handdator

Visa fullständig version : Sommardeff -17kg på tio veckor.


powderdog
2009-05-06, 11:46
Hej!

Nu är det dags att bli av med späcket så att man slipper skämas på stranden.

Jag har bara tränat i två månader, så man skulle kunna kalla detta för en deff/bantning.

Jag har läst igenom otroligt mycket material om kost, näring, träning etc.
Så nu vill jag veta om jag är rätt ute?

Mitt kcal intag kommer att ligga på 1700kcal per dag. Jag vet att det är lite, men att jag förlorar en del muskler är ett pris jag är villig att betala, då jag har väldigt lätt för att bygga muskler.

Dagsintag:
Protein:182gram=52%
Kolhydrater:109,66gram=31%
Fett:59,43gram=17%

Mina kcal får jag i mig på följande sätt:
frukost kl 06:20: 30gram all bran regular, 2 kokta ägg och 1 dl mellanmjölk.

Melanmål kl 10:00:.
50gram protargo protein drink, blandat med vatten. 10 gram jordnötter.

Lunch kl 12:10:
250 gram keso chili.
10gram jordnötter.

Mellanmål kl 15:30:
50gram protargo proteindrink.
10gram jordnötter

kl 17:30 träning
Tungt pass i 1 h och 45 min, sedan snabb gång 1h på bandet i 7km/h med lut på 5,5 grader. 5 dagar i veckan.

Direkt efter träning:
50gram protargo proteindrink.
Samt två knorr vie shottar med snabba kolhydrater.

kvällsmat kl 21:00
250 gram keso chili samt 10gram nötter.

(De två vilodagar jag har kommer det att promeneras 1,1 mil per dag.)

Kl 22:30 sömn.

När jag började träna vägde jag 96kg, nu väger jag 88kg. Trots att jag omedvetet legat på minus energi (ca -1035kcal/dag, om man räknar på att ett kilo kroppsfett består utav 7250kcal) så har jag haft en positiv muskel utveckling.

Om jag räknar på min förbräning enligt följande modell:
10x88+6,25x184-5x21+5=1930
1930x1,9=3667

Så under de fem dagar jag tränar hårt ligger min förbränning på 3667kcal, kan detta stämma?

-3667kcal+1700kcal= -1967

-1967kcalx0,1379= -271;25gram/dag

(1000g/7250kcal= 0,1379 vilket innebär att en kcal motsvarar 0,1379gram)

-271,25gx5= -1356gram.

De två dagar jag promenerar ligger min förbränning på ca 2895 kcal

-2895kcal+1700kcal= -1195kcal

-1195x0,1379x2= -329,6gram

-1356-329,6= -1685,6gram/vecka.

1685,6x10=16856=16,856kg

Så efter tio veckor ligger min vikt på (88-16,856) 71,14 kg.

Nu har jag inte tagit hänsyn till att mitt dagliga behov av kcal kommer minska i takt med att jag minskar i vikt. Men det rör sig uppskatningsvis om ca +2,5kg på slutvikten.

Vad tycker ni om detta, bortsett ifrån att jag går ner för snabbt i vikt?

Maten, är den bra? Hur är min fördelning av p,k,f?

Tack för era synpunkter!

Mvh David

joko
2009-05-06, 12:06
Spontana synpunkter är att maten ser skittorftig ut, att 1.9 är en tveksam aktivitetsfaktor för ett styrketräningspass och en halvrask promenad, lite i underkant på både fett och kolhydrater tycker jag (speciellt fett).

Pelle2
2009-05-06, 12:13
Styrketräning och en promenad ger dig aldrig en förbränning på 1.9, om du inte går 10mil typ :cool:

Flexipop
2009-05-06, 12:14
Verkar som att alla överdriver sin aktivitetsfaktor. Det är sjukt svårt komma upp i 1000 kcal på en dag. Det motsvarar väl ett maraton om dagen ungefär.

powderdog
2009-05-06, 12:23
Då får ni gärna förklara hur jag gör en mer adekvat bedömning av min förbränning.

Jag gick in på gymgrosissten och kollade mitt energibehov.

Jag valde då att jag hade ett måttligt aktivt jobb (går ca 2 mil) och daglig aktivitet på fritiden vilket ger mig 1,9 utav max som är 2.3.

Så hur skulle ni som kan det här bedöma min aktivitetsnivå?

Tack för svar och synpunkter!

Mvh David

joko
2009-05-06, 12:26
Aha, jag kollade inte så noga på koefficienterna, drog den förhastade slutsatsen att du använde Benedict-Harris-ekvationen.

Eddie_ja
2009-05-06, 12:27
Rätta mig gärna om jag har fel. Men vad jag har läst så brukar man räkna att man göt åt med lika många kcal / km löpning som man är kg tung. Och promenad ska inte va så stor skilnad / distans.

Altså skulle killen förbruka 88 kcal/ km vilket skulle betyda ca 11,4 km promenad. Sedan får man väll räkna bort några cal för styrketräningen men det vet jag inte hur man ska beräkna.

14K
2009-05-06, 12:42
Då får ni gärna förklara hur jag gör en mer adekvat bedömning av min förbränning.

Jag gick in på gymgrosissten och kollade mitt energibehov.

Jag valde då att jag hade ett måttligt aktivt jobb (går ca 2 mil) och daglig aktivitet på fritiden vilket ger mig 1,9 utav max som är 2.3.

Så hur skulle ni som kan det här bedöma min aktivitetsnivå?

Tack för svar och synpunkter!

Mvh David

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

machine gun
2009-05-06, 13:13
Verkar som att alla överdriver sin aktivitetsfaktor. Det är sjukt svårt komma upp i 1000 kcal på en dag. Det motsvarar väl ett maraton om dagen ungefär.

Ett marathon förbränner ca 3000 kcal för en person som väger 70 kg. Men visst, många överskattar definitivt hur mkt energi de förbrukar. Styrketräning förbrukar inte speciellt mkt per pass. Räkna hur många minuter effektiv tid man egentligen har i gymmet (dvs hur många minuter man faktiskt håller i en vikt, vilan förbränner inte mer bara för att man råkar befinna sig i gymlokalen), så förstår man snabbt varför.

För övrigt innehåller Allbran regular ca 23 % socker (jämför med Frosties som innehåller 25 % socker) och är kanske inte den flinga jag skulle ha som förstahandsval under bantning. Bättre att välja någon osötad müsli eller liknande istället.

powderdog
2009-05-06, 13:58
För övrigt innehåller Allbran regular ca 23 % socker (jämför med Frosties som innehåller 25 % socker) och är kanske inte den flinga jag skulle ha som förstahandsval under bantning. Bättre att välja någon osötad müsli eller liknande istället.

Oj, då blir det osötad müsli istället.

Sen har jag ett par frågor angående det här med förbränningen.

60-70% av maxpulsen ger bäst fettförbränning inte sant? Spelar det då någon roll hur jag får upp den pulsen?
Exempel: Jag skakar min protte shake i 1h och ligger på 65% av maxpuls eller jag springer på 65%av maxpuls i 1h.
Har jag då bränt lika mkt på båda aktiviteterna?

Jag har läst att högintesitets träning ger bättre efterbränning, stämmer det?
Om jag då går på bandet i 60 min på 65% av maxpuls och sedan avslutar med intervall träning i 10 min på maxpuls, gör det då att min efterbränning ökar?

Eddie Vedder
2009-05-06, 14:06
60-70% av maxpulsen ger bäst fettförbränning inte sant? Spelar det då någon roll hur jag får upp den pulsen?
Exempel: Jag skakar min protte shake i 1h och ligger på 65% av maxpuls eller jag springer på 65%av maxpuls i 1h.
Har jag då bränt lika mkt på båda aktiviteterna?

Nej självklart inte. Blanda inte ihop fettoxidation med energiförbrukning. Löpning är ju ett helt annat rörelsemönster som involverar hela kroppen, det gör knappast shakerskakning.;)

Jag har läst att högintesitets träning ger bättre efterbränning, stämmer det?
Om jag då går på bandet i 60 min på 65% av maxpuls och sedan avslutar med intervall träning i 10 min på maxpuls, gör det då att min efterbränning ökar?

Ja EPOC blir högre ju högre intensitet. Men det handlar om väldigt få kcal och är i regel väldigt överskattat.

http://traningslara.se/blogg/begreppet-epoc-och-efterforbranning-fran-fysisk-anstrangning/

Högre intensitet förbrukar mer energi per tidsenhet dock och det är energiförbrukningen som är det primära, inte hur stor del av energin som akut utnyttjas i form av fett.

machine gun
2009-05-06, 14:08
Oj, då blir det osötad müsli istället.

Sen har jag ett par frågor angående det här med förbränningen.

60-70% av maxpulsen ger bäst fettförbränning inte sant? Spelar det då någon roll hur jag får upp den pulsen?
Exempel: Jag skakar min protte shake i 1h och ligger på 65% av maxpuls eller jag springer på 65%av maxpuls i 1h.
Har jag då bränt lika mkt på båda aktiviteterna?

Jag har läst att högintesitets träning ger bättre efterbränning, stämmer det?
Om jag då går på bandet i 60 min på 65% av maxpuls och sedan avslutar med intervall träning i 10 min på maxpuls, gör det då att min efterbränning ökar?

Puls och energiförbrukning har inget direkt linjärt samband. Något förenklat skulle man kunna säga att den aktivitet som involverar flest/störst muskelgrupper under högsta möjliga intensitet under längst tid är den som förbrukar mest energi. Dvs, du gör av med mer energi på att promenera än att skaka din shaker :) Efterförbränningen är ganska marginell, så jag skulle fokusera på själva aktiviteten om jag var du. Att variera gång med lite löpning skadar knappast, då det även ökar konditionen. Men den bästa träningen är trots allt den som blir av, så gör det som känns roligast.

Fjällbrynt
2009-05-06, 14:31
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

De finns faktiskt fler metoder än den du refererar till.

machine gun
2009-05-06, 14:42
Man kanske även bör tillägga att det går att komma upp i betydligt högre aktivitetsfaktor än 2.0. Tävlingscyklister, triathleter och ultralöpare ligger ofta väldigt högt pga stor träningsvolym.

Faktor 1.2 brukar man använda för rullstolsburna. 1.5 är nog mer nära sanningen för en random datanörd.

kaer
2009-05-06, 15:07
Man kanske även bör tillägga att det går att komma upp i betydligt högre aktivitetsfaktor än 2.0. Tävlingscyklister, triathleter och ultralöpare ligger ofta väldigt högt pga stor träningsvolym.

Faktor 1.2 brukar man använda för rullstolsburna. 1.5 är nog mer nära sanningen för en random datanörd.

Oj, jag har tänkt att jag har 1.2 i aktivitetsfaktor, är väl iofs random datanörd med stillasittande jobb, + 2-3pass styrketräning och 2 thaiboxning.

Kan man läsa någonstans om hur man bättre uppskattar sin aktivitetsfaktor?

roosm
2009-05-06, 16:50
Jag tror att uppladdningen.nu 's energiuträkning funkar rätt bra. Klicka testa dig själv till vänster på sidan och fortsätt därifrån.
Ur egen erfarenhet verkar det vara som så att om jag fyller i den väldigt noggrant och har bra koll på vad jag stoppar i mig så hamnar jag ganska nära sanningen. Dvs lägger jag mig på 500 kcal lägre än det värdet jag får ut så resulterar det också ungefär i 0.5 kg / vecka i viktnedgång.

Fatcan
2009-05-06, 17:08
En fråga bara, varför började du inte tidigare? Sommaren är bara runt hörnet nu.Du ska altså ned 17kg på 10 veckor, det är väldigt mycket, och hur vet du att du har lätt att bygga muskler när du bara tränat i 2 månader som du skriver?

powderdog
2009-05-06, 21:29
En fråga bara, varför började du inte tidigare? Sommaren är bara runt hörnet nu.Du ska altså ned 17kg på 10 veckor, det är väldigt mycket, och hur vet du att du har lätt att bygga muskler när du bara tränat i 2 månader som du skriver?

1. Jag vet att det är mkt, har dock varit skadad innan och inte kunnat träna.

2. Jag vet det därför att hela min släkt har det, både på min mors och fars sida. Min kära far som en gång i tiden spelade på elitserienivå i handboll var tvungen att ha ett eget fysik schema för om han körde på det som resterande av laget körde blev han för stor och klumpig.

Jag är i en princip en kopia av min kära far, när min 5åriga kusin såg ett kort av min pappa när han var yngre, fast ändå äldre än mig "titta där är david när han är större:)"

Sen det faktum att jag tränat handboll i ca tio år och märkt detta. Det är dock 3 år sedan jag tränade sist.

Men som jag skriver, så har jag legat på ca -1000kcal per dag när jag tränat dessa två månader och ändå ökat i muskelmassa, då kan jag även påpeka att jag ätit väldigt dåligt.

Ska försöka lägga upp bilder. tar kort var femte vecka och har nu påbörjat min nionde.

powderdog
2009-05-06, 21:32
Här kommer några före bilder

powderdog
2009-05-06, 21:37
Vid start vägde jag 96kg på dessa bilder 90

jocke12
2009-05-06, 21:44
Bra jobbat!

M0e
2009-05-07, 10:12
grymt jobbat måste jag säga !!!

powderdog
2009-05-07, 12:02
grymt jobbat måste jag säga !!!

Tack så mycket!!! Alltid kul med positiv feedback!!!

Bara för att klargöra, jag har inte startat min deff på dessa bilder, utan bara tränat och ätit som vanligt och omedvetet legat på kcal underskott.

powderdog
2009-05-07, 20:53
Två knorr vie shots per dag samt möllers total.

Vad händer om man äter för lite frukt och grönt under tio veckor?

young_george
2009-05-07, 20:56
Men som jag skriver, så har jag legat på ca -1000kcal per dag när jag tränat dessa två månader och ändå ökat i muskelmassa, då kan jag även påpeka att jag ätit väldigt dåligt.

Är det inte styrka du ökat? Säker på att det muskelmassa?

powderdog
2009-05-07, 21:29
Är det inte styrka du ökat? Säker på att det muskelmassa?


Nu är jag som sagt jävligt grön inom området, men om mitt BF minskat och måtten samtidigt ökat på bra ställen måste det väl vara muskeltillväxt?

Exempel följer:

Biceps avslappnad vid start: 34cm
Biceps spänd vid start:38cm

Biceps avslappnad efter 8 veckor:36cm
Biceps spänd efter 8 veckor: 40cm

jocke12
2009-05-07, 21:38
Så länge du inte har pump i armen, så ja!

powderdog
2009-05-07, 21:40
Så länge du inte har pump i armen, så ja!

Har inte tränat biceps på 4 dagar, då borde jag inte ha någon pump nu va?

jocke12
2009-05-07, 21:45
Nej, inte om du inte istället hade pump i triceps. :)

j2b
2009-05-07, 22:06
ser ut att vara väldigt lite mat, är du inte hungrig?

150g proteindrink känns väldigt mycket, borde väl motsvara 5-600kcal? Jag hade personligen inte utnyttjat en tredjedel av mitt energiintag till flytande föda.

det går ju att äta "rejält" med mat för 1700kcal också istället för att basera sin föda på keso, protdrinkar och jordnötter men om du gillar det och tycker att det funkar för dig ska du givetvis fortsätta!

powderdog
2009-05-07, 22:22
Nej, inte om du inte istället hade pump i triceps. :)

Nej, vågar tyvärr inte träna triceps nu pga stor smärta i axeln när jag gör det:(

powderdog
2009-05-07, 22:25
ser ut att vara väldigt lite mat, är du inte hungrig?

150g proteindrink känns väldigt mycket, borde väl motsvara 5-600kcal? Jag hade personligen inte utnyttjat en tredjedel av mitt energiintag till flytande föda.

det går ju att äta "rejält" med mat för 1700kcal också istället för att basera sin föda på keso, protdrinkar och jordnötter men om du gillar det och tycker att det funkar för dig ska du givetvis fortsätta!

Stämmer bra, 555kcal för att vara petig.

Jag har bara kört på denna diet i fyra dagar nu. Hitills är jag inte hungrig, blir jag det byter jag ut nötter mot avokado och en protte drink mot tonfisk.

Tabbe
2009-05-08, 13:02
haha han verkar ju veta vad han gör iaf :D
kör hårt!
ska bli grymmt intressant med bilder om några veckor, journal?

skumberg
2009-05-09, 07:47
En fråga bara, varför började du inte tidigare? Sommaren är bara runt hörnet nu.Du ska altså ned 17kg på 10 veckor, det är väldigt mycket, och hur vet du att du har lätt att bygga muskler när du bara tränat i 2 månader som du skriver?

Nu ska jag ge trådstartaren en klapp på axeln. Ser fram emot bilderna och uppdatering här. Kör hårt!

Fatcan
2009-05-09, 21:02
Men som jag skriver, så har jag legat på ca -1000kcal per dag när jag tränat dessa två månader och ändå ökat i muskelmassa, då kan jag även påpeka att jag ätit väldigt dåligt.

Tror knappast du har byggt nån muskelmassa om du legat på -1000kcal om dagen, antingen har du räknat fel eller så ser du mera tränad ut pga. mindre kroppsfett.

powderdog
2009-05-11, 07:41
Tror knappast du har byggt nån muskelmassa om du legat på -1000kcal om dagen, antingen har du räknat fel eller så ser du mera tränad ut pga. mindre kroppsfett.

Räknat fel tror jag inte att jag har gjort, det är inte min grej;)

Startvikt: 96kg
Efter två månader:88

96-88=8kg

8x7250(7250kcal=1kg)=58000kcal

Min vikt nedgång är alltså i kcal 58000.

Detta har jag gått ner på 2 månader= 60 dagar

58000/60=966,66

Således har jag legat på ett genomsnitsligt underskott på -966,66kcal/dag

Midjan har krympt avsevärt medans andra mått ökat, underarmar, biceps, bröst/rygg. Detta är mätt både innan och efter med måttband och inte ögonmått.

powderdog
2009-05-11, 07:43
haha han verkar ju veta vad han gör iaf :D
kör hårt!
ska bli grymmt intressant med bilder om några veckor, journal?


Man tackar:D

Precis lagt upp en journal.

powderdog
2009-05-11, 07:46
Nu ska jag ge trådstartaren en klapp på axeln. Ser fram emot bilderna och uppdatering här. Kör hårt!


Thanks for your support sir!

Kan meddela att efter en vecka på denna deff så låg jag på 86,2 i morse.

Så vecka ett=-1,8kg

powderdog
2009-05-11, 13:04
Kan meddela att efter en vecka på denna deff så låg jag på 86,2 i morse.

Så vecka ett=-1,8kg

Oops, lite fel, förde in vikterna i mitt excel diagram och såg att start vikten var 88,6 och morgonvikten 86,3

Således en viktnedgång på -2,3kg vecka ett

Black Star Abyss
2009-05-11, 13:05
Nästan två kg i veckan kommer bli brutalt. Kanske inte i början men väl framåt slutet.

powderdog
2009-05-11, 13:06
Nästan två kg i veckan kommer bli brutalt. Kanske inte i början men väl framåt slutet.

Ja, jag räknar med en snabbare nedgång i början, de sista kilona kommer att vara tuffa!

Seaturtle
2009-05-11, 14:18
tips..
http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm

vad tycker ni?

Jag brukar tendera på att köra efter försiktighetsprincipen. Då vet jag att jag alltid gör rätt även om jag räknar fel :]

Fatcan
2009-05-11, 14:22
Räknat fel tror jag inte att jag har gjort, det är inte min grej;)

Startvikt: 96kg
Efter två månader:88

96-88=8kg

8x7250(7250kcal=1kg)=58000kcal

Min vikt nedgång är alltså i kcal 58000.

Detta har jag gått ner på 2 månader= 60 dagar

58000/60=966,66


Fast då har du ju räknat på att det är 8kg rent fett du tappat eller?

powderdog
2009-05-11, 15:18
Fast då har du ju räknat på att det är 8kg rent fett du tappat eller?



Det är korrekt ja. Jag använder inget Kreatin eller annat vätskebindande preparat, så att mina mått blivt större på önskvärda ställen och mindre över midjan=tappat fett och ökad muskelmassa. Du får helt enkelt acceptera att jag har byggt trots -kcal.
Detta tror jag beror på att jag som sagt har lätt för att bygga muskler(tyvärr också lätt för att lägga på mig fett) samt att jag inte tränat gym innan, vilket ger mig det som vissa kallar "nybörjarökning".

Super_Johan
2009-05-11, 17:00
oops postade i fel tråd.

Fatcan
2009-05-11, 23:41
Det är korrekt ja. Jag använder inget Kreatin eller annat vätskebindande preparat, så att mina mått blivt större på önskvärda ställen och mindre över midjan=tappat fett och ökad muskelmassa. Du får helt enkelt acceptera att jag har byggt trots -kcal.

1. Du har gått ned 8kg, den vikten består inte av enbart fett.

2. Man kan inte öka sin muskelmassa under ett konstant kaloriunderskott, särskilt inte på ett som är så stort som -1000kcal. Så nej.

powderdog
2009-05-12, 07:32
1. Du har gått ned 8kg, den vikten består inte av enbart fett.

2. Man kan inte öka sin muskelmassa under ett konstant kaloriunderskott, särskilt inte på ett som är så stort som -1000kcal. Så nej.

1. Det är jag mycket väl medveten om. Jag ville bara påpeka att jag inte använde något vätskebindande preparat som skulle kunnat binda upp vätska i musklerna och därmed ökat storleken på dem.

2. Nu generaliserar du väldigt mycket, det är otroligt många faktorer som spelar in och du kan inte bara säga att "man kan inte". Allas kroppar är olika. Det är mycket möjligt att du inte kan. Men jag kan och jag behöver inte lägga på mig 23kg under en grisbulk för att öka min muskelmassa, även om ett fortsatt lågt intag på låt oss säga -1000kcal/dag på sikt naturligtvis inte går att bygga någon massa på.

Eddie Vedder
2009-05-12, 07:39
1. Det är jag mycket väl medveten om. Jag ville bara påpeka att jag inte använde något vätskebindande preparat som skulle kunnat binda upp vätska i musklerna och därmed ökat storleken på dem.

Natrium och glukos?;)

Det behöver inte vara särskilda preparat, en salt- och kolhydratreduktion gör en hel del.

Fatcan
2009-05-12, 07:42
1. Det är jag mycket väl medveten om. Jag ville bara påpeka att jag inte använde något vätskebindande preparat som skulle kunnat binda upp vätska i musklerna och därmed ökat storleken på dem.

Ok, så då stämde inte kaloriuträkningen då.



2. Nu generaliserar du väldigt mycket, det är otroligt många faktorer som spelar in och du kan inte bara säga att "man kan inte". Allas kroppar är olika. Det är mycket möjligt att du inte kan. Men jag kan och jag behöver inte lägga på mig 23kg under en grisbulk för att öka min muskelmassa ,även om ett fortsatt lågt intag på låt oss säga -1000kcal/dag på sikt naturligtvis inte går att bygga någon massa på.

Hehe, det behöver inte jag heller. Det var ett gravt misstag men som tur är har jag tappat allt fett nu lagom till sommaren, bilder kommer i tråden i juni.

Allas kroppar är olika, visst, men inte så olika att helt andra regler gäller för vissa.

Kischen
2009-05-12, 08:01
Som Eddie sa, glukos. Känns tveksamt att säga att man ökat 2 centimeter MUSKELMASSA runt armarna när man ligger back 1000 kcal om dagen. Sen om du inte tränade innan och jämför dom måtten med nu är det ännu mindre konstigt.

Ser bra ut ialf och tappar du inte fettfri massa så är det "bra skit" :)

powderdog
2009-05-12, 08:04
Natrium och glukos?;)

Det behöver inte vara särskilda preparat, en salt- och kolhydratreduktion gör en hel del.

Nu hänger jag inte riktigt med, jag är tyvärr inte så bevandrad inom kost och näringslära ännu och vad de har för funktioner på kroppen.

Vad gör en salt- och kolhydratreduktion, och hur åstadkommer man en sådan?

Ok, så då stämde inte kaloriuträkningen då.

Hur menar du då?


Hehe, det behöver inte jag heller. Det var ett gravt misstag men som tur är har jag tappat allt fett nu lagom till sommaren, bilder kommer i tråden i juni.

Allas kroppar är olika, visst, men inte så olika att helt andra regler gäller för vissa.

Hehe, lätt att göra det har jag hört, jag måste verkligen se upp när det blir dax för min första bulk då min kropp verkar ha som hobbie att samla fett:( Bra jobbat Fatcan:hbang: Nöjd med resultatet nu när du skalat bort bulken?

Jo, jag styrs exempelvis inte av gravidationen:) Nej, men jag är helt övertygad om jag byggt under denna period, då jag har mätt med måttband och även märker att skjortor mm sitter tightare över rygg och axlar, samt att ett par skjortor kan jag inte längre använda. Det måste ju betyda ökad massa, har du en annan förklaring så lyssnar jag! Sedan att det inte kommer gå i längden att bygga massa på -1000 inser jag med.

Eddie Vedder
2009-05-12, 09:28
Nu hänger jag inte riktigt med, jag är tyvärr inte så bevandrad inom kost och näringslära ännu och vad de har för funktioner på kroppen.

Vad gör en salt- och kolhydratreduktion, och hur åstadkommer man en sådan?

Hur menar du då?

Att salt binder vätska i huden och glykogen binder vätska i muskel- och leverceller. 1 gram glykogen binder ca 2.7 gram vätska.

Alltså nästan tre gånger vikten för ett gram inlagrade kolhydrater. Att då äta mindre innebär ju oftast att man får i sig både mindre salt och mindre kolhydrater. Således tappas mycket vätskevikt. Så det finns mer saker än kreatin som binder vätska.

TehSaxo
2009-05-13, 11:37
Förstår inte det där med jordnötterna, vill du förklara? =P
(Är inte dom typ onyttiga, eller du kanske menar osaltade)

powderdog
2009-05-13, 12:00
Förstår inte det där med jordnötterna, vill du förklara? =P
(Är inte dom typ onyttiga, eller du kanske menar osaltade)

Jag har dem som min primära fettkälla då de inehåller bra fetter. Det är så lite salt, så jag orkar inte bry mig, har dock bytt över till chilinötter denna veckan, mums. nästa vecka blir det nog avokado.

omnibus
2009-05-13, 12:14
Jag har dem som min primära fettkälla då de inehåller bra fetter.

Är det inte nästan uteslutande Omega6/Linolsyra i jordnötter?

powderdog
2009-05-13, 12:19
Är det inte nästan uteslutande Omega6/Linolsyra i jordnötter?

Jordnötter rostade saltade (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 584.9kcal/2447.1kJ
Vatten: 2g
Protein: 27g
Fett: 49g varav mättat: 6.82g, enkelomättat: 24.4g, fleromättat: 15.5g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 10.3g, varav sockerarter: 3.1g
Fibrer: 8.1g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 105mcg, Niacin: 14.8mg, B2: 0.1mg, B1: 0.29mg, B6: 0.4mg
Fettlösl. vitaminer: Alfa-tokoferol (E-vit): 7.4mg
Mineraler: Fosfor: 510mg, Järn: 1.9mg, Kalcium: 86mg, Kalium: 700mg, Magnesium: 188mg, Natrium: 430mg, Selen: 2mcg, Zink: 6.6mg

Fatcan
2009-05-13, 13:24
Hur menar du då?


Du har ju räknat varje kg som ett kg fett, 7250 kcal.

omnibus
2009-05-13, 13:31
Jordnötter rostade saltade (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 584.9kcal/2447.1kJ
Vatten: 2g
Protein: 27g
Fett: 49g varav mättat: 6.82g, enkelomättat: 24.4g, fleromättat: 15.5g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 10.3g, varav sockerarter: 3.1g
Fibrer: 8.1g
Vattenlösl. vitaminer: Folat: 105mcg, Niacin: 14.8mg, B2: 0.1mg, B1: 0.29mg, B6: 0.4mg
Fettlösl. vitaminer: Alfa-tokoferol (E-vit): 7.4mg
Mineraler: Fosfor: 510mg, Järn: 1.9mg, Kalcium: 86mg, Kalium: 700mg, Magnesium: 188mg, Natrium: 430mg, Selen: 2mcg, Zink: 6.6mg

Jaha? :confused:
Vad vill du ha sagt med det? Vi snackar fett nu.

14K
2009-05-13, 13:39
Jordnötter är väl inte den bästa fett källan om man pratar nötter, hellre Paranötter, valnötter, macademiam nötter och mandelnötter.

Och chilinötter... är inte direkt en "deff nöt"

Pontus H
2009-05-13, 14:43
är inte nötkreatur också en bra nöt? :o

ne men cashewnötter, hur är de?

powderdog
2009-05-13, 14:55
Jordnötter är väl inte den bästa fett källan om man pratar nötter, hellre Paranötter, valnötter, macademiam nötter och mandelnötter.

Och chilinötter... är inte direkt en "deff nöt"


Ok, tänker du på det friterade skalet?

Om jag har koll på fettet, kolhydraterna och proteinet. Vad spelar det då för roll?

NiCrue
2009-05-13, 15:36
Förstår inte det där med jordnötterna, vill du förklara? =P
(Är inte dom typ onyttiga, eller du kanske menar osaltade)

Är det inte nästan uteslutande Omega6/Linolsyra i jordnötter?

Jordnötter är väl inte den bästa fett källan om man pratar nötter, hellre Paranötter, valnötter, macademiam nötter och mandelnötter.

Och chilinötter... är inte direkt en "deff nöt"


Haha, ständigt denna optinoja?
Trådskaparen tycks ju gå ned i vikt - är det inte det som är det primärt viktiga i just det här sammanhanget?

Det finns väl ständigt "nyttigare/bättre" alternativ att tillgå...

omnibus
2009-05-13, 15:46
Haha, ständigt denna optinoja?

Vadå för noja? Har jordnötter en bra fettsammansättning menar du? Det var trots allt vad som påstods och vad som svarades på.

14K
2009-05-13, 15:47
Haha, ständigt denna optinoja?
Trådskaparen tycks ju gå ned i vikt - är det inte det som är det primärt viktiga i just det här sammanhanget?

Det finns väl ständigt "nyttigare/bättre" alternativ att tillgå...

Jo absolut, man kan äta 1 snickers om dagen och gå ner i vikt. *Det har väl aldrig spelat nån roll HUR det går till, bara man gör det.











* = sarkasm.

KingDiamond
2009-05-13, 16:22
När kommer för och efter bilderna då? Kör hårt s'att säga

NiCrue
2009-05-13, 16:30
Vadå för noja? Har jordnötter en bra fettsammansättning menar du? Det var trots allt vad som påstods och vad som svarades på.

Nej, du har naturligtvis rätt. Fettsammansättningen är antagligen inte den bästa.

Samtidigt vet jag inte vilka följder/skador som en tioveckors deff med jordnötter som primär fettkälla kan tänkas ha. Det kan väl knappast få fatala följder?

Jo absolut, man kan äta 1 snickers om dagen och gå ner i vikt. *Det har väl aldrig spelat nån roll HUR det går till, bara man gör det.

* = sarkasm.

Nu tycker jag att du överdriver något. Måhända att jordnötter inte har den mest optimala fettsammansättningen - men, och nu spekulerar jag friskt, är en jordnöt att anse som en betydligt sämre fettkälla än, låt oss säga, en pecannöt? Eller en paranöt?

Det kanske är så. Jag personligen har faktiskt ingen aning.

(Jag vet dock att jag tänker äta mina jordnötter då det är ett utav mina få glädjeämnen under nu genomgående deff :thumbup: Och ja, jag får i mig fett från andra källor också :))

powderdog
2009-05-13, 21:30
När kommer för och efter bilderna då? Kör hårt s'att säga

Det kommer när jag är klar, således om ca 9 veckor. Sedan slänger jag nog upp bilder när halva tiden har gått.

Jag kör på med mina nötter, när jag kommer till ett senare stadie utav min deff så får jag hitta en mer optimal fettkälla.

NiCrue
2009-05-14, 06:55
Det kommer när jag är klar, således om ca 9 veckor. Sedan slänger jag nog upp bilder när halva tiden har gått.

Jag kör på med mina nötter, när jag kommer till ett senare stadie utav min deff så får jag hitta en mer optimal fettkälla.

Kört hårt! :devil:

powderdog
2009-05-14, 09:31
Kört hårt! :devil:

I will:hbang:

En fråga bara, trots att jag äter betydligt mindre än jag brukar så är jag inte hungrig. Det är nästan så att jag får tvinga i mig keson på kvällen. Vad beror detta på?

Min högst amatörmässiga gissning är att jag psykiskt ställt in mig på att äta lite och gå ner i vikt och därmed kanske undermedvetet inte vill äta.

powderdog
2009-05-14, 13:52
Kom på en fråga till.

Jag sover lite mindre än fyra timmar per natt mån-fre, hur påverkar det min deff?

Pontus H
2009-05-14, 16:46
kroppen måste väl sova för att kunna fungera optimalt dagen efter, och jag som tyckte mina dryga 6 timmar mellan må-fre var lite... :/ heh ja kroppen är väl iaf inte i deff-läge lika länge som en som sover 12h /dag :P

powderdog
2009-05-15, 12:57
Viktig fråga

Om jag plockar bort låt oss säga 1000kcal idag från min kost och ersätter dem med fem stora stark=ca1000kcal, så att jag således landar på mina 1700kcal. Går jag ner lika mycket i vikt idag då som jag hade gjort annars?

Eddie Vedder
2009-05-15, 13:01
Viktig fråga

Om jag plockar bort låt oss säga 1000kcal idag från min kost och ersätter dem med fem stora stark=ca1000kcal, så att jag således landar på mina 1700kcal. Går jag ner lika mycket i vikt idag då som jag hade gjort annars?

Gör du så vädigt ofta lär du gå ner mer i vikt eftersom mer muskelmassa lär ryka.

powderdog
2009-05-15, 13:04
Gör du så vädigt ofta lär du gå ner mer i vikt eftersom mer muskelmassa lär ryka.

Ok, men det är ingen fara om det är en engångsföretelse?

Eddie Vedder
2009-05-15, 13:06
Ok, men det är ingen fara om det är en engångsföretelse?

Om det är en fara eller ej kan ju bara du avgöra. Det är såklart mycket sämre men en gång kommer ju inte ställa till märkbar påverkan. Om sedan den mätbara skillnaden är ett godkänt tillbakasteg för dig i förhållande till det positiva med dina starköl skall du ju givetvis dricka dom.

Flexipop
2009-05-15, 13:12
Det sägs ju att kroppen inte kan ta upp alla kalorier av alkohol. Alltså får du i princip snarare i dig en mindre mängd kalorier om du byter 1000 matkalorier mot 5 starköl. DOCK så stannar fettförbränningen av så länge du har alkohol i kroppen och aptiten ökar både på krökardagen och dagen efter. Så risken är ju att du trycker i dig något onyttigt i ditt rus.
Hur man än vrider och vänder på det så är det nog såklart bäst att avstå alkohol.
Själv unnar jag mig lite vin någon helg då och då och det har inte sabbat min deff så här långt.

powderdog
2009-05-15, 13:19
Då får det bli fem öl ikväll, iom att jag inte blir berusad på den lilla kvantiten så kommer jag hålla mig ifrån onyttig mat och äta mindre imorgon samt ta en lång rask promenad framåt 18tiden. då borde alhoholen vara ute ur systemet.

Flexipop
2009-05-15, 13:50
Om du kör på det så är du safe! Man måste ju fan leva ibland också. Leva för mig = lite alkohol i goda vänners lag då och då.
Bara man ser till att det inte blir några karatefyllor eller en vana.

TehSaxo
2009-05-15, 13:53
Kom på en fråga till.

Jag sover lite mindre än fyra timmar per natt mån-fre, hur påverkar det min deff?

Man bränner mycket under sömn tror jag. :X Brukar väga mer när jag sover lite/inte alls (snackar 0.5kg här, minst). Därför försöker jag alltid få minst 7h sömn , betydligt längre på helger.

powderdog
2009-05-15, 13:59
Man bränner mycket under sömn tror jag. :X Brukar väga mer när jag sover lite/inte alls (snackar 0.5kg här, minst). Därför försöker jag alltid få minst 7h sömn , betydligt längre på helger.

Hm, låter konstigt att kroppen skulle bränna mer i totalt avslappnat läge än när jag är vaken. Har dock aldrig testat att väga mig efter olika längder utav sömn.

Eddie Vedder
2009-05-15, 14:05
Man bränner mycket under sömn tror jag. :X Brukar väga mer när jag sover lite/inte alls (snackar 0.5kg här, minst). Därför försöker jag alltid få minst 7h sömn , betydligt längre på helger.

Nej det gör man inte. Inget förbrukar så lite energi som sömn såklart. Aktivitetsfaktorn för sömn är 0.9, dvs UNDER 1. Anledningen till det är att försökspersoner i studier där energiomsättning mäts är vakna helt enkelt.

TehSaxo
2009-05-15, 14:13
Nej det gör man inte. Inget förbrukar så lite energi som sömn såklart. Aktivitetsfaktorn för sömn är 0.9, dvs UNDER 1. Anledningen till det är att försökspersoner i studier där energiomsättning mäts är vakna helt enkelt.

Konstigt. :/ Själv så somnar jag om (med flit) på helger pga att jag går ner i vikt då :s.

Är inte 0.9 bra med tanke på själva aktiviteten(sömn)?

Eddie Vedder
2009-05-15, 14:17
Konstigt. :/ Själv så somnar jag om (med flit) på helger pga att jag går ner i vikt då :s.

Vad bevisar det? Du äter ju inget då så du får ju inte i dig några kcal. Men givetvis är energiförbrukningen minimal.

Är inte 0.9 bra med tanke på själva aktiviteten(sömn)?

Nej det är under teoretisk basalmetabolism. Mindre energiförbrukning går inte att ha såvida man inte ligger i koma.

TehSaxo
2009-05-15, 14:18
Vad bevisar det? Du äter ju inget då så du får ju inte i dig några kcal. Men givetvis är energiförbrukningen minimal.



Nej det är under teoretisk basalmetabolism. Mindre energiförbrukning går inte att ha såvida man inte ligger i koma.

Okej, men är inte 7h sömn ändå viktigt? För att kroppen ska återhämta sig.

Eddie Vedder
2009-05-15, 14:34
Okej, men är inte 7h sömn ändå viktigt? För att kroppen ska återhämta sig.

Nu blir det lite väl mycket trådkapning här. Men ja sömnen är viktig och 7 timmar kvalitetssömn är säkerligen värdefullt. Men det förbrukar givetvis minimalt med energi. Lider du av sömnbrist är ju dock risken stor att man inte orkar ett skit i vaket tillstånd och har låg energiförbrukning även då.

TehSaxo
2009-05-15, 14:51
Nu blir det lite väl mycket trådkapning här. Men ja sömnen är viktig och 7 timmar kvalitetssömn är säkerligen värdefullt. Men det förbrukar givetvis minimalt med energi. Lider du av sömnbrist är ju dock risken stor att man inte orkar ett skit i vaket tillstånd och har låg energiförbrukning även då.

Han frågade ju om sömn. :P

powderdog
2009-05-15, 15:20
Om du kör på det så är du safe! Man måste ju fan leva ibland också. Leva för mig = lite alkohol i goda vänners lag då och då.
Bara man ser till att det inte blir några karatefyllor eller en vana.

Precis! Inte druckit en droppe på tre veckor nu, nog den lägsta alkohol torkan på 3 år.

powderdog
2009-05-18, 11:36
Så, då var andra veckan av deffen klar.

Vecka 2- 1,9kg

Total nedgång under dessa två veckor: -4,2kg

Har även en fråga, vilken nöt är bästa deff nöten?

14K
2009-05-18, 12:02
Så, då var andra veckan av deffen klar.

Vecka 2- 1,9kg

Total nedgång under dessa två veckor: -4,2kg

Har även en fråga, vilken nöt är bästa deff nöten?

Hade tippat på sötmandel

Fearstrike
2009-05-18, 14:44
Akta dig rent allmänt för nötter då dom ligger på runt 600kcal /100g

En av anledningarna att jag blev tvärfet var att jag alltid käkade chilinötter, stora mängder med. Trodde av någon anledning att det var ett nyttigt alternativ till chips.

Även vanliga jordnötter innehåller 550kcal/100g (skiljer väl något)

14K
2009-05-18, 14:50
Akta dig rent allmänt för nötter då dom ligger på runt 600kcal /100g

En av anledningarna att jag blev tvärfet var att jag alltid käkade chilinötter, stora mängder med. Trodde av någon anledning att det var ett nyttigt alternativ till chips.

Även vanliga jordnötter innehåller 550kcal/100g (skiljer väl något)

Värt jag sett hittils är Macademian nötter. Ligger nära 800kcal/100g

powderdog
2009-05-18, 14:53
Akta dig rent allmänt för nötter då dom ligger på runt 600kcal /100g

En av anledningarna att jag blev tvärfet var att jag alltid käkade chilinötter, stora mängder med. Trodde av någon anledning att det var ett nyttigt alternativ till chips.

Även vanliga jordnötter innehåller 550kcal/100g (skiljer väl något)

Tack för varningen, men känner dock väl till detta då jag räknar alla kalorier jag stoppar i munnen. Jag änvänder nötter som min primära fettkälla under deffen, och de är nog den ända glädjekällan jag har i min deff.

Chilinötter är fett gott:D

14K
2009-05-18, 15:17
Tack för varningen, men känner dock väl till detta då jag räknar alla kalorier jag stoppar i munnen. Jag änvänder nötter som min primära fettkälla under deffen, och de är nog den ända glädjekällan jag har i min deff.

Chilinötter är fett gott:D

Hellre lax, avocado, ostar och vissa nötter

powderdog
2009-05-18, 15:47
Hellre lax, avocado, ostar och vissa nötter

Jag kör på med mina nötter ett tag till. när jag kommit ner såpass mkt i vikt att det är de sista jobbiga kg som skall bort byter jag fettkälla till något mer optimalt.

14K
2009-05-18, 15:51
Jag kör på med mina nötter ett tag till. när jag kommit ner såpass mkt i vikt att det är de sista jobbiga kg som skall bort byter jag fettkälla till något mer optimalt.

Självklart upp till dig, var bara ett rekommendation till bättre fettkällor :)

Känns som du vägrar släppa dina NUTS :D

Eddie Vedder
2009-05-18, 15:56
Jag kör på med mina nötter ett tag till. när jag kommit ner såpass mkt i vikt att det är de sista jobbiga kg som skall bort byter jag fettkälla till något mer optimalt.

Inom en isokalorisk kost med eller utan nötter/frön/mandlar finns det faktiskt en hel del vetenskapligt stöd för att kosten MED dessa är mer gynnsam ur ett viktbalansperspektiv.

Mekanismer är bl.a. en påverkan på aptitregleringen (folk i studier känner sig mätta) och mer fett i avföringen då de inte bryts ner fullständigt. Och det här har man undersökt en hel del faktiskt. Jag har dock ingen ork just nu att leta upp studier så du får välja att tro mig eller inte tro mig helt enkelt.;)

powderdog
2009-05-18, 16:43
Självklart upp till dig, var bara ett rekommendation till bättre fettkällor :)

Känns som du vägrar släppa dina NUTS :D

Yes, im totaly nuts about them:D

Inom en isokalorisk kost med eller utan nötter/frön/mandlar finns det faktiskt en hel del vetenskapligt stöd för att kosten MED dessa är mer gynnsam ur ett viktbalansperspektiv.

Mekanismer är bl.a. en påverkan på aptitregleringen (folk i studier känner sig mätta) och mer fett i avföringen då de inte bryts ner fullständigt. Och det här har man undersökt en hel del faktiskt. Jag har dock ingen ork just nu att leta upp studier så du får välja att tro mig eller inte tro mig helt enkelt.;)

Då blir valet enkelt-Jag tror dig!

powderdog
2009-05-19, 13:05
Jag kände att det var riktigt trpkigt att käka keso i helgen när resterande sällskap satt och åt gott. Om jag på fredag exempelvis äter:

Frukost på 300kcal
Lunch på 225kcal

Och sedan inte äter mer förräns till kvällen och exempelvis äter tacos på ca 1000kcal.

Då hamnar mitt dagsintag på 1525kcal.

Hur påverkar ett sådant upplägg min deff?

14K
2009-05-19, 13:10
Jag kände att det var riktigt trpkigt att käka keso i helgen när resterande sällskap satt och åt gott. Om jag på fredag exempelvis äter:

Frukost på 300kcal
Lunch på 225kcal

Och sedan inte äter mer förräns till kvällen och exempelvis äter tacos på ca 1000kcal.

Då hamnar mitt dagsintag på 1525kcal.

Hur påverkar ett sådant upplägg min deff?

Kvittar hur du fördelar din kcal/dag. Så länge du ligger på vad du ska ligga.

powderdog
2009-05-19, 15:51
Kvittar hur du fördelar din kcal/dag. Så länge du ligger på vad du ska ligga.

Gött är det! Då blir det tacos till helgen, ibland är livet riktigt bra alltså! Säskillt när det är tjejen som lagar maten:D

Eddie Vedder
2009-05-20, 08:25
Då blir valet enkelt-Jag tror dig!

Om inte annat har du anledning att göra det nu:

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

I och med att det är intressant och kommer på tal då och då här på forumet så tyckte jag det var värt att skriva om.:)

powderdog
2009-05-20, 08:50
Tack för en välskriven och klargörande artikel!

Nu kommer det kännas ännu bättre med nötterna!

Symphony Flex
2009-05-20, 22:06
Hej!

Nu är det dags att bli av med späcket så att man slipper skämas på stranden.

Jag har bara tränat i två månader, så man skulle kunna kalla detta för en deff/bantning.

Jag har läst igenom otroligt mycket material om kost, näring, träning etc.
Så nu vill jag veta om jag är rätt ute?


Mvh David

Vill inte på något sätt verka cynisk eller besservisser duktig men jag måste bara fråga... Hur tänkte du nu?
För bara 2 månader sedan började du träna. Du har på dessa 2 månader märkt att du har väldigt lätt att bygga muskler. Nu ska du ner 1.7 kg / veckan för att flexa på stranden.
Mina tankar kring det hela.
1. Hur kan du veta att du har så lätt att bygga muskler? Säg någon som inte märker ett 7jävla lyft den första tiden de tränar. Det sväll du upplevt nu i början beror på en hel del annat än bara ren och skär muskeltillväxt. teknik, nervbanor, vätskeinlagring.... osv osv osv
2. Om du bara började träna för 2 månader sedan. Hade du din bantning i åtanke redan då, eller är det något nyligen påkommet? Personligen hade jag hellre satsat på att gå ner lite mindre per vecka men under längre tid än att försöka tvinga ner sig nästan 2 kilo i veckan. Finns vad jag förstått en viss gräns för hur mycket av fettet i kroppen som kan omvandlas under viss tid. Så fet är du faktiskt inte att du skulle vinna mer än du förlorar på en sådan kraftig viktnedgång. Är min åsikt.

tacksam för svar. Jag är intresserad av tankarna bakom vissa personers kost/träningsupplägg. Motivering till varför ni gör somni gör osv. Vad ni grundar era idéer och slutsatser på.

mvh

powderdog
2009-05-20, 23:03
Vill inte på något sätt verka cynisk eller besservisser duktig men jag måste bara fråga... Hur tänkte du nu?
För bara 2 månader sedan började du träna. Du har på dessa 2 månader märkt att du har väldigt lätt att bygga muskler. Nu ska du ner 1.7 kg / veckan för att flexa på stranden.
Mina tankar kring det hela.
1. Hur kan du veta att du har så lätt att bygga muskler? Säg någon som inte märker ett 7jävla lyft den första tiden de tränar. Det sväll du upplevt nu i början beror på en hel del annat än bara ren och skär muskeltillväxt. teknik, nervbanor, vätskeinlagring.... osv osv osv
2. Om du bara började träna för 2 månader sedan. Hade du din bantning i åtanke redan då, eller är det något nyligen påkommet? Personligen hade jag hellre satsat på att gå ner lite mindre per vecka men under längre tid än att försöka tvinga ner sig nästan 2 kilo i veckan. Finns vad jag förstått en viss gräns för hur mycket av fettet i kroppen som kan omvandlas under viss tid. Så fet är du faktiskt inte att du skulle vinna mer än du förlorar på en sådan kraftig viktnedgång. Är min åsikt.

tacksam för svar. Jag är intresserad av tankarna bakom vissa personers kost/träningsupplägg. Motivering till varför ni gör somni gör osv. Vad ni grundar era idéer och slutsatser på.

mvh

Tack för dina synpunkter.

1. Inte för att verka besservisser duktig, men frågan om hur jag vet att jag har lätt för att bygga har jag svarat på tidigare i tråden;) men jag gör det igen. Alla i min släkt har det, både på pappas och mammas sida. jag har tom tagit det lugnt dessa två månader, för jag vill inte ha en massa bristningar runt axlar och över biceps som min bror fick efter en månad. På den tiden jag spelade handboll och började träna lätta fyspass med laget syntes det inte någon skillnad på någon utom mig, mm.

2. Tanken med att börja träna var givetvis att komma i form och må bra. Att ha den takten på bantningen jag har nu var inte tanken från början, men jag har ju som sagt bara tränat i två månader och har därför inte så mkt massa att förlora vilket gör att jag tycker det är värt det. Men visst, det är inte världens mest smartaste upplägg.

Men jag kör på med det tills jag är nöjd. Och då kommer jag att börja bygga.

GI-Joe
2009-05-21, 06:04
Det är korrekt ja. Jag använder inget Kreatin eller annat vätskebindande preparat, så att mina mått blivt större på önskvärda ställen och mindre över midjan=tappat fett och ökad muskelmassa. Du får helt enkelt acceptera att jag har byggt trots -kcal.
Detta tror jag beror på att jag som sagt har lätt för att bygga muskler(tyvärr också lätt för att lägga på mig fett) samt att jag inte tränat gym innan, vilket ger mig det som vissa kallar "nybörjarökning".

Nu äre väl praktiskt taget omöjligt att bygga under -kcal. Och du snackar om nybörjarökning, det skulle väl bero på att du lär dig tekniken. Om du nu inte är något monster, så lär du inte öka mer än 4-5 kg/år i muskler, och det är nog ingen fara.

powderdog
2009-05-21, 09:38
Nu äre väl praktiskt taget omöjligt att bygga under -kcal. Och du snackar om nybörjarökning, det skulle väl bero på att du lär dig tekniken. Om du nu inte är något monster, så lär du inte öka mer än 4-5 kg/år i muskler, och det är nog ingen fara.

Om jag "lär mig tekniken" kan jag hantera mer vikter, något som jag över huvudtaget inte nämnt. Det jag pratat om är inte ökad styrka, utan ökad muskelmassa, vilket jag vet att jag fått, då mina mått blivit mindre över midja men större över armar exempelvis, detta trots stor vätske förlust nu vid deffen.

Och öka 4-5kg muskler/år tror jag inte att jag kommer göra-då är jag ett monster.

magnumpi
2009-05-25, 01:42
lycka till mannen! har själv dragit igång ett liknande projekt och vårt kostschema är nästan på pricken lik, förutom att jag kör med mer mandlar/avokado/tonfisk istället. :) kikar in då och då o håller koll på dig. :D

powderdog
2009-05-25, 23:21
lycka till mannen! har själv dragit igång ett liknande projekt och vårt kostschema är nästan på pricken lik, förutom att jag kör med mer mandlar/avokado/tonfisk istället. :) kikar in då och då o håller koll på dig. :D

Tackar!

Jag har börjat köra mkt på äggvitor nu, kalori snålt, mättande och bara protein. rekomenderas starkt!

Btw, vägde mig i morse efter tre veckors deff, vågen visade 83 kg= -1,4 kg denna veckan.

på de tre veckor jag deffat har jag alltså gått ned -5,6kg:D

powderdog
2009-05-29, 07:57
Nu har dett gått 3 och ½ vecka av deffen, jag har inte kunnat träna överkroppen något pga axelskada, vilket gjort att jag förlorat mycket muskler. Kommer jag få tillbaks den massan som jag hade innan deffen lättare än att träna upp helt ny massa? Dåligt förklarat men hoppas att ni fattar vad jag menar

Pontus H
2009-05-29, 09:25
har man varit uppe på en viss nivå och sedan slutar går det väl relativt fort att komma tillbaka till den nivå man låg på innan man slutade? :O

Frillan
2009-05-29, 21:08
Tappar du mer massa kontra fett under din diet, kommer det vara likadant när du bulkar, dvs du ökar mer i massa kontra fett..

powderdog
2009-09-21, 21:25
Deffen är klar för ett tag sedan och det tog 15-16 veckor. Föll ut ur dieten lite under sommaren och gick då upp i vikt, så den totala deff tiden är 15-16 veckor. känner mig tämeligen nöjd.

Hoppas att detta kan inspirera någon som kämpar för att bli av med lite fett.

Före och efter bilder:

rooz
2009-09-22, 09:48
Grym skillnad:hbang:

Ngn träningsjournal man kan kika i?

powderdog
2009-09-22, 10:03
Grym skillnad:hbang:

Ngn träningsjournal man kan kika i?

Tack så mycket! Nej, tyvärr inte. Jag började skriva en, men slutade ganska omgående:(
Har tagit tag i den nu igen men just nu bulkar jag, så det kanske inte är super kul att titta i den när du själv deffar.

Men det jag gjorde var att hålla ett förlågt kcal intag ca 1300-1500 -kcal per dag, och tränade tungt med lågreps 3 ggr i veckan. Samt två 70 minuters promenader per dag.

Lycka till!

martikainen
2009-09-22, 10:09
Starkt jobbat! Ser skitbra ut!

TehSaxo
2009-09-22, 15:37
grymma resultat! Grattis :D

Chaaarles
2009-09-22, 16:20
Grymt jobb, hur gick det med vikten? :)

Sniggel
2009-09-22, 17:21
Bra jobbat! Ser väl mer eller mindre exemplariskt ut!

TehSaxo
2009-09-22, 20:41
En dum fråga;

Alltid undrat vad det är för "streck" som sträcker sig till/från dom översta magrutorna? Är det revben eller muskler? :P

rooz
2009-09-23, 06:55
En dum fråga;

Alltid undrat vad det är för "streck" som sträcker sig till/från dom översta magrutorna? Är det revben eller muskler? :P

Om jag tolkar dig rätt. är det muskler;)

dt06mj2
2009-09-23, 08:39
En dum fråga;

Alltid undrat vad det är för "streck" som sträcker sig till/från dom översta magrutorna? Är det revben eller muskler? :P

Är det dessa du menar? =)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serratus_anterior

TehSaxo
2009-09-23, 19:39
Är det dessa du menar? =)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serratus_anterior

ja! fast hans verkar ju "nudda" magrutorna?

Tompisch
2009-11-02, 00:16
du har inspirerat mig så jag, nallar lite av din deff kost =)

limenka
2009-11-09, 21:35
Detta var något jag inte sett tidigare! Väldigt bra jobbat! Får en verkligen att börja deffa själv!

Grattis till ett uppnått mål :thumbup: Starkt*flex*

plexmar
2009-11-10, 18:33
Hur många kilon tappade du totalt under deffen?

Hur lång är du?

Bra jobbat verkligen!

rooz
2009-11-10, 18:42
Hur många kilon tappade du totalt under deffen?

Hur lång är du?

Bra jobbat verkligen!

17? Står i rubriken?

powderdog
2009-11-10, 19:29
du har inspirerat mig så jag, nallar lite av din deff kost =)

Kul att höra! det är bara att nalla på!

Detta var något jag inte sett tidigare! Väldigt bra jobbat! Får en verkligen att börja deffa själv!

Grattis till ett uppnått mål :thumbup: Starkt*flex*

Vad roligt att höra och tack ska du ha!

Hur många kilon tappade du totalt under deffen?

Hur lång är du?

Bra jobbat verkligen!

17? Står i rubriken?

^^

Jag är 184cm

plexmar
2009-11-10, 21:33
17? Står i rubriken?

Står även 10 veckor i rubriken men det blev 15-16 veckor istället, därför jag undrar om det blev annorlunda med även vikten. :smash:

OT:
Folk som tror dem är smarta och försöker dumförklara andra, men istället dumförklarar sig själva = :laugh:

Robin12
2009-11-29, 14:21
I din kost dricker du två gånger om dagen protargo protein drink, vad kan man ersätta detta med? Tänkte ta efter din kost men vill inte ha med protein drinken.

Så finns det något livsmedel som kan ersätta det?
Och isf hur mycket av det?

powderdog
2009-11-29, 17:38
I din kost dricker du två gånger om dagen protargo protein drink, vad kan man ersätta detta med? Tänkte ta efter din kost men vill inte ha med protein drinken.

Så finns det något livsmedel som kan ersätta det?
Och isf hur mycket av det?

Jag skulle tro att du med fördel kan byta ut det mot kyckling/kvarg/keso/tonfisk.
Mängden kan du bestämma sj.

Lycka till!

Robin12
2009-11-29, 20:04
Jag skulle tro att du med fördel kan byta ut det mot kyckling/kvarg/keso/tonfisk.
Mängden kan du bestämma sj.

Lycka till!

Okey tack :) Rostat kycklingbröst har vi några hundra kilon på jobbet så får väl smyga med mig hem lite varje dag så ja klarar mig över helgen också :)))

chrilledude
2009-11-30, 11:41
Okey tack :) Rostat kycklingbröst har vi några hundra kilon på jobbet så får väl smyga med mig hem lite varje dag så ja klarar mig över helgen också :)))

Rostat kycklingbröst :-S? Aldrig hört talas om ärligt talat haha.
Är det gott?