handdator

Visa fullständig version : Du som är kroppsbyggare, styrkelyftare, övriga tränande och din musiksmak.


L-Sami
2009-05-07, 18:32
En liten kolozzeum undersökning.

Hypotesen är att de flesta styrkelyftare lyssnar huvudsakligen på metal i olika former, de flesta kroppsbyggare lyssnar huvudsakligen på hip hop eller metal och vanliga tränande motionärer är mer allätare när det musik.

Är det sant?

Definitioner

Kroppsbyggare: Tränar för att bygga muskler.
Styrkelyftare: Tränar styrkelyftare.
Tränande övrigt: Tränar men tycker inte tillhöra någon av ovanstående grupper.

Poll kommer.

L-Sami
2009-05-07, 18:39
Lite språkfel i rubriken och i inlägget det får ni har acceptera helt enkelt :)

Tränar styrkelyft ska det vara.

Andy.da.wohoo
2009-05-07, 18:44
Var går skiljelinjen mellan kroppsbyggare och tränande?

L-Sami
2009-05-07, 18:46
Var går skiljelinjen mellan kroppsbyggare och tränande?

Kroppsbyggare, tränar för att bygga muskler. Tränande är man om man inte tycks tillhöra varken kroppsbyggare eller styrkelyftare. T ex man tränar för att hålla formen, gå ner i vikt (ej deff som kroppsbyggare), det är kul, spelar tennis, badminton osv
:)

Altec
2009-05-07, 19:03
Har inte riktigt bestämt mig för om det är SL eller kroppsbygge som väcker störst intresse för mig än.
Hursomhelst kan jag träna till allt utom gymets musik dvs Mange Schmidt, Magnus Uggla osv (vilket jag dock inte har något emot utanför gymet). Hatar att träna till musik som EMD och annat mainstream-skit. Gymmets musik går inte.

Så allt utom det går väl ann. Tung hiphop och metal funkar bra men även techno, ibland pop, lugn musik med taggande text osv.
Och rock såklart!

MojjMojj
2009-05-07, 19:11
Kroppsbyggare, lyssnar mest på EDM (dvs, Electronic Dance Music). Hiphop och styrketräning går inte kombinera för mig, får huvudvärk av det.
Metal och liknande genres känns optimalt i gymmet iaf.

TheGovernator
2009-05-07, 19:22
När jag tränade mycket på gym, 4-5 gånger i veckan, så var det endast metal som gällde.

Nu på senare tid när jag långsamt glidit över till att bli mera av en motionär (jogging, långa skogspromenader, badminton, fotboll, innebandy) så har jag blivit mer av en allätare när det gäller musik. Dock finns det vissa genrer jag håller mig borta från.

Så visst ligger det något i din hypotes Sami :)

Nixon
2009-05-07, 19:25
Kroppsbyggare, lyssnar på metal i olika former
Lär vara första & sista gången jag kallar mig kroppsbyggare :D

jwzrd
2009-05-07, 19:27
Jag lyssnar seriöst på många olika typer av musik men vägrar kryssa i blandat-alternativet för styrkelyftare eftersom de flesta som på frågan Vad lyssnar du på? svarar: blandat gör det för att de helt saknar musiksmak. De har inte odlat någon smak alls.

pojken
2009-05-07, 19:30
Styrkelyftare, lyssnar på metal! Lyfter även med Metals utrustning ;)

billmaier
2009-05-07, 19:32
Tävlar i styrkelyft, men tränar också kroppsbyggning. Min musiksmak är mest Death/Thrash/Black/Progressive/Heavymetal och Grindcore men lyssnar också mycket på Eurodance/Dance/Techno :D

Mass-Tech
2009-05-07, 19:34
Byggare, lyssnar helst på hårdrock, men står ut med det mesta.

jwzrd
2009-05-07, 19:38
Jag spisar en hel del metal MEN det måste handla om progressive metal, döts eller grind core. Numetalkräkbajs som annars är standard, dvs Korn, Creed, Nickelback, etc gör mig bara förbannad. På riktigt. Även grinemoägglossingsmusik som Cranes, Cure, Ane Bruun och typ Lisa Gerrard. Eller en hel del Hallonbergen special som Westside Connection, Ice Cube, DMX, etc. Eller skönt gammal riktig rock ala Dio, Black Sabbath eller ännu äldre: Rainbow, Deep Purple. Eller hederliga Guns'n'Roses.

Det enda jag inte tål är dansband, numetalkräkbajs och techno.

Exdiaq
2009-05-07, 19:41
Går nog under styrkelyftare med min träning. Lyssnar mest på hiphop och låtar man blir glad av (ex Jackson 5 - I Want You Back, Johnny Nash - I Can See Clearly Now, Jim Croce - I Got A Name, Povel Ramel - Far Jag Kan Inte Få Upp Min Kokosnöt). Någon rocklåt har dock smugit sig in i spellistan.

Roosen
2009-05-07, 19:42
På en Athletklubb skall det spelas AC/DC, inget annat.

jwzrd
2009-05-07, 19:46
På en Athletklubb skall det spelas AC/DC, inget annat.

Jag har aldrig förstått mig på AC/DC :/

userfriendly
2009-05-07, 19:46
jag gillar metal, viss metal, men jag kan inte träna till annat än unts unts unts..

AFanatic
2009-05-07, 19:46
"Kroppsbyggare" eftersom jag diggar muskler och att jag är en albatross som är en omnivore...

MasterChief
2009-05-07, 19:47
Klassiskt, Jazz och en del världsmusik när jag "lyssnar". I bilen, under träning och festliga tillfällen blir det mest Metal (thrash, döds och progressiv). Kör jag distanspass deluxe händer det att en del billig eurodisco spelas. Inget som jag får gorillapäls av men det synkar bra med pulsen och det vakuum som uppstår i huvudet.

Roosen
2009-05-07, 19:48
Jag har aldrig förstått mig på AC/DC :/

Det är säkert sant.

Men det kommer du att göra efter lördagen.

jwzrd
2009-05-07, 19:48
Det är säkert sant.

Men det kommer du att göra efter lördagen.

Hell's Bells utgör ett utmärkt sällskap till tävlingsböj!

Roosen
2009-05-07, 19:51
Hell's Bells utgör ett utmärkt sällskap till tävlingsböj!

Benedikt markar till acdc och då gör vi lika så

Jockefoten
2009-05-07, 19:55
Hamnar inom ramen som kroppsbyggare, lyssnar på punk och Bob Dylan!

Mourten
2009-05-07, 19:55
Byggare. Lyssnar mest Trance/hiphop/RnB

Sebbe_H
2009-05-07, 20:03
Tränande, lyssnar på hiphop eller metal i olika former, fast skulle kanske klickat i kroppsbyggare. Mest är det hiphop/rap/rnb men också en del rock.

tntballe
2009-05-07, 20:09
Tränande, lyssnar på det mesta inom rocknroll. Med vissa inslag från andra genrers.
På sistone har Motorhead hjälpt mig i dom tyngsta seten.

joriice
2009-05-07, 20:12
Tränande, lyssnar på möjligt, mespop, till schlager, hip-hop fast helst soul och metal typ.

Ape3
2009-05-07, 20:18
Tränande, men det finns en undangömd kroppsbyggare i mig. Lyssnar på metal, främst death och black.

God dethroned har släppt nytt album btw.

stevebc
2009-05-07, 20:34
* Progressiv rock/metal (ELP, Rush, DT, Pink Floyd)
* Fransk hiphop och house (det är nåt med fransmän, dom kan göra hiphop och electro/house men dom ska ge fan i allt som har med rock/pop att göra!)
* Goa/Psychedelic Trance (Infected Mushroom, Shpongle osv)
* Allmän 60/70/80/90-tals rock som Maiden, Metallica, Sabbath, Hendrix, Priest, Zeppelin, Megadeth, Pantera, G 'n R, Springsteen var den första "genre" jag föll för
* Riktigt tung gangsta rap

Har så blandad smak så jag kryssade i alternativet "styrkelyftare, lyssnar på allt möjligt" även fast jag lutar mer åt rock/metal-hållet historiskt sett. Min last.fm-profil är på www.last.fm/user/steveorama om någon är intresserad och vill adda mig.

Nordenator
2009-05-07, 20:36
Tränande så som tränar styrketräning 4-5 gånger per vecka och lite kondition på sidan. Någon hybrid mellan massa och styrka, men inte seriös nog att kalla mig varken byggare eller SL:are. Lyssnar verkligen på det mesta. Jag var ursprungligen hårdrockare och har lite halvt växt upp med Iron Maiden, Metallica, Guns 'N' Roses och liknande. Hamnade i en fas då jag i stort sett bara lyssnade på DM/BM, men därefter utvecklat min musiksmak till att innefatta det mesta förutom det som visas på MTV och liknande i stort. Reggae, punk, rock, blues... Ja, det mesta går ner.

Nixon
2009-05-07, 20:39
Tränande, men det finns en undangömd kroppsbyggare i mig. Lyssnar på metal, främst death och black.


Några favoriter?

coxie
2009-05-07, 20:41
Tränande och lyssnar på det mesta. Jag kan hitta något jag gillar inom nästan alla genrer. Det jag inte klarar av är någon form av hip hop/rap/RnB, schlager, dansband och typ idolmusik.

När jag tränar blir det musik med framförallt känsla så man blir taggad som gäller. Tempot är inte allt för viktigt jag kan börja med typ någon form av Grindcore för att sedan lyssna på Jussi Björling sjunga Nessun Dorma.

Ape3
2009-05-07, 20:44
Några favoriter?

Jag lyckas återkomma till Dimmu borgir hela tiden.

Kolla in http://www.lastfm.se/user/Chemical4

mattilainen
2009-05-07, 20:45
jag är en sån som lyssnar på allt..

stevebc
2009-05-07, 20:45
Jag har aldrig förstått mig på AC/DC :/Det är svårt att ogilla, men jag tycker det är ett smula slätstruket. Alltså, det duger alltid, i alla väder, och det är bra. Vg+. Men något fattas. Jag vet inte vad.

Jag lyckas återkomma till Dimmu borgir hela tiden.

Kolla in http://www.lastfm.se/user/Chemical4Ja jävlar, Vredesbyrd är ju en work-out anthem som heter duga.

9C7tdoNVB7M

Ape3
2009-05-07, 20:48
Jäkla ändringsspärr.

Såg själv nu att det var långt ifrån bara black och death jag lyssnar på. Metal i allmänhet är nog mer rätt.

Kwon
2009-05-07, 20:53
Aha, L-Sami söker en korrelation! :)

Jag tror faktiskt att många Styrkelyftare (som ej har metrosexuella tendenser) faktiskt hellre lyssnar på hårdrock, AC/DC och metal av olika slag , och att det är ganska sällsynt att de lyssnar på RnB.

Nordenator
2009-05-07, 20:56
Jäkla ändringsspärr.

Såg själv nu att det var långt ifrån bara black och death jag lyssnar på. Metal i allmänhet är nog mer rätt.

Selfpwn! ^^ Skön lista dock :P

Kwon
2009-05-07, 21:04
När jag själv var "hobbybyggare" (ej styrkelyftare för fem öre), så lyssnade jag faktiskt på ALLT!

Det var black metal, death metal, hårtork, sylt, happy hardcore, hiphop, goa, techno, acidhouse, klassiskt, opera, nature music, ambient, electro, candlemass (doom metal), vanlig rock (Rolling Stones), Deep Forest, Enya (är inte Rejv). filmmusik, mycket mycket Metallica, Queensryche, Wasp, Slayer, Testament, DMX, Busta Rhymes, Osama Bin Liftin', Redman, Gunshot (brittisk hiphop), Basil Poledouris, Vince Dicola (Rocky-music et al), Carl Orff, Gustav Holst, Prodigy, Cypress Hill, scooter, dune, lords of acid, Hallucinogen, Jean Michel Jarre , Kraftwerk, Pierre Isacsson - Då går jak ner i min Källare etc osv et al och

ALLT GAV PUMP OCH TRYCK! ITS A STATE OF MIND!

shut teh face
2009-05-07, 21:07
Jag spisar en hel del metal MEN det måste handla om progressive metal, döts eller grind core. Numetalkräkbajs som annars är standard, dvs Korn, Creed, Nickelback, etc gör mig bara förbannad. På riktigt. Även grinemoägglossingsmusik som Cranes, Cure, Ane Bruun och typ Lisa Gerrard. Eller en hel del Hallonbergen special som Westside Connection, Ice Cube, DMX, etc. Eller skönt gammal riktig rock ala Dio, Black Sabbath eller ännu äldre: Rainbow, Deep Purple. Eller hederliga Guns'n'Roses.

Det enda jag inte tål är dansband, numetalkräkbajs och techno.
Men det är väl ändå ingen som påstår att Creed eller Nickelback är metal? Jag tycker Creed är rock/industrirock och Nickelback är låtsasrock. Men Korn kanske skulle klassa sig som metal, men förmodligen någon subgenre-metal.

Dio, Black Sabbath, Rainbow, Deep Purple, Guns'n'roses; bara bra band. :thumbup:

Nordenator
2009-05-07, 21:09
När jag själv var "hobbybyggare" (ej styrkelyftare för fem öre), så lyssnade jag faktiskt på ALLT!

Det var black metal, death metal, hårtork, sylt, happy hardcore, hiphop, goa, techno, acidhouse, klassiskt, opera, nature music, ambient, electro, candlemass (doom metal), vanlig rock (Rolling Stones), Deep Forest, Enya (är inte Rejv). filmmusik, mycket mycket Metallica, Queensryche, Wasp, Slayer, Testament, DMX, Busta Rhymes, Osama Bin Liftin', Redman, Gunshot (brittisk hiphop), Basil Poledouris, Vince Dicola (Rocky-music et al), Carl Orff, Gustav Holst, Prodigy, Cypress Hill, scooter, dune, lords of acid, Hallucinogen, Jean Michel Jarre , Kraftwerk, Pierre Isacsson - Då går jak ner i min Källare etc osv et al och

ALLT GAV PUMP OCH TRYCK! ITS A STATE OF MIND!

Your musical compatibility with Kolozzeum-Kwon is Medium

Har visst fortfarande kvar dig på last.fm även fast du inte lyssnat på musik sen '06 :)

L-Sami
2009-05-07, 21:13
Hip Hop var väl rätt så sällsynt hos kroppsbyggarna. Tänkte mest på Ronnie Coleman lyssnar på rap och folk tar efter honom, därför hiphopen. Metal är populärt bland byggarna och lyftarna, men finns även många som är allätare. Själv är jag bygglyftare, lyftbyggare (officiellt är jag väl en lyftare nu) och lyssnar helst på hårdrock och metal när jag tränar. Hemma när jag är ensam blir det mest metal i olika former, hårdrock, ibland lite rap, house, rnb, svenska klassiker, finska klassiker, klassisk, rock, pop.. allätande lyftare med andra ord.

Kwon
2009-05-07, 21:15
OJ! var länge sedan jag var inne på last.fm, kanske är dags! :D

OBS! Jag hade även Kate Ryan, Dr Laban,Antiloop och liknande alster på min MP3-spelare på den tiden jag körde!

De enda stilar jag aldrig haft / lyssnat på i gymet, har varit Schlager, Dansband och Country och Western, men annars var det ALLT! :)

skaparn
2009-05-07, 21:16
Tränande, lyssnar på allt möjligt / eller nåt annat

Jävlart exakt så!

kalajset
2009-05-07, 21:21
Klassade mig själv som kroppsbyggare, men som sagt, -det är nog första gången, och det lär dröja ett tag igen. :D

Hursomhelst, även jag lyssnar på det klassiska "blandat", med en viss förkärlek till band som har "något extra" att erbjuda, band och artister som kanske vågar gå utanför de traditionella ramarna inom genren och skapa ett verkligt eget sound. Nu blir det väldigt klyschigt, men jag upplever att det stämmer in på mycket av det jag lyssnar på. Genrer kan bli alltifrån traditionell 70-talsrock till hard trance och rocksteady. Grupper/artister som Shpongle, Pink Floyd, Electric Light Orchestrea, Jean Michel Jarre, The Police, Judge Dread, The Specials, samt Vincent De Moor är alla exempel på ovanstående. När jag styrketränar vill jag däremot gärna ha antingen tuggummi-dunkadunka eller metal, gärna snabb sådan, eller just AC/DC. Fungerar helt enkelt mycket bra att lyfta vikter till denna grupp precis som redan sagts. Hip Hop kan funka i vissa fall, men just här är jag inget jättefan av genren, vill trots allt att jag fortfarande ska gilla det som spelas.

Däremot är jag inget större fan av "radiomusik" i allmänhet, just för att det är väldigt slätstruket även om det produktionsmässigt kan låta såpass bra/oförargligt att jag egentligen inte kan klaga så mycket på det heller, det går liksom in i ena örat och mycket riktigt ut genom andra.

RagnarÖhman
2009-05-07, 21:21
OLare:hip hop,60-90tals rock, RDHCP(vet inte vad de går under,rock?) pop,EDM...

Nordenator
2009-05-07, 21:23
OJ! var länge sedan jag var inne på last.fm, kanske är dags! :D

OBS! Jag hade även Kate Ryan, Dr Laban,Antiloop och liknande alster på min MP3-spelare på den tiden jag körde!

De enda stilar jag aldrig haft / lyssnat på i gymet, har varit Schlager, Dansband och Country och Western, men annars var det ALLT! :)

Alltid dags för last.fm. Intressant att se vad man faktiskt lyssnat på :)

Antiloop och Faithless är ju kung på konditionspasset, men det känns lite fel på gymmet på något vis. Dune är en fetbra grupp för syftet också. Rekommenderas!

C.E.J.
2009-05-08, 00:12
Idag har det lyssnats på Slayer, WASP, Pink Floyd och Carole King. Lyftare, allätare.

Degpekka
2009-05-08, 00:48
Kroppsbyggare och lyssnar på reggae

Danny Devito
2009-05-08, 00:51
tränande, lyssnar på det mesta inom rocknroll. Med vissa inslag från andra genrers.

+1

hultman
2009-05-08, 01:05
Skulle inte kalla mig kroppsbyggare direkt, men med den där definitionen så visst. Har en väldigt bred musiksmak. Det mesta förutom nördig hårdrock, popmusik och mesig rap funkar. Eller, nja. Svårt :D Det finns bra musik inom flera olika genrer, helt enkelt. Ogillar nästan all musik :)

ulfalf
2009-05-08, 07:19
Som många andra, Tränande, lyssnar på allt möjligt / eller nåt annat.

När jag springer blir det mest brus från vägar osv., som gammal raveare måste fötterna gå i takt med musiken och det blir inte alltid så bra när man är ute och springer.

På gymmet är det den där webbradion dom alltid kör, något slags techno/trance/europoppigt. Det funkar väl. Skulle dock ha rätt svårt att träna till den indie/mespop/electro som jag spelar hemma. Känns bra att variera musiken utifrån vad man pysslar med.

hasic
2009-05-08, 09:26
Byggare som lyssnar på metal mestadels.

Nitrometan
2009-05-08, 14:29
Hiphop-lyftare då?

Får inte de vara med?


För min del är det hårdrock som känns bäst till träningen.

Kross
2009-05-08, 14:37
Kroppsbyggare som lyssnar på fientlig hip-hop

Yes
2009-05-08, 14:41
Med definitionen som gavs här får man väl kalla sig byggare och min musiksmak är rätt blandad.

the_PL_man
2009-05-08, 16:06
Under träning eller på "fritiden" ?

På träning får det gärna vara tung musik, men på "fritiden" är min smak desto bredare....

ManuelIT
2009-05-08, 16:12
Kroppsbyggare, rock/metal och hip hop. Vägrar kryssa i "lyssnar på allt möjligt" och i brist på andra alternativ så kryssar jag för kroppsbyggare o hip hop.

bulldozer
2009-05-08, 17:13
Rehabande styrkelyftare, numera OL:are och även intresserad av att bygga muskler,
lyssnar på typ metal. Pollade mig som SL:are:D


ps. hatar lugna favoriter och alla som envisas med att ha på det när de tränar *grrrr*