handdator

Visa fullständig version : Deff (träning) - inte säker


jocc123
2009-05-07, 21:41
Hej, är väldigt ny här och tänkte fråga:
Jag räknade ut med deff formlen av Harris och kom fram till att jag behöver ett energibehov på ca 2000kcal sedan multiplicera jag det med 1.6 (styrketränar, går osv) då fick jag fram 3200 kcal. Nu undrar jag om ja ska ta bort 500kcal från 3200 för att kunna minska i vikt 0.5kg per vecka? Ska jag då äta cirka 2700kcal per dag för att minska CIRKA 0.5kg per vecka? Kanske borde säga jag är cirka 185 cm och väger 82kg + 17år (vill nå 75-77kg).
Vad tror ni är bäst att göra? Tränar 3 gånger i veckan på gymmet, tänkt nå 75kg utan att förlora större mängd muskler. Ska jag hålla mig till en gräns på 2700 kcal för att gå ner cirka 0.5kg/vecka. Är väldigt tacksam för svar och min stavning är inte bäst. ;)

Ostknäcket
2009-05-07, 21:46
Du får testa... När du skriver att du "styrketränar, går osv" så kunde det ju ha beskrivits mer detaljerat. Men testa i ett par veckor, går du inte ner får du sänka ytterligare.

jocc123
2009-05-07, 21:48
okej, men tänkte om de låter rimligt, vill inte testa ett par veckor och inte se någon skillnad på vågen :p hehe. Tänkte om jag håller mej på 2500-2700 kcal per dag med dagliga aktiviteter om jag skulle kunna minska i vikt då och om styrketränar, går osv menar jag att jag styrketränar cirka 1,3h i gymmet ganska lagom intensivt och går 1h per dag och mer.

kalajset
2009-05-07, 21:49
Du har tänkt rätt :) (Man gör på det sätt du beskriver när det gäller uträkningen, sedan om det däremot visar sig just som 0.5kg i veckan får som sagt tiden utvisa).

Tre gånger i veckan på gymmet låter bra förutsatt att det är kvalitativ träning. Se bara till att hålla ett hyffsat högt proteinintag och var inte rätt för fett. Deffguiden rekommenderas också om du inte läst den, finns som sticky i detta forum. Lycka till!

EDIT: här är den t om, den mytomspunna deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

jocc123
2009-05-07, 21:51
Du har tänkt rätt :) (Man gör på det sätt du beskriver när det gäller uträkningen, sedan om det däremot visar sig just som 0.5kg i veckan får som sagt tiden utvisa).

Tre gånger i veckan på gymmet låter bra förutsatt att det är kvalitativ träning. Se bara till att hålla ett hyffsat högt proteinintag och var inte rätt för fett. Deffguiden rekommenderas också om du inte läst den, finns som sticky i detta forum. Lycka till!

EDIT: här är den t om, den mytomspunna deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

tackar, jo har läst guiden och om protein.. skulle du rekomendera protein dryckar efter träning? eller funkar vanlig mat med mycket proteiner? tacksam för svar:p

Ostknäcket
2009-05-07, 21:54
tackar, jo har läst guiden och om protein.. skulle du rekomendera protein dryckar efter träning? eller funkar vanlig mat med mycket proteiner? tacksam för svar:p
Ett stort glas chokladmjölk funkar bra. Jag anser inte att du behöver proteindryck efter träningen. (om det inte är så att du bor långt från gymmet och det tar lång tid innan du kan komma hem till mjölken, isåfall borde du nog ta med dig proteindryck).

Edit: Och vanlig mat ett tag efter chokladmjölken.

jocc123
2009-05-07, 22:02
okej tack för alla snabba svar :) ska testa någon vecka ligga på 2700 kcal per dag. Är det så att jag nu måste räkna allt jag äter eller på ett ungefär? Hur ska jag veta hur mycket 1 skiva macka innehåller i kcal? Är det matematik som är lösningen?

Ostknäcket
2009-05-07, 22:06
okej tack för alla snabba svar :) ska testa någon vecka ligga på 2700 kcal per dag. Är det så att jag nu måste räkna allt jag äter eller på ett ungefär? Hur ska jag veta hur mycket 1 skiva macka innehåller i kcal? Är det matematik som är lösningen?

Yup matematik. En våg underlättar ju enormt mycket. Men när du har vägt 1 brödskiva så vet du ju ungefär hur mycket kcal en sån innehåller.

http://www.slv.se/ldb är en bra sida där du kan se hur mycket kcal vissa livsmedel innehåller.

jocc123
2009-05-07, 22:12
Yup matematik. En våg underlättar ju enormt mycket. Men när du har vägt 1 brödskiva så vet du ju ungefär hur mycket kcal en sån innehåller.

http://www.slv.se/ldb är en bra sida där du kan se hur mycket kcal vissa livsmedel innehåller.

okej tack för svaret ! :D, om jag nu tränar och håller mej på 2700 kcal, förlorar jag muskler eller bara fett?

Ostknäcket
2009-05-07, 22:21
okej tack för svaret ! :D, om jag nu tränar och håller mej på 2700 kcal, förlorar jag muskler eller bara fett?

Det går ju inte att säga, men risken för att du ska förlora muskler under din deff minskar om du styrketränar, äter tillräckligt med protein, och inte ligger på ett för stort kcalunderskott. Men det är inget garanti på att du inte kommer förlora muskler.

aelgen
2009-05-07, 22:26
Du kommer förlora muskler, tro inget annat. Det handlar bara om att minimera den förlusten och det gör du på bästa sätt genom att göra som ostknäcket säger.

hasic
2009-05-08, 05:56
Du kommer förlora muskler, tro inget annat. Det handlar bara om att minimera den förlusten och det gör du på bästa sätt genom att göra som ostknäcket säger.

Gör man allting rätt, det vill säga ligger på ett hyfsat lågt underskott, äter tillräckligt utav de olika makronutrienterna och tränar tungt styrketräning behöver inte muskelförlusten vara märkbar överhuvudtaget.

jocc123
2009-05-08, 07:33
tror inte det blir mycket muskelmassa som förloras, tränar ganska hårt alltid mer än jag klarar av, kör MAX vikt 6x3. Men undrar om jag ska ligga på 2700cal och träna äta proteiner osv, kan man äta vilken mat som helst bara att jag ligger på 2700cal med träning?

jocc123
2009-05-08, 07:39
hmm såg ingen edit knapp så jag frågar igen, hur mycket protein ska man tillföra dagligen? ska man ligga på någon nivå?

Flexipop
2009-05-08, 08:08
Runt 2g protein per kg. 164 gram protein om du väger 82kg med andra ord.

jocc123
2009-05-08, 14:09
okej tack, ska komma med resultat efter en vecka :)

jocc123
2009-05-08, 14:27
tänkte fråga, vi säger jag äter ingen frukost (0kcal), middag som är potatis mos, gurka, falukorv kan detta hamna på ett cirka 700kcal ? sedan vid 4-5 tiden äter jag pasta och köttfärs vilket hamnar på ett cirka 500kcal.. kan detta stämma?

Flexipop
2009-05-08, 14:55
Som sagt: http://www.slv.se/ldb

jocc123
2009-05-08, 15:03
Som sagt: http://www.slv.se/ldb

ah, men jag bara drog ett exempel om det verkade rimligt, kom ifall fram till det, kan det stämma?

Flexipop
2009-05-09, 00:08
Hur mycket falukorv? 100g eller ett kilo? Hur mycket pasta och potatismos? Hur mycket smör/olja när du steker köttfärsen? Eller steks den utan smör, eller äts den rå? Helt omöjligt att svara på.