handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk mycket längre i axlar, varför?


omfgChill
2009-05-06, 12:24
Jag kör ett pass som är upplagt så att jag kör Bröst triceps axlar samma pass.

Men problemet är att jag alltid får träningsvärk i axlarna mycket längre än de andra muskelgrupperna.
Jag tränade bröst, axlar triceps i lördags, och idag (onsdag) var tanken att köra samma pass igen, har ingen direkt kännbar träningsvärk i varken bröst eller i triceps, men i axlarna har jag ganska rejäl träningsvärk.

Varför är det såhär ? Jag har alltid haft det såhär därför har jag nästan slutat köra direkta axelövningar, (som axelpress m.m) utan känner att det brukar räcka med antingen bänkpress eller hantelpress eftersom axlarna kopplas in och jag får nästan alltid träningsvärk i dom iaf.

Vad kan jag göra för att förhindra detta ? Eller går det ens? *gah!*

grakka
2009-05-06, 13:00
Du kanske håller armbågarna långt ut när du kör bänk och där med aktiverar axlarna väldigt mycket? Hur länge har du tränat?

birra_peroni
2009-05-06, 13:02
jag kör ett pass som är upplagt så att jag kör bröst triceps axlar samma pass.

Men problemet är att jag alltid får träningsvärk i axlarna mycket längre än de andra muskelgrupperna.
Jag tränade bröst, axlar triceps i lördags, och idag (onsdag) var tanken att köra samma pass igen, har ingen direkt kännbar träningsvärk i varken bröst eller i triceps, men i axlarna har jag ganska rejäl träningsvärk.

Varför är det såhär ? Jag har alltid haft det såhär därför har jag nästan slutat köra direkta axelövningar, (som axelpress m.m) utan känner att det brukar räcka med antingen bänkpress eller hantelpress eftersom axlarna kopplas in och jag får nästan alltid träningsvärk i dom iaf.

Vad kan jag göra för att förhindra detta ? Eller går det ens? *gah!*

fyi

omfgChill
2009-05-06, 13:26
Du kanske håller armbågarna långt ut när du kör bänk och där med aktiverar axlarna väldigt mycket? Hur länge har du tränat?

Ja kanske. 1.5 år !

omfgChill
2009-05-06, 13:26
fyi

vad ville du säga med det ?

Rahf
2009-05-06, 13:27
Vissa ställen får man helt enkelt mer träningsvärk i. Axlar är trots allt en del av kroppen som används i alla armrörelser, vare sig statiskt eller dynamiskt. Träningsvärken efter ett hårt benpass eller i vaderna efter ett riktigt studsigt thaiboxningspass är inte att leka med :D.