handdator

Visa fullständig version : bänkproblem...


stolpskott
2009-05-06, 09:02
Yo! För några veckor sedan så tog jag en rep på 82.5 kg (vill påminna om att jag är ung och har inte ens tränat i ett år), men nu har jag svårt att få upp 75 kg en gång. En vikt jag tog utan problem runt jul. Jag har gått ner cirka ett kilo i kroppsmassa sedan jag tog 82.5, men det borde väl inte påverka så mycket? Någon som vet vad detta kan bero på? *gah!*

Rahf
2009-05-06, 09:19
Man kan inte alltid vara fräsch för att ta över 90% av sitt max utan problem, varje gång. Jag ligger nog närmare 10kg under mitt absoluta bänkmax just nu, men om jag skulle vila ett par dagar, så skulle jag nog kunna kräma upp mer.

DSBM
2009-05-06, 14:53
Man kan inte alltid vara fräsch för att ta över 90% av sitt max utan problem, varje gång. Jag ligger nog närmare 10kg under mitt absoluta bänkmax just nu, men om jag skulle vila ett par dagar, så skulle jag nog kunna kräma upp mer.
+1
Sedan ligger du som du säger några kilo under den vikt du hade då, detta kan göra en del skillnad. Kanske du inte äter tillräckligt med kolhydrater? Jag får ingen kraft i kroppen om jag inte gör det. Anledningarna kan vara många, men ät mer, sov mer och träna på så löser det sig! Lycka till :thumbup:

p1r
2009-05-06, 16:45
Hur ofta tränar du bänk? Hur tränar du när du tränar bänk ?

Jorpa
2009-05-06, 17:37
Jag håller inte riktigt med... om du inte har tränat axlar/bröst RIKTIGT hårt dagen innan, så ska man ändå kunna pusha upp.... minst 5kg undersitt max utan större problem.

Man kan alltid tagga till och ta ett rep med korrekt uppvärmning, taggning, hyperventilera.

Bara egna erfarenheter utav en regelbunden tränare

OnT:

Har du inte tränat ALLS sen du tog 82,5 senast? då är det inte så konstigt, för då har du helt enkelt blivit lite svagare på de 4 veckorna~? Har du testat få upp 82,5/80 eller var det bara svårt att få upp 75? Man blir överaskad om vart ens gräns faktiskt ligger.

stolpskott
2009-05-08, 08:01
Jag tränar bänk 2 ggr i veckan, och har gjort det sedan jag maxade 82.5 utan avbrott (eller jo, ett pga halsont) och jag kör vanligtvis 5x5x80% av min 1MR. Jag har ätit tillräckligt och sover bättre än de flesta (minst 8 timmar/natt). Jag försökte få upp 82.5dagen innan jag startade denna tråden, men det gick inte, försökte sedan på 80 kg, men det gick inte heller. Jag gick då ner till 75 och lyckades med stor möda kräma upp skiten. Antar att jag kanske inte var på topp den dagen och därför inte kunde ta min maxvikt (som Rahf sa) och orsaken till att jag knappt lyckades få upp 75 var att jag kört två fail-set precis innan på högre vikt. Men jag vet inte. Ska maxa imorn och hoppas det går bättre då :)

Fordon
2009-05-08, 08:16
Personligen tycker jag att du inte ska maxa så ofta. Och om du kör två pass i veckan i bänk, så låt ett av passen vara av lättare karaktär. Till exempel att du tränar med lägre vikter men explosivt. bara ett exempel på pass~ finns ju så många att välja mellan.

Och ska du maxa, så jämför inte gångerna ifall det är olika förutsättningar. Att du ena gången enbart värmt upp innan du maxar, jämfört med att köra tunga failure-set innan en maxning.

stolpskott
2009-05-12, 08:10
ok ska tänka på det :)

tack för svaren!

Rahf
2009-05-12, 08:51
Tänk inte på det, gör det. Man kan inte maxa för jämnan, kroppen säger ifrån i längden och du får uteblivna resultat.