handdator

Visa fullständig version : Gainer/Protein FÖRE träningen viktigare än efter?


Ozz
2003-08-07, 22:20
Möjligt att detta diskuterats i en tidigare tråd men...
har läst igenom denna undersökning:

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 281-2:E197-206
Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR. (Aug 2001)

länk (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197)

Studien kommer kort och gott fram till att aminosyra- och kolhydrattillskott ger upphov till större muskelproteinsyntes om tillskottet tas direkt före än direkt efter träning.

Alltså är det kanske vettigare att ta protein/gainer före träningen istället för efter träningen om man vill ha bästa resultat. Före och efter är kanske ännu bättre.
Före och efter är kanske den verklighet som ändå många får eftersom man oftast äter något hyffsat tätt inpå styrketräningen.
Men om man inte gör det?
Motiveringen till att ta före träning är att det ökade blodflödet i den tränade muskeln leder till att fler aminosyror i blodet tas upp. Rimligt...

Någon som har kommentarer runt detta?

LunaSpice
2003-08-07, 23:05
Originally posted by Ozz
Möjligt att detta diskuterats i en tidigare tråd men...
har läst igenom denna undersökning:

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 281-2:E197-206
Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR. (Aug 2001)

länk (http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197)

Studien kommer kort och gott fram till att aminosyra- och kolhydrattillskott ger upphov till större muskelproteinsyntes om tillskottet tas direkt före än direkt efter träning.

Alltså är det kanske vettigare att ta protein/gainer före träningen istället för efter träningen om man vill ha bästa resultat. Före och efter är kanske ännu bättre.
Före och efter är kanske den verklighet som ändå många får eftersom man oftast äter något hyffsat tätt inpå styrketräningen.
Men om man inte gör det?
Motiveringen till att ta före träning är att det ökade blodflödet i den tränade muskeln leder till att fler aminosyror i blodet tas upp. Rimligt...

Någon som har kommentarer runt detta?

Är det inte detta som kallas brackening? Eller är jag helt ute och cyklar? Har läst någon liknande studie nämligen och de kom fram till ung. samma resultat.

Pez
2003-08-08, 00:12
Bracketing ja.. har för mig att Jocke och Tobbe-muskelbyggare är fan av det.

Testade det själv under den sista skadefria perioden i våras (under 2 månader) med goda resultat. Körde nån slags av diet, men ökade i muskelmassa och styrka samtidigt som jag hårdnade till lite.

Körde med ca. 50gr Rapidrecovery+20-30gr Rapidhydro innan och ca. 80-100gr RR+30gr Exell+20gr RH efter.
Kommer köra samma grej nu+ALA under min (förhoppningsvis) "comebackperiod".

/pez

Megatuttarna
2003-08-08, 00:46
Pez: Har du lust å förklara mer om bracketing?

Pez
2003-08-08, 01:00
Originally posted by Megatuttarna
Pez: Har du lust å förklara mer om bracketing?

Här har Muskelsmurfen skrivit en ganska lätt och bra sammanfattning om Bracketing.

Bracketing - synopsis by Muskelsmurfen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?threadid=7144&perpage=15&highlight=bracketing&pagenumber=3)

/pez

Grahn
2003-08-08, 07:57
Hälften före eller under passet oim det är långt och hälften efter är ju inte dummt.
Kroppen får alla viktiga näringsämnen i riklig mängd redan när du får pump.

Eller så kan man ju äta MAT lite innan man tränar, skilnaden lär väl inte vara enorm.

z_bumbi
2003-08-08, 09:17
Testet har ju utförts på svältande personer (fastat i 12 timmar). Skillnaden på tillgången på näringsämnen mellan att äta tre-fyra mål mat innan passet varav det sista en timme innan eller att svälta i 12 timmar och ta en halv gainer direkt innan passet lär väl luta att matsituationen är bättre.

Att kombinera dessa vet jag inte om det ger så mycket men jag gör det i alla fall.

Jag tar ungefär en halv gainer under passet då det på något sätt "känns" bättre.
Iofs inte en standard gainer då jag kör med vassle, kassein, succrose och maltos men men..

King Grub
2003-08-08, 09:55
De få gånger jag har provat med snabba kolhydrater så pass nära inpå passet har träningen gått bedrövligt. För mig fungerar det elva gånger bättre med ett näringsmässigt bra, rejält mål mat med långsamma kolhydrater ungefär en timme före passet.

Ozz
2003-08-08, 09:59
En slutsats kan ju ändå vara att det är viktigare med byggstenar UNDER passet än efter pga upptaget i musklerna är bättre under passet pga blodflödet.
Sedan kan man ju tillämpa det hur man vill.
Har man ätit en duktig måltid en timme före träningen strömmar det nog aminosyror i blodet ( i testet användes bara 6g ess.a.a. ) under träningen och sen kan man ta sin drink efter passet.
Men har man inte ätit på flera timmar innan passet (!?) och bara har en portion kvar av protein :D så kanske man ska ta det innan man sticker iväg...
Men hursomhelst så måste man ju fylla på med kolhydrater efter passet för glykogenets återuppbyggnad.

Ozz
2003-08-08, 10:07
"De få gånger jag har provat med snabba kolhydrater så pass nära inpå passet har träningen gått bedrövligt. För mig fungerar det elva gånger bättre med ett näringsmässigt bra, rejält mål mat med långsamma kolhydrater ungefär en timme före passet. "

Det kan jag tänka mig, men enbart protein borde räcka. I testet hade dom snabba kolhydrater men a.a i blodet sugs in under träningen utan insulin.

Grahn
2003-08-08, 10:08
Grub kör väl rätt långa pass med eller? Ingen höjdare att ta drinken innan och få blodsockerfall mitt i passed.

Muskelsmurfen
2003-08-08, 17:29
Jag tror på att äta ordentligt innan passet så att man har energi att kunna köra riktigt hårt. Sedan tror jag att många tillverkare av kosttillskott gärna ser att man använder deras produkt istället för mat... annars så tjänar de ju inte lika mkt pengar...
Kombinera kan ju vara praktiskt.
Ta några mackor och en protteindrink = Hyfsat snabba kolisar och protein samt lite fett som grädde på moset.
Man kan ju också lägga till lite långsamma kolisar i vattenflaskan man har med till träningen, då slipper man ju blodsockerfallet om man är rädd för ett sådant. Jag har en hink med Sloow Carbs jag häller på att arbeta mig igenom och måste säga att jag upplever det som possitivt med kolisarna i vattnet så det kan faktiskt hända att jag fortsätter med detta.

Ankarby
2003-08-12, 08:24
Testat dra halva gainern som test innan passen några pass nu och har gått käpprätt åt helvete. Blir slö och tappar motivationen :insane:

Munter
2003-08-12, 10:10
Ät er proppmäta med ett mål måt, vila en timme eller två sen träna. Sen om det målet är frukost (i mitt fall), lunch eller middag spelar ingen roll, huvudsaken man fått rejält med energi före passet. Mat-bracketing!

King Grub
2003-08-12, 11:28
Originally posted by Ankarby
Testat dra halva gainern som test innan passen några pass nu och har gått käpprätt åt helvete. Blir slö och tappar motivationen :insane:

Samma effekt som jag upplevde när jag också provade. Proppmätt med mat någon timme innan, som Munter sade, det är däremot toppen för mig, så hinner måltiden sjunka undan precis lagom tills man kommer ner till gymmet.

ivandrago
2003-08-12, 12:29
håller med munter och grub. Proppmätt två timmar före passet på ett ordentligt mål mat, så är magen lagom fylld till passet, man har en jämn blodsockernivå genom hela passet och musklerna får den näring de behöver under passet.

Muskelsmurfen
2003-08-12, 12:30
Kan inte annat än hålla med.
Käka en ordentlig måltid en timme innan.