handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer vid diskbråck??


_M_alin
2009-05-08, 05:06
Fick ett dickbråck i februari och har sedan dess haft "träningsförbud" tills den kommande röntgen (slutet juni) visat hur illa det är. Tom promenader har varit/är uteslutet då även det förvärrar symptomen! Börjar känna panik i kroppen nu när jag inte kunnat röra mig på så länge.... Någon som har erfarenhet av tex crosstrainer i samband med diskbråck? Borde ju vara skonsamt då man ej får de "stötarna" när man sätter ner fötterna... Eller? Provat att cykla men tyvärr även det uteslutet. Tränar i dagsläget (mot läkarens inrådan) enbart bröst, axlar, biceps, triceps i smyg då mitt sunda förnuft säger att det inte kan skada ryggen ytterligare. Tacksam för råd och synpunkter!!!

K_Aronsson
2009-05-08, 05:23
jag har själv problem med ryggskott och det blir bara sämre när jag är stilla, nu vet jag inteh ur pass farligt ditt ryggskott är men för mig hjälper crosstrainern väldigt mycket de dagar man har ont

Martin Löwgren
2009-05-08, 14:16
Man måste gå efter smärtgrad men crosstrainer utan att använda armarna har jag satt väldigt många diskpatienter på med förvånansvärt bra resultat.

Mvh

He-man
2011-02-05, 16:12
Man måste gå efter smärtgrad men crosstrainer utan att använda armarna har jag satt väldigt många diskpatienter på med förvånansvärt bra resultat.

Mvh

Lite sen bump, men läser igenom gamla trådar om diskbråck då jag själv drabbats.

Varför inte använda armarna? På vilket sätt har de uppnått bra resultat, att läka bråcket eller träna upp konditionen?

Tolkia
2011-02-05, 19:27
Lite sen bump, men läser igenom gamla trådar om diskbråck då jag själv drabbats.

Varför inte använda armarna? På vilket sätt har de uppnått bra resultat, att läka bråcket eller träna upp konditionen?
För att inte anlita ryggen på det sätt man gör när man drar med armarna. Om du tänker på ryggen som ett torn av klossar och föreställer dig att det vrids från sida till sida när du jobbar växelvis med höger och vänster.

Läker bråcket är det tiden, d.v.s kroppen själv, som gör. Man kan göra förutsättningarna för att bli smärtfri snabbast möjligt bättre (anpassad aktivitet) eller sämre (överbelastning, undernäring, sjukdom typ), men processen måste få ta sin tid. Vad som funkar beror mycket på vilka besvär man har; som Martin skrev här ovan är det många som använder crosstrainer, själv kunde jag inte göra det utan att få tokmycket ischias. Man får resonera med sin behandlare och prova sig fram.

Fettecke
2011-02-05, 19:53
När det gäller diskbråck och doktorer så är det lite så och så har jag märkt.

Min doktor sa vid mitt skadetillfälle att jag inte kunde lyfta tungt på minst 1 år pga min omfattande skada. 1 månad efteråt var jag tillbaka på de "gamla" vikterna, och har nu, 2 månader senare ökat rätt rejält i styrka sedan dess. har doktorn rätt?, nja... jag vet inte riktigt.

Min "räddning" var att gå mycket, och strecha baksida lår!, och såfort jag märkte att jag kunde göra vissa styrkeövningar så gjorde jag dom i den mån jag kunde. det blev mycket frontböj, sittande roddar med stöd för bröstet osv för att inte belasta korsryggen, samt mängder av bålstabilisering, det har gjort jävulskt mycket för min skada iaf.

Min övertygelse är att kroppen ska tränas när man har diskbråck i den mån man kan utan att det "gör ont"... Men det är ju jag, och jag är ingen läkare eller liknande som säger hur det Ska vara. =)

bara lite ljus i tunneln här ;)