handdator

Visa fullständig version : Hur stort är kroppsträning i Sverige jämfört med övriga Europa?


Richard85
2009-05-07, 17:16
Ja, överallt i Sverige var man än är så stöter man på stora individer, räknar även mig själv bland dom och det kvittar var man åker och forumet här visar ju på att det finns ÄN fler..Hur vanligt är egentligen kroppsbyggning i övriga Europa? Har på senare tid varit i både Frankrike och Spanien, kanske inte två så exemplariska exempel men såg nog max 1-2st personer som var värda namnet kroppsbyggare..Är kulturen så annorlunda och isåfall vad kan detta bero på och hur har utvecklingen egentligen gått senare år? Är det uppåtgående eller nedåt...Tanke som slog mig nyss...

Exdiaq
2009-05-07, 17:31
Fransoser och spanjorskor är fjollor, vi är vikingar.

Asdf
2009-05-07, 17:35
Manligheten i nordiska länder är ju att vara händig och muskulös. I italien, spanien och frankrike är det lite andra saker.

Sebbe_H
2009-05-07, 17:39
Fransoser och spanjorskor är fjollor, vi är vikingar.

Ja dom där spanjorskorna kan allt vara lite feminima av sig.

Erik__
2009-05-07, 17:42
Dom har så mycket metalljoner i sitt dricksvatten att hormonnivåerna sänks med 250%, därför de saknar skäggväxt också.

ak3r
2009-05-07, 17:59
Undar hur det ser ut i östländerna?

L-Sami
2009-05-07, 18:06
Undar hur det ser ut i östländerna?

Internationella kroppsbyggningstävligar består största delen av folk från öststaterna, ryssar, balkaner och balter främst.

egge
2009-05-07, 18:09
På mitt gym tränar en hel del fransoser. Just an observation.

Asdf
2009-05-07, 18:10
Internationella kroppsbyggningstävligar består största delen av folk från öststaterna, ryssar, balkaner och balter främst.

Det är för att mycket öststatsfolk som oss är bönder ute i skogen ;)

L-Sami
2009-05-07, 18:12
På mitt gym tränar en hel del fransoser. Just an observation.

På STIL? Grova fransorer?

Halldin
2009-05-07, 18:12
Dom har så mycket metalljoner i sitt dricksvatten att hormonnivåerna sänks med 250%, därför de saknar skäggväxt också.
Det är väl snarare så att även deras mammor har skägg.

egge
2009-05-07, 18:17
På STIL? Grova fransorer?

Jaha, skulle dom vara grova också? :D
Då har jag nog bara sett en.

L-Sami
2009-05-07, 18:24
Jaha, skulle dom vara grova också? :D
Då har jag nog bara sett en.

De skulle se ut som kroppsbyggare :D ... Ett par stycken utbytesstudenter har jag sett på Stil som skulle kunna stoppas i det facket. Åtminstone discobygge ;)

BobaFett
2009-05-07, 19:03
Internationella kroppsbyggningstävligar består största delen av folk från öststaterna, ryssar, balkaner och balter främst.

Vi har bäst gener för att bygga, samt mycket vodka :D

CiCoro
2009-05-07, 19:06
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)

MojjMojj
2009-05-07, 19:15
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)

Ja? Så det fanns inte bögar under vikingatiden eller? Vad är din poäng? :cryout:









:D

Halldin
2009-05-07, 19:19
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)
Tänkte precis samma sak, orkade bara inte skriva det.
BS är vad det är.

Exdiaq
2009-05-07, 20:04
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)


De är inte svenskar, de är fransoser och spanjorskor som immigrerat hit fattar du väl?!

Riktiga svenskar är vikingar, precis som alla japaner är hårda samurajer. Fjoll-"japaner" är kineser som flytt från sitt kommunistiska fjolland.

saab900
2009-05-07, 20:10
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)

Ha, fullträff :D
Jag kom direkt att tänka på "killen" på Ben&Jerrys-reklamen på MTV

gaah
2009-05-07, 20:22
Härligt att en presenterar "vi är alla vikingar"-idéen och så presenterar någon tillbaka en "nej men det stämmer inte, alla svenskar är modebögar" :D
FIGHT FIRE WITH FIRE!!

mattilainen
2009-05-07, 20:49
vad räknas som kroppsbyggare? Visa bild på dig eftersom du räknar dig själv som en. Jag vet inte om jag är eller inte

young_george
2009-05-07, 20:52
vad räknas som kroppsbyggare? Visa bild på dig eftersom du räknar dig själv som en. Jag vet inte om jag är eller inte

Bodybuilding is the process of maximizing muscle hypertrophy; an individual who engages in this activity is referred to as a bodybuilder.

Enkel och bra defintion.

shut teh face
2009-05-07, 21:04
Jag tycket finnarna är mer vikingar än oss. De dricker mer och alla ser ut som 130kg_finsk...

130kg finsk sisu
2009-05-07, 21:07
Jag ser ju för f-n ut som en fet grek!

shut teh face
2009-05-07, 21:08
Jag ser ju för f-n ut som en fet grek!
Nej, om greker är överviktiga så har de smal kropp men stor mage bara.

kaer
2009-05-07, 21:10
När jag bodde i Spanien så var det iallafall ett bra gäng biffar på gymmet där. Men generellt sett tror jag nog svenska män tränar på gym för att bli större i mer utsträckning än i de flesta andra länder.

Att vi skulle vara fjolligast i världen är ju bara trams, lite beroende på hur man definerar fjolligt förstås. Men italienska och franska män är bra mycket mer fåfänga än oss när det gäller kroppsvård och modemedvetenhet.

Allvetaren Paolo Roberto uttalade sig ju just om det när han varit på något italienskt boxningsgym.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 21:13
Jag har rest en del + att vi har mycket utbytesstuderande här i stan. Fransmän och italienska män är helt klart "fjolligast". Svenskar är inte fjolliga i mina ögon men dock väldigt diskuterande som måste "känna efter" mycket. I Finland kniper man käft och lyder order! ;)

Snafu
2009-05-07, 21:22
I England spelar killar hellre fotboll/rugby än gymmar.

Tjejer gymmar inte mkt alls överhuvudtaget (och således har England en dålig kvot av jeansrumpor). Jag gymmar naturligtvis och lyfter skrot, samt cyklar. Men har gjort mig av med svenskfrisyr och tajta svenskjeans. Sen är det en viss demografisk grupp i England som främst bodybuildar och det är nog främst blue collar workers, till skillnad från sverige där alla möjliga biffar till sig.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 21:30
I England spelar killar hellre fotboll/rugby än gymmar.

Tjejer gymmar inte mkt alls överhuvudtaget (och således har England en dålig kvot av jeansrumpor). Jag gymmar naturligtvis och lyfter skrot, samt cyklar. Men har gjort mig av med svenskfrisyr och tajta svenskjeans. Sen är det en viss demografisk grupp i England som främst bodybuildar och det är nog främst blue collar workers, till skillnad från sverige där alla möjliga biffar till sig.

Brorsan som bor i England säger samma sak. På gymmen ser man mest 60kgs snubbar. De grova killarna finns på rugbyplanen.

L-Sami
2009-05-07, 21:45
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)

Svenskarna är nog rätt så utseendefixerade jämfört med resten av europeerna bortsett från italienarna. Därför stora muskler och gymträning.

Rahf
2009-05-07, 21:46
Det konstigaste är att de flesta nämner att folket här är vikingar och starka muskulösa män osv men killarna i Sverige överlag är ju de mest "gayiga" som finns på jorden..här används sjalar, lila byxor som mode. Killar rakar sig överalt, peeling och hålla på med naglar är något accepterat men samtidigt så är alla viiiiikingar :)

Ja, i Skaune kanske *rolleyes*.

kaer
2009-05-07, 23:27
Men har gjort mig av med svenskfrisyr och tajta svenskjeans.
Intressant är att i Danmark kallas hockeyfrilla för Svenskefrisyr, eller möjligtvis svenskehår, med reservation för stavning.

De grova killarna finns på rugbyplanen.
Jag snackade med en kompis häromdan, som är sjukligt rugbyintresserad, hur är det med rugby och doping? Är det kontroller? Har man mycket att tjäna på det, visst är det bra att vara stor och stark, men samtidigt så rör man på sig en hel del och jag skulle gissa att man måste ha betydligt bättre kondition än t ex amerikansk fotboll och hockey.
För övrigt så är rugby en av de absolut roligaste sporterna att se på tycker jag.

spange
2009-05-07, 23:27
fan, är det verkligen som ts skriver? jag ser nästan aldrig stora (som i tränad-grov) individer de som är "stora" är oftast mest öl-grova och sällan speciellt starka. Dessutom har jag fått uppfattningen om att folk som tränar seriöst och med kunskap är jäkligt få. Åtminstone i mina trakter. Jag känner EN person utöver mig själv som tränar seriöst (och han kanske har lagt av lite senaste året dessutom.)

C.E.J.
2009-05-07, 23:46
Undar hur det ser ut i östländerna?

De bodybuildar, men bulkar endast, deffar aldrig.

Bahir
2009-05-08, 00:17
Sverige är ju dock ett utav världens mest feminina land, enligt Hofstede. Nu har jag jämfört Sverige med Slovakien (som är det mest maskulina landet), men alla andra länders poäng finns på listan under:

http://www.geert-hofstede.com/hofstede_dimensions.php?culture1=86&culture2=79#compare

CiCoro
2009-05-08, 00:22
Jag har polskt blod, är jag man? :)

L-Sami
2009-05-08, 00:25
Sverige, Norge och Danmark är de minst maskulina länderna. Mest maskulina länderna är Slovakien, Japan och Ungern.

C.E.J.
2009-05-08, 00:29
Tjejer gymmar inte mkt alls överhuvudtaget (och således har England en dålig kvot av jeansrumpor).

England har primärt svår brist på snygga tjejer. Jeansrumpor eller inte, they still look like shit (<- understatement).

Clarkolofsson
2009-05-08, 08:35
Alltså det måste ju vara EXTREMT få som tränar seriöst i Sverige. Hur ofta ser ni någon utanför gymet och ni faktiskt reflekterar över att denne tränar?

Finns gött och fotbollsfjortisar som ligger runt 60-70 i bänken, men där tar det fan stopp.

Exdiaq
2009-05-08, 09:32
Jag snackade med en kompis häromdan, som är sjukligt rugbyintresserad, hur är det med rugby och doping? Är det kontroller? Har man mycket att tjäna på det, visst är det bra att vara stor och stark, men samtidigt så rör man på sig en hel del och jag skulle gissa att man måste ha betydligt bättre kondition än t ex amerikansk fotboll och hockey.
För övrigt så är rugby en av de absolut roligaste sporterna att se på tycker jag.


Man behöver en jävligt bra kondition för att spela amerikansk fotboll på högre nivå, allt annat som sägs är trams från folk som inte insatta.

130kg finsk sisu
2009-05-08, 09:35
Jag vet inte i Sverige men Finland och gymträning måste höra ihop. Bara i en pluttestad som Vasa med 50000 pers räknar jag 9 gym som jag vet om. I min hemkommun finns det 5 gym på 5500 invånare. Är ratiot lika i Sverige?

Rakat huvud, skinnjacka, småfet och 120kg i bänkpress är grymt populärt i stora kretsar. Speciellt i finskspråkiga Finland.

Rahf
2009-05-08, 09:46
I Sverige så försvinner det snarare gym. Vilket är riktigt tråkigt tycker jag, men så är jag en sån som gillar magnesium i hörnet och gemytlig 'lyftarstämning' bland tränande.

kaer
2009-05-08, 09:46
Man behöver en jävligt bra kondition för att spela amerikansk fotboll på högre nivå, allt annat som sägs är trams från folk som inte insatta.

Jag är inte särskilt insatt i amerikansk fotboll, men spontant känns det ju som att man springer betydligt mer i vanlig fotboll och rugby och att man därför kan släpa på betydligt mer muskler i t ex amerikansk fotboll.

130kg finsk sisu
2009-05-08, 09:48
Jag är inte särskilt insatt i amerikansk fotboll, men spontant känns det ju som att man springer betydligt mer i vanlig fotboll och rugby och att man därför kan släpa på betydligt mer muskler i t ex amerikansk fotboll.

Finns nog ingen som är som genomtränade på alla sätt och vis som NFL-spelare. Att de sen har bra medicinskåp så är en annan sak.

kaer
2009-05-08, 09:49
Finns nog ingen som är som genomtränade på alla sätt och vis som NFL-spelare. Att de sen har bra medicinskåp så är en annan sak.

Vilket var egentligen min grundfrågeställning, hur ser rugbyspelarnas medicinskåp ut, och hur sanktionerat är det ifrån deras olika förbund.

130kg finsk sisu
2009-05-08, 09:59
Skulle tro att alla rugbyförbund lyder under Wada. Sen hur mycket det testas på lägre nivå vet jag inte. Men på VM som är ganska stort testas det nog rätt flitigt.

Snafu
2009-05-08, 10:06
Det är nog mer spring i vanlig rugby än amerikansk fotboll har jag på känn, men båda sporter har ju en hel del pauser stup i kvarten. Anyway, jag läste att finska män är näst fetast i Europa efter greker?

elo_
2009-05-08, 10:48
Jag har rest en del + att vi har mycket utbytesstuderande här i stan. Fransmän och italienska män är helt klart "fjolligast". Svenskar är inte fjolliga i mina ögon men dock väldigt diskuterande som måste "känna efter" mycket. I Finland kniper man käft och lyder order! ;)

jo i Finland kniper man käft och lyder order, SAMT knyter näven i fickan! ;)

Det är nog mer spring i vanlig rugby än amerikansk fotboll har jag på känn, men båda sporter har ju en hel del pauser stup i kvarten. Anyway, jag läste att finska män är näst fetast i Europa efter greker?

jag bidrar till kvoten! :hbang: