödigt, kanske kontraproduktivt, för andra än seriösa konditionsidrottare inom distansgrenar som tränar dagligen. Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt.

Flera av senare års studier har dessutom visat en bättre återhämtning efter träning av lågglykemiska kolhydrater, med den bonus att fettförbränningen inte stängs av på samma sätt.

Så efter ett styrkepass skall man inte blanda ner ex. 40 gram maltodextrin i proteindrinken om man vill gå ner i vikt?

Om jag drar ner 40 gram kolhydrater på dagens andra måltider till fördel för maltodextrinet i proteinshaken, blir det fortfarande ett sämre resultat i viktnedgån då?

För då följer jag ändå principen om kcal in vs kcal ut.

King Grub
2009-05-08, 09:14
Det handlar inte, aldrig, bara och kcal in vs kcal ut. Vad kalorierna används till påverkar också. Hormoner påverkar energipartitionering, och födointaget påverkar hormoner, anabola och katabola, lipogena och lipolytiska.

Eddie Vedder
2009-05-08, 09:14
Så efter ett styrkepass skall man inte blanda ner ex. 40 gram maltodextrin i proteindrinken om man vill gå ner i vikt?

Om jag drar ner 40 gram kolhydrater på dagens andra måltider till fördel för maltodextrinet i proteinshaken, blir det fortfarande ett sämre resultat i viktnedgån då?

För då följer jag ändå principen om kcal in vs kcal ut.

Det förlorar du sannolikt inget på. Men det är heller inte vad det handlar om. Visst kan man gå ner i vikt trots malto efter passet. Precis som du kan gå ner i vikt trots en glass efter maten.

Lite mer näring i glassen antar jag. Och hur kroppssammansättning påverkas är något mer invecklat än ENBART energibalans.

mikaelj
2009-05-08, 09:17
Och hur kroppssammansättning påverkas är något mer invecklat än ENBART energibalans.

Utveckla! Förutsatt adekvat proteinintag spelar övriga makronutrienter ingen roll, har jag hört.

King Grub
2009-05-08, 09:26
Hormoner.

joko
2009-05-08, 09:28
Inget. Men de flesta funderar nog inte i de banorna, det är nog knappast ovanligt att vissa individer dricker någon form av återhämtningsdryck för att man hört att det "behövs" men inte kompenserar för det.

Finns ganska många trådar som vittnar om den typen av feluppfattningar.

Ja se bara hur ofta gainomaxapan syns i rutan. Motionärer ska inte få tro att man klarar sig med vanlig mat efter friskis&svettis-passen inte.

TSullivanM
2009-05-08, 09:29
Nu blir jag förvirrad.

Det har ju alltid rekommenderats att inta kolhydrater efter ett träningspass för återhämtningens skull. Varför har det ändrats?

elArne
2009-05-08, 09:31
Men om man tränar styrketräning tidigt på morgonen och syftet är att bygga muskler,
tjänar man något på att ta malto tillsammans med EAA innan träningen, eller räcker det med bara EAA? Är det bara yttepytte-marginel skillnad?
Förutsatt att man äter rejält efteråt då.

Eddie Vedder
2009-05-08, 09:32
Ja se bara hur ofta gainomaxapan syns i rutan. Motionärer ska inte få tro att man klarar sig med vanlig mat efter friskis&svettis-passen inte.

Gainomaxreklamen är iofs lite kul tycker jag. Exemplet där är ju "This monkey has just finished a marathon" eller något sånt.

Och efter just den typen av ansträngningar stämmer det ju faktiskt att en banan är otrillräcklig. Så på så sätt måste man ju hålla med dom.:D

Nu blir jag förvirrad.

Det har ju alltid rekommenderats att inta kolhydrater efter ett träningspass för återhämtningens skull. Varför har det ändrats?

Inget är förändrat där heller. Och inget annat påstås.

Flexipop
2009-05-08, 09:32
Nu blir jag förvirrad.

Det har ju alltid rekommenderats att inta kolhydrater efter ett träningspass för återhämtningens skull. Varför har det ändrats?

Det är bra för återhämtningen. Men om ditt mål är att gå ner i vikt så kanske det inte är värt de extra kalorier som det medför.

elArne
2009-05-08, 09:35
Nu blir jag förvirrad.

Det har ju alltid rekommenderats att inta kolhydrater efter ett träningspass för återhämtningens skull. Varför har det ändrats?

kolhydrater behöver ju inte vara iform av Maltodextrin eller vitargo.

TSullivanM
2009-05-08, 09:36
Inget är förändrat där heller. Och inget annat påstås.

Men som Gruben säger då "Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt."

Är inte det påstående nog? eller har jag missat nåt. Malto är ju trots allt ett vanligt förekommande kosttillskott som jag tror många använder sig utav i sina drinkar efter träning.

Flexipop
2009-05-08, 09:37
Det skulle aldrig falla mig in att dricka en sportdryck efter ett konditionspass. Men mitt syfte är ju också att gå ner i vikt. Om man inte bryr sig om vikten så är det väl bara att trycka i sig.

mikaelj
2009-05-08, 09:39
Men som Gruben säger då "Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt."

Är inte det påstående nog? eller har jag missat nåt. Malto är ju trots allt ett vanligt förekommande kosttillskott som jag tror många använder sig utav i sina drinkar efter träning.

Något om kortisolnivåer som annars är muskelnedbrytande, kanske? Eller om det bara vara att få positiv proteinbalans genom tillgängligheten av aminosyror och/eller energi.

Kolhydrater och protein är alltså fortfarande bra att få i sig, men det kan komma från ägg, ost, kött & grönsaker. Och optimering av proteinsyntesen genom EAA, t.ex.

joko
2009-05-08, 09:41
Men som Gruben säger då "Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt."

Är inte det påstående nog? eller har jag missat nåt. Malto är ju trots allt ett vanligt förekommande kosttillskott som jag tror många använder sig utav i sina drinkar efter träning.

Jo men det är lite samma fenomen som att folk kollar på vad Tiger Woods använder för klubbor (eller insert valfri idol / utrusting) och väljer samma i nån from förhoppning om att man ska kunna prestera lite bättre genom det.

...eller att det finns 'standardbilsmästerskap' där bilarna knappt ens har karosslinjerna genemsamt med de standardbilar de ska motsvara.

King Grub
2009-05-08, 09:42
Men som Gruben säger då "Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt."

Är inte det påstående nog? eller har jag missat nåt. Malto är ju trots allt ett vanligt förekommande kosttillskott som jag tror många använder sig utav i sina drinkar efter träning.

Du har missat det faktum att det är skillnad på kolhydrat och kolhydrat. Maltodextrin är hypersnabba glukospolymerer, och det kan inte finnas någon anledning att använda sådana efter något som inte kräver mer energi än styrketräning, en träningsform där man dessutom väldigt sällan, om någonsin, tränar samma muskel direkt flera gånger i rad. Jämför med en löpare som tömmer glykogenet i samma muskler varje pass, och bara har 24 timmar på sig att ersätta det.

I och med att det visat sig att kolhydrat efter styrketräning inte heller har någon muskeluppbyggande effekt, faller det argumentet också, och även om så vore fallet, skulle vettigare källor fungera.

mikaelj
2009-05-08, 09:44
I och med att det visat sig att kolhydrat efter styrketräning inte heller har någon muskeluppbyggande effekt, faller det argumentet också, och även om så vore fallet, skulle vettigare källor fungera.

Hjälper inte kolhydrat till att behålla en positiv proteinbalans, dock? Indirekt uppbyggande, dvs.

stafh
2009-05-08, 09:46
Du har missat det faktum att det är skillnad på kolhydrat och kolhydrat. Maltodextrin är hypersnabba glukospolymerer, och det kan inte finnas någon anledning att använda sådana efter något som inte kräver mer energi än styrketräning, en träningsform där man dessutom väldigt sällan, om någonsin, tränar samma muskel direkt flera gånger i rad. Jämför med en löpare som tömmer glykogenet i samma muskler varje pass, och bara har 24 timmar på sig att ersätta det.

I och med att det visat sig att kolhydrat efter styrketräning inte heller har någon muskeluppbyggande effekt, faller det argumentet också, och även om så vore fallet, skulle vettigare källor fungera.

Men man lagrar ju glykogen i levern också, borde man inte ta av det när glykogenet i en muskel tar slut? Det är ju isåfall en gemensam pool som behöver fyllas på efter ett pass även om man inte tänker använda samma muskler nästa gång?

TSullivanM
2009-05-08, 09:49
Du har missat det faktum att det är skillnad på kolhydrat och kolhydrat. Maltodextrin är hypersnabba glukospolymerer, och det kan inte finnas någon anledning att använda sådana efter något som inte kräver mer energi än styrketräning, en träningsform där man dessutom väldigt sällan, om någonsin, tränar samma muskel direkt flera gånger i rad. Jämför med en löpare som tömmer glykogenet i samma muskler varje pass, och bara har 24 timmar på sig att ersätta det.

I och med att det visat sig att kolhydrat efter styrketräning inte heller har någon muskeluppbyggande effekt, faller det argumentet också, och även om så vore fallet, skulle vettigare källor fungera.

Då är det inte ens någon ide att byta ut maltot mot någon annan kolhydrat utan istället skippa kolhydrater helt efter styrketräning? då det inte har någon effekt. Om man nu vill öka i muskelmassa.

Vilket känns konstigt då det gjorts mycket forskning kring intag av protein och kolhydrat i samband med träningspass där resultaten visat på en förhöjd proteinsyntes. Eller är det bara så att man kan skita i kolisar efter passet och bara inta före!?

Eddie Vedder
2009-05-08, 09:59
Men som Gruben säger då "Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt."

Är inte det påstående nog? eller har jag missat nåt. Malto är ju trots allt ett vanligt förekommande kosttillskott som jag tror många använder sig utav i sina drinkar efter träning.

Samma rekommendationer finns. Men det handlar ju om nivån. Det där är King Grubs åsikt och jag delar den också. Det känns ju onödigt som bara den att häva i sig kolhydratpulver om man bara styrketränar ett par gånger i veckan.

Men akut är det säkert mer fördelaktigt än negativt. Allt måste ju ställas i proportion bara. Hur stor vinst får man egentligen av att tillföra näringslöst pulver jämfört med mat om man ligger på en så låg träningsnivå som 90% av Kolozzeums medlemmar? Inget fel i att försöka vara "superoptimal" om det känns befogat dock.

Vilket känns konstigt då det gjorts mycket forskning kring intag av protein och kolhydrat i samband med träningspass där resultaten visat på en förhöjd proteinsyntes. Eller är det bara så att man kan skita i kolisar efter passet och bara inta före!?

Den proteinsynteshöjningen är enbart tack vare EAA och inget annat. Men tillsammans med kolhydrat ökar chanserna för bättre proteinalans dessutom.

Black Star Abyss
2009-05-08, 10:01
Hjälper inte kolhydrat till att behålla en positiv proteinbalans, dock? Indirekt uppbyggande, dvs.

Vill minnas att jag läst att kolhydrater i samband med aminosyror efter träning inte kör ett skit för proteinsyntesen. Fast det var från 2003. Men det är väl inte därför man tar kolhydrater från början heller?

On topic: Så det är alltså bättre att blanda proteinpulver och långsamma kolhydrater som post-workout drink än en traditionell gainer med protte och snabba kollisar?

elArne
2009-05-08, 10:01
Men om man tränar styrketräning tidigt på morgonen och syftet är att bygga muskler,
tjänar man något på att ta malto tillsammans med EAA innan träningen, eller räcker det med bara EAA? Är det bara yttepytte-marginel skillnad?
Förutsatt att man äter rejält efteråt då.

Bump på min egen fråga. Hur är det med kolhydrater före träning innan frukost.
Finns det något alternativ till Malto som inte är så raffinerat men ändå inte sabbar "effekten" av EAA. Eller är behovet av kolhydrater i denna situationen också helt irrelevant om man bara tränar på motionärs nivå.
Jag tänker främst på att man kanske är väldigt katabol tidigt på morgonen om man inte tar något som minskar protein nedbrytningen

King Grub
2009-05-08, 10:06
Då är det inte ens någon ide att byta ut maltot mot någon annan kolhydrat utan istället skippa kolhydrater helt efter styrketräning? då det inte har någon effekt. Om man nu vill öka i muskelmassa.

Jag förstår inte varför "onödigt med supersnabbt maltodextrin" skall tolkas som "du måste nolla kolhydratintaget".

Skippa kolhydrat? Hur drar du den slutsatsen av diskussionen? Är inte återhämtning viktigt alls? Däremot räcker det säkert att äta ett kolhydratrikt mål vanlig mat efteråt.

Vilket känns konstigt då det gjorts mycket forskning kring intag av protein och kolhydrat i samband med träningspass där resultaten visat på en förhöjd proteinsyntes.

Det är aminosyrornas förtjänst. Enbart aminosyror stimulerar proteinsyntesen lika mycket som aminosyror plus kolhydrat.

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:06
On topic: Så det är alltså bättre att blanda proteinpulver och långsamma kolhydrater som post-workout drink än en traditionell gainer med protte och snabba kollisar?

Om kolhydraterna i fråga är från helt vanlig mat gör det nog ingen som helst skillnad. T.ex. är det ju populärt att mixa havregryn och vasslepulver. Det blir en superbra drink.:)

Men om du menar den typen av pulver som är långsamma kolhydrater så är den oftast fruktosbaserad och totalt värdelös.

Men EAA + kolhydrat ÄR bevisat gång på gång att det gynnar återhämtning. Jag förstår inte vad i den här artikeln som ens antyder något annat? Saltin pratar ju om motionärer som vill gå ner i vikt/hålla vikten.

TSullivanM
2009-05-08, 10:07
Samma rekommendationer finns. Men det handlar ju om nivån. Det där är King Grubs åsikt och jag delar den också. Det känns ju onödigt som bara den att häva i sig kolhydratpulver om man bara styrketränar ett par gånger i veckan.

Men akut är det säkert mer fördelaktigt än negativt. Allt måste ju ställas i proportion bara. Hur stor vinst får man egentligen av att tillföra näringslöst pulver jämfört med mat om man ligger på en så låg träningsnivå som 90% av Kolozzeums medlemmar? Inget fel i att försöka vara "superoptimal" om det känns befogat dock.



Den proteinsynteshöjningen är enbart tack vare EAA och inget annat. Men tillsammans med kolhydrat ökar chanserna för bättre proteinalans dessutom.

Jag förstår, men att vräka i sig är kanske ett dumt uttryck, jag själv tar ca 50gr malto efter ett träningspass och styrketränar 4ggr per vecka. Allt är ju för att kompensera lite fram till man äter mat i mitt fall upp emot 1 dryg timme senare.

TSullivanM
2009-05-08, 10:11
Jag förstår inte varför "onödigt med supersnabbt maltodextrin" skall tolkas som "du måste nolla kolhydratintaget".

Skippa kolhydrat? Hur drar du den slutsatsen av diskussionen? Är inte återhämtning viktigt alls? Däremot räcker det säkert att äta ett kolhydratrikt mål vanlig mat efteråt.



Det är aminosyrornas förtjänst. Enbart aminosyror stimulerar proteinsyntesen lika mycket som aminosyror plus kolhydrat.

Vad du säger om aminosyrorna var mycket bra info!

Men hur jag drog min slutsats var pga av ditt tidigare uttalande om att malto etc "är helt onödigt, kanske kontraproduktivt". Fast då kanske jag missade att vi bara pratade om viktnedgång!?

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:12
Jag förstår, men att vräka i sig är kanske ett dumt uttryck, jag själv tar ca 50gr malto efter ett träningspass och styrketränar 4ggr per vecka. Allt är ju för att kompensera lite fram till man äter mat i mitt fall upp emot 1 dryg timme senare.

Det är 200 kcal som i MITT tycker är helt bortkastade men inte extremt heller. Det motsvarar väl ungefär vad passet i sig kan ha förbrukat.

Black Star Abyss
2009-05-08, 10:18
Om kolhydraterna i fråga är från helt vanlig mat gör det nog ingen som helst skillnad. T.ex. är det ju populärt att mixa havregryn och vasslepulver. Det blir en superbra drink.:)

Men om du menar den typen av pulver som är långsamma kolhydrater så är den oftast fruktosbaserad och totalt värdelös.

Men EAA + kolhydrat ÄR bevisat gång på gång att det gynnar återhämtning. Jag förstår inte vad i den här artikeln som ens antyder något annat? Saltin pratar ju om motionärer som vill gå ner i vikt/hålla vikten.

Som sagt, det var en gammal studie från 2003 så du har säkert rätt. :) Det var detta jag tänkte på iaf: "The response to 6 g of EAA did not appear to differ from the response when 6 g of EAA was given together with 35 g of carbohydrates (17)." (Articles in PresS. J Appl Physiol (October 31, 2003).)

Men åter till frågan; konventionella gainers och återhämtningsdrycker är alltså långt ifrån optimala?:confused: De innehåller ju för det mesta snabba kollisar. Varför har man inte hört om detta tidigare? Jag trodde det var viktigt med snabba kolhydrater efter styrketräning för maximal återhämtning.

mikaelj
2009-05-08, 10:20
Men åter till frågan; konventionella gainers och återhämtningsdrycker är alltså långt ifrån optimala?:confused: De innehåller ju för det mesta snabba kollisar. Varför har man inte hört om detta tidigare? Jag trodde det var viktigt med snabba kolhydrater efter styrketräning för maximal återhämtning.

Jag gissar på att de tas upp snabbt i musklerna. En grönsak måste du spjälka mycket mer innan den blir till enkla sockerarter. Men som Grub påpekade så verkar det som att det inte gör att återhämtningen blir maximal ändå. (sliter snabba kolhydrater på kroppen, månne?)

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:22
Varför har man inte hört om detta tidigare? Jag trodde det var viktigt med snabba kolhydrater efter styrketräning för maximal återhämtning.

Det är ju det där jag och King Grub har svarat på flera gånger i tråden redan. Rekommendationer om kolhydrater kvarstår, att snabba kolhydrater direkt kan vara en fördel för personer på en hög träningsnivå förefaller rimligt även det.

Att sedan massa personer tror de ligger på den nivån bara för att man tar ut sig rejält under skivstången några gånger per vecka är ju en annan sak.

Det är som sagt helt ofattbart för mig att man tolkar den här artikeln som att något revolutionerande skulle ha skett.:confused:

Black Star Abyss
2009-05-08, 10:23
Ni som är kunniga, vad är den optimala återhämtningsdrycken efter träning då? Jag förstår att havregryn och protein var ett alternativ, men om man vill ha något mer lättdrucket? Finns det kolhydratspulver som håller bra kvalité?

Kischen
2009-05-08, 10:25
Ni som är kunniga, vad är den optimala återhämtningsdrycken efter träning då? Jag förstår att havregryn och protein var ett alternativ, men om man vill ha något mer lättdrucket? Finns det kolhydratspulver som håller bra kvalité?

Är väl fruktos med en del malto?

edit: Drömde jag eller frågade du om Fairing sloow carbs?

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:27
Ni som är kunniga, vad är den optimala återhämtningsdrycken efter träning då?

Jag skulle nog säga EAA + Vitargo. Kanske koffein i också. Att det sedan sannolikt är overkill är en helt annan sak.

Black Star Abyss
2009-05-08, 10:30
Är väl fruktos med en del malto?

edit: Drömde jag eller frågade du om Fairing sloow carbs?

Du drömde :naughty: ;)

Jag skulle nog säga EAA + Vitargo. Kanske koffein i också. Att det sedan sannolikt är overkill är en helt annan sak.

Tack! Jag tränar ganska mycket så tror inte det är overkill för min del (3 helkroppspass + 2-3 brottnings/mma-pass i veckan).

Kischen
2009-05-08, 10:31
Jag skulle nog säga EAA + Vitargo. Kanske koffein i också. Att det sedan sannolikt är overkill är en helt annan sak.


Bara av intresse, skulle man kunna tänka sig att koffein man tar innan träningen skulle påverka på liknande sätt som om man tar det efter?

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:32
Tack! Jag tränar ganska mycket så tror inte det är overkill för min del (3 helkroppspass + 2-3 brottnings/mma-pass i veckan).

Det är som sagt något man avgör själv. Jag hade själv aldrig tagit någon gainer på den träningsmängden.

King Grub
2009-05-08, 10:33
Koffein har en halveringstid på runt 4 timmar, så det är väl inte otänkbart.

elArne
2009-05-08, 11:08
Hur är det med kolhydrater före träning innan frukost.
Finns det något alternativ till Malto som inte är så raffinerat men ändå inte sabbar "effekten" av EAA. Eller är behovet av kolhydrater i denna situationen också helt irrelevant om man bara tränar på motionärs nivå.
Jag tänker främst på att man kanske är väldigt katabol tidigt på morgonen om man inte tar något som minskar protein nedbrytningen

Bumpar igen. Ingen som kan svara på min fråga?

Sniggel
2009-05-08, 11:16
Bumpar igen. Ingen som kan svara på min fråga?

Den stimulin du får (sen 1 timme efter passet) av EAA före passet är så pass kraftig att jag betvivlar att kolhydrater före passet ger något extra med avseende på proteinbalansen annat än marginella effekter.

Dessutom är man alltid katabol under några timmar under dygnet (då man även kataboliserar fettdepåer t ex), inte något man ska försöka undvika. Försöker man hela tiden (dygnet runt) stimulera proteinsyntesen med diverse aminosyror kommer förmodligen effekten att mattas av (har för mig att jag läst studier som pekar på att så är fallet). Tillgodoser du kroppen med en optimal mängd protein under dygnet och till på detta stimulerar proteinsyntesen ytterligare med EAA innan passet tror jag inte du kan vinna något märkbart. Speciellt inte med lite raffinerade kolhydrater innan träningen.

Nitrometan
2009-05-08, 12:29
Här är SOK's kostrekommendationer för elitidrottare 2009 (pdf): http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800026523/Kostpolicy+SOK+maj+2009.pdf

Kan ju vara intressant för den som själv vill läsa vad de säger.

944RS
2009-05-08, 12:56
Undrar lite över det Bengt säger om att forskningen visar att man ska vänta en stund med att kompensera efter maten.
Hur länge ska man vänta och gäller det bara "sportdryck" eller menar han även protein?

Eddie Vedder
2009-05-08, 13:05
Undrar lite över det Bengt säger om att forskningen visar att man ska vänta en stund med att kompensera efter maten.


Mycket av hans egen forskning kan ju delvis härledas till just den typen av fynd. Saltin har forskat mycket på metabolsimen vid tömda glykogennivåer etc.

944RS
2009-05-08, 13:25
I de rekomendationer ges på sok.se så står det på flera ställen om att det är viktigt att DIREKT efter avslutad aktivitet så bör ett återhämtningsmål intagas!
Hittar inget om att man ska vänta en viss stund.

King Grub
2009-05-08, 13:33
Man ändrar inte årtionden gamla och beprövade rekommendationer baserade på en mans artiklar eller åsikter, även om det är Bengt Saltins.

Eddie Vedder
2009-05-08, 13:34
I de rekomendationer ges på sok.se så står det på flera ställen om att det är viktigt att DIREKT efter avslutad aktivitet så bör ett återhämtningsmål intagas!
Hittar inget om att man ska vänta en viss stund.

Nej man brukar inte ge ut allmänna riktlinjer utifrån vad en enskild studie kan tänkas antyda. Det där är från SOK:s allmänna kostpolicy med ett antal år på nacken dessutom.

För övrigt berättade min lärare Agneta Andersson (medförfattare till det där dokumentet och även författare av kapitlet om idrottsnutrition i Näringslära för Högskolan) att det planeras en nyupplaga av den i år.

Men jag har svårt att se att det kommer ändras särskilt mycket.

powderdog
2009-05-08, 13:35
I de rekomendationer ges på sok.se så står det på flera ställen om att det är viktigt att DIREKT efter avslutad aktivitet så bör ett återhämtningsmål intagas!
Hittar inget om att man ska vänta en viss stund.

Men man får ha i tanke att det är framtaget för absoluta toppidrottare, med en aktivitetsnivå som vi, iafl jag inte ens är i närheten utav. Skulle jag tilllämpa soks rekomendationer så hade jag varit en riktig fetknopp:)

Guddi
2009-05-08, 13:42
I de rekomendationer ges på sok.se så står det på flera ställen om att det är viktigt att DIREKT efter avslutad aktivitet så bör ett återhämtningsmål intagas!
Hittar inget om att man ska vänta en viss stund.Olika mål, olika upplägg. Informationen på SOK:s hemsida är för elitidrottare som ska återhämta sig för ny hård träning nära inpå den förra träningen.

z_bumbi
2009-05-08, 13:47
Men man får ha i tanke att det är framtaget för absoluta toppidrottare, med en aktivitetsnivå som vi, iafl jag inte ens är i närheten utav. Skulle jag tilllämpa soks rekomendationer så hade jag varit en riktig fetknopp:)

Inte för att du blir fet om du följer rekommendationerna men om man tränar på en lägre nivå/mindre volym så är det inte så viktigt med kolhydrater direkt efter passet. Det funkar t ex utmärkt att äta när man kommer hem och det gäller självklart också protein etc.
Sen har det självklart betydelse vad man tränar, hur mycket, hur ofta osv om man kanske kan märka någon effekt även som motionär men då är ju valet om man bryr sig om den effekten eller inte.

WHITEFOLKS
2009-05-08, 13:50
Apropå ingenting så har jag för mig att King Grub sa att han såg Johan Oldenmark använda lättmjölk+havregryn som efterträningsdryck. :)

944RS
2009-05-08, 14:00
Olika mål, olika upplägg. Informationen på SOK:s hemsida är för elitidrottare som ska återhämta sig för ny hård träning nära inpå den förra träningen.

Enl. en artikel i GP 7/5 (GöteborgsPosten ) så står det inget om att det bara skulle vara elitidrottare som bör vänta med att kompensera efter träningen för annars kvittar det.

Eddie Vedder
2009-05-08, 14:13
Enl. en artikel i GP 7/5 (GöteborgsPosten ) så står det inget om att det bara skulle vara elitidrottare som bör vänta med att kompensera efter träningen för annars kvittar det.

Varför tar du medias snedvridna citat från EN intervju på större allvar än Saltins egen forskning och hans utarbetade kostpolicy för Olympiska kommittén? Det känns som lite fel ände att ifrågasätta.

C.E.J.
2009-05-08, 14:59
Men man får ha i tanke att det är framtaget för absoluta toppidrottare, med en aktivitetsnivå som vi, iafl jag inte ens är i närheten utav. Skulle jag tilllämpa soks rekomendationer så hade jag varit en riktig fetknopp:)

Precis. Elitidrottare tränar ofta flera gånger om dan, långa pass, och på en helt annan intensitet än random gymmare. Givetvis är kostråd för dem inte tillämpbara på personer som per vecka tränar 3-5 splitpass à en timme. Siffror mot siffror så tränar elitidrottare säkert 20-30 timmar i veckan, de flesta av kolos medlemmar tränar 3-10 timmar i veckan. Finns helt enkelt ingen jämförelse.

burtan
2009-05-08, 21:52
Felet med artikeln är inte Saltins forskning utan hur Aftonbladet tolkar den. Nu står det iofs att om syftet med träningen är att gå ner i vikt så är intag av sportdryck ej att rekommendera. Men det påpekas bara i 1 mening och gör att det budskapen göms.

Det som irriterar mig mest är att den generella uppfattningen av träning är att syftet är att gå ner i vikt, vilket det (ibland, eller kanske tom ofta) inte är.
På jobbet får jag ofta frågan: Varför äter du så mycket då? när jag säger att jag tränar. Det säger en hel del om den generella uppfattningen av vad syftet med träning är.

esja
2009-05-08, 23:26
För övrigt berättade min lärare Agneta Andersson (medförfattare till det där dokumentet och även författare av kapitlet om idrottsnutrition i Näringslära för Högskolan) att det planeras en nyupplaga av den i år.

Men jag har svårt att se att det kommer ändras särskilt mycket.


Det där var den nya policyn. Fast då den var klar redan förra året har det tagit sin lilla tid.

944RS
2009-05-09, 07:48
Varför tar du medias snedvridna citat från EN intervju på större allvar än Saltins egen forskning och hans utarbetade kostpolicy för Olympiska kommittén? Det känns som lite fel ände att ifrågasätta.

Jag vill inte ifrågasätta någon eller ta någon snedvriden intervju på större allvar utan jag förstod bara inte hur det går ihop.

Hur kan intag av sportdryck försämra effekten av träning?

Att det skulle stoppa fettförbränningen efter ett löppass kanske inte gör så mycket för själva "förbränningen" sker ju under själva passet. Självklart är det kanske inte optimalt för viktminskning att trycka i sig massor kcal, men själva konditionsträningen borde väl inte få sämre effekt om man hjälper till med återhämtningen?

Att det står att man ska vänta en stund med att kompensera efter träningen kan väl vara lika bra för alla och inte bara elitidrottare?

Har inte läst Bengt forskning så om någon mer påläst gjort det kanske ni vill förklara om det bara gällde en viss sorts träning och om det gällde all sorts mat/näring?

Tolkia
2009-05-09, 08:38
Saltin uttalar sig främst om motionärer som motionerar för allmänhälsan, t.ex. för att hålla vikten i schack. Om målet med träningen är att skapa ett energiunderskott som man sedan kan fylla upp med mat (d.v.s. skapa förutsättningar för att kunna äta mer utan att gå upp i vikt) är sportdryck hyfsat kontraproduktivt, eftersom det fyller upp energiunderskottet utan att ge särskilt mycket mättnad eller njutning, vilket ganska många får ut av att äta mat. Saltin har aldrig påstått att sportdryck är typ giftigt och stoppar proteinsyntesen eller liknande. Allt handlar om hur mycket man tränar, och vilket syftet är.

Rahf
2009-05-09, 08:44
För att citera en radiokanal som också hade reportage om Saltin:

"Saltin vill dock poängtera att energidryck definitivt kan hjälpa en att bli pigg, men att det inte fungerar bra om man vill gå ner i vikt".

Nu blev det förmodligen inte ordagrant, men betydelsen är densamma.

King Grub
2009-05-09, 09:21
Hur kan intag av sportdryck försämra effekten av träning?

Det spekuleas i om låga/tömda glykogendepåer kring träning påverkar transkriptionsaktiviteten hos myogena och metabola gener (HSP72, IL-6, PDK4, t ex). Det är mer eller mindre säkert fastställt att så är fallet i samband med konditionsträning, men inte säkert i samband med styrketräning.

r3mpuh
2009-05-09, 11:22
Det spekuleas i om låga/tömda glykogendepåer kring träning påverkar transkriptionsaktiviteten hos myogena och metabola gener (HSP72, IL-6, PDK4, t ex). Det är mer eller mindre säkert fastställt att så är fallet i samband med konditionsträning, men inte säkert i samband med styrketräning.


Är det bra eller dåligt om dom "transkriptionsaktiviteten hos myogena och metabola gener (HSP72, IL-6, PDK4, t ex)" påverkas på det sättet dom görs med tömda glykogendepåer? :Virro

King Grub
2009-05-09, 11:43
Bra. Därifrån kommer uttrycket "train low, compete high" - man tränar med tömda glykogendepåer och drar nytta av det vad gäller kapacitetsförbättringar, sedan på tävlingsdagen ser man till att vara kolhydratladdad och får även den akut positiva effekten på prestationsförmågan därav.

Sverker
2009-05-09, 13:39
Vilka protein är HSP72, IL-6, PDK4:confused::D

IL-6 låter som interkeucin 6:D

King Grub
2009-05-09, 13:58
HSP72 är den inducerbara 70 kDA-familjen av heat shock protein.

PDK4 är pyruvatdehydrogenaskinas.

IL-6 är Interleukin 6, ja, en både pro- och antiinflammatorisk cytokin.

WHITEFOLKS
2009-05-09, 15:56
Skulle supplementering med bcaa/eaa innan träning påverka "train low, compete high" negativt eller kan man tänka sig att sig att det är just kolhydrater som har negativ påverkan på det?

blev inte riktigt tydligt där men vet inte hur jag ska säga det.

Black Star Abyss
2009-05-09, 16:30
Jag skulle nog säga EAA + Vitargo. Kanske koffein i också. Att det sedan sannolikt är overkill är en helt annan sak.

Men Vitargo är ju den snabbaste kolhydraten?! Jag har aldrig varit med om en tråd som är så förvirrande, både mot sig själv, men också gentemot allt annat jag läst här på kolozzeum.

Först skriver experterna i en tråd att det är optimalt med malto efter träning, och att det är något man behöver. Sen i denna skriver alla att man inte behöver någon återhämtningsdryck omedelbart efter passet som styrketränande, och att det går lika bra att vänta tills man kommer hem och äta mat 1-2 timmar senare.
:confused::confused::confused::confused:

King Grub
2009-05-09, 16:34
Skulle supplementering med bcaa/eaa innan träning påverka "train low, compete high" negativt eller kan man tänka sig att sig att det är just kolhydrater som har negativ påverkan på det?

blev inte riktigt tydligt där men vet inte hur jag ska säga det.

Det handlar om glykogendepåerna.

Eddie Vedder
2009-05-09, 16:41
Men Vitargo är ju den snabbaste kolhydraten?! Jag har aldrig varit med om en tråd som är så förvirrande, både mot sig själv, men också gentemot allt annat jag läst här på kolozzeum.

Om du blir så förvirrad av en snedvriden tidningsartikel bör du jobba på källkritiken.

Du frågade om vilken återhämtningsgainer jag tror är den mest effektiva och jag svarade. Vad som sedan är nödvändigt för olika idrottare är en helt annan sak. Jag kan inte förstå det förvrirrande, vad har ändrats?

Jag har aldrig skrivit i en enda tråd att kolhydratpulver behövs och har alltid påstått att det antagligen är onödigt efter bara styrketräning.

Black Star Abyss
2009-05-09, 16:48
Om du blir så förvirrad av en snedvriden tidningsartikel bör du jobba på källkritiken.

Du frågade om vilken återhämtningsgainer jag tror är den mest effektiva och jag svarade. Vad som sedan är nödvändigt för olika idrottare är en helt annan sak. Jag kan inte förstå det förvrirrande, vad har ändrats?

Jag har aldrig skrivit i en enda tråd att kolhydratpulver behövs och har alltid påstått att det antagligen är onödigt efter bara styrketräning.

Ja, det förstår jag, men så här upplever jag läget i korta drag.

Före denna tråd: Konsensus om att man behöver snabba kolhydrater efter fysisk aktivitet som t.ex. styrketräning

I denna tråd: Man behöver inte snabba kolhydrater efter träning om man styrketränar, och vi har aldrig påstått något annat.

Har för övrigt inte läst artikeln.

King Grub
2009-05-09, 16:56
Före denna tråd: Konsensus om att man behöver snabba kolhydrater efter fysisk aktivitet som t.ex. styrketräning

Uteslut mig från detta konsensus om vi talar annat än konditionsidrottare på hög nivå.

C.E.J.
2009-05-09, 17:00
Först skriver experterna i en tråd att det är optimalt med malto efter träning, och att det är något man behöver.

MAN som i ELITIDROTTARE. Är du en elitidrottare som tömmer glykogenet i dina muskler flera ggr om dan, varje dag? Är du som de flesta av kolos "gymmare" tränar du varje muskel endast en gång i veckan, och då applicerar inte "man" på dig.

Eddie Vedder
2009-05-09, 17:05
Ja, det förstår jag, men så här upplever jag läget i korta drag.

Då upplever du det fel helt enkelt. Det är inte första gången du övertolkar saker heller. Du har ju en del trådar som ditt förra nick SH86 som bevisar det.

Ta inte allt för svart och vitt och ha lite mer avslappnad inställning till vad du tror är fakta är mitt tips.

Black Star Abyss
2009-05-09, 17:07
Uteslut mig från detta konsensus om vi talar annat än konditionsidrottare på hög nivå.

Jahapp, där ser man. Då har jag fått allt om bakfoten redan från början. Tillsammans med de flesta, som faktiskt tror/trodde att återhämtningsdryck är så gott som ett måste efter styrketräning (annars hade vi inte haft någon kosttillskottsindustri alls).

För övrigt kan man ju fortfarande ta återhämtningsdryck som gainer för att det är bekvämt (man slipper laga ett till mål mat). Så det är väl den anledningen jag har för att fortsätta då.

Endura
2009-05-09, 18:47
Tillsammans med de flesta, som faktiskt tror/trodde att återhämtningsdryck är så gott som ett måste efter styrketräning (annars hade vi inte haft någon kosttillskottsindustri alls).

Uppenbarligen har kosttillskottsmarknadsföringen funkat väldigt bra på dig (och de "flesta andra" som du nämner) ;)

Guddi
2009-05-09, 18:53
Bra. Därifrån kommer uttrycket "train low, compete high" - man tränar med tömda glykogendepåer och drar nytta av det vad gäller kapacitetsförbättringar, sedan på tävlingsdagen ser man till att vara kolhydratladdad och får även den akut positiva effekten på prestationsförmågan därav.Finns väl knappast några studier som har visat på faktiska prestationsförbättringar av train low, compete high.

Det spekuleras ju även i att man får en försämrad glykolysförmåga. Va några månader sen jag tittade på det om man räknar bort Williams utlägg här på kolo för några veckor sen.

Rahf
2009-05-09, 19:06
Nog tycker jag att diskussioner och slutsatser som förts tidigare även innefattat att kolhydrater efter styrketräning inte är något 'måste'. Jag brukar personligen lägga till kolhydrater efter thaiboxning dock, det känns f.f.a. smidigt.

Black Star Abyss
2009-05-09, 19:13
Uppenbarligen har kosttillskottsmarknadsföringen funkat väldigt bra på dig (och de "flesta andra" som du nämner) ;)

Ja. :em:

Men jag har inte någonstans förrän nu här stött på trovärdiga källor som säger att det är onödigt med t.ex. gainer efter träning. Men som jag sa tidigare kommer jag att fortsätta ta det eftersom det är smidigt och enkelt.

Eddie Vedder
2009-05-09, 19:18
Ja. :em:

Men jag har inte någonstans förrän nu här stött på trovärdiga källor som säger att det är onödigt med t.ex. gainer efter träning. Men som jag sa tidigare kommer jag att fortsätta ta det eftersom det är smidigt och enkelt.

Vilken "källa" skulle påstå det? Vad som är onödigt eller ej kan ju knappast bevisas vetenskapligt. Man kan se vad som ger mer eller mindre påsitiv inverkan på det ena och det andra och huruvida det sedan är nödvändigt eller ej är ju en helt subkjektiv bedömning av den vetenskapen.

Min åsikt applicerad på min egen träning är att det är helt onödigt och att jag inte överhuvudtaget behöver prioritera någon extra kolhydratrik kost för den låga nivån jag befinner mig på.

Guddi
2009-05-09, 19:19
Men jag har inte någonstans förrän nu här stött på trovärdiga källor som säger att det är onödigt med t.ex. gainer efter träning. Men som jag sa tidigare kommer jag att fortsätta ta det eftersom det är smidigt och enkelt.Om det är onödigt eller inte beror som sagt på förutsättningarna. Det enda som sägs här i tråden är att det inte är ett måste och att det finns andra alternativ.

mikaelj
2009-05-10, 16:18
Jahapp, där ser man. Då har jag fått allt om bakfoten redan från början. Tillsammans med de flesta, som faktiskt tror/trodde att återhämtningsdryck är så gott som ett måste efter styrketräning (annars hade vi inte haft någon kosttillskottsindustri alls).

För övrigt kan man ju fortfarande ta återhämtningsdryck som gainer för att det är bekvämt (man slipper laga ett till mål mat). Så det är väl den anledningen jag har för att fortsätta då.

Det finns ju fortfarande anledningar till att äta tätt inpå träningspasset, som att sänka kortisolnivåerna igen som ju ökar vid träning. Och för att öka koncentrationen av protein i blodet, vilket du troligtvis vill om du styrketränar. Har du sprungit en mil på morgonen och skall springa en mil på kvällen också kanske det är en tanke för dig att äta något kolhydratrikt direkt efter träningen, eftersom påfyllningen av muskelglykogen är mycket mer effektiv direkt efter fysisk aktivitet jämfört med under dagen -- det kanske helt enkelt inte hinner lagras in till nästa pass. Är passet dock dagen efter eller två dagar efter, och om det är t.ex. styrketräning där du förbrukar max några hundra kcal så känns det väl inte så jättelönt att dricka flytande kalorier i form av socker. Protein som flytande kosttillskott verkar dock vara motiverat.

944RS
2009-05-11, 07:16
Jag vill inte ifrågasätta någon eller ta någon snedvriden intervju på större allvar utan jag förstod bara inte hur det går ihop.


Att det står att man ska vänta en stund med att kompensera efter träningen kan väl vara lika bra för alla och inte bara elitidrottare?

Har inte läst Bengts forskning så om någon mer påläst gjort det kanske ni vill förklara om det bara gällde en viss sorts träning och om det gällde all sorts mat/näring?



Ingen som har "svar" på min andra fundering?

Eddie Vedder
2009-05-11, 07:27
Ingen som har "svar" på min andra fundering?

Det var ju det King Grub svarade på i inlägg # 73. Det finns alltså teorier om att träningseffekten inte blir riktigt densamma om man (enkelt uttryckt) "skämmer bort" kroppen med ständig kolhydrattillförsel.

Att då vänta lite med påfyllning efter pass och även träna på låga glykogennivåer för att höja maxprestationen laddad finns det alltså teorier om och det är ett område Saltin forskat mycket omkring.

mikaelj
2009-05-11, 07:39
Går inte träning ut just på att förbättra fettförbränningen?

Eddie Vedder
2009-05-11, 07:47
Går inte träning ut just på att förbättra fettförbränningen?

Träning för alla prestationsinriktade är att prestera bättre. För uthållighetsidrottare innebär bättre fettförbränning bättre prestationsförmåga.

Men "bränna fett" innebär antagligen för 90% av alla människor att reducera sitt kroppsfett och inget annat.

944RS
2009-05-11, 08:16
Det var ju det King Grub svarade på i inlägg # 73. Det finns alltså teorier om att träningseffekten inte blir riktigt densamma om man (enkelt uttryckt) "skämmer bort" kroppen med ständig kolhydrattillförsel.

Att då vänta lite med påfyllning efter pass och även träna på låga glykogennivåer för att höja maxprestationen laddad finns det alltså teorier om och det är ett område Saltin forskat mycket omkring.

Okej! Det med att träna med låga nivåer förstod jag men missade att man kan skämma bort kroppen genom att tillföra näring till kroppen för tidigt efter ett pass.

King Grub
2009-05-11, 09:15
Om inte annat så går det inte att fylla på med för mycket kolhydrat, om man vill träna med tömda/låga glykogendepåer. Fyller man på med kolhydrat snabbt och mycket efter passet, går detta inte att genomföra; det är ju den energin som lagras in som glykogen för att användas vid nästkommande ansträngning.

hammer95
2009-05-11, 22:11
Flera av senare års studier har dessutom visat en bättre återhämtning efter träning av lågglykemiska kolhydrater, med den bonus att fettförbränningen inte stängs av på samma sätt.

Det faktum proteiner och fett har inverkan på hur snabbt kolhydrater tas upp/spjälkas kvarstår?
Men som ett exempel; är rostade potatis och grönsaker något som man ska sky efter träning om man inte vill utsöndra för mycket insulin (så att fettförbränningen inte stängs av)? Tränade individer har ju en mycket bättre insulinkänslighet än de som är "otränade”, vilket Bengt också har bevisat...

Eddie Vedder
2009-05-12, 05:13
Men som ett exempel; är rostade potatis och grönsaker något som man ska sky efter träning om man inte vill utsöndra för mycket insulin (så att fettförbränningen inte stängs av)?

Nu är du inne på mat. Självklart inget du ska undvika. Det är stor skillnad på att hälla i sig sockerlösning med minuttiming efter avslutat pass och att äta en välsammansatt måltid 30-60 minuter efter.

William
2009-05-12, 05:44
Att då vänta lite med påfyllning efter pass och även träna på låga glykogennivåer för att höja maxprestationen laddad finns det alltså teorier om och det är ett område Saltin forskat mycket omkring.

Har du lust att redogöra för vilka studie du syftar på?

Eddie Vedder
2009-05-12, 05:55
Har du lust att redogöra för vilka studie du syftar på?

Eftersom du uttrycker dig som du gör så antar jag att du är ute efter att rätta mig. Så jag får väl erkänna att jag antagligen tolkat hans studier fel.

För jag tänker på den här t.ex.

Low muscle glycogen content has been demonstrated to enhance transcription of a number of genes involved in training adaptation. These results made us speculate that training at a low muscle glycogen content would enhance training adaptation. We therefore performed a study in which seven healthy untrained men performed knee extensor exercise with one leg trained in a low-glycogen (Low) protocol and the other leg trained at a high-glycogen (High) protocol. Both legs were trained equally regarding workload and training amount. On day 1, both legs (Low and High) were trained for 1 h followed by 2 h of rest at a fasting state, after which one leg (Low) was trained for an additional 1 h. On day 2, only one leg (High) trained for 1 h. Days 1 and 2 were repeated for 10 wk. As an effect of training, the increase in maximal workload was identical for the two legs. However, time until exhaustion at 90% was markedly more increased in the Low leg compared with the High leg. Resting muscle glycogen and the activity of the mitochondrial enzyme 3-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase increased with training, but only significantly so in Low, whereas citrate synthase activity increased in both Low and High. There was a more pronounced increase in citrate synthase activity when Low was compared with High. In conclusion, the present study suggests that training twice every second day may be superior to daily training.

Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol. 2005 Jan;98(1):93-99.


ABSTRACT
Summary. Six men performed two-legged cycle ergometer exercise at loads demanding 2–4 and 3–4 litres O2 min-1 (62 and 84% of Vo2 max) for 20 min each or to exhaustion twice with 1 h rest between. An initial glycogen difference of 28 mmol glucose units kg-1 of thigh muscle between the two legs was produced by one-legged exercise on a previous day followed by the consumption of a low carbohydrate diet. During the 1 h rest nicotinic acid (NA) was administered to inhibit lipolysis. Total body Fo2 was unchanged by the NA administration. Work done by each leg, indicated by force on the pedals, was equal. RQ indicated a larger oxidation of fat in the leg with low glycogen. Muscle glycogen was 15 and 10 mmol kg-1 in the normal and low glycogen leg at the end of the first exercise bouts and 3–8 mmol kg-1 in both legs at exhaustion. The low glycogen leg extracted lactate from the blood whereas the normal leg released lactate and the uptake of glucose from the blood was greater by the low glycogen leg. These differences between the low glycogen and control legs did not persist during the NA condition when muscle glycogen content was equal in both legs. Further, the leg glucose uptake in the control and the NA conditions was positively related to the percentage of glycogen-empty muscle fibres and inversely to the glucose-6-P04 concentration. Thus the magnitude of the local glycogen stores of muscle influences the uptake and use of blood-borne substrates as well as determining endurance capacity during moderate to high intensity exercise.

Availability of glycogen and plasma FFA for substrate utilization in leg muscle of man during exercise. Clinical Physiology and Functional Imaging. Volume 1, Issue 1 , Pages27 - 42


Jag hade uppfattat det som att många av hans studier behandlar prestationsförmåga och substratutnyttjande vid lägre glykogennivåer. Så vad handlar det om?

hammer95
2009-05-12, 06:04
Nu är du inne på mat. Självklart inget du ska undvika. Det är stor skillnad på att hälla i sig sockerlösning med minuttiming efter avslutat pass och att äta en välsammansatt måltid 30-60 minuter efter.
Precis min tanke, men, eftersom rostad/bakad potatis har GI-värdet 135 så borde det bli ett rejält insulinpåslag? (Men då påverkar protein och fett spjälkningen i magsäcken, samt att potatisen omöjligt kan bli isoton)
Men då kvarstår det faktumet att när man äter en välsammansatt måltid spelar GI-värdet på kolhydraterna ingen större roll för fettförbränningen.
Isotona drycker är det helt enkelt som man ska sky och inte välsammansatta måltider men relativt högt GI.
Hur går det med utbildningen (om man får fråga)? Du verkar verkligen vara väl insatt i dagens rön om nutrition och träningslära:thumbup:.

William
2009-05-12, 06:13
Eftersom du uttrycker dig som du gör så antar jag att du är ute efter att rätta mig. Så jag får väl erkänna att jag antagligen tolkat hans studier fel.

För jag tänker på den här t.ex.



Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol. 2005 Jan;98(1):93-99.




Availability of glycogen and plasma FFA for substrate utilization in leg muscle of man during exercise. Clinical Physiology and Functional Imaging. Volume 1, Issue 1 , Pages27 - 42


Jag hade uppfattat det som att många av hans studier behandlar prestationsförmåga och substratutnyttjande vid lägre glykogennivåer. Så vad handlar det om?

Tro det eller ej, men jag var bara nyfiken. Du säger att det finns mycket forskning som Saltin har gjort på området men jag har inte lyckats hitta så mycket mer än studien från 2005 som du nämner ovan. Så om du har fler studier på lager tar jag tacksamt emot hänvisningarna.

Den andra studien du nämner kommer jag inte åt men abstraktet säger inget om ökad prestationsförmåga.

Sverker
2009-05-12, 06:15
Hmm...visst ska det gå att snickra ihop ett potatismos som är isotont. Synd att det är så mycket kalium i potatis och det krävs en del koksalt för att få bra smak. Skam den som ger sig:whipped:





Finns det en marknad för snabb och lättlagad mat att tillreda direkt efter träningen ?

Eddie Vedder
2009-05-12, 06:17
Tro det eller ej, men jag var bara nyfiken. Du säger att det finns mycket forskning som Saltin har gjort på området men jag har inte lyckats hitta så mycket mer än studien från 2005 som du nämner ovan. Så om du har fler studier på lager tar jag tacksamt emot hänvisningarna.

Den andra studien du nämner kommer jag inte åt men abstraktet säger inget om ökad prestationsförmåga.

Jaha sorry.:em:

Nej som du säger så är studierna av de lite äldre slagen. Och att prestationen förbättras var inget jag ville påvisa utan bara det faktum att man undersöker OM prestationsförmågan påverkas. Upp eller ner.:)

För just den typen av studier har han ju som sagt gjort även om det kanske är många gamla studier.

Finns det en marknad för snabb och lättlagad mat att tillreda direkt efter träningen ?

Det sista som behövs är väl mer micromat på marknaden? Tips om hur man snabbt och enkelt fixar sin egen mat är ju bättre. Att slänga ihop fil och müsli med en nedskivad banan slår de allra flesta (dyrare) färdigmåltiderna.

William
2009-05-12, 06:32
Jaha sorry.:em:

Nej som du säger så är studierna av de lite äldre slagen. Och att prestationen förbättras var inget jag ville påvisa utan bara det faktum att man undersöker OM prestationsförmågan påverkas. Upp eller ner.:)

För just den typen av studier har han ju som sagt gjort även om det kanske är många gamla studier.


Det är lungt så slappna av lite :D.

mikaelj
2009-05-12, 07:01
However, time until exhaustion at 90% was markedly more increased in the Low leg compared with the High leg. Resting muscle glycogen and the activity of the mitochondrial enzyme 3-hydroxyacyl-CoA dehydrogenase increased with training, but only significantly so in Low, whereas citrate synthase activity increased in both Low and High. There was a more pronounced increase in citrate synthase activity when Low was compared with High. In conclusion, the present study suggests that training twice every second day may be superior to daily training.

Det där är intressant! Om jag tolkat det rätt ger tömda glykogenlager + 48h-vila bäst effekt.

Undrar hur mat inverkar, generellt? Specifikt, att mina träningspass efter 15-16h fasta har bättre verkan än om jag hade ätit något innan, trots att prestationen sjunker lite pga mindre mat innan?
(vad det nu beror på, kanske skulle prova salttricket istället)

Anton Fräs
2009-05-12, 13:32
Det sista som behövs är väl mer micromat på marknaden? Tips om hur man snabbt och enkelt fixar sin egen mat är ju bättre. Att slänga ihop fil och müsli med en nedskivad banan slår de allra flesta (dyrare) färdigmåltiderna.

Inte bara näringsmässigt utan kanske ännu viktigare smakmässigt. Nåt som verkar gå förlorat när man ska vara "hardkåår."

King Grub
2009-05-13, 09:23
Glucose ingestion may improve exercise endurance, but it apparently also influences the transcription rate of several metabolic genes and it alters muscle metabolism during an acute exercise bout. Therefore, the present study investigated how chronic training responses are affected by glucose ingestion.

Methods: In previously untrained males performance and various muscular adaptations were evaluated pre and post 8 weeks of supervised endurance training conducted either with (n=8; CHO group) or without (n=7; placebo) glucose supplementation.

Results: The two groups achieved similar improvements in maximal oxygen uptake and peak power output during incremental cycling (both parameters elevated by 17% on average) and both groups lost approximately 3 kg of fat mass during the 8 weeks of training. An equal reduction in respiratory exchange ratio (0.02 units) during submaximal exercise was observed in both groups. Beta-hydroxyacyl-CoA-dehydrogenase (HAD) activity was increased in both groups, however, to a larger extent in the placebo group (45 +/- 11%) as compared to CHO (23 +/- 9%, P < 0.05). GLUT-4 protein expression increased by 74 +/- 14% in the placebo group and 45 +/- 14% in CHO (both P < 0.05), while resting muscle glycogen increased (P < 0.05) to a larger extent in the placebo group (96 +/- 4%) as compared to CHO (33 +/- 2%).

Conclusion: These results show that carbohydrate supplementation consumed during exercise training influence various muscular training adaptations, but improvements in cardiorespiratory fitness and reductions in fat mass are not affected.

Acta Physiol (Oxf). 2009 May 6. Impact of carbohydrate supplementation during endurance training on glycogen storage and performance.

huana
2009-06-21, 19:26
Nu förstår jag inte riktigt King_Grub, i din deffguide skrev du:

"Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer. Då passar snabba kolhydrater bra ... En "normal" dosering efter styrketräning är runt 0.8 g per kilo"

Tar du tillbaka det uttalandet? Har forskningen visat på att det inte stämmer längre menar du?

King Grub
2009-06-21, 19:41
Det är allmänna rekommendationer inom träningsfysiologi.

selmir
2009-06-21, 19:48
Det är väl dokumenterat att kolhydrater har en prestationshöjande effekt under långvarigt fysiskt arbete. Extra viktigt är det att tillföra kolhydrater vid idrottsaktiviteter som pågår längre tid än 90 minuter. Men även vid kortare högintensivt arbete har det visat sig att kolhydrater innan/under/efter aktiviteten ger ökad prestation och snabbare återhämtning. Det är viktigt att komma ihåg att kolhydrater ger energi både till hjärna och muskler


Så detta som fairing skriver på sin hemsida är bs*bs* ?
Dvs att det är väl dokumenterat att kolhydrater är bra innan/under/efter fysiskt arbete ??

Eddie Vedder
2009-06-21, 19:49
Så detta som fairing skriver på sin hemsida är bs*bs* ?
Dvs att det är väl dokumenterat att kolhydrater är bra innan/under/efter fysiskt arbete ??

Självklart är det inte bs, hur kan du tolka det så efter att ha läst igenom tråden?

King Grub
2009-06-21, 19:51
Man skriver inte om läroböcker efter varje artikel i Svenska Dagbladet där någon uttrycker en åsikt som skiljer sig från vedertagna rekommendationer.

selmir
2009-06-21, 19:57
Självklart är det inte bs, hur kan du tolka det så efter att ha läst igenom tråden?

Heh ja antagligen är jag riktigt trög :( för jag tycker att det framgick att det även kunde vara kontraproduktivt om man inte är seriös konditionsidrottare. Men enligt fairings "marknadsföring" så är kolhydrater bra vid idrottsaktiviteter som pågår längre tid än 90 minuter och även vid högintensivt arbete och då drar jag slutastsen att vi vanliga motionärer har nytta av den ber om ursäkt om jag missupfattat fel men det verkligen inte lätt att veta var som är rätt ena säger A andra B *screwy*

Eddie Vedder
2009-06-21, 20:03
det verkligen inte lätt att veta var som är rätt ena säger A andra B *screwy*

Det är det där som är missuppfattningen. Det handlar inte om att en påstår A och en påstår B och det ena är helt rätt och det andra helt fel.

Jag tvivlar på att du läst tråden för just den frågan har ju dykt upp ett par gånger och besvarats om och om igen.

Att det i många fall kan kännas overkill och att det är en väldig skillnad beroende på olika individers förutsättningar o.s.v. gör det mer komlpext än "rätt och fel".

Jag berörde det här på bloggen i det här inlägget (http://traningslara.se/blogg/skippa-sportdrycken-valj-flingor-och-mjolk/) och Jacob (Guddi) skrev om den berörda studien här (http://traningslara.se/blogg/forstor-sportdrycken-ens-traningseffekt/).

huana
2009-06-21, 20:59
Det är allmänna rekommendationer inom träningsfysiologi.

och du menar nu att inom styrketräning specifikt är snabba kolhydrater inte nödvändigt (möjligen kontraproduktivt) efter träning?

King Grub
2009-06-21, 21:03
Det har aldrig varit nödvändigt. Det är inte heller fel. Som Eddie skriver ovan, det här är inte "rätt" eller "fel". Här kan man gå ner på individnivå och anpassa, men som också sagt, man ändrar inte allmänt vedertagna rekommendationer baserat på en artikel i en dagstidning.

Det är inte helt ovanligt att man ser byggare svepa en 1000-kcal gainer efter styrketräningen, och samtidigt undra varför dom har svårt att bli hårda. "Jag tränar ju så hårt". Då är det kontraproduktivt.

Snabb återhämtning är heller inte att förkasta. Även om man presterar lika bra nästa pass med långsamma/lite kolhydrater efter träning, är det inte fel att känna sig som en människa igen ett par timmar efter träningen i stället för efter en halv dag eller mer. Då får man balansera akut fettförbränning mot andra faktorer. Det är inte alltid en faktor som är 100% avgörande.

Hursomhelt behöver du inte använda snabba kolhydrater efter träning, om du inte vill. Och vill du det, är din (eventuella) deff inte bortkastad för det.

NicklasGbg
2009-09-06, 07:48
Jag har kollat igenom den här tråden, men det känns som rekomendationerna här är blandade, både för de som tränar för prestation och för dem "hobbymotionärer" som springer för att hålla vikten i schack. Jag tillhör den senare delen. Jag springer gärna innan frukost, tycker det är riktigt skönt. Men jag förstod inte om det var någon fördel med att vänta med frukosten efter att jag sprungit och isåfall hur länge? Kan EAA vara ett alternativ att ta?

ANdYX
2009-09-07, 20:42
Många använder snabba kolhydrater för att gå upp i vikt, ja vet folk som drar 2-3 st om dagen bara för att gå upp i vikt.
Jag håller på att titta närmare på en viss måltidsersättare (som inte ska ersätta utan användas som mellanmål), 40% protein, 42% långsamma kolhydrater. 40 g protein och 40 g långsamma kolhydrater samt medellånga fettsyrakedjor (MCT).
Är detta t.o.m ett bättre alternativ att ta efter träning? Jag tror ej jag kommer göra det, men alltid bra att veta vad ni tycker.

Ola Wallengren
2009-09-08, 08:50
Många använder snabba kolhydrater för att gå upp i vikt, ja vet folk som drar 2-3 st om dagen bara för att gå upp i vikt.
Jag håller på att titta närmare på en viss måltidsersättare (som inte ska ersätta utan användas som mellanmål), 40% protein, 42% långsamma kolhydrater. 40 g protein och 40 g långsamma kolhydrater samt medellånga fettsyrakedjor (MCT).
Är detta t.o.m ett bättre alternativ att ta efter träning? Jag tror ej jag kommer göra det, men alltid bra att veta vad ni tycker.

Bara i bekvämlighetssyfte.
Långsamt protein + långsamma kolhydrater + fett = vanlig mat, vad är det för fel med det?

Apos78
2009-09-08, 09:00
Bara i bekvämlighetssyfte.
Långsamt protein + långsamma kolhydrater + fett = vanlig mat, vad är det för fel med det?

Svaret på den evigt ställda frågan om vad som är bra eller till och med nödvändigt i samband med träning kan besvaras på samma sätt varje gång - vanlig mat verkar vara grovt underskattat. Med vissa undantag gäller detta alltid. Visst är det av nytta för Mattias Fredriksson att maximera återhämtningen mellan semi och final i sprintcupen men utöver denna lilla klick med elitidrottare är det, jag vågar nästan säga, aldrig av betydelse.

Problemet är inte vad folk väljet att äta, där gör man ett eget val, utan snarare att det växer och blir en noja vad som är bäst/mest optimalt. Intresse i teorin är en sak men i praktiken är det väldigt mycket enklare än så.

ANdYX
2009-09-08, 13:21
Bara i bekvämlighetssyfte.
Långsamt protein + långsamma kolhydrater + fett = vanlig mat, vad är det för fel med det?
Jag jobbar 8 timmar om dagen, och tränar varje dag, gym, stationsträning för kondition och MMA. Har bestämt mig för att gå upp en viktklass och tycker detta är smidigt (måltidsersättning som mellanmål). Frukost kvart i 5, frukost halv 9, middag, mellanmål, träning, egen gainer, middag, mellanmål, kvällsmat. jag tycker jag äter tillräckligt, men tiden räcker inte alltid till, speciellt när man jobbar, och jag jobbar även 3 skift.
Svaret på din fråga är att det är inget fel på mat, men vill klämma in lite smidiga kalorier. Och äta mer, nja jag har knappt tid med det.