handdator

Visa fullständig version : Olivolja igen


Danne S
2002-05-03, 15:10
jag läste i den här tråden olivolja (http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?s=5194b2135fabd943732be207f2e25b2d&threadid=28814) att man inte ska steka med olivolja, stämer det? Jag steker jämt kyckling och liknande i det.

The Dwag
2002-05-03, 20:16
Läste det med någonstans… att den inte reagerade positivt av värme.

Men vi har ju en fett expert på forumet,,, så han kan nog detta !

mane
2002-05-03, 20:33
olivolja ska man inte steka med har jag också hört. men varför använda olivolja?

nya rön visar att olivolja inte är nyttigare än solrosolja! och olivolje priset är absolut inte bra för din plånbok :D

Sverker
2002-05-04, 06:39
Har ju skrivet det tidigare !

Stek i flytande margariner gjorde på svensk rapsolja ! Då slipper man mycket skvättande och jag uppfattar att stekytan blir knaprigare. Inte som smör men nästan...

leiap
2002-05-04, 06:47
Varför inte bara använda lite smör? Det är mättat fett och bildar inga transfetter vid upphettning. Dessutom har det i en undersökning visat sig att smör som tillsattes vid stekning inte sögs upp av köttet.

Jag tar risken att få i mig nåt gram mättat fett, än en muterad fettmolekyl. De är långt mycket mer skadliga (och fettbildande?).

Bamse
2002-05-04, 09:41
Men Olivolja i ett glas vatten är bra..? Hur många gram kan en kapsyl Olivolja tänkas väga?

spinkoo
2002-05-04, 14:22
Hur är det med dem nya moderna fetterna från becel. De är ju nästan samma som smör men mycket av det mättade fettet är utbytt mot fleromättat och omättat. Förstörs ALLTID bra fettsyror när man steker..?! :confused:

MVH/SPinkoo

Sverker
2002-05-04, 16:30
Vi klyver hårstrån här.
Nej, skulle man steka i fleromättat fett är det en yterst liten del som förstörs. Så länge vi inte äter stekt mat 7 dagar i veckan 3 gånger per dag är det inga problem.
Men nu är det bättre att välja fleromättat fett till kalla såser och dressingar för att undvika det lilla.

Steka skall man hellre göra i enkelomättat fett.
Det mättade fettet är ju egentligen iget problem för en hårt tränande eftersom de förbränns och inte hinner lagra in i kroppen. Det mättade fettet är den stora faran för normal-Svensson som inte rör på sig.
Stek med förnuft.

stefannn
2002-05-05, 18:46
varför bry sig det blir ju äckligt när man steker i oliveolja.
mvh/stefan