handdator

Visa fullständig version : Varför är vatten så viktigt vid diet?


Thell
2009-05-07, 08:12
Tycker att jag alltid när jag läser om dieter så är det viktigt att dricka mycket vatten, men har aldrig läst nånstans varför det skulle vara så viktigt?

Så ös på med förklaringar varför vatten är så viktigt vid en diet :thumbup:

Eddie Vedder
2009-05-07, 08:22
Utan vatten dör du först och främst.;)

Sedan kan säkert vissa uppleva en viss aptithämning av att dricka mycket. Väldigt högt proteinintag är ju inte heller ovanligt vid deff och högre proteinintag innebär högre vätskebehov.

Thell
2009-05-07, 08:30
Tack för svaret, dock var jag mera ute efter ett lite annat svar, menar mera om det gör någon större skillnad för själva viktnedgången?
eller är det enbart för välmåendet man ska dricka mera vatten?

Morty
2009-05-07, 08:36
Har för mig att jag har sett en studie som visade på ökat lipolys vid ett större vätskeintag... Synd att jag och pubmed är som Nordkorea och mänskliga rättigheter -.-

Flexipop
2009-05-07, 08:38
Mycket vatten dämpar hungern helt klart. Bra att du påminde mig om att dricka ett glas!

Mourten
2009-05-07, 08:40
Fettförbränningen är väl helt beroende av mkt vatten?

frellan
2009-05-07, 09:10
Fick læra mig på kemin att vatten krævs før sønderdelning av fett. Så vatten underlættar alltså att fettmolekylerna delas, kommer inte ihåg formeln men *drool*

14K
2009-05-07, 10:44
Höjer även metabolismen en aning.

Eddie Vedder
2009-05-07, 11:00
Tack för svaret, dock var jag mera ute efter ett lite annat svar, menar mera om det gör någon större skillnad för själva viktnedgången?

Jo jag förstod det men jag vet inget som stödjer att man skulle få ökad fettförbränning eller märkbart bättre viktnedgång av vattnet i sig. Hade jag haft stöd för det hade jag skrivit det.

Att blodet flyter trögare vid uttorkning osv är ju en sak men uttorkad bör man ju aldrig vara, oavsett deff eller ej. Och den lilla energin som krävs för att värma upp vatten är inte värd att applicera för fem öre. Då får man ju dricka sig fördärvad och lär knappast komma ur sängen för allt vatten som skvalpar i magen. Och den inaktiviteten från att ligga still med magsmärtor är ju knappast gynnsam om man deffar.;)

Scratch89
2009-05-07, 11:17
De som jag har sett skriva att man ska dricka mycket vatten är "experter" på Aftonbladet- och Veckorevynnivå.

hultas
2009-05-07, 12:18
Jag har hört att man ska dricka så mycket vatten så att urinet varken är gult eller genomskinligt. Det ska tydligen vara något mitt imellan? Ligger det något i det eller är det bara bullshit?

Guddi
2009-05-07, 12:20
Boschmann mfl. Har lyckats få fram väldigt imponerande resultat när det gäller vatten och kaloriförbrukning :) En ökning på 30 % i energiförbrukning från vila.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17519319
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14671205

Tyvärr är det ingen som lyckats reproducera resultaten
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16822824

Personligen tror jag att Boschman säljer någon typ av vatten på flaska eller så har de seriösa kallibreringsproblem på sin avdelning ;)