handdator

Visa fullständig version : Bänkpress teknik?


frong
2009-05-05, 20:00
Jag kör bänkpress vart och varannat bröstpass...
Jag är väl aware om att mycket av det handlar om teknik!
Därför undrar jag med detta om svankningen, när jag kör det knäcker det till lite i svanskotan, finns det någon film som visar en bra teknik?

von huff
2009-05-05, 20:01
Försök svanka så mycket du kan men att du har röven i bänken, det är bra tycker jag

boris_jelzin
2009-05-05, 20:06
Försök svanka så mycket du kan men att du har röven i bänken, det är bra tycker jag
men dock inte så skonsamt för ryggen ?

frong
2009-05-05, 20:09
Ingen tråd eller video som visar/beskriver?

LindaS
2009-05-05, 20:16
Det är inte i svanken du ska ha bryggan, utan högre upp mot bröstryggen.

grakka
2009-05-05, 21:02
Tänk dig att du ska böja en stång mot ditt bröst. Blir väldigt konstigt om du svankar med svanken/korsryggen. Ha en någorlunda korsrygg och tryck fram nedre delen av bröstet. Tycker att det är lätt att testa sig fram genom att stå upp och göra det. Sedan är det bara att lägga sig ner och försöka att behålla samma position.

Popeye
2009-05-06, 13:58
frong> Ser att du håller till i GBG. Vill du ha bra coachning o bra teknik så kan du ju kolla upp GSK.

Jag tycker att jag suger i bänkpress så jag är egentligen fel person att lära ut teknik men jag kan vidareförmedla vad jag fick sagt till mig.
Gymbänk och SL-bänk är rätt olika till att börja med...
Men ok.
Fötterna stabilt i marken.
Dra ihop skulderbladen.
Rumpan i bänken.
Brygga.
Armarna gärna i lite vinkel mot kroppen, du vill använda triceps.

Något att experimentera med...
Men bäst är att du pratar med styrkelyfterna, de kan det här med teknik.

pojken
2009-05-06, 14:49
*När jag bänkar så bryggar jag ungefär 95% av vad jag klarar av (för att minska risken för kramp å sånt skit under lyftet)
*Lägger tyngden på fötterna och skuldrorna (inte på rumpan)
*Spänner låren och bröstryggen under en kontrollerad sänkning.
*Trycker sedan upp stången så hårt jag kan, och slutar inte ta i förens stången är enda uppe.


V_90Qpg8uVg&feature=channel_page

Martin Löwgren
2009-05-06, 15:18
Ta först reda på dtt mål.

Är ditt mål att lyfta så mycket som möjligt i bänkpress är det en teknik som gäller. Är ditt mål att lyfta säkert och med bröstmusklerna är det en annan teknik.

Vilket av dessa som bygger mest muskler är svårare att säga. Jag tränar båda teknikerna.

mini
2009-05-06, 15:27
För att förtydliga behöver det inte råda ett motsatsförhållande mellan att lyfta tungt (med brygga och teknikträning) och lyfta säkert.

jwzrd
2009-05-06, 15:33
För att förtydliga behöver det inte råda ett motsatsförhållande mellan att lyfta tungt (med brygga och teknikträning) och lyfta säkert.

Vissa menar att det till och med är så att brygglyften är säkrare för att man belastar axlarna mindre i det känsliga läget i botten. Till det skulle jag själv vilja lägga att någon som jobbat sig till en brygga sannolikt även jobbat bort en massa andra osäkerheter genom att ha skaffat sig en stabilare pressplattform.

frong
2009-05-06, 15:36
*När jag bänkar så bryggar jag ungefär 95% av vad jag klarar av (för att minska risken för kramp å sånt skit under lyftet)
*Lägger tyngden på fötterna och skuldrorna (inte på rumpan)
*Spänner låren och bröstryggen under en kontrollerad sänkning.
*Trycker sedan upp stången så hårt jag kan, och slutar inte ta i förens stången är enda uppe.


V_90Qpg8uVg&feature=channel_page
Jävlar vad du bryggar!!!!!
Är lite krasslig i halsen nu, ska försöka på tipsen när jag är tillbaka på gymet. Tack :)

Martin Löwgren
2009-05-06, 15:51
Jävlar vad du bryggar!!!!!
Är lite krasslig i halsen nu, ska försöka på tipsen när jag är tillbaka på gymet. Tack :)

Kortare lyftväg gör att du orkar mer vikt. Huruvida belastningen är på bröstmuskeln tvistar de lärda :thumbup:

Mvh

jwzrd
2009-05-06, 16:00
Kortare lyftväg gör att du orkar mer vikt. Huruvida belastningen är på bröstmuskeln tvistar de lärda :thumbup:

Mvh

Vad skulle den annars vara på och även: gillar du små armar och axlar?

Martin Löwgren
2009-05-06, 16:04
Vad skulle den annars vara på och även?Utveckla gärna.

jwzrd
2009-05-06, 16:06
Utveckla gärna.

Du förstod vad jag sa men jag tar det ändå. Du undrar om belastningen verkligen ligger på bröstet och jag undrar vad du tror att den skulle ligga annars. Vaderna? Förutom det undrar vad du har emot en ökad inblandning av axlar och triceps.

Martin Löwgren
2009-05-06, 16:10
Du förstod vad jag sa men jag tar det ändå. Du undrar om belastningen verkligen ligger på bröstet och jag undrar vad du tror att den skulle ligga annars. Vaderna? Förutom det undrar vad du har emot en ökad inblandning av axlar och triceps.

Nu förstår jag.

Jag tänker såhär. Under ett tävlingslyft kommer väldigt många andra muskler ta över momentet över leden (bland annat de muskler du nämnt) vilket inte kommer stressa bröstmuskeln lika mycket som t ex ett lyft där du har fötterna i lyften (PT-lyft). Om då målet är att få saftiga bröstmuskler (som många på brädan eftersträvar) hävdar jag att PT-lyftet (eller ett modifierat sådant) är att föredra men är målet att bli stark i överkroppen och lyfta mycket vikt är tävlingstekniken bättre. Dessa kommer göra att även axlar och triceps piskas i högre grad. Om det är dåligt? Nej det behöver det inte vara.

Jag tränar båda två för att få ut de bästa av två världar.

Du som själv tävlar borde veta att bara för att någon lyfter enorma vikter i bänkpress betyder automatiskt inte att han har en riktigt bra bröstmuskulatur. Många tränas just bänkpress för att utveckla just en bröstmuskulatur och därför mitt inlägg.

jwzrd
2009-05-06, 16:18
Nej men alla, ytterst få, utvecklar någonsin några särskilda bröstmuskler. Jag snackar inte om tävlingslyft heller och verkligen inte någon överdriven brygga bara för att. Tekniken ska inte utesluta bryggor utan man bör ha en stabil pressplattform och en sådan innebär nästan alltid en viss brygga. En sådan plattform gör att man inte slösar kraft på att ligga still på bänken.

Hur stor volym man utvecklar handlar mer om att träna i "rätt" repsintervall, lagom kort set-vila, rätt så hög träningsvolym och -frekvens samt en progression sett till totalvikten.

Jag tränar sen också bänkpress med fötterna i luften regelbundet men även då har jag en viss brygga eftersom min bröstkorg roteras upp.

Martin Löwgren
2009-05-06, 16:20
Nej men alla, ytterst få, utvecklar någonsin några särskilda bröstmuskler. Jag snackar inte om tävlingslyft heller och verkligen inte någon överdriven brygga bara för att. Tekniken ska inte utesluta bryggor utan man bör ha en stabil pressplattform och en sådan innebär nästan alltid en viss brygga. En sådan plattform gör att man inte slösar kraft på att ligga still på bänken.

Hur stor volym man utvecklar handlar mer om att träna i "rätt" repsintervall, lagom kort set-vila, rätt så hög träningsvolym och -frekvens samt en progression sett till totalvikten.

Jag tränar sen också bänkpress med fötterna i luften regelbundet men även då har jag en viss brygga eftersom min bröstkorg roteras upp.Håller helt med.

phrack
2009-05-06, 16:31
http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html

Jävligt bra artikel tycker jag!

Martin Löwgren
2009-05-06, 16:39
http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html

Jävligt bra artikel tycker jag!+1

Lite stor svank på några av bilderna men men :thumbup:

Det viktigaste är som sagt att stången sänks ned i bröstmuskeln fiberriktning och det gör den lättast om bröstkorgen roterar uppåt (och detta sker lättast genom en lätt svank rörelse)

frong
2009-05-06, 18:55
http://www.bodyrecomposition.com/training/bench-press-technique.html

Jävligt bra artikel tycker jag!


+1 , den var grym (-:


Förövrigt; Antar att man inte alltid behöver svanka, endast när man kör tungt, hur ska man köra för att träna bröst maximalt?

LindaS
2009-05-06, 19:42
+1

Lite stor svank på några av bilderna men men :thumbup:

Vad kallar du detta isf?
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/STK/Lindabnk1.jpg

+1 , den var grym (-:


Förövrigt; Antar att man inte alltid behöver svanka, endast när man kör tungt, hur ska man köra för att träna bröst maximalt?Armbågarna rakt ut.

Hejnomax
2009-05-06, 19:44
Bänkpress för att bygga bröst blir obekväm och du kommer hela tiden veta att du inte lyfter max. Jag kompletterar med hantelpress och fliesövningar istället, så jag kan fokusera på att bänka när jag ska bänka!

phrack
2009-05-06, 20:17
Själv brukar jag köra med lite överdriven svank, inte någon direkt brygga. Vet inte riktigt var faran ligger i det, man utsätter ju ändå inte ryggraden för någon belastning? Har jag fel?

Jag tycker sidan jag länkade till har ett optimalt utförande, när det kommer till att lyfta relativt mycket vikt men samtidigt behålla hälsosam form. Han skriver ju också att han skulle lära ut ett lite annat utförande till t.ex. bodybuilders.

Martin Löwgren
2009-05-06, 22:30
Vad kallar du detta isf?
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/STK/Lindabnk1.jpg

Brygga?

LindaS
2009-05-07, 07:11
Brygga?Ok, borde fattat att du kan/gör skillnad på svank och brygga. *screwy*

Mourten
2009-05-07, 07:16
Det är coolt att bänka mycket, därför kör jag också bänk ibland men som bröst-massa-byggare tycker jag den får pisk alla dagar i veckan av plan hantelpress och sne hantelpress.

frong
2009-05-07, 09:10
Det är coolt att bänka mycket, därför kör jag också bänk ibland men som bröst-massa-byggare tycker jag den får pisk alla dagar i veckan av plan hantelpress och sne hantelpress.

Håller med :)

-Omväxling for the win dock. *popcorn*

130kg finsk sisu
2009-05-07, 13:12
har sagt det igen och säger det ännu en gång. Det jag har svårast med ino BB och gymträning är när man gör "de 3 stora" till övningar för en muskelgrupp.
Det är omöjligt att få:
Knäböj till en enbart framsida lår övning
Bänkpress till en enbart bröstövning
Marklyft till en korsryggsövning

jwzrd
2009-05-07, 13:13
har sagt det igen och säger det ännu en gång. Det jag har svårast med ino BB och gymträning är när man gör "de 3 stora" till övningar för en muskelgrupp.
Det är omöjligt att få:
Knäböj till en enbart framsida lår övning
Bänkpress till en enbart bröstövning
Marklyft till en korsryggsövning

Räkna upp en person som gör detta.

Commando1980
2009-05-07, 13:22
har sagt det igen och säger det ännu en gång. Det jag har svårast med ino BB och gymträning är när man gör "de 3 stora" till övningar för en muskelgrupp.
Det är omöjligt att få:
Knäböj till en enbart framsida lår övning
Bänkpress till en enbart bröstövning
Marklyft till en korsryggsövning

huh? det är väl ingen som påstått det?

130kg finsk sisu
2009-05-07, 13:40
Martin här skriver ju om "många som vill få stora bröstmuskler". Och du kan väl inte förneka jwzrd att många ja stora flertalet tränar bänkpress för att få stora bröstmuskler och inget annat? Sen förstår de inte varför de är lika slut i axlar och triceps som i bröstet.

Popeye
2009-05-07, 13:46
Hehe, tror aldrig jag sett det som en ren bröstövning. Men det är nog en viktig poäng ändå.

jwzrd
2009-05-07, 13:49
Martin här skriver ju om "många som vill få stora bröstmuskler". Och du kan väl inte förneka jwzrd att många ja stora flertalet tränar bänkpress för att få stora bröstmuskler och inget annat? Sen förstår de inte varför de är lika slut i axlar och triceps som i bröstet.

Att träna bänkpress för att få större bröstmuskler är inte samma sak som att de skulle påstå att bänkpress isolerar bröstmusklerna. Hur många gånger ska man behöva förklara detta för dig? Du slåss mot väderkvarnar.

O.W.
2009-05-07, 13:52
Det är inte i svanken du ska ha bryggan, utan högre upp mot bröstryggen.

Ja det är viktigt, synd att det är så svårt att får till det för en annan och många med mig. Tycker det verkar väldigt svårt att få upp rörligheten i bröstryggen när man väl har stelnat till och monterat in järnspettet. Tycker mig se det på många.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 13:53
Att träna bänkpress för att få större bröstmuskler är inte samma sak som att de skulle påstå att bänkpress isolerar bröstmusklerna. Hur många gånger ska man behöva förklara detta för dig? Du slåss mot väderkvarnar.
Har du inte märkt att du måste förklara allt för mej hela tiden eftersom jag vet att du vet bäst?
Jwzrd jag har tränat i 11 år. Varav 8 av dem på allmänna gym.
Den vanligaste frågorna man får/fick är
"Hur kan du vara så stark i bröst?"
"Hur blir man stark i bröst?"
"Varför känns det som om triceps&axlar jobbar då jag kör bröst?"

Detta var frågor man fick av dem som gymmat länge. T.o.m längre än mej. Men det måste ju vara som så att man är dummare på denna sidan pölen.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 13:54
Ja det är viktigt, synd att det är så svårt att får till det för en annan och många med mig. Tycker det verkar väldigt svårt att få upp rörligheten i bröstryggen.

Svensson har ju fått upp bra rörlighet med att träna med en "tuub" under bröstryggen.

jwzrd
2009-05-07, 13:58
Har du inte märkt att du måste förklara allt för mej hela tiden eftersom jag vet att du vet bäst?
Jwzrd jag har tränat i 11 år. Varav 8 av dem på allmänna gym.
Den vanligaste frågorna man får/fick är
"Hur kan du vara så stark i bröst?"
"Hur blir man stark i bröst?"
"Varför känns det som om triceps&axlar jobbar då jag kör bröst?"

Detta var frågor man fick av dem som gymmat länge. T.o.m längre än mej. Men det måste ju vara som så att man är dummare på denna sidan pölen.

När kommer du till de som berättat för dig att bänkpress isolerar bröstet?

130kg finsk sisu
2009-05-07, 14:00
med ordet "bröst" syftar de på bänkpress.

Scratch89
2009-05-07, 19:08
Fast jag håller med jwzrd här. Jag förstår inte riktigt vad det är du diskuterar. Jag tränar bänkpress som en bröstövning, men jag tror inte för all del att det isolerar bröstet. Jag vet inte ens om det är bröstet som aktiveras primärt när jag bänkar (fast jag tror det, jag känner ju det om inte annat).

Du kan inte alltid utgå ifrån ditt egna perspektiv när du försöker bedöma andra falanger inom samma gren, då du endast vill pressa tungt, medan andra försöker få större bröstmuskler. Inget konstigt med det.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 19:16
Fast jag håller med jwzrd här. Jag förstår inte riktigt vad det är du diskuterar. Jag tränar bänkpress som en bröstövning, men jag tror inte för all del att det isolerar bröstet. Jag vet inte ens om det är bröstet som aktiveras primärt när jag bänkar (fast jag tror det, jag känner ju det om inte annat).

Du kan inte alltid utgå ifrån ditt egna perspektiv när du försöker bedöma andra falanger inom samma gren, då du endast vill pressa tungt, medan andra försöker få större bröstmuskler. Inget konstigt med det.
Jag utgår från alla de falanger jag träffat under åren.
Sen en undrande fråga: Varför tränar man en övning för en muskel trots att man inte vet om muskeln i fråga arbetar primärt?

Scratch89
2009-05-07, 19:21
Jag utgår från alla de falanger jag träffat under åren.
Sen en undrande fråga: Varför tränar man en övning för en muskel trots att man inte vet om muskeln i fråga arbetar primärt?

För att det är en bra övning, så klart. Jag skulle inte träna bänkpress om jag inte fick någon bröstutveckling eller om jag kände att den tog "fel".

En undrande fråga: Varför har folk så svårt att förstå att andra kan träna med olika mål än en själv?

jwzrd
2009-05-07, 19:30
Jag utgår från alla de falanger jag träffat under åren.
Sen en undrande fråga: Varför tränar man en övning för en muskel trots att man inte vet om muskeln i fråga arbetar primärt?

Alltså du har ett par GIGANTISKA rattar. Till och med jämfört med byggare. Däremot har du, jämfört med större byggare, små axlar och små triceps.

130kg finsk sisu
2009-05-07, 19:35
För att det är en bra övning, så klart. Jag skulle inte träna bänkpress om jag inte fick någon bröstutveckling eller om jag kände att den tog "fel".

En undrande fråga: Varför har folk så svårt att förstå att andra kan träna med olika mål än en själv?
jag har full förståelse att man tränar på olika sätt. Men man måste väl få ställa sig kritisk till saker man inte tycker verka vettigt. Det har jwzrd lärt mig. Sen så anser jag att jag har en viss kunskap om just bänkpress. Inte bara ur tävlingsaspekt. Sen är jag inte typen som lägger mig i en diskussion om nåt jag inte anser mig kunna.

Jwzrd: Brösten är stora likaså triceps. Men axlarna är kvinnliga. Min bänkpressstil tar inte på axlarna så mycket.

dannekungen
2009-05-07, 21:39
Angående tekniken här...... Hur illa är det att köra bänk med rumplyft? Pressar man mycket med benen å lyfter rumpan snett uppåt/framåt orkar man ju typ 10-15 kg mer. Inte godkänt på tävling, men många tävlar ju inte så just det må väl vara..... Hur skadligt kan det vara för korsryggen, å blir det nån skillnad på träningen för bröst/axlar/triceps? Man pressar ju tyngre vikter, fast med "fusk"......

LindaS
2009-05-07, 22:22
Tillräckligt "skadligt" för att inte vara värt att ta 10-15 fler skrytkilon.

dannekungen
2009-05-07, 22:34
mm, kan väl vara så.... Men det handlar inte riktigt bara om skrytkilon, jag får så otroligt mycket bättre kontakt på nåt sätt, annars tar det som bara stopp... Men man får väl undvika det då :)

LindaS
2009-05-07, 22:42
mm, kan väl vara så.... Men det handlar inte riktigt bara om skrytkilon, jag får så otroligt mycket bättre kontakt på nåt sätt, annars tar det som bara stopp... Men man får väl undvika det då :)Du kan träna in att använda benen utan att lyfta på rumpan och uppleva samma kontakt, men med mindre skaderisk. :thumbup:

dannekungen
2009-05-07, 22:50
Men som vissa säger att dom lägger tyngden på fötterna å skuldrorna, då borde man ju ändå inte ha fullt stöd för rumpan? Vad är det som då blir så mycket värre om rumpan lyfts lite?

Men visst, jag har försökt göra det riktigt. Men har som problem att få bryggan på rätt ställe, så att säga. Kommer inte upp tillräckligt utan att svanka mycket, vet inte om jag har för ostkroksliknande rygg :Virro

130kg finsk sisu
2009-05-08, 08:51
Orsak till att inte rumplyfta:
- Du utsätter korsryggen för onödig fara
- Du avbelastar bröstet mest av musklerna du använder eftersom du oftast lyfter arslet i då stången är i bottenläget
- Du kan inte gemföra ditt resultat med andra

LindaS
2009-05-08, 08:59
Men som vissa säger att dom lägger tyngden på fötterna å skuldrorna, då borde man ju ändå inte ha fullt stöd för rumpan?Tyngden ja, men inte tyngdpunkten(den kan inte vara på två ställen). Det är den och energifördelning du jobbar med i alla lyft, men då inte sagt att den ska vara i gluteus. Vad är det som då blir så mycket värre om rumpan lyfts lite?

Se SISUs svar.

Popeye
2009-05-08, 10:59
Nu vet jag ju inte hur ett "farligt" rumplyft ser ut? Men jag tycker ändå man lyfter rumpan en del även om den aldrig tappar kontakten med bänken?
Så ja, min tyngd är på skuldror och fötter.

dannekungen
2009-05-08, 11:25
Ja jag måste nog ta å öva in nån bra teknik.... Provade idag att flytta upp fötterna, pressa ned hälarna, brygga upp ordentligt utan att lätta på rumpan. Men OJ vad ont jag fick i korsryggen av det......... Efter två set kändes det som jag kört marklyft tre timmar i sträck.......typ..... Har aldrig känt detta när jag bryggar mindre men lyfter rumpan lätt framåt, lixom pressar kroppen upp efter bänken, alltså inte rumpan rakt upp. Kanske inte är så bra, men gör jag som "riktiga" bänkpressare gör så får jag ont som fan, hmm

Diggler
2009-05-08, 12:11
Skit i att krångla. Lägg dig på bänken, fötterna stabilt i marken och brösta upp dig. Thats all, och givetvis lyfta stång med.

Se inte bänkpress som någon teknikövning efter att du kan utföra rörelsen, lyfter du lite beror det på att du är svag. Det avhjälper du genom att bli starkare, inte genom att få bättre teknik.

elo_
2009-05-08, 12:18
Skit i att krångla. Lägg dig på bänken, fötterna stabilt i marken och brösta upp dig. Thats all, och givetvis lyfta stång med.

Se inte bänkpress som någon teknikövning efter att du kan utföra rörelsen, lyfter du lite beror det på att du är svag. Det avhjälper du genom att bli starkare, inte genom att få bättre teknik.

jag skulle bestämt hävda att tekniken spelar in i det hela. De hänger liksom ihop. Bättre teknik -> bättre/enklare lyft -> mer vikt -> starkare -> korrigera och utveckla teknik ad infinitum bli starkare, få svårt igen med tekniken, omvärdera/utveckla.

Jag gick upp 5 kilo kroppsvikt och 47,5 kilo i bänk på 18 månader, när jag lärde mig bättre bänkteknik.

wiff
2009-05-08, 12:36
Har fått bra tips från denna tråden, ska prova nästa gång jag bänkar. Tack!

Martin Löwgren
2009-05-08, 14:18
Ok, borde fattat att du kan/gör skillnad på svank och brygga. *screwy*

Och det gör inte du?

Vet du ens vad svank är?

LindaS
2009-05-08, 19:31
Och det gör inte du?

Vet du ens vad svank är?Va?

Anders The Peak
2009-05-08, 19:34
Va?

Ja, jag håller med det är skrattretande:D

Martin Löwgren
2009-05-08, 20:55
Va?

Ok, borde fattat att du kan/gör skillnad på svank och brygga. *screwy*

Jag försökte tala om för dig att det är skillnad på att svanka under bänkpress och att ligga i brygga men märker att det inte gick in.

Scratch89
2009-05-08, 20:56
Jag försökte tala om för dig att det är skillnad på att svanka under bänkpress och att ligga i brygga men märker att det inte gick in.

Det var ju precis det som hon sa till den andra personen i tråden. Att bara för att man svankar så betyder det inte att man bryggar.

Martin Löwgren
2009-05-08, 21:01
Det var ju precis det som hon sa till den andra personen i tråden. Att bara för att man svankar så betyder det inte att man bryggar.

Aha okej då missuppfattade jag.

Nu måste jag dra och jobba.

Ha de gott

Mvh

nmanradnävna
2009-09-23, 20:58
Fanns så jäkla många trådar om teknik i bänkpress så jag valde den jag tror var störst, hoppas jag gjorde rätt..
Jag tror dock jag har sett ett bra svar på det här i någon av de stora bänkpress trådarna men kunde inte hitta det nu så jag kör i vind istället

När man kör i vilken vinkel ska armarna vara? Är det en smaksak?

Jag tycker det är helt klart mycket lättare att gå djupare osv om man har armarna mer som på den här bilden men det kanske är mer skadligt för axlarna?
Gjorde bilden efter jag skrev texten ovan å herregud vad frustrerad jag blir.. jag trodde det skulle vara lätt att illustrera vad jag menar men fyfan vad dåligt det blev, jag måste ju trots allt visa va ja menar på nåt sätt såhär är den..
Tänk er att han ligger ned på en bänk..
http://img8.imageshack.us/img8/1254/67504694.jpg

Eller såhär
http://img223.imageshack.us/img223/1341/71294909.jpg



Kom på en lite bättre förklaring nu, ska man ligga formad som ett T med armarna eller ha dom lite vinklade neråt, förstår ni? Och gäller det samma sak för hantelpress isåfall?

Läste nyss också ett inlägg från en på flashback där han tyckte att man aldrig ska låsa ut armarna (vilket många förespråkar i olika trådar på kolo vad jag läst hitills) utan att alltid ha en liiten böj kvar i toppen så att brösten aldrig vilar. Han menade att om man låste ut armbågarna efter varje rep, säg att man kör 5 reps så blir det inte 5 reps utan 5 singlar.

Följer för övrigt ditt(martin) träningsupplägg med 4 veckor tungt, 2 veckor återhämtning, 6 veckor medel och undrar nu då jag är i den tunga perioden för ni snackade mkt om att det beror på vilket mål man har med träningen, om man vill få upp mycket vikt eller satsa på större bröstmuskulatur osv.
Så borde jag under de 4 tunga veckorna köra med liite studs och låsa ut varje rep för att kunna köra så tungt som möjligt och sedan under medel/volym veckorna köra med 0,5-1sek stopp i bottenläget och sedan pumpa ut men inte fullt ut för att hela tiden ha bra kontakt med bröstet?

Förresten, när ni kör med stopp i bottenläget, man behöver inte oroa sig över tekniken på stoppet, att man måste trycka lite hela tiden i bottenläget eller så för att man inte oroar sig över att man låter musklerna vila när man bara ligger där med stången, eller det kanske är så stor påfrestning att det inte är något att fundera över alls?

Tror det blev lite långt nu men om någon vill så är det bara trevligt med svar, som alltid :)

Sticky Cake
2009-09-23, 21:31
När man kör i vilken vinkel ska armarna vara? Är det en smaksak?

Bild 2 (T-form) ger bäst hävstångskraft men den positionen påfrestar lederna mer, så ha armbågarna enligt bild 1 (fast kanske lite mer uppåt), det är bäst för axlarna.

Samma sak för hantelpress.

Förresten, när ni kör med stopp i bottenläget, man behöver inte oroa sig över tekniken på stoppet, att man måste trycka lite hela tiden i bottenläget eller så för att man inte oroar sig över att man låter musklerna vila när man bara ligger där med stången, eller det kanske är så stor påfrestning att det inte är något att fundera över alls?

Tror inte att du ska slappna av i bottenlägget om du kör med stopp.


Citerade dig och skrev mina svar med understruken text.

nmanradnävna
2009-09-23, 21:45
Tack så mycket för svar! Då har jag fått klarspråk i hur man ska ha armarna

När du kör med stopp i bottenläget, stången nuddar bröstkorgen rejält då eller? Eller försöker du hålla stången typ 0,5mm över?

Sticky Cake
2009-09-23, 21:52
Jag kör inte med stopp i bottenläget (ännu :)) men om jag gjorde det så skulle jag inte ha stången i luften(du slösar bara kraft genom att bekämpa gravitationen :)), utan den skulle få ha kontakt med kroppen, och musklerna skulle behålla sin spänning (d v s ej vara avslappnade.)

Är dock inte helt säker på att detta är hur ett utförande med stopp ska utföras, men det är så jag skulle ha kört i a f.

EkarN
2009-09-23, 22:22
Aha okej då missuppfattade jag.

Nu måste jag dra och jobba.

Ha de gott

Mvh

Du kanske skulle be om ursäkt för att du missuppfattade och dumförklarade henne?

Trapper Buzz
2009-09-23, 22:23
Fast det var iofs i maj.*popcorn*

EkarN
2009-09-23, 22:27
Fast det var iofs i maj.*popcorn*

Jaha ojdå:D:D:D Fel av mig. Men han borde gjort det från början ändå;)

Griip
2009-09-23, 23:08
Jaha ojdå:D:D:D Fel av mig. Men han borde gjort det från början ändå;)

Ska vi verkligen spamma trådarna med sånt? Tror inte hon blev ledsen direkt ;)

iaf:
Bra att det finns så många olika synvinklar här på kolo, bra tråd!

EkarN
2009-09-23, 23:41
Ska vi verkligen spamma trådarna med sånt? Tror inte hon blev ledsen direkt ;)

iaf:
Bra att det finns så många olika synvinklar här på kolo, bra tråd!

Nej det har jag inte skrivit heller, det hade inte jag heller blivit:D. Hör till folkvett bara att be om ursäkt, om man missuppfattar:thumbup:. Men inget mer snack om det här nu.