handdator

Visa fullständig version : Det vacka vinner över det fula....


manekin
2009-05-06, 22:49
Barcelona är i Champ League final....fantastiskt!
Vacker fotboll verkar löna sig.....jag är lycklig....Visca el Barca, Visca el Catalunya!

tp_88
2009-05-06, 22:59
Que? Det "vacka" är att ett lag får vinna tack vare en bedrövlig domarinsats antar jag?

manekin
2009-05-06, 23:00
på samma sätt som att ett lag skulle få vinna pga. felaktig utvisning och spel med 10 backar i första mötet antar jag.....

KlopFer
2009-05-06, 23:00
fotboll?

tp_88
2009-05-06, 23:04
på samma sätt som att ett lag skulle få vinna pga. felaktig utvisning och spel med 10 backar i första mötet antar jag.....
Aah! Hellre gå miste om ett gäng straffar än att få en gubbe utvisad. Absolut!

manekin
2009-05-06, 23:07
Aah! Hellre gå miste om ett gäng straffar än att få en gubbe utvisad. Absolut!

Antar att du menar straffsituationerna som domaren missade i Chelseas straffområden på Camp Nou?

xarizma
2009-05-06, 23:13
Tror Man Utd kommer piska Barcelona.

Greg
2009-05-06, 23:37
Så pass vacker fotboll att de enbart lyckades få ett skott på mål medan "tråkiga" Chelsea kom med våg efter våg av attacker och skott?

CVN
2009-05-07, 06:27
Tror Man Utd kommer piska Barcelona.

Knappast, Barcelona kommer vinna allting iår. Spanska liga, Spanska cupen och Champions League!

CVN
2009-05-07, 06:31
Men kan verkligen inte hålla med er som tyckte att Barcelona spelade "fin" fotboll igår, var nog förmodligen en av deras sämsta matcher detta året.

Mourten
2009-05-07, 06:54
Man U kmr krossa Barca i finalen i Rom. No doubt.

manekin
2009-05-07, 07:24
Jag pratar ju om vacker fotboll som helhet...... de resterande matcher de spelat i CL då? Knappast antifotboll....de spelar alltid sitt spel... en dålig match på bortaplan kan tydligen även de bästa spela, men i övrigt är det inget lag som spelat så fint som barca gjort i år (tittat till CL samt inhemska ligan...)

Frantic
2009-05-07, 08:00
Jag pratar ju om vacker fotboll som helhet...... de resterande matcher de spelat i CL då? Knappast antifotboll....de spelar alltid sitt spel... en dålig match på bortaplan kan tydligen även de bästa spela, men i övrigt är det inget lag som spelat så fint som barca gjort i år (tittat till CL samt inhemska ligan...)

Det spelar ingen roll. Det gäller att vara bäst när det gäller och igår var Chelsea tveklöst bäst och borde ha vunnit vilket de skulle gjort om det inte var för domaren. Det är väl dessutom självklart att en (eller flera) missade straffar betyder mer än en utvisad spelare. Visst, Barca får klara sig utan Abidal i finalen men hade de fått straffen emot sig så hade de inte kommit dit

Jag hoppas United vinner finalen men är långt från säker då jag tror att de kommer att sakna Fletcher.

För övrigt så var Drogba pinsam.

För övrigt #2 så förstår jag inte varför fotbollfans i princip alltid är så jävla enögda och alltid tycker att "deras" är bäst i världen oavsett hur dåligt de än spelat eller hur lite de vinner år efter år. Det sista gäller inte Barcafans så klart eftersom Barcelona faktiskt vinner titlar.

Frantic
2009-05-07, 08:04
För övrigt #3. Chelsea borde ha gjort mål på någon av sina målchanser. Man kan skylla mycket på domaren, speciellt när han gör en sån dålig insats som han faktiskt gör, men inte allt.

tano
2009-05-07, 08:16
Om man beaktar hur lätt folk faller i straffområdet, så ska domaren hålla en hög nivå innan det blir straff.
I många fall är det löjligt med straffar bara för att något händer innanför straffområdet. Om inte filmningen fanns skulle det kanske fungera.
Sedan en hands inom straffområdet kan ju ha så olika konsekvenser. Rädda bollen på mållinjen eller slå till vid en närkamp? Om vi tar extremerna...

Straff contra utvisning beror ju helt klart på tidsaspekten. Dem värsta är väl en utvisning i början av matchen och en straff i slutet.
Om sverige spelar väljer jag nog helst bort utvisningen, med tanke på vad Sverige tidigare presterat med tio man på plan.

tano
2009-05-07, 08:20
Förövrigt en icke dömd straff är väl mer rättvist jämfört med en felaktigt dömd offside. Men det är inte så mycket rabalder för att friläge döms bort? Ändå kan dem i princip ha ungefär lika stor relevans på målprotokollet. Det är liksom sådant man får ta i spelet. Klart man kan bli sur om det är ens lag som blir bortdömt, men kan laget inte få in bollen i motståndarmålet bara för att det inte blev en straff i ett läge så har dem inte varit tillräckligt bra.

manekin
2009-05-07, 08:44
det lag som går vidare från dubbelmötet är det bättre laget, Thats it! Finns inga ursäkter som domarinsats eller utvisningar.... Att Drogba faller som en fjant under hela matchens gång fast han väger 90 pannor och sen ska få läkarassistens är ju patetiskt och främjar ju inte för "rättvisa" domslut....
De Barcaspelare som jag älskar mest gjorde en riktig skitmatch igår, men den "lilla vampyren" sköt ett skott och det räckte för mig...

Greg
2009-05-07, 09:09
det lag som går vidare från dubbelmötet är det bättre laget, Thats it! Finns inga ursäkter som domarinsats eller utvisningar.... Att Drogba faller som en fjant under hela matchens gång fast han väger 90 pannor och sen ska få läkarassistens är ju patetiskt och främjar ju inte för "rättvisa" domslut....
De Barcaspelare som jag älskar mest gjorde en riktig skitmatch igår, men den "lilla vampyren" sköt ett skott och det räckte för mig...

Det är en skröna. Så är det inte alls.

Det laget som är mest effektivast brukar gå vidare. Oftast så är dessa också det bättre laget.

Sett över de två matcherna höll jag nog Chelsea som bästa laget. Dock så gick ju Barca vidare.

egge
2009-05-07, 09:09
När går finalen?

manekin
2009-05-07, 09:33
Det är en skröna. Så är det inte alls.

Det laget som är mest effektivast brukar gå vidare. Oftast så är dessa också det bättre laget.

Sett över de två matcherna höll jag nog Chelsea som bästa laget. Dock så gick ju Barca vidare.

i min värld är väl vinnaren mer effektiv, eller har jag missat något? Sem kan vi ju disskutera effektivitet.... 1 skott, 1 mål och 1 final....

balder
2009-05-07, 10:33
Shit vad trött jag är på att höra allt snack om "det vackra vinner över det fula". Vad var så vackert med Barcelona igår om man får fråga? De passade runt utan att komma någon vart hela matchen fram tills 93:e minuten då de fick sitt första skott på mål.

Däremot var det jäkligt fult att domaren friade alla de straffsitutioner som Chelsea skapade i matchen. Vissa av dem var solklara...

plattenbullen
2009-05-07, 10:51
Shit vad trött jag är på att höra allt snack om "det vackra vinner över det fula". Vad var så vackert med Barcelona igår om man får fråga? De passade runt utan att komma någon vart hela matchen fram tills 93:e minuten då de fick sitt första skott på mål.

Däremot var det jäkligt fult att domaren friade alla de straffsitutioner som Chelsea skapade i matchen. Vissa av dem var solklara...


Ja men när man snackar om det "vackra spelet vinner över det fula" så är det sett över hela säsongen, och inte bara matchen igår. häng med lite och kom inte med dumma inlägg. Barcelona har spelat väldigt rolig och vacker fotboll under hela säsongen, dom har vart överlägsna. om det skulle vara nått lag som spelat minst lika bra så är det Man Utd. Igår spelade dom ingen vacker fotboll men dom gick vidare, tror dom är nöjda!

Manta
2009-05-07, 11:02
Ja men när man snackar om det "vackra spelet vinner över det fula" så är det sett över hela säsongen, och inte bara matchen igår. häng med lite och kom inte med dumma inlägg. Barcelona har spelat väldigt rolig och vacker fotboll under hela säsongen, dom har vart överlägsna. om det skulle vara nått lag som spelat minst lika bra så är det Man Utd. Igår spelade dom ingen vacker fotboll men dom gick vidare, tror dom är nöjda!

Ursäkta? Utd spelat lika vackert som barca i år? Du tittar inte så mycket på engelsk fotboll va? Utd har varit råtajta bakåt och gjort tillräckligt framåt, men inte fan har det varit vackert. Öht så har PL i år varit väldigt tajt med lite skönspel, La Liga har fördelen med att ha öppnare spel.

Greg
2009-05-07, 11:03
i min värld är väl vinnaren mer effektiv, eller har jag missat något? Sem kan vi ju disskutera effektivitet.... 1 skott, 1 mål och 1 final....

Har jag sagt något annat?

Jag sa att bara för att man vinner betyder inte detta att man var det bättre laget.

isato
2009-05-07, 11:04
Men kan verkligen inte hålla med er som tyckte att Barcelona spelade "fin" fotboll igår, var nog förmodligen en av deras sämsta matcher detta året.

Det talar ju mest om hur bra dom egentligen är.

balder
2009-05-07, 11:23
Ja men när man snackar om det "vackra spelet vinner över det fula" så är det sett över hela säsongen, och inte bara matchen igår. häng med lite och kom inte med dumma inlägg. Barcelona har spelat väldigt rolig och vacker fotboll under hela säsongen, dom har vart överlägsna. om det skulle vara nått lag som spelat minst lika bra så är det Man Utd. Igår spelade dom ingen vacker fotboll men dom gick vidare, tror dom är nöjda!

Visst spelar Barcelona fin fotboll för det mesta, det har jag inte förnekat. Visst har de varit bäst i Spanien i år, inget snack om den saken. Dock är spanska ligan en bra bit efter den engelska i klass.

Men sen när skulle Chelsea spela fult? Att du påstår det visar ju hur mycket du "hängt med". En målskillnad på +38 efter 35 ligamatcher tyder på något annat i mina ögon. Inte så långt efter Uniteds +40 direkt.

Psychological
2009-05-07, 11:26
Baercelona är det bättre laget och vann rättvist. Chelsea spelade riktig Grisfotboll första matchen och förtjänar inte att gå till final.

Pelle2
2009-05-07, 11:50
Barcelona och deras värdelösa ineffektiva spela runt "lall" fotboll fungerar inte när dom möter motstånd med lite klass. Det fungerar i spanska ligan där försvar eller organisation inte existerar och tempot är i gångfart.

Man Utd - Barca 2-0

hultman
2009-05-07, 12:08
Grr. Vidrig domarinsats i en match där Chelsea dominerade och Barcelona sattes ur spel. Den fjant som vräker ut sig att Drogba, Terry och Ballack ska bli bannade från CL kommer jag att roida på resten av mitt liv.

WHITEFOLKS
2009-05-07, 12:22
Bästa var ju att den gången domaren faktiskt dömer (abidals röda kort) var väl det läget som var minst motiverat. :D

Sen om man nu ska se till att domaren skulle "döma rätt" så skulle Chelsea ha X antal spelare utvisade för filmning så blir nog +/- 0 i slutändan :D

plattenbullen
2009-05-07, 12:52
Visst spelar Barcelona fin fotboll för det mesta, det har jag inte förnekat. Visst har de varit bäst i Spanien i år, inget snack om den saken. Dock är spanska ligan en bra bit efter den engelska i klass.

Men sen när skulle Chelsea spela fult? Att du påstår det visar ju hur mycket du "hängt med". En målskillnad på +38 efter 35 ligamatcher tyder på något annat i mina ögon. Inte så långt efter Uniteds +40 direkt.

Har inte sagt att Chelsea spelar fult(tråkig fotboll), förklarar bara vad folk menar med "vackra vinner över det fula" och då menas säsongen i helhet. Om man jämför just Barcelona och Chelsea så är det vackra vinner över det fula, för barca har spelat fantastisk fotboll hela säsongen, inget lag har spelat lika underhållande som dom, men egentligen spelar ingen roll vilka man jämför med. Hade Barca slagit ut pool så hade det vart samma sak, "vackra vinner över fula". För inget lag har spelat lika underhållande som barcelona gjort denna säsong och + 72 i målskillnad säger ju sitt. 100 gjorda mål i ligan och det återstår 4 matcher. Barcelona spelar roligare fotboll än Chelsea, men dom spelar fortfarande inte tråkig fotboll.

High1ander
2009-05-07, 13:29
Jag hade hoppats på Barca o Man U i finalen ända sen det börja förra året (jag hoppas det varje år) och nu äntligen så får mina två favoritlag battla!

mangs
2009-05-07, 14:30
Jag har starka Barcelona-sympatier men försöker ändå se nyktertpå tillställningen. På Svenska Fans går det inte att diskutera utan där håller båda sidorna på sina egna och kan inte kritisera.

Barcelona gick vidare på mycket tur med både domslut och att deras enda målchans gick in.

Å andra sidan fick de en seplare felaktigt utvisad och Chelseas mål var väl inte hller det rent befriat från tur.

Ett inlägg tar på en Barca-spelare så att bollen studsar ut till en fristående Essien som på Volley lyckas få på en drömträff. Skulle tro att de behövs många försöka för att få till ett likadant mål igen.

Utöver detat får vi inte glömma första mötet dem emellan där Chelsea enbart gick inför att försvara.

Helt rätt bevisligen för deras taktik var ju så när på att ta dem mot final. Att spela ett mer offensivt spel mot Barcelona hade säkerligen straffat dem hårt.

Ang. matchen igår så var det många spelare i Barcelona som var bleka och osynliga och det slog fler felpass än under en normal säsong. Trots detta får man 1-1 borta mot ett av de bästa hemmalagen i världen. Det tyder ju på en viss styrka. Inga av de lag som gått så långt som de gjort nu är dåliga och har nått dit med tur. Inte ens United.


Jag tror på en hyffsat jämn match i Rom men att Man U kommer vinna då det verlar som om De engelska lagens mer fysiska försvar är nyckeln hur man skall få Barcelona ur balans.

Sedan kan man ju tillägga att Barcelona hade en rätt svag uppställning igår där få spelade på sina korrekta platser. Toure spelade tex mittback för första gången tillsammans med 4-alternativet som mittback pique och båda dessa herrar gjorde det mycket bra. På mittfältet fick Xavi kämpa själv med Keita Och Busquets istället för med Toure och Iniesta. jag tror det mestadels var därför det såg ut som det gjorde. Dessutom Var Messi blek och Alves gjorde nog sin sämsta match på mycket länge.

Tycker Chelsea spelade OK igår men de borde avgjort tidigare. Någon straff borde de nog haft men å andra sidan brde Barcelona haft segen på Camp Nou.