handdator

Visa fullständig version : Push/Pull genetiskt fel?


Alone_in_the_dark
2009-05-07, 11:03
Undrar om det kan vara så illa man är genetiskt "felbyggd" när det kommer till push/pull övningar?
Jag har tränat i 7 mån snart (seriös träning, inget disco...:cool:) men bänkpress, chins och dips är jag löjligt svag i, första gången jag testade höll jag inte på att få upp 40 kg, skrattretande men sant. Jag kör MM2K på bänken nu så det har blivit bättre men inte bra, jag kan om jag tar i för kung o fosterland få upp 80 kg men det är på håret, wtf?Jag tillhör inte den yngre generationen:em: Samma sak i chins, går inte 1-2 kanske men med mycket jävlar anamma, dips samma sak, ta bara ett exempel som hände häromdagen, en liten späd dam på 45 år drygt 50 kg 165 cm kör 10 strikta dips (AF djup), häktar på 10 kg kör 9 till, jag bara gav upp och gick därifrån (nu kanske ni ser problemt?), jag väger dubbelt vad hon gör och klarar knappt 2, ja jag ska inte jämföra. Härav anledningar till att man ger upp (jag har styrketränat i flera omgångar tidigare och givit upp på grund av just detta problem att jag aldrig får upp styrkan för just dessa 3 övningar), och nu tänker jag inte göra det *grr27* men jag bara undrar vad sjutton man ska träna för att lösa detta, det är mycket frustrerande, och jag svarar inte heller på frågan "Vad tar du i bänkpress?" längre, jag kör både dips och chins i en motviktsmaskin där du kan justera motvikten (lättare vikt blir tyngre för dig)bara för att träna upp musklerna, men det händer nada.

Att lyfta (marklyft etc) och bära saker (typ farmerswalk, har en jättebra övning som jag kör minst 2 ggr i månaden. När du köper kattsand (väger 11 kg st) ta en vardera hand och börja gå, det är 150 m mellan bil och lgh)) har jag alltid varit stark i men inte i tryck/drag övningar typ bänk, dip och chins.

Övningar? Se journal

O snälla kom inte dragande med STK:Djag ska dit.... in disguised very soon...

Scratch89
2009-05-07, 11:08
80 kg i bänkpress efter 7 månader är inte direkt dåligt...

Sen är det väl inte så konstigt att du är svagare än henne i dips, om du väger dubbelt så mycket. Jag vet få personer som klarar av att bänka mer än 40 kg första gången de provar, och göra någon chin eller dip. Jag tror du får sluta jämföra dig med folk på gymet och folk här på brädan.

jakob
2009-05-07, 11:09
Förstår inte riktigt problemet, tycker de verkar som att du ger upp för lätt och därför inte blir bra i övningarna.

vicarious
2009-05-07, 11:11
Genetiskt felbyggd tror jag inte på.

Anledningen till att du inte lyckas kan mycket väl vara att du ger upp för lätt, att du vilar för dåligt, äter för dåligt, har för dålig teknik. Finns massa faktorer som kan spela in på varför du får undermåliga resultat.

Om du vill bli bra i bänk, chins och dips så är det just dom övningarna du måste träna. Klarar du bara 1-2 chins per set, fortsätt med det ändå så kommer det ge med sig.

Om det verkligen sitter i styrkan och inte i jävlar anammat så får du helt enkelt se till att träna andra övningar så du ökar i styrka, eller om du är överviktig, se till att tappa ett par kilon.

Chins i pullupmaskin, latsdrag, roddar för ryggen.

Dips i dipsmaskin, smalbänk, tricepsextensions, pulldowns med mera för triceps.

Bänkpress kan du fortsätta köra som du gör. Prova variera med hantelpressar om du vill.

Sikta på lågreps (3-6) om det är styrkan du vill förbättra.

Sist men inte minst så måste man ha tålamod!

JohnRick
2009-05-07, 11:23
Ser heller inte problemet. Varför fokusera på vikterna så förbannat? Du ska ju bara jämföra med dig själv. Om du vill öka i de övningarna förutsätter jag att du också äter tillräckligt (i.e en smula mer än vad du gör av med/kaloriskt överskott)?

Alone_in_the_dark
2009-05-07, 11:43
+10 på era svar, jag behövde verkligen den sparken i baken :D då fortsätter jag även om det är motigt värre att bli starkare i dem övningarna. Och ja jag har fått ordning på mat o sömn nu, plus att jag har ökat 4 kg (sen vet jag inte om det är fettfri massa:laugh:) men wht teh heck nu kör vi:bpump:

Nocturne
2009-05-07, 11:54
Intressant tråd, även jag är svag i dips och chins. Efter att kört ett armhävningsprogram (www.hundredpushups.com) så upptäckte jag igår att jag nu klarar 5 strikta dips (klarade 1 innan) och detta efter att ha kört bänk och lutande hantelpress! Kanske även du skulle se resultat av att köra lite armhävningar. Jag märkte även skillnad i bänk där jag kunde öka reps på högre vikter med ca 2 kg.
Slutsats: armhävningar är bra! :thumbup:

Nocturne
2009-05-07, 12:09
Äsch 2 reps skulle det ju vara...

royen
2009-05-07, 12:18
Kör på bara! Om du lägger av kommer du ju garanterat inte bli starkare. Och sluta jämföra med någon annan än dig själv -- det kommer alltid finnas någon som är större och starkare!

Nocturne: de är roliga de där programmen. Jag kör twentypullups.com (http://www.twentypullups.com) nu, och har dubblat antalet chins från respektabla 3 till imponerande 6 på raken! :D

vicarious
2009-05-07, 13:21
Intressant tråd, även jag är svag i dips och chins. Efter att kört ett armhävningsprogram (www.hundredpushups.com) så upptäckte jag igår att jag nu klarar 5 strikta dips (klarade 1 innan) och detta efter att ha kört bänk och lutande hantelpress! Kanske även du skulle se resultat av att köra lite armhävningar. Jag märkte även skillnad i bänk där jag kunde öka reps på högre vikter med ca 2 kg.
Slutsats: armhävningar är bra! :thumbup:

Öh. Att träna bröst varje dag genom armhävningar utan belastning tror jag knappast är anledningen till att du klarade 4 fler dips än sist.

prOtotype
2009-05-07, 13:58
Öh. Att träna bröst varje dag genom armhävningar utan belastning tror jag knappast är anledningen till att du klarade 4 fler dips än sist.

Det är väl ganska uppenbart att ökad styrka i triceps kan vara en stor hjälp när man ska göra dips. Vad skulle annars vara anledningen till att han nu klarar fler?

krellik
2009-05-07, 14:12
Okej jag har skummat igenom din journal. Sanningen är att 80kg i bänkpress är ditt bästa lyft. Sen som sagt eftersom du lyfter din kroppsvikt i dips så är det inte så konstigt att det -blir tyngre då du väger dubbelt så mycket som någon!-

Om man tar 80 i bänk skulle jag säga att det vore rimligt för dej att kanske göra djupa knäböj med 120kg och marklyfta kanske 150 ungefär. Ingen absolut sanning eftersom vi alla är byggda på olika sätt och ha olika svagheter.
Men då tänker du -aha men jag trycker ju iallafall 200kg i benpress- och då kan jag bara säga att när jag körde mycket benpress en gång i tiden kom jag upp i 350kg utan några större problem, det motsvarade ungefär 90kg i en halvdjupp knäböj.

Jag kom ihåg själv att jag några år gick och oroade mej över min svaga bänkpress "eftersom det var det ända som betydde något", eftersom det inte var trivsamt att träna pressövningar på grund av den mentala blocken så förblev pressövningarna dåliga i förhållande till drag och benövningar vilket gjorde att jag trodde att jag var genetiskt kass på att pressa. Visade sej dock att när man kom över den spärren så utvecklade sej de övningarna precis som alla andra...

Så i korthett oroa dej inte så mycket, vill du primärt bli starkare skulle jag hävda att det finns bättre sätt att träna på än vad du kör nu.

vicarious
2009-05-07, 14:25
Det är väl ganska uppenbart att ökad styrka i triceps kan vara en stor hjälp när man ska göra dips. Vad skulle annars vara anledningen till att han nu klarar fler?

Ökad styrka i triceps är väldigt uppenbart att det är till stor hjälp i dips, ja. Däremot är jag högst tveksam till att denna styrkeökning i triceps uppnås genom att göra armhävningar varje dag utan vila.

Vill man öka i styrka rekommenderar jag att man kör med mycket belastning och 3-6 reps, inte förtioelva armhävningar varje dag. Det är precis lika idiotiskt som att göra 200 situps om dagen. Vill man bli bra i just armhävningar är det armhävningar man ska göra, men nu snackar vi armhävningar -> dips.

Visst är det möjligt att man kan bli starkare i triceps av armhävningar, men sannolikheten är mycket större att styrkeökningen har uppstått tack vare andra övningar, eller att det helt enkelt handlar om teknik och psyke.

Alone_in_the_dark
2009-05-07, 14:30
Så i korthett oroa dej inte så mycket, vill du primärt bli starkare skulle jag hävda att det finns bättre sätt att träna på än vad du kör nu.

Skicka gärna ett PM om det.:)

tsp
2009-05-07, 15:34
Jag har styrketränat i snart 1.5år och klarar bara typ 2 chins, om ens det. Bänkpressar ungefär 90kg. Så dina resultat är i förhållande till mina inte alls särskilt dåliga. Och jag är ändå rätt nöjd med min styrkeutveckling.

Currenthill
2009-05-07, 17:47
Det verkar ju vara väldigt individuellt vilka övningar man initialt är stark i, för att sedan plana ut vartefter träningserfarenheten ökar. Jag har stött på folk som är starka i många övningar - men inte bänkpress. Kan det också vara usel teknik som ligger bakom?

Själv lyfter jag som mest 110 kg i bänk, men bara 140 kg i marklyft och precis 100 kg i knäböj. Kan prestera 12 hyfsat snygga chins. Jag har tränat seriöst i cirka 1,5 år. Är 33 år och väger 75 kg. Så ration mellan basövningarna kan nog skilja en hel del människor emellan.

Asdf
2009-05-07, 18:22
Undrar om det kan vara så illa man är genetiskt "felbyggd" när det kommer till push/pull övningar?
Jag har tränat i 7 mån snart (seriös träning, inget disco...:cool:) men bänkpress, chins och dips är jag löjligt svag i, första gången jag testade höll jag inte på att få upp 40 kg, skrattretande men sant. Jag kör MM2K på bänken nu så det har blivit bättre men inte bra, jag kan om jag tar i för kung o fosterland få upp 80 kg men det är på håret, wtf?Jag tillhör inte den yngre generationen:em: Samma sak i chins, går inte 1-2 kanske men med mycket jävlar anamma, dips samma sak, ta bara ett exempel som hände häromdagen, en liten späd dam på 45 år drygt 50 kg 165 cm kör 10 strikta dips (AF djup), häktar på 10 kg kör 9 till, jag bara gav upp och gick därifrån (nu kanske ni ser problemt?), jag väger dubbelt vad hon gör och klarar knappt 2, ja jag ska inte jämföra. Härav anledningar till att man ger upp (jag har styrketränat i flera omgångar tidigare och givit upp på grund av just detta problem att jag aldrig får upp styrkan för just dessa 3 övningar), och nu tänker jag inte göra det *grr27* men jag bara undrar vad sjutton man ska träna för att lösa detta, det är mycket frustrerande, och jag svarar inte heller på frågan "Vad tar du i bänkpress?" längre, jag kör både dips och chins i en motviktsmaskin där du kan justera motvikten (lättare vikt blir tyngre för dig)bara för att träna upp musklerna, men det händer nada.

Att lyfta (marklyft etc) och bära saker (typ farmerswalk, har en jättebra övning som jag kör minst 2 ggr i månaden. När du köper kattsand (väger 11 kg st) ta en vardera hand och börja gå, det är 150 m mellan bil och lgh)) har jag alltid varit stark i men inte i tryck/drag övningar typ bänk, dip och chins.

Övningar? Se journal

O snälla kom inte dragande med STK:Djag ska dit.... in disguised very soon...


Kan ju bero på så många olika saker, svaga underarmar, otillräckligt stark i stabilisatorer och synergister. Många som kör själva på gym brukar växa dåligt i bänkpress eftersom de ogärna tar ut sig som i t.ex andra muskelgrupper då de är rädda för att fastna med stången

Fanns även en viss grund med att de muskler som används mycket i tidigare år svarar starkt på styrketräning senare.
Jag har t.ex tävlingsimmat mycket under hela mellan och högstadiet.
Nu 23 år gammal växer jag enormt starkt i lats, traps, ben och axlar. Dessa vad jag minns fick arbeta väldigt mycket på den tiden. Däremot är jag ruskigt kass med biceps och bröst

Sen spelar ju vikten roll med, de flesta som vinner kroppsviktstävlingar är ju alltid i 50-75kg klassen

Nocturne
2009-05-07, 18:59
Vicarius man gör inte armhävningar varje dag, du får nog läsa på lite bättre innan du använder den tonen. Vad jag menade var bara att armhävningar kan vara ett bra komplement i träningen. Inte så att jag säger att det är ultimata vägen till dips eller något annat för den delen... jag blev bara överraskad att jag hade blivit så mycket starkare. När jag körde programmet var mitt mål just armhävningar. :)