handdator

Visa fullständig version : Konfunderad


3layn
2009-05-07, 11:16
Hej alla !

Jag blev väldigt konfunderad när jag läste Nautilus "träna såhär" artikel på mitt lokala gym. Den förespråkade repititioner på 8-12 och att man ALLTID skulle träna tills man inte orkade lyfta vikten över huvudtaget...

Är detta verkligen rätt tillvägagångssätt? kommentera gärna med information , gärna fakta baserad information då detta kan vara en individuell sakfråga.

Tack

Scratch89
2009-05-07, 11:19
Nautilus grundar sina filosofier på HIT; det går att söka både här och på Google för att veta mer. Iom att man kör så få set per övning (1-3) så tror jag inte att det är någon fara för överbelastningsskador.

3layn
2009-05-07, 11:29
Det känns konstigt att köra 1 x "till failure" ... men det är väl det HIT grundar sig på inte sant? - om jag förstått det rätt?

pragmatist
2009-05-07, 11:44
Man får komma ihåg att Nautlismetoden och HIT grundades på 70-talet då forskningen på området var ganska rudimentär. Hela "ett set till failure"-tänkandet grundades mer på kvasifilosofiska resonemang än vetenskapliga belägg. Idag pekar många studier på att flera set är bättre än ett, för såväl styrke- som volymökning, och att man inte nödvändigtvis behöver träna till failure för att få bra resultat (det senare har varit känt länge i och för sig).

Däremot tycker jag att Nautilus/HIT var på rätt spår i ett annat avseende, nämligen att låg volym och hög frekvens är en vettig träningsfilosofi särskilt för nybörjare.

3layn
2009-05-07, 12:25
Ja, efter att ha tagit kontakt med min intruktör och fått svaret att det var numer bevisat att det är effektivare att köra på detta sättet hickade jag till.

Jag kommer köra på, men att hela tiden köra till failure känns som att ett slitage är oundvilkligt. Körde tunga vikter och mindre reps i min tidigare träning , det fungerade inte alls för mig utan slet mer än vad det gjorde nytta...

Jag får helt enkelt hitta något mellanting :)

ingster
2009-05-07, 14:34
Jag gymmar på Nautilus och till en början körde jag med Nautilusmetoden. Gick bra och det är ett bra sätt att hålla sig i form. Tanken är att man tränar med maskiner, detta antar jag är för att minimera skaderisken då de krävs mycket mer erfarenhet att köra 80x10 i fri-bänk än i maskin.

Ett annat problem jag funnit är att många strävar efter att pressa på med vikterna på maskinerna och utföra övningarna snabbt för att klara sina 12 reps o höja vikten för att se att man fått resultat. Dvs, lätt att träna fel.

Men skjysst gym iaf och de finns en del fria vikter att köra med, så jag är nöjd. :)