handdator

Visa fullständig version : Lite frågor angående min träning


Sagzy
2009-05-06, 09:48
Hallå. Jag har tränat ett tag nu och har några frågor som jag har funderat på.
Jag tränar drygt mellan 5-6 gånger i veckan och och jag brukar lägga upp mitt program så att jag tränar 2 muskelgrupper per pass (förutom rygg och ben), avslutar varje pass med att träna magen. så har ser det ut

Dag 1: Rygg

Dag 2: Bröst / Axlar

Dag 3: Biceps / Triceps

Dag 4: Ben

Jag brukar göra 3 set och 4-6 rep på alla övningar förutom magen. Sen brukar det bli 3 övningar per muskelgrupp, blir drygt 6 övningar när jag tränar rygg eller ben.
Det är då jag och min bror som tränar tillsammans och vi kör detta passet, när vi tränar så brukar vi köra fullt ös, den vilan vi har är den tiden det tar för den andra att göra övningen, så vi brukar bli klara efter ca 45-60min. Så när vi är klara med vårt pass så är vi helt slut.

Vi är ute efter att bygga muskler och bli större, så jag undrar ifall det är något man bör ändra på? Har fått föra mig att vissa kör upp till 4-5 set per övning, är det något man ska prova? Vill gärna så många bra tips som möjligt, på vad jag ska ändra eller lägga till för att kunna bygga muskler och bli större.

joko
2009-05-06, 09:51
Skriv gärna lite mer om vilka övningar ni kör.

Sagzy
2009-05-06, 10:24
kan inte vad alla övningar heter men ska försöka.

Axlar: Hantellyft åt sidan, Axelpress, Upprätt rodd, Stående hantellyft framifrån

Rygg: Latsdrag, Marklyft, hypersträck, Enhands hantelrodd, Sittande kabelrodd, Chins

Bröst: Bänkpress, Cable Cross-overs, Hantelbänkpress, Sned bänkpress med skivstång

Biceps: Curlstångscurl, Växlande hantelcurl, Sittande lutande hantelcurl, Koncentrationscurl

Triceps: Dips bakom ryggen, Liggande tricepspress, Kick-backs, Pushdowns.

Ben: Benspark, Bencurl, Stående vadpress, Benpress, Hack Squats

som sagt så så gör jag 3 övningar per muskelgrupp, förutom rygg och ben. Så jag brukar variera med dmo övningarna som jag har skrivit.

joko
2009-05-06, 11:55
Ser ut att vara rejäla övningar, kör dem och sträva efter att öka motståndet så ofta som det bara är möjligt.

Ordningen på passen är väl ok, men en enkel sak vore att klämma in benen som pass 3, så blir det lite mer vila mellan pressar för bröst/axlar och pressar för triceps

spoonchest
2009-05-06, 12:05
Varför tränar du mage varje pass?
Triceps kommer få jobba redan på dag två, så du behöver inte lägga in ett pass för dem redan dagen efter.

Sagzy
2009-05-06, 12:20
Varför tränar du mage varje pass?
Triceps kommer få jobba redan på dag två, så du behöver inte lägga in ett pass för dem redan dagen efter.

har fått för mig att magen återhämtar sig snabbt, så jag brukar avsluta med 2 magövningar efter varje pass.

Th0rn
2009-05-06, 22:57
har fått för mig att magen återhämtar sig snabbt, så jag brukar avsluta med 2 magövningar efter varje pass.

Magen är en muskel så som alla andra och behöver därmed precis lika lång återhämtning.

vicarious
2009-05-07, 00:02
Hallå. Jag har tränat ett tag nu och har några frågor som jag har funderat på.
Jag tränar drygt mellan 5-6 gånger i veckan och och jag brukar lägga upp mitt program så att jag tränar 2 muskelgrupper per pass (förutom rygg och ben), avslutar varje pass med att träna magen. så har ser det ut

Dag 1: Rygg

Dag 2: Bröst / Axlar

Dag 3: Biceps / Triceps

Dag 4: Ben

Jag brukar göra 3 set och 4-6 rep på alla övningar förutom magen. Sen brukar det bli 3 övningar per muskelgrupp, blir drygt 6 övningar när jag tränar rygg eller ben.
Det är då jag och min bror som tränar tillsammans och vi kör detta passet, när vi tränar så brukar vi köra fullt ös, den vilan vi har är den tiden det tar för den andra att göra övningen, så vi brukar bli klara efter ca 45-60min. Så när vi är klara med vårt pass så är vi helt slut.

Vi är ute efter att bygga muskler och bli större, så jag undrar ifall det är något man bör ändra på? Har fått föra mig att vissa kör upp till 4-5 set per övning, är det något man ska prova? Vill gärna så många bra tips som möjligt, på vad jag ska ändra eller lägga till för att kunna bygga muskler och bli större.

Att köra triceps dagen efter man har kört bröst kan ju diskuteras huruvida det är lämpligt eller inte.

Till att börja med - ni skriver att ni vill bygga muskler och bli större. Då rekommenderar jag att ni kör fler repetitioner (9-12) per set.

Förutom magen skriver du, hur tränar ni magen då? Magen bör inte tränas varje pass utan bör behandlas som andra muskler. Träna magen 1-2 gånger i veckan som resten av kroppen.

Om ni bara vilar den tiden det tar för den andre att bli klar med sin övning blir vilan väldigt kort och risken är att era prestationer blir undermåliga. Skaffa en klocka med sekundvisare och försök ligga runt 90-120s vila mellan varje set istället.

dream_theater_
2009-05-07, 11:57
Magen är en muskel så som alla andra och behöver därmed precis lika lång återhämtning.

Det är väl ändå inte sant? Vader och magmuskler är väl de som är mest aktiverade dagligen, och de klarar troligen att bli tränade oftare.

vicarious
2009-05-07, 14:30
Det är väl ändå inte sant? Vader och magmuskler är väl de som är mest aktiverade dagligen, och de klarar troligen att bli tränade oftare.

Detta kan diskuteras, finns många som hävdar att just magen kan tränas varje pass - och vissa som anser att magen bör tränas som alla andra muskler. Jag tycker då att 1 till 2 gånger max i veckan är tillräckligt förutsatt att man kör igenom magen ordentligt och inte gör 100 situps plus femtioelva benlyft.

Magen tränas även vid tunga basövningar då man behöver hålla buktryck, t ex marklyft, knäböj.

Kejet
2009-05-07, 14:36
Det är väl ändå inte sant? Vader och magmuskler är väl de som är mest aktiverade dagligen, och de klarar troligen att bli tränade oftare.

Rygg och ben aktiveras dagligen. Tränar du de varje dag?

dream_theater_
2009-05-07, 18:09
Jag tycker då att 1 till 2 gånger max i veckan är tillräckligt förutsatt att man kör igenom magen ordentligt och inte gör 100 situps plus femtioelva benlyft.

Magen tränas även vid tunga basövningar då man behöver hålla buktryck, t ex marklyft, knäböj.

Ja kör man med vikter, så är det säkerligen så att man inte kan träna den varje pass. Om du nu inte bara har ett pass i veckan. Jag tycker personligen att ett mag-pass i veckan är lite tamt, så jag kör två. Men så är det för att jag är lite disco med :hbang:

aelgen
2009-05-07, 18:10
Det är ju skillnad på träning och träning. Du åstadkommer knappast hypertrofi genom att vara ute och gå vare sig i benen eller i bålen som håller dig upprätt. Om måler är muskeltillväxt så gäller samma princip för magen som de andra musklerna även om den nu skulle vara 'tåligare' enligt vissa.

Det har inte att göra med om man "kan" träna magen varje pass. Frågan är om man vill träna och uppnå resultat. Om sådant är fallet och målet är muskeltillväxt bör den tränas 1-2 ggr i veckan med 48-72 timmars vila mellan