handdator

Visa fullständig version : Doggcrap - lågvolymträning. Läs för inspiration!


Sidor : [1] 2

Salle
2003-08-07, 09:58
Jag läste precis tråden om ett set eller flera. Här är en jäkligt lång artikel från en kille som kallar sig Doggcrap online. Han förespråkar lågvolym träning och han har jäkligt bra argument för det. Han tränar bodybuilders på elitenivå och det är otroligt många online som följer hans principer så jag rekommenderar verkligen att ni läser det här. Jag har följt den här principen i ett par månader och har ökat jäkligt bra i styrka och vikt. För de som inte orkar läsa allt så kan ni skrolla ner till rubrikerna träning och stretching som jag fetlagt....


Här är några fler trådar ni kan läsa om ni finner det här intressant.

http://www.gotfina.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8742&highlight=doggcrap

http://www.anabolicextreme.com/Anabolic/new_archives/anex_archive_issue73_penn.asp

http://www.anabolicextreme.com/Anabolic/new_archives/anex_archive_issue76_penn.asp

http://www.anabolicextreme.com/Anabolic/new_archives/anex_archive_issue77_penn.asp


Edit: rensade bort det första stycket, blev nog lite för mycket att läsa... :sleep: Se länkarna ovan för mer information...

Grahn
2003-08-07, 10:18
Verkar vettigt i stora drag, orkade inte läsa allt om exakt hur han ville att man skulle träna men läste nog för att se att det inte var ngt jag gillar.

Dock verkade ju principen vara låg volym per pass, basövningar, satsa på styrka och upprepa passen ofta.

Slartibartfast
2003-08-07, 10:33
Innan jag alls börjat läsa har jag en fråga. Vad har hundskit med något att göra?

edit: Och vad heter killen som skrivit artikeln?

Grahn
2003-08-07, 10:42
detta kanske kan vara en hint Slarti "you can contact him at Doggcrapp@ziplip.com"

Salle
2003-08-07, 10:51
Originally posted by Slartibartfast
Innan jag alls börjat läsa har jag en fråga. Vad har hundskit med något att göra?

edit: Och vad heter killen som skrivit artikeln?

Jag skulle nog ha varit lite tydligare där, jag korrigerar det...

Salle
2003-08-07, 10:55
Originally posted by Grahn
Verkar vettigt i stora drag, orkade inte läsa allt om exakt hur han ville att man skulle träna men läste nog för att se att det inte var ngt jag gillar.

Dock verkade ju principen vara låg volym per pass, basövningar, satsa på styrka och upprepa passen ofta.

Helt riktigt! Han vill att man ska köra rest pause, så ett set kan ses som tre set egentligen... Sen är det ju upp till var och en hur många uppvärmningsset man behöver. Mycket viktigt är strechningsprincipen som hjälper återhämtningen otroligt mycket!

Salle
2003-08-07, 11:37
Originally posted by Grahn
Verkar vettigt i stora drag, orkade inte läsa allt om exakt hur han ville att man skulle träna men läste nog för att se att det inte var ngt jag gillar.

Dock verkade ju principen vara låg volym per pass, basövningar, satsa på styrka och upprepa passen ofta.

Vad är det du inte gillar? Låg volym, extremt tung träning, extrem stretching, käka 500g protte om dagen? Jag var jäkligt skeptisk till en början, jag har aldrig gillat att köra låg volym men kör man rest and pause så är det skitbra. Brukar även köra statisk på sista reppet på de flesta pressövningarna.

Jag gillar principen att man ska försöka bli så start som möjligt på varje övning och när man inte ökar något så måste man byta övning. Fan vad jag kämpar att slå mitt förra pass, man vill ju inte bli tvungen att byta ut sin favvoövning. Den här träningsprincipen har gett mig en motivation som jag aldrig någonsin haft tidigare och jag kan verkligen rekommendera den.

Exempel: När jag kör bänk så sänker jag ner stången lite på den sista negativa fasen och försöker bara hålla emot. Till sist efter ca 30 sek har jag stången nere vid bröstet och spottern får lyfta upp stången åt mig.

Grahn
2003-08-07, 11:44
mest de höga repsantalen per set och rest pause jag inte gillar, som sagt skummade lite i detaljerna där.

Salle
2003-08-07, 11:51
Originally posted by Grahn
mest de höga repsantalen per set och rest pause jag inte gillar, som sagt skummade lite i detaljerna där.

Ok.. Jag gillar verkligen rest pause, brukar köra mellan 8-12reps sen vila i ca 10 sek, köra ca 3-4 reps, vila i ca 10 sek, köra ca 1-2 reps. Tar ut mig till max i varje set. Innan stora muskelgrupper kör jag 3-4 uppvärmningsset, små muskelgrupper 2 uppvärmingsset.

Loco 2
2003-08-07, 13:18
Jag har aldrig ens tänkt på att man kan köra restpauser. Ska prova det idag & se hur det känns:hbang:

Matti
2003-08-07, 13:25
Här är en jäkligt lång artikel från en kille som kallar sig Doggcrap online.
Har doggrap gett dig tillstånd att posta artikeln här?

Salle
2003-08-07, 14:00
Originally posted by Matti

Har doggrap gett dig tillstånd att posta artikeln här?

Den ligger offentligt på många amerikanska brädor och det är ursprungligen material som han postat på olika brädor för allmänhetens räkning....

Har du några vettiga synpunkter på träningsprincipen eller kände du bara för att gnälla lite? :confused:

Herkulez
2003-08-07, 14:13
Funkar bra som fan, lite trista pass när man inte får samma pump som vanliga pass :D , körde den ett tag och ska återgå till hans metoder

Salle
2003-08-07, 14:13
Originally posted by Loco 2
Jag har aldrig ens tänkt på att man kan köra restpauser. Ska prova det idag & se hur det känns:hbang:

En annan sak, glöm inte att köra den negativa rörelsen extremt sakta, 4-8 sekunder. Du blir kanske tvungen att sänka din vikt lite. Testa gärna stretchingen också, den är nästa mer brutal än träningspasset. Det tar ett tag innan man får in alla stretchövningar rätt... Håll stretchen i en minut.

En övning per muskelgrupp med så många uppvärmningsset du tycker att du behöver (minst 2st).

PAss 1: Bröst, triceps, axlar, rygg(bredd), rygg (grovlek) i den ordningen.

Exempel. Bänkpress, scullcrusher, militärpress, Latsdrag till bröstet, marklyft.

Pass 2. Biceps, vader, baksida lår, framsida lår. I den ordningen.

Exempel: Curl med stång, vadpress i benpress maskin (läs om hans vadträning, GRYMM), raka marklyft, knäböj.

Pass 3: Som pass 1 fast med andra övningar.

Pass 4: Som pass 2 fast med andra övningar.

Kör mage när det passar, medan du väntar på någon maskin... Kör ca 4 set, tung belastning.

Man plockar ut 3st övningar för varje muskelgrupp och sedan roterar man dem. Det pass då du inte ökar i en övning, byter du ut övningen mot en annan.

Glöm inte att extreme-stretcha efter varje muskelgrupp!!!

Salle
2003-08-07, 14:15
Originally posted by Herkulez
Funkar bra som fan, lite trista pass när man inte får samma pump som vanliga pass :D , körde den ett tag och ska återgå till hans metoder

Jag tror stenhårt på hans metod, eller rättare sagt jag vet att det funkar skitbra! Jag har aldrig gjort den här typen av ökningar tidigare.

Salle
2003-08-07, 14:26
För er som reagerar över att det inte finns några övningar för baksida axlar o traps så behövs det inte.... Kör man råtunga marklyft/korta marklyft/stångrodd/t-bar rodd så får trapsen och baksida axlar tillräckligt med stryk.

Visst kan man lägga till shrugs och ev någon övning för baksida axlar, men då är risken väldigt stor att man övertränar.

Vitsen med det här programmet är belasta varje muskelgrupp så många gånger per år utan att överträna, samt att öka i styrka och massa så snabbt det går.

Styrkan ökar man snabbt genom att slänga på en 1,25kg platta varje pass eller göra ett par extra reps. Massan ökar genom intag av 350-500g protte samt extremt tung belastning.

Matti
2003-08-07, 14:26
eller kände du bara för att gnälla lite?
Jepp. Hade du tillstånd eller inte? Jag stör mig på folk som inte respekterar ett forums regler, på folk som postar upphovsrättsskyddade texter. Anledning? Jag känner ett par personer som driver större svenska forum (med tusentals medlemmar) och personer som du gör så att de måste arbeta extra med moderering eftersom a) de riskerar att bli polisanmälda b) de riskerar att bli utslänga från deras webbhotell.

Om du istället hade länkat till artikeln, och skrivit ett kortare referat där du sammanfattade innehållet på svenska hade du följt svensk lag och antagligen fått fler medlemmar intresserade (eftersom få orkar läsa igenom så långa texter).

redigering: stavfel

Salle
2003-08-07, 14:36
Originally posted by Matti

Jepp. Hade du tillstånd eller inte? Jag stör mig på folk som inte respekterar ett forums regler, på folk som postar upphovsrättsskyddade texter. Anledning? Jag känner ett par personer som driver större svenska forum (med tusentals medlemmar) och personer som du gör så att de måste arbeta extra med moderering eftersom a) de riskerar att bli polisanmälda b) de riskerar att bli utslänga från deras webbhotell.

Om du istället hade länkat till artikeln, och skrivit ett kortare referat där du sammanfattade innehållet på svenska hade du följt svensk lag och antagligen fått fler medlemmar intressede (eftersom få orkar läsa igenom så långa texter).

Du, jag försöker bara vara lite hjälpsam och dela med mig av mina erfarenheter. Var inte sådan jävla paragrafryttare nu... Allt det här materialet är ursprungligen från flera amerikanska brädor och dessutom så länkade jag till artikeln. Det är inte upphovsrättskyddat...

z_bumbi
2003-08-07, 14:46
Eftersom texten var upplagd som den var så orkade jag inte läsa mer än stretchingen. Om man utför vissa av de övningarna ber man om skador..

Matti
2003-08-07, 14:51
Du, jag försöker bara vara lite hjälpsam
Det förstår jag, men som jag skrev ovan, du kunde ha gjort det på ett snyggare sätt. ;) (utan att bryta mot lagen)

Grahn, z_bumbi och jag verkar inte ha orkat läsa igenom allt och jag tippar på att vi inte är de enda. En svensk sammanfattning med det viktigaste i hans texter, och en länk till artikeln / artiklarna hade varit bättre för alla.

Det är inte upphovsrättskyddat...
Om författaren inte har gett tillstånd för spridning av verket så är det automatiskt skyddat. Det gäller både i Sverige och i USA.

http://www.copyright.gov/

Herkulez
2003-08-07, 14:55
Det är doggcrap själv som har postat det där på flera forum, det är inget han försöker undangömma.



Sen ska man anpassa träningen efter sig själv, det där är ju bara som han kör.............det går ju ut på att man väljer SINA favoritövningar, kör på dom tills man stagnerar, sen byter man

Salle
2003-08-07, 14:56
Originally posted by Matti

Det förstår jag, men som jag skrev ovan, du kunde ha gjort det på ett snyggare sätt. ;) Varken Grahn, z_bumbi eller jag verkar ha orkat läsa igenom allt och jag tippar på att vi inte är de enda.


Om författaren inte har gett tillstånd för spridning av verket så är det automatiskt skyddat. Det gäller både i Sverige och i USA.

http://www.copyright.gov/

Ok, det var mer än vad jag visste... Trodde att det var ok att sprida det om man redigerade det och hänvisade till författaren. Dessutom är materialet ursprungligen publicerat som en tråd på en bräda, men det kunde ju inte du veta heller...

Menade inte att låta så vass heller... ;)

Arne Persson
2003-08-07, 15:23
Jag tror jag har fått tillräckligt med inspiration idag till mitt lilla 30 sets tricceprogram jag skall köra ikväll. :D

Herkulez
2003-08-07, 15:29
Originally posted by Arne Persson
Jag tror jag har fått tillräckligt med inspiration idag till mitt lilla 30 sets tricceprogram jag skall köra ikväll. :D

haha jag väntade på en liten komentar från dig Arne:D

Arne Persson
2003-08-07, 15:39
Tja hade du kunnat hålla dig i mitt ställe?;) :D

Herkulez
2003-08-07, 16:08
inte för 5 öre :D

michael
2003-08-07, 17:50
Folk på det här forumet borde verkligen köra med cliff notes, t.ex.

"Bla bla bla BLE bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla BLU bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla BLÅ bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla"

Cliff notes
1. bla BLE
2. bla BLU
3. bla BLÅ

z_bumbi
2003-08-07, 18:31
michael: ???

Kebab-Arne
2003-08-07, 18:31
:sleep:

Aldrig jag orkar läsa igenom den där texten som dessutom är på engelska.

Men verkar fatta lite av den krångliga träningsprincipen. Dock finns det för många "träningsmirakelgrejer" detta är väl bara en i mängden. Men visst lockar det delvis att jag göra nåt nytt, men för konservativ för det.

Allan
2003-08-07, 18:54
Klistra inte in textmassor. Länka istället. Jag tar bort den inklistrade texten.

allan

Nitrometan
2003-08-07, 21:03
Cliff Notes är nåt de har när de pluggar i USA. Istället för att läsa hela den jobbiga boken (har nån läst amerikansk kurslitteratur? Överpedagogiskt och alldeles för många sidor) så skaffar man Cliff Notes till det ämnet som sammanfattar det på ett par sidor. Det finns även en bokserie som heter "Bluffer's guide to..." som är bra om man snabbt behöver låta som om man kan nåt om ett ämne.

Karl_alfred
2003-08-07, 22:54
:sleep:

Grahn
2003-08-08, 07:49
Upplägget påminner ju lite om HST och det som vi talade om tidigare i http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12942 tråden.

Tror det är ett skirbra sätt att variera sig på.

Survivor
2003-08-08, 08:26
Tycker det hela verkar lite underligt faktiskt.
Först pratar han om att man ska orsaka maximal cellskada med 3 rest-pause set och ett statiskt(vafan nu den ska vara bra till), visst det funkar säkert. Men om man nu brutit ner musklerna så mycket det går, hur ska de då hinna återhämta sig på 4 dagar (tänker närmast på ben och rygg) som han påstår att det går och vad är det för snack om att stretching ska bättra på återhämtningen?!

Tycker det stinker skitsnack!

Herkulez
2003-08-08, 09:35
Jag tror nog inte folk ska vara så snabba på att hacka ner på den här träningsprincipen. Dante (doggcrap) vet sin sak, han har då haft hur många nöjda kunder som helst, han innehar då mer tränings kunskap än 99,9% av dom som är här. Själv är han ett monster på 130 kg, så det verkar då funka på han iaf

Salle
2003-08-08, 09:49
Originally posted by Herkulez
Jag tror nog inte folk ska vara så snabba på att hacka ner på den här träningsprincipen. Dante (doggcrap) vet sin sak, han har då haft hur många nöjda kunder som helst, han innehar då mer tränings kunskap än 99,9% av dom som är här. Själv är han ett monster på 130 kg, så det verkar då funka på han iaf

Precis! Jag har inte sett någon tråd på någon bräda som har fått mer svar än hans trådar på "animals board" och på "elitefitness", dessutom är det de mest informativa trådar jag någonsin läst vad det gäller styrketräning/bodybuilding.

Herkulez
2003-08-08, 10:10
Originally posted by Survivor
Tycker det hela verkar lite underligt faktiskt.
Först pratar han om att man ska orsaka maximal cellskada med 3 rest-pause set och ett statiskt(vafan nu den ska vara bra till), visst det funkar säkert. Men om man nu brutit ner musklerna så mycket det går, hur ska de då hinna återhämta sig på 4 dagar (tänker närmast på ben och rygg) som han påstår att det går och vad är det för snack om att stretching ska bättra på återhämtningen?!

Tycker det stinker skitsnack!

*Man bryter inte ner muskeln så mycket det går, utan så pass mycket att den har återupphämtat sig till nästa pass-viss skillnad

z_bumbi
2003-08-08, 10:12
Herkulez: Jag hackade inte ner på hela träningsupplägget då jag inte läst det...
Jag påpekade bara att vissa av stretchingövningarna är dåliga och av detta kan jag iofs säga en del om skribentens kunskaper i övrigt också men drar inga slutsatser om hela träningsupplägget innan jag läst det..

Herkulez
2003-08-08, 10:28
Originally posted by z_bumbi
Herkulez: Jag hackade inte ner på hela träningsupplägget då jag inte läst det...
Jag påpekade bara att vissa av stretchingövningarna är dåliga och av detta kan jag iofs säga en del om skribentens kunskaper i övrigt också men drar inga slutsatser om hela träningsupplägget innan jag läst det..

min komentar var inte riktad mot dig ;)

z_bumbi
2003-08-08, 11:22
Herkulez: Nej det insåg jag :)

Men det enda vi har att gå på är ju en text och läser man den så lämnar den lite frågetecken om hur duktig han i verkligheten är.

Vad han väger och hur han ser ut har ju ofta inte så mycket med kunskap att göra.

Att han är "stor" på "många" forum i USA ser jag inte heller som någon större merit, finns viss skillnad på vilket forum det är iofs men är han känd utanför internet så är det större chans att han vet vad han talar om.

Man måste självklart inte vara "känd" för att ha vettiga saker att säga men för att se vad han går för på ett forum måste man ju följa honom under längre tid.
Här på kolozzeum har man ju en ganska bra bild om vilken nivå de flesta befinner sig i sin träning, kunskap osv men i de flesta fall har man ju fått reda på det genom att läsa deras inlägg. Det finns folk här som inte berättar vilka kunskaper och erfarenheter de har men som man har märkt kan mycket ändå, får man sen reda på vad de gjort utanför internet så blir det klart var de fått sin kunskap ifrån.

Har man ett "nick" som betyder hundskit så får man även då finna sig att jobba i extrem uppförsbacke. :D

Jag säger fortfarande inte att hans träningsupplägg är dåligt eller bra då jag fortfarande inte läst det, det jag reagerade på var stretchingen för framsida lår vilken jag aldrig skulle utföra själv och aldrig lära ut till någon annan då belastningen på knät lär bli ganska stor.

Salle
2003-08-08, 11:33
Originally posted by z_bumbi
Herkulez: Nej det insåg jag :)

Att han är "stor" på "många" forum i USA ser jag inte heller som någon större merit, finns viss skillnad på vilket forum det är iofs men är han känd utanför internet så är det större chans att han vet vad han talar om.

Jag säger fortfarande inte att hans träningsupplägg är dåligt eller bra då jag fortfarande inte läst det, det jag reagerade på var stretchingen för framsida lår vilken jag aldrig skulle utföra själv och aldrig lära ut till någon annan då belastningen på knät lär bli ganska stor.

Han har tränat bodybuilders på elitenivå och verkar vara rätt välkänd även utanför internet.

Vad gäller stretchingen för framsida lår så håller jag med om att den låter underlig, har inte lyckats få in den riktigt. Det är inte helt lätt att beskriva det i en text heller, har för mig att han har en bättre beskrivning i någon av sina trådar.... Han har fått medhåll kring sina stretchövningar av, till en början skeptiska kiropraktorer/naprapater, så helt tokiga kan de inte vara.... :)

Herkulez
2003-08-08, 12:15
Fan att jag inte hittar länken till den bästa tråden jag någonsin läst, där svarar han logiskt och igenomtänkt på varenda fråga han fick, och den tråden var hur lång som helst.

Salle
2003-08-08, 12:30
Originally posted by Herkulez
Fan att jag inte hittar länken till den bästa tråden jag någonsin läst, där svarar han logiskt och igenomtänkt på varenda fråga han fick, och den tråden var hur lång som helst.

Kan det vara den här? :)

http://www.animalkits.be/phpBB/viewtopic.php?topic=253&forum=11&1339

Kika även här, han har fått en hel sektion på animals board. Hur mycket bra info som helst. Många bra synpunkter kring stretching mm...

http://www.animalkits.be/phpBB/viewforum.php?forum=11

Elitefitness är ju numer en betalsite så jag kan inte posta den länken...

Han verkar tydligen hjälpt Phil Hernon en del och han är väl en rätt ok bodybuilder?

z_bumbi
2003-08-08, 13:37
Salle: Stog ju i texten du la in att man skulle utföra en sizzy (sp?)-squat för att stretcha.
Dessa är inte kul för knäna och att stå och stretcha i den positionen är nog inte kul alls. Det är ostabilt, man sätter stor kraft på knäna osv, bättre att använda en säkrare övning som ger samma eller t o m bättre resultat.

Without sounding cocky I am a very advanced bodybuilder down here in San Diego--cruising at 285lbs or so and going up over 300 this year (again) I came from a very very hard gaining and skinny genetic structure (140lbs about 10 years ago)so gains have never come easy and I didnt start super supplements until I was 240 or so clean (took me 6 years). (I use food as my chief anabolic)

Dåliga gener ? På 1,83 cm.....var 19 år när han började träna.

http://www.animalkits.be/phpBB/viewtopic.php?topic=253&forum=11&1339

Salle
2003-08-08, 14:17
Originally posted by z_bumbi
Salle: Stog ju i texten du la in att man skulle utföra en sizzy (sp?)-squat för att stretcha.
Dessa är inte kul för knäna och att stå och stretcha i den positionen är nog inte kul alls. Det är ostabilt, man sätter stor kraft på knäna osv, bättre att använda en säkrare övning som ger samma eller t o m bättre resultat.

Without sounding cocky I am a very advanced bodybuilder down here in San Diego--cruising at 285lbs or so and going up over 300 this year (again) I came from a very very hard gaining and skinny genetic structure (140lbs about 10 years ago)so gains have never come easy and I didnt start super supplements until I was 240 or so clean (took me 6 years). (I use food as my chief anabolic)

Dåliga gener ? På 1,83 cm.....var 19 år när han började träna.

http://www.animalkits.be/phpBB/viewtopic.php?topic=253&forum=11&1339

Jag säger inte att han har rätt i allt, han informerar om vad som funkar för honom och för de han tränar (+100 personer). Vissa kanske inte pallar av den typen av stretching (klena leder, dåliga ligament) och då får man väl välja ett annat sätt.... Han skriver också i någon av trådarna att om någon stretchövning inte känns bra ska man inte köra den....

Vid tillfälle tycker jag att du ska ta och läsa de här trådarna lite mer nogrannt, det går inte bara att lyfta ut stycken här och där och därefter bilda sig en uppfattning. Om han har dåliga gener eller ej är väl knappast relevant?

Läs lite av vad han har att säga och de argument han för så ser du snart att det här är verkligen något som ALLA styrketränande kan dra nytta av i någon form.

z_bumbi
2003-08-08, 15:20
Salle: Det sätt som man upptäcker att vissa övningar inte är bra är att man går sönder...
Det är alltså aldrig bra att rekommendera övningar där man ökar riskerna om man inte har något väldigt gått skäl. Att bara göra det för att stretcha några muskler som det ju finns andra sätt att stretcha verkar inte det smartaste hur man än resonerar.

Han säger själv att han var en "hardgainer" och hade dåliga gener för att bygga och ökade då 45kg under 6 års tid utan att dopa, om detta stämmer och han har dåliga gener så vet jag inte vad bra gener är längre...
Han väger sen 130-140 kg och ser sina intercostalismuskler året runt när han dopar. Allt när han är ca 1.83 lång... Fortfarande dåliga gener ?
Han använder ju sina egna ökningar som argument för att det sätt som han tränar är väldigt bra. Har det inte då en viss inverkan att han verkar ha utmärkta gener för att bygga ?

Jag har en känsla av att om det inte dyker upp i en mer lättlästform än ca 200 sidor på olika forum kommer jag aldrig läsa igenom allt som skrivits och då må det vara hänt om jag missar något banbrytande.

Survivor
2003-08-08, 17:11
Originally posted by Herkulez
*Man bryter inte ner muskeln så mycket det går, utan så pass mycket att den har återupphämtat sig till nästa pass-viss skillnad
Om jag inte minns fel så stod det något om "maximum cellular damage".
Hur vet man hur hårt man ska träna för att hinna återhämta sig ordentligt på 4 dagar då?! Det är ju knappast lika för alla.
Dessutom, bättre att köra slut på musklerna totalt och vila ut ordentligt än att springa och småfjanta på det där sättet. Eller han snackade ju om att köra till failure... Isf är väl snubben dopad om han klarar att återhämta sig så snabbt efter ett "failurepass".

Fattar inte hur ni som stöder det där får det att gå ihop egentligen. Kör man slut på alla (de flesta) muskelfibrerna i en muskelgrupp så behöver man så och så lång tid på sig för återhämtning. Det verkar nästan som om ni tror att färre set så behöver man inte vila så länge. Det är ju för fan inte antalet set som helt bestämmer hur länge man behöver vila. Äh, några vettiga motargument tack så kanske jag eventuellt ger mig :)

MVH

Herkulez
2003-08-08, 17:25
JAg fattar inte hur du kan sitta och klanka ner så pass mycket på en grej du aldrig PROVAT eller känner nån som PROVAT. Det är knappast så att du kör 30 set på varje pass, utan 1 rest-paus set. Kroppen hinner gått och väl återupphämta sig, tro mig, jag vet för jag har PROVAT.

puss på dig:D

Grahn
2003-08-08, 17:25
Klart du måste vila kortare tid efter midnre volym på träningen, vad dillar du om?

Herkulez
2003-08-08, 17:26
Originally posted by Grahn
Klart du måste vila kortare tid efter midnre volym på träningen, vad dillar du om? :thumbup:

Salle
2003-08-08, 17:41
Originally posted by z_bumbi
Salle: Det sätt som man upptäcker att vissa övningar inte är bra är att man går sönder...
Det är alltså aldrig bra att rekommendera övningar där man ökar riskerna om man inte har något väldigt gått skäl. Att bara göra det för att stretcha några muskler som det ju finns andra sätt att stretcha verkar inte det smartaste hur man än resonerar.

Han säger själv att han var en "hardgainer" och hade dåliga gener för att bygga och ökade då 45kg under 6 års tid utan att dopa, om detta stämmer och han har dåliga gener så vet jag inte vad bra gener är längre...
Han väger sen 130-140 kg och ser sina intercostalismuskler året runt när han dopar. Allt när han är ca 1.83 lång... Fortfarande dåliga gener ?
Han använder ju sina egna ökningar som argument för att det sätt som han tränar är väldigt bra. Har det inte då en viss inverkan att han verkar ha utmärkta gener för att bygga ?

Jag har en känsla av att om det inte dyker upp i en mer lättlästform än ca 200 sidor på olika forum kommer jag aldrig läsa igenom allt som skrivits och då må det vara hänt om jag missar något banbrytande.

Han menar nog att han inte har den ideala kroppen för att bygga, smala axlar mm. Vissa behöver ju bara titta på en hantel så växer de och knappt äta ordentligt. Så verkar inte ha varit fallet med honom utan han har fått äta och slita som en gris för att nå dit han är idag. Dessutom baserar han inte sina argument enbart på de ökningar han själv gjort. Om du kikar runt lite så ser du diskussioner med personer som han tränar och de postar en del resultat också. Han har bevis för att hans träningsmetod fungerar otroligt bra. Dessutom är de flesta han tränar drogfria....

Kika på de länkar jag postade först i tråden, där hittar du sammanställande artiklar. Tror även att det stod en del i issue 72. Vill du sedan fördjupa dig så kan du kika i den 90 sidor långa tråden där han svarar på många frågor och förtydligar en hel del. Tror han börjar prata träning efter ca 8-9 sidor...

Herkulez
2003-08-08, 17:48
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum:D


För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.

Salle
2003-08-08, 18:12
Originally posted by Herkulez
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum:D


För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.

Ja, det verkar onekligen så. :D Jag förstår det också, många har tränat med hög volym i många år och det svider lite när folk presenterar träningssätt som skiljer sig radikalt från det de gjort i många år. Jag vill dock absolut inte förkasta högvolymträning det säkert bra för många. Jag tränade varje muskelgrupp 1ggr/v tidigare och körde ca 10 set för större muskelgrupper. När jag först läste om doggcraps träningsprincip så tänkte jag att det där kan ALDRIG funka. Det kändes helt enkelt som om det var för lite volym för att kunna ge resultat eller trötta ut muskeln. Men eftersom han hade så många hängivna "anhängare" så beslöt jag mig för att ge det en chans och det är jag jäkligt glad för att jag gjorde. Jag har aldrig tyckt att träning varit så kul som det är idag och det är därför jag vill att andra provar på det här eller åtminstone läser om det och säger vad de tycker.

Nils
2003-08-08, 18:18
Originally posted by Salle


Jag har aldrig tyckt att träning varit så kul som det är idag

å se DÄR har vi den viktigaste parametern när det gäller att få träning, pluggning osv att gå framåt fort. Är något kul är chanserna MYCKET bättre att det går bra! :cheers:
Sen vad olika personer tycker är kul är tämligen varierande.
Nils

Nitrometan
2003-08-08, 18:21
Äh fan! Jag tycker det verkar intressant. Jag skulle inte få för mig att träna på det sättet nu, och jag håller inte med om att han är en hardgainer. Men jag tror säkert att det kan funka, åtminstone ett tag. Personligen föredrar jag högre träningsvolym. Dessutom är prio ett för mig att bli stark i de tre grenar jag tävlar i (knäböj, bänkpress, marklyft).

Jag vill inte såga nåt jag inte har provat. Men jag gillar inte att överteoretisera träningen och jag gillar inte de som är för dogmatiska.

Jag körde med lågvolymträning för några år sen, det gick hyfsat.

rymdrattan
2003-08-09, 01:46
Äh va fan, äter man så mkt som 500?g protte om dagen,
så kan man fan bli biff av att bara runka! :smokin:

Grahn
2003-08-09, 08:29
så anabolt är inte protein sorken....

Är det verkligen så låg volym i dethär programmet, låg volym per pass men totalt över en vecka?

Survivor
2003-08-09, 08:59
Vafan, jag tror jag får åderbrock.
NEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! Det är INTE antalet set som bestämmer hur länge man måste vila mellan 2 pass av samma muskelgrupp.
Utan hur HÅRT man tränar, vilket fortfarande inte har mycket med hur många set man kör att göra. Nåväl, inom vissa ramar iaf.

Grahn
2003-08-09, 09:04
Suck.....

Jaja...tro det du Survivor....orkar inte tjaffsa med fler HIT religösa.

DU är jättehård....lovar....fantastiskt superhård...vi andra svettas knappt.

Survivor
2003-08-09, 09:06
Alltså, har man slitit ned muskelfibrerna till en viss grad så behöver man en viss tid för att återhämta sig.
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Kroppen skiter väl i hur många set man kör. Några genvägar finns inte, att tro att man behöver vila mindre enbart för att man kör färre set är att lura sig själv.
Återigen, kroppen räknar cellskada, inte antalet set.

Börjar det gå fram?

Allan
2003-08-09, 10:13
Nu är det ju så här att DET FINNS INGET ENKELT SÄTT att bygga muskler på. Hade jag femtio öre för varenda mirakelcoach som dyker upp med egna teser - då skulle jag vara rätt välbärgad nu.
I en annan tråd har jag sagt det förrut (och när jag tänker på det är det nog en jäkla massa trådar där jag sagt samma sak) - alla är vi individuella, och det som funkar för en behöver inte funka för alla. variation är bra, lysande.
Men det enda som står sig sedan tidernas begynnelse är variation och högvolymträning. Punkt. En period tränar man med mycket set, en annan period går man ner på mindre set. Det här är något man länge vetat i de etablerade styrkesporterna.
Egentligen är det logiskt - för att kunna bygga större muskulatur behöver man kunna lyfta tyngre vikter. Inom SL och OL vet man - och man VET det - att det som gäller då är många set.
Däremot är det nyttigt med variation. Vilket man också vet inom OL och SL. Man periodiserar sin träning. Och då kan naturligtvis en del av dessa olika tekniker komma till sin rätt.
Man måste också komma ihåg att under de första åren av ens styrketräninigskarriär kommer man tammefan att öka hur man än tränar. Rent felaktig träning och kost kommer ändå att ge resultat. Och hur vet jag det - jo, för att för 20 år sen visste vi inte bråkdelen av vad man vet idag. Och folk ökade ändå.
Under de första åren av sin karriär är man fortfarande nybörjare. Oavsett hur mycket man läst på Internet.
Och befinner man sig i den stora hormonstormen har man så mycket gratis att man knappt fattar det.
Det finns ett antal faser man måste igenom för att riktigt tvärsäkert kunna uttala sig om hur ens egen kropp reagerar på träning. Och för att våga säga hur andra ska träna måste man vara inihelvete tvärsäker.
Själv kan jag säga att jag blivit allt mindre tvärsäker ju längre jag håller på - det finns en värld kvar att upptäcka, och jag har bara skrapat på ytan än.

allan

Matti
2003-08-09, 10:14
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Och eftersom proteinsyntesen är förhöjd i en sisådär 36 timmar efter ett träningspass är det rätt smart att träna ofta, om det är större muskler man är ute efter. Och om man tränar för styrka så är det inte speciellt smart att träna med hög intensitet hela tiden.

Kroppen skiter väl i hur många set man kör.
Möjligen om man lever i en hallucinationsvärld där Mike Mentzer är gud och HITarna är det utvalda folket. Inte i verkligheten. I verkligheten är skillnad på att köra 1x10 och 10x10.

Grahn
2003-08-09, 10:49
Originally posted by Survivor
Alltså, har man slitit ned muskelfibrerna till en viss grad så behöver man en viss tid för att återhämta sig.
Sliter man ned musklerna mindre så behöver man inte vila lika länge och endast då kan man träna oftare.
Kroppen skiter väl i hur många set man kör. Några genvägar finns inte, att tro att man behöver vila mindre enbart för att man kör färre set är att lura sig själv.
Återigen, kroppen räknar cellskada, inte antalet set.

Börjar det gå fram?

och du tror inte att 15 set varav minst hälften till failiure, minst en maxning etc gör mer cellskada än 2 set?

Rader
2003-08-09, 15:44
"HIT Jedis, the Force is NOT with you"

Arne Persson
2003-08-09, 16:42
Allan: Jag är inte alls så säker på att man kommit så mkt längre i kunskaperna ang. träning om vi tar bort den "medicinska" aspekten. Ju mer jag läser äldre litteratur så slås jag av hur logiskt många tänkte. Med tanke på hur många proffs ser ut offseason så kan det knappast vara träningen som är nyckeln till deras "framgång".

Survivor
2003-08-09, 18:03
Originally posted by Matti
Möjligen om man lever i en hallucinationsvärld där Mike Mentzer är gud och HITarna är det utvalda folket. Inte i verkligheten. I verkligheten är skillnad på att köra 1x10 och 10x10.
Hade du läst hela meddelandet så hade du förstått vad jag menade. Eller inte. I alla fall så om du uppnår en viss cellskada med 10 set eller samma med 3 set bryr sig inte kroppen om. Man behöver vila lika länge, tycker iaf jag är väldigt logiskt men ingen annan verkar det som.

Survivor
2003-08-09, 18:09
Originally posted by Grahn
och du tror inte att 15 set varav minst hälften till failiure, minst en maxning etc gör mer cellskada än 2 set?
Lagom överdrift. Naturligtvis. "Inom vissa ramar" skrev jag i ett tidigare inlägg här. Hursomhelst, så är det inte antalet set enbart som avgör hur stor cellskada som uppnås, utan även hur hårt man kör. Logiskt?!
Kör man slut på musklerna på 3 set så behöver man antagligen vila mer än 4 dagar i taget.

Grahn
2003-08-09, 18:30
Survivor: Tro det om du vill, jag har testat, kör jag 30 reps på en muskel(till fail och inkl maxning) så är jag fit for fight ngn dag efter. Kör jag 100reps så tar det längre tid.
Logiskt? jepp väldigt.
Faktum? jepp de flesta tränare jag har läst ngt av håller med volym på träningen har en direkt påverkan på återhämtning, genom skada samt att glykogendepåerna tömms mkt mer.

Lagom överdrift vadå fressten?

Joachim B
2003-08-09, 18:53
Om man bara tror att det är muskelcellerna som ska återhämta sig efter ett träningspass är man ute på mycket tunn is!

I övrigt orkar jag inte lägga mig i diskussionen, eller rättare sagt, jag har inte tid.

Dasse
2003-08-12, 10:11
Originally posted by Herkulez
Salle, det verkar var du och jag mot resten av kolozzeum:D


För ett halvår sen så postade jag samma sak, och ajajaj vad pisk jag fick.

Var det du som postade om någon täningsmetod du skulle testa (det var väl denna) ? Hur har det gått?
Tror själv det kan vara värt att prova, finns flera bra saker, t.ex prestera mera varje pass, variation vid stagnation, stretchingen av brutal typ tycker jag ska göras på ett lite annorlunda sätt men det är min åsikt.

För övrigt skrev du väl en hyfsad sammanfattning av principerna?

Herkulez
2003-08-13, 09:26
Originally posted by Dasse


Var det du som postade om någon täningsmetod du skulle testa (det var väl denna) ? Hur har det gått?
Tror själv det kan vara värt att prova, finns flera bra saker, t.ex prestera mera varje pass, variation vid stagnation, stretchingen av brutal typ tycker jag ska göras på ett lite annorlunda sätt men det är min åsikt.

För övrigt skrev du väl en hyfsad sammanfattning av principerna?

jopp det var jag, körde på så ett bra tag och det gick bra som fan, fick deffnojja och började träna vanligt, men ska återgå till samma nu vid månadsskiftet när bulkningen kommer igång på allvar.

Väl värt att prova iaf

Dasse
2003-08-13, 11:32
Kul att höra!
Har läst ca 10 sidor på originalstället (forumet) där doggen snackar. Det negativa är ju allt snack om olika dopningspreparat. Kanske provar själv så småningom (träningen alltså, inte dopningen).

Herkulez
2003-08-13, 12:07
Gör så, det är inte väldens roligaste träning, men det ger resultat

Mathias Blomberg
2003-08-13, 20:57
Jag testade DC för en tid sedan. JAg använde då hans orginalprogram där man tränade 2 vilade 1, tränade 2 vilade 1 osv

Det kändes först lite knepigt att efter endast 1 set bänk(8 reps, vilade 15 andningarm, sen 5reps, vilade 15andningar sen 2reps. Ja ungefär så med repsen men såklart inte exakt alltid..) gå över till axlar.

Första veckan var den svåraste och hårdaste då kroppen inte var van vid att träna samma muiskelgrupp igen efter endast några dagar. Vi får inte glömma bort att kroppen anpassar sig och i mitt fall gjorde även jag det. Ökningarna i de flesta övningar var faktiskt slående, men man var tvungen att föra en bok över vikter och set för att göra det hela lättare. Pump kan ni ge er opå att jag fick, sjuk sådan. Testa själv att göra 3 uppvärmningsset för biceps, sen väntar ni någon minut för att köra på med själva arbets setet.

Det behövs endel tilltro till programmet för att man skall lyckas. Det är lätt att man kör fler set än man skall då 1 arbetsset flör mig exempelvis var svårt att indse att det var nog. Men tänker man på att man skall tillbaka till gymmet snart igen för att återigen pressa musten ur samma muskel så blir det lättare.

För mig fungerade programmet bra, men det fungerade inte för mig helt då muskelgrupper som ben, korsrygg och biceps blev lidande. Efter att jag kört knäböj så behöver jag en hel del vila och att sedan någon dag senare köra marklyft är inte att prata om. Visst kan man köra marklyft och sen benpress för att motverka för mycket stress på korsryggen, men då faller mycket av det jag anser rymmas inom just styrketräning. Sen blev armarna lidande efter att ena dagen köra rygg för att nästa köra biceps. Mer vila behövdes med andra ord.
Detta är nu det program som presenterades som första program, det är nu ändrat till ett var annandags träningsprogram som säkerligen är bättre. Något som var positivt med programmet var det att även fast jag ökade mitt kaloriintag rätt rejält så tappade jag bra med fett. Även strechningen var något som jag tagit efter då den fverkligen var effektiv.

Just nu kör jag lite varianter till hans upplägg. JAg kör iböand just detta upplägg om RP. I bänkpress t.ex. som jag kört i smithen pga att jag velat ta ut mig till max utan träningskompisar passade RP verkligen bra.

Samma gälde vadträning som svarade bra p RP, mindre bra var det för ryggen som jag tror behöver mer volym, i all afall min.

DC är en kunnig man, personen bakom DC är sannolikt en av de främsta inom kost och träning. Att rata hans program innan man själv testat det är bara att göra bort sig själv. Testa vettja, men läs igenom texterna noggrannt.

Tomten
2003-08-13, 21:57
För lat för att kolla igenom alla inlägg, fanns det någon länk till hans program?

michael
2003-08-13, 23:26
Originally posted by HighPerformance
Jag testade DC för en tid sedan. JAg använde då hans orginalprogram där man tränade 2 vilade 1, tränade 2 vilade 1 osv

Det kändes först lite knepigt att efter endast 1 set bänk(8 reps, vilade 15 andningarm, sen 5reps, vilade 15andningar sen 2reps. Ja ungefär så med repsen men såklart inte exakt alltid..) gå över till axlar.

Första veckan var den svåraste och hårdaste då kroppen inte var van vid att träna samma muiskelgrupp igen efter endast några dagar. Vi får inte glömma bort att kroppen anpassar sig och i mitt fall gjorde även jag det. Ökningarna i de flesta övningar var faktiskt slående, men man var tvungen att föra en bok över vikter och set för att göra det hela lättare. Pump kan ni ge er opå att jag fick, sjuk sådan. Testa själv att göra 3 uppvärmningsset för biceps, sen väntar ni någon minut för att köra på med själva arbets setet.

Det behövs endel tilltro till programmet för att man skall lyckas. Det är lätt att man kör fler set än man skall då 1 arbetsset flör mig exempelvis var svårt att indse att det var nog. Men tänker man på att man skall tillbaka till gymmet snart igen för att återigen pressa musten ur samma muskel så blir det lättare.

För mig fungerade programmet bra, men det fungerade inte för mig helt då muskelgrupper som ben, korsrygg och biceps blev lidande. Efter att jag kört knäböj så behöver jag en hel del vila och att sedan någon dag senare köra marklyft är inte att prata om. Visst kan man köra marklyft och sen benpress för att motverka för mycket stress på korsryggen, men då faller mycket av det jag anser rymmas inom just styrketräning. Sen blev armarna lidande efter att ena dagen köra rygg för att nästa köra biceps. Mer vila behövdes med andra ord.
Detta är nu det program som presenterades som första program, det är nu ändrat till ett var annandags träningsprogram som säkerligen är bättre. Något som var positivt med programmet var det att även fast jag ökade mitt kaloriintag rätt rejält så tappade jag bra med fett. Även strechningen var något som jag tagit efter då den fverkligen var effektiv.

Just nu kör jag lite varianter till hans upplägg. JAg kör iböand just detta upplägg om RP. I bänkpress t.ex. som jag kört i smithen pga att jag velat ta ut mig till max utan träningskompisar passade RP verkligen bra.

Samma gälde vadträning som svarade bra p RP, mindre bra var det för ryggen som jag tror behöver mer volym, i all afall min.

DC är en kunnig man, personen bakom DC är sannolikt en av de främsta inom kost och träning. Att rata hans program innan man själv testat det är bara att göra bort sig själv. Testa vettja, men läs igenom texterna noggrannt.

Prova det i ett helt år utan några avvikelser och för loggbok, uppdatera oss sedan om dina framgångar/motgångar.

Salle
2003-08-14, 09:26
Originally posted by HighPerformance
Jag testade DC för en tid sedan. JAg använde då hans orginalprogram där man tränade 2 vilade 1, tränade 2 vilade 1 osv

Det kändes först lite knepigt att efter endast 1 set bänk(8 reps, vilade 15 andningarm, sen 5reps, vilade 15andningar sen 2reps. Ja ungefär så med repsen men såklart inte exakt alltid..) gå över till axlar.

Första veckan var den svåraste och hårdaste då kroppen inte var van vid att träna samma muiskelgrupp igen efter endast några dagar. Vi får inte glömma bort att kroppen anpassar sig och i mitt fall gjorde även jag det. Ökningarna i de flesta övningar var faktiskt slående, men man var tvungen att föra en bok över vikter och set för att göra det hela lättare. Pump kan ni ge er opå att jag fick, sjuk sådan. Testa själv att göra 3 uppvärmningsset för biceps, sen väntar ni någon minut för att köra på med själva arbets setet.

Det behövs endel tilltro till programmet för att man skall lyckas. Det är lätt att man kör fler set än man skall då 1 arbetsset flör mig exempelvis var svårt att indse att det var nog. Men tänker man på att man skall tillbaka till gymmet snart igen för att återigen pressa musten ur samma muskel så blir det lättare.

För mig fungerade programmet bra, men det fungerade inte för mig helt då muskelgrupper som ben, korsrygg och biceps blev lidande. Efter att jag kört knäböj så behöver jag en hel del vila och att sedan någon dag senare köra marklyft är inte att prata om. Visst kan man köra marklyft och sen benpress för att motverka för mycket stress på korsryggen, men då faller mycket av det jag anser rymmas inom just styrketräning. Sen blev armarna lidande efter att ena dagen köra rygg för att nästa köra biceps. Mer vila behövdes med andra ord.
Detta är nu det program som presenterades som första program, det är nu ändrat till ett var annandags träningsprogram som säkerligen är bättre. Något som var positivt med programmet var det att även fast jag ökade mitt kaloriintag rätt rejält så tappade jag bra med fett. Även strechningen var något som jag tagit efter då den fverkligen var effektiv.

Just nu kör jag lite varianter till hans upplägg. JAg kör iböand just detta upplägg om RP. I bänkpress t.ex. som jag kört i smithen pga att jag velat ta ut mig till max utan träningskompisar passade RP verkligen bra.

Samma gälde vadträning som svarade bra p RP, mindre bra var det för ryggen som jag tror behöver mer volym, i all afall min.

DC är en kunnig man, personen bakom DC är sannolikt en av de främsta inom kost och träning. Att rata hans program innan man själv testat det är bara att göra bort sig själv. Testa vettja, men läs igenom texterna noggrannt.

Kul att det funkat bra för dig med! Jag kör måndag, onsdag, fredag och det funkar verkligen bra med återhämtningen. Drar i mig en hel del glutamin just nu och det verkar hjälpa en del med återhämtningen, kanske psykiskt.. Om inte annat så gör det ett större hål i plånboken, lol.

Det enda jag har problem med är att det inte finns en hack squat på mitt gym, men det är ju inte relaterat till programmet.. Kör knäböj/benpress/leg ext... Känns lite ruttet att köra leg ext, så jag kör knäböj en gång extra ibland...

Skönt att få lite medhåll också. :)

Herkulez
2003-08-14, 13:31
Kontsigt att dom som provat det bara har positivt att säga och dom som inte ratar det helt :rolleyes:

Dasse
2003-08-14, 14:39
Kör ej efter detta program ännu men testade för skojs skull ett pass med bänk, french press och hantellyft framåt. Sedan brutal stretching. Kände mig sjuk och på gränsen till febrig några timmar efteråt. Tar det också lugnt idag (dagen efter träningen). Eftersom jag förut testat SCT kändes det inte så konstigt att bara köra ett (eller tre om man vill kalla det så) arbetsset. Känns i alla fall som om träningen o stretchingen gjort nytta, det känns dåligt på ett bra (rätt) sätt.

Hur gör ni med proteinintaget när ni kör detta system? Han rekommenderar ju nästan 4 g/kg kroppsvikt. Enligt de kunskaper jag har gör ett högre p-intag nytta (ca 6 - 8 veckor) en viss period sedan har du ingen nytta av det på grund av enzymatisk reglering. Ett bra riktmärke är 2 g/kg kroppsvikt. Dock kan ju teori och verklighet skilja sig åt. Om ni följer hans rekommendation angående proteinintaget vad köper ni för protein då ? Det blir ju ganska dyrt oavsett vad man köper.
Har ni också följt "6 regeln" (inga Kh efter 6).

När det gäller styrkeprogrammet är det ju bara att göra ett eget men använda samma principer. Själv skulle jag t.ex. aldrig köra biceps da´n efter ett ryggpass men det är ju min åsikt.

Herkulez
2003-08-14, 14:42
äter vanligtvis 4 gr/kg kroppsvikt

Vassle

äter kolisar efter sex (tränar då ungefär)

Grahn
2003-08-14, 15:13
Ratar inte hans filosofier, gillar bara inte hans träningmetoder. :)

Nitrometan
2003-08-14, 19:03
De enda filosofer jag gillar är Wittgenstein och von Wright.

Hundskit verkar vara en intressant träningsmetod. Lite överteoretiserad bara.

Salle
2003-08-14, 21:11
Originally posted by Dasse

Hur gör ni med proteinintaget när ni kör detta system? Han rekommenderar ju nästan 4 g/kg kroppsvikt. Enligt de kunskaper jag har gör ett högre p-intag nytta (ca 6 - 8 veckor) en viss period sedan har du ingen nytta av det på grund av enzymatisk reglering. Ett bra riktmärke är 2 g/kg kroppsvikt. Dock kan ju teori och verklighet skilja sig åt. Om ni följer hans rekommendation angående proteinintaget vad köper ni för protein då ? Det blir ju ganska dyrt oavsett vad man köper.
Har ni också följt "6 regeln" (inga Kh efter 6).

När det gäller styrkeprogrammet är det ju bara att göra ett eget men använda samma principer. Själv skulle jag t.ex. aldrig köra biceps da´n efter ett ryggpass men det är ju min åsikt.

Gällande extremt proteinintag samt rest pause set så rekommenderar han att man kör det i fyra veckorsperioder. Därefter sänker man proteinintaget till mer normala nivåer samt skippar rp-set i 2 veckor för att låta kroppen återhämta sig, sen är det bara att bränna på igen.

Om du kör måndag, onsdag, fredag och vilar lördag o söndag så slipper du köra bicecps dagen efter rygg...

Köper exell vassle 150kr/kg, får väl i mig ca 3kg i månaden.

michael
2003-08-14, 21:45
Originally posted by Herkulez
Kontsigt att dom som provat det bara har positivt att säga och dom som inte ratar det helt :rolleyes:

kan ju bero på utformningen och målsättningen av hundskits hemsida, samt vilka effekter träningsformen kommer ha på kroppen på lång sikt, dvs stagnation,skador etc.

Grahn
2003-08-15, 06:48
Fanns det en hemsida?

Salle
2003-08-15, 07:39
Originally posted by michael


kan ju bero på utformningen och målsättningen av hundskits hemsida, samt vilka effekter träningsformen kommer ha på kroppen på lång sikt, dvs stagnation,skador etc.

utformning? målsättning?

De effekter träningen kommer att ha på lång sikt är att man blir jävligt stor och stark. Gällande skador så tycker jag att den här träningsformen känns mycket bättre än att träna med fler set - jag har haft en del problem med axlarna...Stagnation är inte heller något problem eftersom du byter övning så fort du inte klarar av att öka i den.

Salle
2003-08-15, 07:40
Originally posted by Grahn
Fanns det en hemsida?

Jag tror han syftar på doggcraps sektion på animals forum.

z_bumbi
2003-08-15, 07:45
Originally posted by HighPerformance
DC är en kunnig man, personen bakom DC är sannolikt en av de främsta inom kost och träning. Att rata hans program innan man själv testat det är bara att göra bort sig själv. Testa vettja, men läs igenom texterna noggrannt.


Vem är han då ? Att han ska vara en av de främsta inom kost och träning låter osannolikt men han kan ju vara duktig i verkliga livet i alla fall. På nätet ger han intryck av att inte vara så duktig...

Grahn
2003-08-15, 07:45
Det jag inte riktigt greppar är att han i inledningen säger att alla som vill bli stora skulle kunna lära sig massor av att träna med styrkelyftarna, sen i sitt program använder han sitt rest pause vilket såvitt jag vet inte de använder.

Som sagt den övergripande filosofin med låg volym och hög träningsfrekvens , inriktning på styrka etc etc tycker jag verkar vettig men sen gör han som HIT folket lite. Spårar ur när det kommer till de mer exakta träningsmetoderna.

Aeis
2004-05-19, 22:09
Jag försår inte den andra artikeln. Först säger han att man ökar mest i volym genom styrke ökning. Och vad jag har förstått så ökar styrkan som mest mellan 3-7 reps.
Senare säger han att man ökar mest i volym mellan 10-50 reps.
1. Vad är det han menar egentligen?

2. Vad är hög- respektive lågvolymträning?

Herkulez
2004-05-19, 23:28
Originally posted by z_bumbi



Vem är han då ? Att han ska vara en av de främsta inom kost och träning låter osannolikt men han kan ju vara duktig i verkliga livet i alla fall. På nätet ger han intryck av att inte vara så duktig... jorå, gå in på musclemayhem eller nåt annat av dom större amerikanska siterna å fråga om han så får du många svar

här är tex en ny tråd med både doggcrap å en kille han coachar, läs igenom dom och titta på killens bilder så ser du att han vet vad han gör:thumbup:

http://www.musclemayhem.com/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?;act=ST;f=15;t=12103

Hnke
2004-05-20, 00:31
Kan ju säga som så att Dante AKA Doggcrap inte är en liten räka! utan en stor jävel! har även sett ganska många utav hans klienter och de har ökat som satan!

Dante = :hbang:

Aeis
2004-05-20, 10:21
Originally posted by Hnke
Kan ju säga som så att Dante AKA Doggcrap inte är en liten räka! utan en stor jävel! har även sett ganska många utav hans klienter och de har ökat som satan!

Dante = :hbang:

Ok. Men kan någon sammanfatta vad det är han säger?

Fatalist
2004-05-20, 11:11
Mycket bra läsning!

Fatalist
2004-05-20, 16:15
Originally posted by Aeis


Ok. Men kan någon sammanfatta vad det är han säger?

Träna hårt. Ät bra. Vila bra.

Då får du muskler :thumbup:

Pressarn
2004-05-20, 17:40
Efter ett par timmars läsande har jag bestämt mig för att testa i ett par månader :D

Hnke
2004-05-20, 19:34
då får vi se hur länge du klarar av pressen Pressarn :D

Pressarn
2004-05-20, 19:47
Originally posted by Hnke
då får vi se hur länge du klarar av pressen Pressarn :D
Hohoho :D

Metal_boy_
2004-05-20, 21:53
hey va fan är det här?

vadå fler och fjolligare pass på samma muskel hur vet man när man går över gränsen för att kunna träna 2-3 dagr senare på samma??

får ju inte upp första sidan..de är väl där all information hur man ska göra står? va fan sidan står bara o tuggar och kommer inte upp

Aeis
2004-05-20, 22:29
Originally posted by Aeis
Jag försår inte den andra artikeln. Först säger han att man ökar mest i volym genom styrke ökning. Och vad jag har förstått så ökar styrkan som mest mellan 3-7 reps.
Senare säger han att man ökar mest i volym mellan 10-50 reps.
1. Vad är det han menar egentligen?

2. Vad är hög- respektive lågvolymträning?

Någon som vet?

Hnke
2004-05-20, 23:29
kan skicka dig en text som jag har.... om du vill alltså?

står en massa, relativt nytt (har jag för mig) som Dante har skrivit

Pressarn
2004-05-21, 08:01
Hnke: Du får gärna skicka till mig även om jag har läst två av hans texter.

En sak förstår jag inte, varför finns inte magen med i programmet?

Pressarn
2004-05-21, 10:43
Körde mitt första dc-pass idag. Rest pause är rent åt helvete jobbigt, jag klarade 2-3 reps på första rest pausen och andra försökte jag inte ens. Men jag ger inte upp så lätt, ska försöka igen nästa pass.
Ingen annan som testar DC?

30cm
2004-05-21, 13:08
Läste nyss färdigt issue73 av länkarna med det handlar ju bara om att lyfta hårt och att lyfta hårt. Okej, jag fattar nu, jag ska lyfta hårt. Men vad går hela skiten ut på? Sammanfattning förfrågas. Och varför funkar bara en av länkarna?

Det enda jag kommit fram till är att det möjligvis handlar om färre set i varje träning. Men varje muskelgrupp tränas oftare. Viktigt att öka styrkan dvs träna som en powerlifter?

Edit: Vad är "rest pause"

Kalidor
2004-05-21, 14:21
Här är iaf den mytomspunna "ur posten" Lite mer info där:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11161

Herkulez
2004-05-21, 14:37
Originally posted by Kalidor
Här är iaf den mytomspunna "ur posten" Lite mer info där:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11161 `skumt, sökte efter den men hittade den icke:confused:

Pressarn
2004-05-21, 16:18
Jag har en känsla av att han har uppdaterat lite:
http://www.intensemuscle.com/showthread.php?threadid=724
Kör igenom kroppen två gånger på åtta dagar nuförtiden.

Herkulez: Hur orkar du 10-6-4 (RP)? Tar du ut dig maximalt på varje set?
Sen är det en sak till, vad jag har förstått så ska man bara köra den jättelånga negativa fasen på sista repetition i varje set. Alltså köra till failure och sen hålla emot 6 sekunder på nedvägen och sen hänga av vikten.

Kalidor
2004-05-21, 16:38
Originally posted by Herkulez
`skumt, sökte efter den men hittade den icke:confused:

Jo det var mkt skit att vada igenom :angel: Om du ville skriva ett litet schema på hur du lagt upp träningen så vore det uppskattat! Drunknar i textmassor nu bara... Kul o se ett uppdaterat exempel jämfört med ditt gamla..

Jag har tappat så mkt det senaste halvåret så jag har inget att förlora på att testa ngt helt annat.

-K

Pressarn
2004-05-21, 18:28
En kort sammanfattning för er latmaskar, slängde ihop den snabbt så det kan vara nåt fel:
#1:
Bröst
Axlar
Triceps
Rygg-vidd
Rygg-tjocklek

#2:
Biceps
Underarmar
Vader
Hamstrings
Quadriceps

#3:
Bröst
Axlar
Triceps
Rygg-vidd
Rygg-tjocklek

#4:
Biceps
Underarmar
Vader
Hamstrings
Quadriceps

Kör tre pass/vecka. Kör då igenom kroppen två gånger på åtta dagar.

Några uppvärmningsset
Ett svintungt set till failure, kanske rest pause (kör, andas 15grr, kör, andas 15ggr, kör)
En övning per muskelgrupp
Mycket protein
Välj tre övningar per muskel, variera dom varje pass. Fastnar du så byta ut den övningen ett tag.

Herkulez
2004-05-21, 18:38
Originally posted by Pressarn


Herkulez: Hur orkar du 10-6-4 (RP)? Tar du ut dig maximalt på varje set?
Sen är det en sak till, vad jag har förstått så ska man bara köra den jättelånga negativa fasen på sista repetition i varje set. Alltså köra till failure och sen hålla emot 6 sekunder på nedvägen och sen hänga av vikten. saken är att jag inte har kört den sen jga fick deffnojja för 10månader sen och blev rädd att göra illa mig. Men eter jag tävlat så¨blir det att köra så igen.

Jo jag körde maximalt, häll emot 6 + sekunder ja, tror jag :) dåligt minne vettu

Pressarn, jag ska göra ett försök att hitta schemat imorgon:thumbup:

Grahn
2004-05-21, 19:36
Amerikanare har ngt emot att skriva ner ngt som ett par enkla principer utan skriver allt som ytterst invecklade scheman.
För allt verkar ju trovärdigare om det är jobbigt att läsa.

Pressarn
2004-05-21, 20:02
Herkulez: okey :thumbup:

Grahn: Nja... verkar det inte invecklat så tror jag inte folk ens bryr sig om det, tyvärr. Men DC-träningen är enklare än den verkar, bara det att han har sjukt många argument för allting. Sen är vissa saker överkurs också. Huvudsaken är väl att man ska köra ett set/muskel var fjärde dag.

Hnke
2004-05-21, 20:03
SKICKAR TEXTEN TILL DIG NU PRESSARN! :bpump:



EDIT: fan för många tecken.. säg till om du vill så kan jag skicka över msn eller så

pellepedal
2004-05-22, 10:11
Måste få häva mig in i diskusionen nu!
Har läst det mesta av DC och testat hans system. Det är kanon!
Här är en länk till mayhems forum. Där finns en bra sammanställning av systemet.
http://www.musclemayhem.com/forum/cgi-bin/ikonboard.cgi?;act=ST;f=10;t=9617

Läs och fälj till punkt och pricka!

Kolla även runt bland medlemsbilderna på Mayhem och även på http://www.intensemuscle.com
En del av DC's lärjungar finns där, och är väldigt imponerande... Både rena och dopade byggare.

DC rekommenderar att man inte ska börja hans system med Rest-Pause, utan bara raka set. Detta för att man ska få lite känsla för hur snabbt man återhämtar sig. Känner man att man klarar av det, ska man börja köra RP. Dock ej på alla övningar!

Bl.a. vader kör man inte RP på. De kör man explosivt upp, väldigt långsamt ner, och stretcha typ 15 sekunder i botten. Väldigt plågosamt, men de växer som aldrig förut.

Angående stretchingen, kan jag bara säga att den snabbar på återhämtningen otroligt mycket. Dessutom kan muskeln växa mycket mer, speciellt låren har jag märkt. Dessutom finns det många exempel på folk som blivit mycket bättre i gamla skador i typ rygg och axlar av den.
Vill man ha koll på hela systemet och det mesta DC skrivit måste man läsa Cycles For Pennies:


Många sidor, men väl värt att läsa.
Det börjar pratas om att DC ska skriva en bok, och kanske göra en film. Ett måste att ha i så fall.

Om man ske testa systemet bör man läsa hela och köra det exakt som DC lägger upp det.

Jag och de flesta jag vet som testat det, är mer än nöjda med DC-systemet. Synd att de som inte ens gett det en chans måste klanka ner på det bara för att de inte vågar tänka i nya banor.

Pressarn
2004-05-22, 10:43
pellepedal: Fin sammanställning :thumbup:
Säger inte DC att man ska köra den sista repen i varje set med en 6s lång negativ fas annars är det som vanligt (explosivt upp, kontrollerat ner)? Du sa något helt annat om vaderna...

Doctor Snuggles
2004-05-22, 12:18
Hmm.. läst lite nu, och han blandar helt enkelt många principer jag själv kommit fram till. Typ träna musklerna oftare, hårt och med mindre volym. Inte helt fel.
Den "avancerade" stretchingen verkar vara inget annat än fascial stretching. Att stretcha en muskel passivt med vikter el dyl när den är uppumpad drar bl a ut den begränsande "hinnan" runt muskulaturen, vilket gör att muskeln får mer utrymme att växa i.
Ryska tyngdlyftare använde tydligen detta mellan set för att öka styrka också, inte för att jag vet exakt hur detta skulle öka styrkan.

Iaf, vettiga principer, gott och blandat. Ska börja använda dessa på främst axlarna och vaderna.

pellepedal
2004-05-22, 13:19
Originally posted by Pressarn
pellepedal: Fin sammanställning :thumbup:
Säger inte DC att man ska köra den sista repen i varje set med en 6s lång negativ fas annars är det som vanligt (explosivt upp, kontrollerat ner)? Du sa något helt annat om vaderna...

Han menar att man ska köra den negativa fasen långsamt och kontrollerat. Du ska näs om helst kunna stanna och vända riktning. Enligt DC själv behöver det inte vara 6 sekunder, bara det är du som har kontroll på vikten och inte tvärtom.
Den statiska delen av setet (efter att han kört till failure), är frivillig, men om man klarar av att återhämta sig från den är den väldigt effektiv.

När det gäller vaderna, kör han ingen extreme stretching utan han kör stretchingen i setet som jag skrev.

Castro
2004-09-19, 09:26
Nu har även jag anslutit mig till DC-skaran! Jag är oerhört förvånad över mig själv, men ännu mer förvånad är jag över vilka extremt grymma pass man gör med DC-principerna. Det här tror jag på! Det här kommer få mig att VÄXA!

Castro
2004-09-19, 09:32
Vill man ha koll på hela systemet och det mesta DC skrivit måste man läsa Cycles For Pennies:

Varför skulle man behöva ha koll på hur man skall dosera steroider? :confused:

Edit: Såg nu att det stod om så mycket annat i den tråden också.

Herkulez
2004-09-19, 09:51
Nu har även jag anslutit mig till DC-skaran! Jag är oerhört förvånad över mig själv, men ännu mer förvånad är jag över vilka extremt grymma pass man gör med DC-principerna. Det här tror jag på! Det här kommer få mig att VÄXA!
jao--------bara jag får fingrarna ur arslet ska jag med börja köra det igen, måste bara hitta min gamla träningsjournal :bow:

Kero
2004-09-19, 11:01
Har länge funderat på att köra DC men det får vänta ett tag till då jag kör 5x5 nu. Håll oss gärna uppdaterade om era framsteg i denna tråd!

Lycka till alla :cheers:

Yooo
2004-09-19, 11:45
Jag ska fan testa detta. Har snickrat ihop ett litet program. Vore shysst om ni kunde hjälpa mig.



Måndag: Hantelbänkpress, Stående rodd: Drag till hakan, Tricepspress, Chins, Skivstångsrodd


Onsdag: Stångcurl, Knäböj, Stående vadpress, ”Ass-curl”, Crunches med vikt


Fredag: Dips, Sned Hantelbänkpress, Militärpress, Pushdowns, Latsdrag, Hantelrodd


Söndag: Växlande Hantelcurl, Benpress, Sittande vadpress, Cable crunches





>Nogrannhet med den negativa fasen, extremt strikt.
>2 uppvärmingset + 3 arbetsset per övning.
>Restpause: Köra ett set (x-antal reps), vila 10 sekunder köra nästa (4-reps) osv...
>Extrem stretching direkt efter avlutat pass.





Hur många reps förespråkar han?

Kan man använda http://www.exrx.net/ stretchövningar?

Ulf A Big
2004-09-19, 12:05
Dogcrapp, framför en del goda ideér som kan införlivas i gemene mans normala träningsprogram för att få ännu bättre resultat. Negativa delen, Restpaus, Stretch mm.
Det är bara att träna på som vanligt...
Ulf

Gudfadern
2004-09-19, 12:07
Började med det förra veckan, känns hur bra som helst. Blir grymt intensiva pass, får se hur resultaten blir :)

Yooo
2004-09-19, 12:20
Började med det förra veckan, känns hur bra som helst. Blir grymt intensiva pass, får se hur resultaten blir :)



Hur många reps kör du?

Gudfadern
2004-09-19, 12:23
Jag ligger mellan 8-12 reps, och ca 15 rest-pause reps.
På ben kör jag 1 set med tung vikt som jag klarar 8reps på, och sen efter det kör jag en 20reppare, breathing squat. Dvs du tar en vikt som du klarar 12reps på och kör 20 på den genom att andas mycket mellan repsen. :D

Yooo
2004-09-19, 12:45
Fan va jag blir förvirrad av det här.

Ska jag köra några uppvärmningset på låga eller stegrande lätta vikter. Sedan köra 1 tungt set: 10 reps, några andetags vila, 6 reps, några andetags vila 4 reps?

Gudfadern
2004-09-19, 12:48
Ja, du kan köra i princip hur många uppvärminingset du vill, tills du känner dig uppvärmd, 2 uppvärminsset brukar räcka för mig. Sedan Tar du en vikt som du klarar 8 reps på säger vi kör på det till failure, ta 15 djupa andetag, köra 4 reps, 15 djupa andetag köra 3 reps.

8-4-3 = 15 rest pause reps

Yooo
2004-09-19, 12:52
Ja, du kan köra i princip hur många uppvärminingset du vill, tills du känner dig uppvärmd, 2 uppvärminsset brukar räcka för mig. Sedan Tar du en vikt som du klarar 8 reps på säger vi kör på det till failure, ta 15 djupa andetag, köra 4 reps, 15 djupa andetag köra 3 reps.

8-4-3 = 15 rest pause reps




Tackar för hjälpen!

Byggare Bob
2004-09-19, 14:27
Jag ska fan testa detta. Har snickrat ihop ett litet program. Vore shysst om ni kunde hjälpa mig.



Måndag: Hantelbänkpress, Stående rodd: Drag till hakan, Tricepspress, Chins, Skivstångsrodd


Onsdag: Stångcurl, Knäböj, Stående vadpress, ”Ass-curl”, Crunches med vikt


Fredag: Dips, Sned Hantelbänkpress, Militärpress, Pushdowns, Latsdrag, Hantelrodd


Söndag: Växlande Hantelcurl, Benpress, Sittande vadpress, Cable crunches





>Nogrannhet med den negativa fasen, extremt strikt.
>2 uppvärmingset + 3 arbetsset per övning.
>Restpause: Köra ett set (x-antal reps), vila 10 sekunder köra nästa (4-reps) osv...
>Extrem stretching direkt efter avlutat pass.





Hur många reps förespråkar han?

Kan man använda http://www.exrx.net/ stretchövningar?

Varför inte läsa det Dante skriver och köra som han säger i stället för att snickra iordning nåt eget som påminner om DC och sedan säga att man testat DC trots att man inte gjort det.

z_bumbi
2004-09-19, 15:24
Varför inte läsa det Dante skriver och köra som han säger i stället för att snickra iordning nåt eget som påminner om DC och sedan säga att man testat DC trots att man inte gjort det.

Varför inte tänka lite själv?

Medusa
2004-09-19, 17:01
Varför inte tänka lite själv?
Z bumbi: Fatta vinken....Om man modifierar ett program tillräckligt mycket så är det inte längre samma sak, därför kan man inte säga att de resultat man får beror utav programmet och man kan inte heller säga att man kör ex DC....

Identitetsprincipen....A är A, och kan inte vara något annat än A....

z_bumbi
2004-09-19, 17:34
Z bumbi: Fatta vinken....Om man modifierar ett program tillräckligt mycket så är det inte längre samma sak, därför kan man inte säga att de resultat man får beror utav programmet och man kan inte heller säga att man kör ex DC....




Varför skulle man vilja säga att man kör ett exakt program, det viktiga är väl att man får resultat och inte går sönder under tiden?

Varje program som är färdigsnickrat utgår ju från någon sorts mall och passar man inte in på den mallen så måste man ju anpassa det efter sina egna förutsättningar, när man ska köra något så pass avancerat (Fel ordval men jag hittar inget bättre.) som detta programet faktiskt är så bör man ju redan känna sin kropp så mycket att man vet hur man bör anpassa det för att uppfylla sina mål.

Jag vet t ex flera saker som jag aldrig skulle tillämpa om jag någon gång får en lucka så jag kan testa programet.

Yooo
2004-09-19, 17:37
Jag hittar ingen sida som fungerar.





Edit: Hur skall man kunna få till träning av övre delarna på bröstet om man inte kör lutande bänk/hantelpress?

alle
2004-09-19, 17:42
Skulle någon kunna posta länken till just artikeln om lågvolymsträning?

Gudfadern
2004-09-19, 17:43
Jag hittar ingen sida som fungerar.





Edit: Hur skall man kunna få till träning av övre delarna på bröstet om man inte kör lutande bänk/hantelpress?

Varför ska du inte köra lutande bänk/hantelpress? Det är bara plan bänkpress som man inte ska köra eftersom skaderisken är så stor där när man kör enligt DC.

Yooo
2004-09-19, 17:51
Varför ska du inte köra lutande bänk/hantelpress? Det är bara plan bänkpress som man inte ska köra eftersom skaderisken är så stor där när man kör enligt DC.




Ok, synd att jag inte får tag på någon orginalartikel där allt finns beskrivet. Känns ruttet att sitta och tjata om saker här.

negative
2004-09-20, 00:17
Hittade detta !

http://www.beyondmass.com/forums/showthread/t-680.html

jim
2004-09-20, 01:43
När jag tränar brukar jag leta upp någon som har berättat exakt hur jag ska göra och sen följa det slaviskt.

Så brukar jag göra med allting här i livet! Varför tänka själv när andra kan göra det åt dig? :rolleyes:



vem sa usa?

Doctor Snuggles
2004-09-20, 03:23
Kolla på ironmag.com... där finns samlad doggrapp info...
http://ironmag.com/articles/training/index.htm

Yooo
2004-09-20, 18:53
Tackar så mycket! Har nu kört mitt första dogcrapp pass. Jag säger bara fyfan. Stretchingen var extrem, helt enkelt smärtsam som fan. Men det känndes bra efteråt. Värst var chins-stretchen då man skulle hänga från en chinstång med brett grepp i en minut, klarade det nätt och jämmt. Egentligen skall man ha vikt också. :(

Fan va folk glodde på en, som om man var en ailien när man satte igång med alla dessa "okännda" knäppa grejjer. Det var ett nöje att se. Hoppas jag växe ifrån dom!

Körde med negativ fas på 7 - 10 sekunder 2-3 uppvärmingset på låga vikter i 25 - 30 reps sedan ett tokhårt set med rest pause. 10-7-5. Ska gå tyngre nästa vecka. Lite hårt för egot att behöva sänka vikterna men det känndes helt kannon efteråt så det får jag leva med.


Tackar för länkarna!




Kör såhär nu


Måndag: Bröst, Axlar, Triceps, Rygg (tjocklek), Rygg (Vidd)
Onsdag: Lår (framsida), Lår (baksida), Vader, Biceps, Mage
Fredag: som måndag med andra övningar.
Söndag: som onsdag med andra övningar.

Ni får gärna kommentera om det är något galet med dagplaneringen eller om det är något annat jag missat i schemat.

aliquis
2004-09-21, 11:10
Lämpar sig dogcrap för nybörjare? Tänker mer på hur hårt man verkligen pressar sig + utförandet o säkerhet.

Medusa
2004-09-21, 11:25
Lämpar sig dogcrap för nybörjare? Tänker mer på hur hårt man verkligen pressar sig + utförandet o säkerhet.

Det spelar ingen roll om man är nybörjare eller erfaren, man måste (och de flesta gör detta) pressa sig hårt om man vill ha bra resultat.

Utförandet skiljer sig inte i mening av övningar, fortfarande bänkpress, böj, skivstångscurl etc som gäller. Jag tror att DC är säkrare därför att man utför sina repetitioner långsammare vilket placerar större mängd stress på muskeln och mindre på fästen, leder, senor.

z_bumbi
2004-09-21, 11:33
Lämpar sig dogcrap för nybörjare? Tänker mer på hur hårt man verkligen pressar sig + utförandet o säkerhet.

Inte att köra fullt ut i alla fall, vill inte tänka på hur fästen mm skulle bete sig sig om man inte har tränat ett längre tag.
Sen behöver man nog bygga upp en grundstyrka om man ska få ut något av så långsam träning, vikterna man använder blir ganska små annars.

pellepedal
2004-09-21, 11:39
Lämpar sig dogcrap för nybörjare? Tänker mer på hur hårt man verkligen pressar sig + utförandet o säkerhet.

Nybörjare bör dock ej köra med rest-pause, utan kan nöja sig med ett sas rakt set i stället. Det är bra om man hinner få lite koll på att kroppen hinner återhämta sig ordentligt från pass till pass innan man krämar på med rest-pause och static hold.

Är man total nybörjare finns det nog lämpligare träningsystem där man lär sig lyfta en vikt från punkt A till punkt B på rätt sätt.

negative
2004-09-23, 12:35
Är det nån mer än jag som börjat ?

Yooo
2004-09-23, 13:18
Är det nån mer än jag som börjat ?




Japp. Jag satte igång i måndags. Hur länge har du kört?

Yooo
2004-09-27, 20:29
Föresten! Kör ni nogranna/långsamma negativa faser på uppvärmingen också eller pumpar ni bara?

negative
2004-09-28, 12:45
Föresten! Kör ni nogranna/långsamma negativa faser på uppvärmingen också eller pumpar ni bara?

Jag kör både och. Det känns svårt att få nån "värme" i musklerna på låga vikter och långsamt.




Markus

bear.flowertwig
2004-12-22, 04:08
Kan man få några rapporter på hur det gått för er som provat?

Ulf A Big
2004-12-22, 09:57
Jag kör inte helt efter Dogcrapps manual men har införlivat vissa delar av träningen som egentligen Mike Mentzer/Arthur Jones började införliva redan under tidigt 80-tal och Dorian Yates är säkert ett strålande exempel på just vad Dogcrapp för fram idag. De enda skillnaden är att dograpp minskar volymen ett steg till för att klara av att träna musklerna två gånger per vecka.
Tillbaks till min egen träning och kan bara säga att träningen går bra mycket fortare att genomföra och att jag återhämtar mig snabbare än vid det som vi kallar normal träning. På gymmet där jag tränar övergår fler och fler att följa efter mitt sätt att träna och de flesta får bra resultat av det på kort tid.

Arne Persson
2004-12-22, 10:01
Jag kör inte helt efter Dogcrapps manual men har införlivat vissa delar av träningen som egentligen Mike Mentzer/Arthur Jones började införliva redan under tidigt 80-tal och Dorian Yates är säkert ett strålande exempel på just vad Dogcrapp för fram idag. De enda skillnaden är att dograpp minskar volymen ett steg till för att klara av att träna musklerna två gånger per vecka.
Tillbaks till min egen träning och kan bara säga att träningen går bra mycket fortare att genomföra och att jag återhämtar mig snabbare än vid det som vi kallar normal träning. På gymmet där jag tränar övergår fler och fler att följa efter mitt sätt att träna och de flesta får bra resultat av det på kort tid.


Jag fick uppfattningen när jag träffade Yates och hans träningspolare -96 att det DEFINITIVT INTE var lågsetsträning dom sysslade med. Så något strålande exempel är nog knappast han.

Ulf A Big
2004-12-22, 10:11
Jag fick uppfattningen när jag träffade Yates och hans träningspolare -96 att det DEFINITIVT INTE var lågsetsträning dom sysslade med. Så något strålande exempel är nog knappast han.
Om du kollar in hans dåvarande träning så körde han mycket pyramider i varje övning och det vad han kallar arbetsset utfördes till 90% i ett set.
Jag förstår precis vad du pratar om Arne men om du studerar hans träning noggrant förstår du vad jag menar och som jag sa så har Dogcrapp minskat nedvolymen ännu mer för att klara av att träna samma muskel två ggr per vecka.

pellepedal
2004-12-22, 10:32
Du kan knappast jämföra Yates träning med DoggCrapps.

Shadow Warrior
2004-12-22, 10:49
Du kan knappast jämföra Yates träning med DoggCrapps.

Fast det viktiga är väl vad han förespråkade.... och då ska man väl kolla han videon samt artiklarna i Flex.... där är det lågvolym som rekomenderas.

Ulf A Big
2004-12-22, 12:43
Du kan knappast jämföra Yates träning med DoggCrapps.
Jo, det kan jag nog om du jämför pyramiden som uppvärmning till arbetssetet.
Sedan kan man läsa och uppfatta Dogcrapps/Dorians träning på olika sätt pga sina egna preferencer.

Proteus
2004-12-22, 14:14
Kan man få några rapporter på hur det gått för er som provat?

Jag har kört nu i ca 8-10 veckor och jag har ökat 10-12kg i vikt, från 76kg till 86-88kg, vet dock inte hur mycket som är muskler och hur mkt som är fläsk, dock så tycker jag personligen att jag har växt bra, speciellt rygg och bröst :D

Styrkan har ökat skapligt oxå .. dock ska väll tilläggas att jag var extremt klen när jag började, exempel på styrkeökningar:

Bänkpress: från 57,5kgx8 med 1 sekunds negativ fas, till 75kgx8 med 4 sekunders negativ fas.
Marklyft: från 8x50kg till 8x100kg
Knäböj: från 8x40kg till 8x75kg
Skivstångscurl: från 8x25kg med 1 sekunds negativ, till 8x37,5kg med 4 sekunders negativ. (har dock svårt att öka i styrka i biceps, funderar på att öka repsen lite)

Personligen så älskar jag detta träningssätt, mycket pga att man kan ta ut sig så extremt mycket med så låg volym, och så har man alltid träningsvärk och är öm flera dagar efteråt, brukar gå bort lagomt tills dagen det är dags att piska musklerna igen :naughty:

Känner att ökningarna börjar avta så jag måste börja käka mera... Hittils har jag bara ätit kring 4000kcal och 300g protein. Siktar på ca 92kg innan jag drar igång med sommardeffen :rolleyes:

pellepedal
2004-12-22, 16:42
...om du jämför pyramiden som uppvärmning till arbetssetet.

??? :confused:

pellepedal
2004-12-22, 16:43
Jag har kört nu i ca 8-10 veckor och jag har ökat 10-12kg i vikt, från 76kg till 86-88kg, vet dock inte hur mycket som är muskler och hur mkt som är fläsk, dock så tycker jag personligen att jag har växt bra, speciellt rygg och bröst :D

Styrkan har ökat skapligt oxå .. dock ska väll tilläggas att jag var extremt klen när jag började, exempel på styrkeökningar:

Bänkpress: från 57,5kgx8 med 1 sekunds negativ fas, till 75kgx8 med 4 sekunders negativ fas.
Marklyft: från 8x50kg till 8x100kg
Knäböj: från 8x40kg till 8x75kg
Skivstångscurl: från 8x25kg med 1 sekunds negativ, till 8x37,5kg med 4 sekunders negativ. (har dock svårt att öka i styrka i biceps, funderar på att öka repsen lite)

Personligen så älskar jag detta träningssätt, mycket pga att man kan ta ut sig så extremt mycket med så låg volym, och så har man alltid träningsvärk och är öm flera dagar efteråt, brukar gå bort lagomt tills dagen det är dags att piska musklerna igen :naughty:

Känner att ökningarna börjar avta så jag måste börja käka mera... Hittils har jag bara ätit kring 4000kcal och 300g protein. Siktar på ca 92kg innan jag drar igång med sommardeffen :rolleyes:

Hur länge har du tränat?
Följer du DC´s tips om kosten oxå?

Proteus
2004-12-22, 17:18
Hur länge har du tränat?
Följer du DC´s tips om kosten oxå?

Jag har tränat lite smått med långa uppehåll sedan gymnasiet, aldrig skött kosten på något vis förens nu i mitten på juni i år då jag bestämde mej för att ta tag i det och träna seriöst. Började med att träna lite smått med skivstången jag hade hemma (ingen tillgång till gym) och började min seriösa träningssatsning med en deff. Gick från 83kg till 76kg... började bulka i slutet av september... Försöker följa med mycket protein, men inte fettet, då jag inte tycks tåla det så bra :(

kålman
2004-12-25, 00:18
ska man köra en övning per muskelgrupp ? per pass och om man inte ökar längre ska man byta å hålla på så eller ska man köra 3 övningar per muske/pass

aliquis
2004-12-25, 00:49
Jag har kört nu i ca 8-10 veckor och jag har ökat 10-12kg i vikt, från 76kg till 86-88kg
Bänkpress: från 57,5kgx8 med 1 sekunds negativ fas, till 75kgx8 med 4 sekunders negativ fas.
Marklyft: från 8x50kg till 8x100kg
Knäböj: från 8x40kg till 8x75kg
Skivstångscurl: från 8x25kg med 1 sekunds negativ, till 8x37,5kg med 4 sekunders negativ. (har dock svårt att öka i styrka i biceps, funderar på att öka repsen lite)

1kg muskler i veckan lär det ju inte vara dock, nybörjare eller inte. Men om du inte känner dig mycket fetare så är det säkert väldigt bra resultat ändå.
Jag är mest imponerad av skillnaden i bänken, men av alla utgångsvikter att dömma var du ju nybörjare för 8-10 veckor sedan? Så isf beror ökningarna nog inte så mycket på ett fantastiskt upplägg som just det faktum att du var nybörjare och har blivit bättre på övningarna. Förstår inte alls vad du menar med att bicepsträningen inte fungerar, du har ju ökat lika mycket där som i något annat? Tycker snarare du (jämfört med mig själv) ligger efter i böj och mark jämfört med biceps och bänk.

edit: oj, du hade skrivit mer, det är alltså till stor del återhämtande av muskelmassa du redan har haft? det går väl lite lättare dock. Eftersom vi ändå snackar lågvolym kan man väl dra in det däringa coloradoexperimentet här, från 75 till 96kg (+21) på en månad, en halvtimmes pass 3ggr/veckan = 6 timmar på gymmet...

Matte_Maiden
2004-12-25, 00:53
Off-topic:

Proteus, klaga inte på dina biceps. De är rejält mycket starkare än ben och rygg ju!

Yooo
2004-12-25, 01:21
DC känns otroligt bra, styrkan ökar hela tiden, kroppsvikten ökar långsamt, men det är för att jag äter för snålt.

Doctor Snuggles
2004-12-25, 05:00
Anser att DC funkar enormt bra för explosiva övningar, mest dragövningar (t-bar, latsdrag, rodd, bencurl, hantelcurl, stående rodd osv). Pressövningar är lite segare, kanske beroende på att repsantalet måste vara högre(för mig) för att det ska kunna användas, och då går styrkan upp långsammare.

Gudfadern
2004-12-25, 06:56
Jag är iaf tillbaka med mitt kära max-ot :love:

Slartibartfast
2004-12-25, 10:44
Jag är iaf tillbaka med mitt kära max-ot :love:
Hyggligt bred rygg du har! :bow:

Kanske borde ge Max-Ot en chans till. ;)

Shadow Warrior
2004-12-25, 11:01
Kan nån lägga upp hya länkar så man kan bilda sej en uppfattning om vad detta "skit" är för nått?

Har läst lite förrut men denna tråd är ju gammal som gatan och inga av länkarna funkar längre....

pellepedal
2004-12-25, 11:18
Kolla på www.musclemayhem.com/forum
Där brukar man kunna hitta Dante, Mr DoggCrapp själv....
Och även en del bilder på hand adepter. :bow:

Proteus
2004-12-25, 15:48
1kg muskler i veckan lär det ju inte vara dock, nybörjare eller inte. Men om du inte känner dig mycket fetare så är det säkert väldigt bra resultat ändå.
Jag är mest imponerad av skillnaden i bänken, men av alla utgångsvikter att dömma var du ju nybörjare för 8-10 veckor sedan? Så isf beror ökningarna nog inte så mycket på ett fantastiskt upplägg som just det faktum att du var nybörjare och har blivit bättre på övningarna. Förstår inte alls vad du menar med att bicepsträningen inte fungerar, du har ju ökat lika mycket där som i något annat? Tycker snarare du (jämfört med mig själv) ligger efter i böj och mark jämfört med biceps och bänk.

edit: oj, du hade skrivit mer, det är alltså till stor del återhämtande av muskelmassa du redan har haft? det går väl lite lättare dock. Eftersom vi ändå snackar lågvolym kan man väl dra in det däringa coloradoexperimentet här, från 75 till 96kg (+21) på en månad, en halvtimmes pass 3ggr/veckan = 6 timmar på gymmet...

Nej rena muskler är det givetvis inte, men jag tycker mej vara i bättre form på 86-88kg nu än jag var på 83kg i början av juli. Detta är dock säkert pga mer muskelmassa, och inte mindre fett. Och nybörjare vill jag inte kalla mej när det kommer till träningen, har ju tränat bra mycket under gymnasiet och det mesta jag nånsin reppade på i bänk då var 60kgx4, så tekniken i lyften hade jag redan innan, även om jag inte skötte kost eller vila... Men när det gäller träning med rätt kost så måste jag hålla med om att jag är nybörjare, men eftersom jag aldrig haft någon muskelmassa så är det knappast muskelminnet som spelat någon roll, anledningen till att ben och rygg släpar en aning är förmodligen för att jag typ aldrig tränat dom förut, dock så inbillar jag mej att ryggen har växt som ogräs så den kommer den kommer :D Benen tycker jag dock är lite svåra att få att växa, även om dom mäter 4cm mera än då jag började...

Angående bicepsträningen så kan jag förstå varför ni reagerar, uttryckte mej lite klumpigt, det jag menar är att ökningarna till där jag ligger nu kom väldigt snabbt, men nu har jag inte ökat i styrka på över en månad, vilket inte alls funkar enligt mej :rolleyes:

Proteus
2004-12-25, 15:54
Anser att DC funkar enormt bra för explosiva övningar, mest dragövningar (t-bar, latsdrag, rodd, bencurl, hantelcurl, stående rodd osv). Pressövningar är lite segare, kanske beroende på att repsantalet måste vara högre(för mig) för att det ska kunna användas, och då går styrkan upp långsammare.

Pressövningar är det som ökat mest för mig, fick gå ner på 22,5kg hantlarna i lutande hantelpress för att orka med ~16rp med den långsamma negativen, 2-2,5 månader senare så gav jag mej dock på 32,5kg hantlarna å klämde ut 15rp :)

Latsdragen har jag inte ökat så fasligt i styrka på, dock så får jag extrem träningsvärk i latsen efter varje pass så kontakten är det då inget fel på :) Stående rodd ökar jag faen inte alls i, vettefan vad problemet är, för lite käk kanske :(

pellepedal
2004-12-25, 16:31
Pressövningar är det som ökat mest för mig, fick gå ner på 22,5kg hantlarna i lutande hantelpress för att orka med ~16rp med den långsamma negativen, 2-2,5 månader senare så gav jag mej dock på 32,5kg hantlarna å klämde ut 15rp :)

Bra ökning :thumbup:
Fortsätt så.

Tigerkotten
2005-02-21, 13:51
bump, någon mera info om hur det gått för folk då? :]

Lallle
2005-02-21, 14:33
Jepp, jag vill veta!

bear.flowertwig
2005-02-21, 15:31
Är ungefär 6 veckor in på mitt program, tänkte vänte lite till innan jag gör en utvärdering. Men kan väl än så länge konstatera att:

- Passen har blivit effektivare(noggrann planering som följs)
- Passen har blivit roligare(variation! + tränings-/viktdagbok, kul att se svart på vitt hur det går)
- Passen har blivit jobbigare(mentalt tufft att veta att man ska pressa sig)
- Jag ökar i minst häften av övningarna på varje pass(4-5 övningar/pass)

Svårt att veta om ökningarna kommer pga att jag mentalt kan pressa mig hårdare nu eller för att programmet verkligen funkar. Men, ökningar som ökningar... :thumbup:

Tillägg: Bäst att göra klart att med ökningar menas inga mirakulösa dubbleringar av vikter eller nåt utan att sakta men säkert fixa 2-3-4 reps till, lägga på ytterligare 2,5 kg osv. Kör själv enligt principen att jag ska fixa 12 reps i en övning sen ökar jag vikten -> upp till 12 reps igen -> öka vikt...

johnnytex
2005-02-21, 17:44
Stolt Styrketränande Onykterist
Medlem i SSO

:laugh:

bear.flowertwig:

Ungefär hur långa blir dina pass? Jag tycker lätt det drar iväg när man ska värma upp inför varje ny kroppsdel. Mitt pass låg på cirkus 60min. Vad ligger du på?

Sedan undra jag en grej om variationen på övningarna. Dante menar ju att man ska ha 3 övningar/kroppsdel och köra runt bland dem. Men på tex bröst så, tycker jag, att plan hantelbänkpress är helt överlägsen bröstbyggare, måste man ändå byta ut en mot lutande lr likande? Alltså är det någon större meningen med att man ska byta? Jag menar jag vill ju inte skifta runder bara för skiftandets skull. Om du förstår. Funkar det med samma övning?

Till slut En rygg fråga. Passet då man kör rygg-vidden är det inte svårt att täcka in det med en övning? Chins och rodd kompleterar varnadra ganska bra? Är det ide att slänga ihop dem på samma pass?

Sprid din erfarenhet till en mindre erfaren pojk :D

bear.flowertwig
2005-02-21, 17:59
:laugh:

bear.flowertwig:

Ungefär hur långa blir dina pass? Jag tycker lätt det drar iväg när man ska värma upp inför varje ny kroppsdel. Mitt pass låg på cirkus 60min. Vad ligger du på?

Sedan undra jag en grej om variationen på övningarna. Dante menar ju att man ska ha 3 övningar/kroppsdel och köra runt bland dem. Men på tex bröst så, tycker jag, att plan hantelbänkpress är helt överlägsen bröstbyggare, måste man ändå byta ut en mot lutande lr likande? Alltså är det någon större meningen med att man ska byta? Jag menar jag vill ju inte skifta runder bara för skiftandets skull. Om du förstår. Funkar det med samma övning?

Till slut En rygg fråga. Passet då man kör rygg-vidden är det inte svårt att täcka in det med en övning? Chins och rodd kompleterar varnadra ganska bra? Är det ide att slänga ihop dem på samma pass?

Sprid din erfarenhet till en mindre erfaren pojk :D

40-60 min. Uppvärmningen tycker jag bara tar tid inför den första övningen(cykel/rodd/whatever + viktuppvärmning -> övning).

Slutar du öka? Om du gör det skulle jag byta det är ju en av grundprinciperna. Du hittar snart nya bröstfavoriter som tar bra och dessutom är variation kul och bra för motivationen.

Det blir inte en ryggövning i ett helt schema. Fördelat på 4 dagar så kör du rygg på 2 av dagarna(1 övning/ryggdag).

johnnytex
2005-02-21, 18:04
40-60 min. Uppvärmningen tycker jag bara tar tid inför den första övningen(cykel/rodd/whatever + viktuppvärmning -> övning).

Slutar du öka? Om du gör det skulle jag byta det är ju en av grundprinciperna. Du hittar snart nya bröstfavoriter som tar bra och dessutom är variation kul och bra för motivationen.

Det blir inte en ryggövning i ett helt schema. Fördelat på 4 dagar så kör du rygg på 2 av dagarna(1 övning/ryggdag).

40-60min. Hur lång tid vilar du mellan seten då? På RP vilar man ju 15 andetag men mellan två övningar är det då hederliga 2min cirkus?

Nä, det går frammåt än så länge. Jag bör byta när jag inte ökar bara då, det är inte något smart han tänkt ut när han säger man ska byta varje pass? Jag kan hammra vidare med planhantelbänkpress tills jag inte ökar alltså?

Jo, det har du ju rätt i.

Tack.

z_bumbi
2005-02-21, 18:40
:Till slut En rygg fråga. Passet då man kör rygg-vidden är det inte svårt att täcka in det med en övning?

Hur undviker du att köra latsen när du kör rodd? Det går inte.
Att dela upp ryggen i vidd och djup är inte något som man gör om man vet hur musklerna jobbar, det går att betona vissa delar men rodd är fortfarande bland det bästa du kan köra om du vill ha större lats.

johnnytex
2005-02-21, 19:01
Hur undviker du att köra latsen när du kör rodd? Det går inte.


:em: Vad jag tänkte var att chinsen inte riktigt tar likadant på latsen som tex chins. Jag vet inte om det är något jag har fått för mig men det känns som chins tar längre ner på latsen och rodden mer högre upp, samt bakre axel.

Allan
2005-02-21, 19:09
Jaha, då kommer allan och stökar till det. Alla dessa slutsatser säger inte mig ett dugg - så länge referenten inte tränat ett par år (gått det bekanta "varvet runt"), hunnit med att bana in korrekta rörelser och inte glider med på sin normala vikt- och styrkeökning (dvs är pubertal, ett tillstånd som börjar gå över vid 22 sådär).
Det är jättebra att ni tycker att ni fått bra resultat, men jag slår mig i backen på att ni fått det lika bra med en annan metod. Det är målmedvetenheten som skapar dessa framsteg; inte metoden i sig.


allan

johnnytex
2005-02-21, 19:30
Jaha, då kommer allan och stökar till det. Alla dessa slutsatser säger inte mig ett dugg - så länge referenten inte tränat ett par år (gått det bekanta "varvet runt"), hunnit med att bana in korrekta rörelser och inte glider med på sin normala vikt- och styrkeökning (dvs är pubertal, ett tillstånd som börjar gå över vid 22 sådär).
Det är jättebra att ni tycker att ni fått bra resultat, men jag slår mig i backen på att ni fått det lika bra med en annan metod. Det är målmedvetenheten som skapar dessa framsteg; inte metoden i sig.


allan

Hur ser ditt förslag ut till hur man träna?

bear.flowertwig
2005-02-22, 18:03
40-60min. Hur lång tid vilar du mellan seten då? På RP vilar man ju 15 andetag men mellan två övningar är det då hederliga 2min cirkus?

Nä, det går frammåt än så länge. Jag bör byta när jag inte ökar bara då, det är inte något smart han tänkt ut när han säger man ska byta varje pass? Jag kan hammra vidare med planhantelbänkpress tills jag inte ökar alltså?

Jo, det har du ju rätt i.

Tack.

Vill du kan du ju för övrigt skicka PM så slipper resten läsa :)

Jag kör 12-15 andetag mellan seten. Beror lite på övning också. Marklyft och hantellyft kan behöva lite olika vilotid ;)

Alltså det blir ju att du kör samma övningar var 4:e pass. Sen vartefter du stagnerar så byter du övningar.

bear.flowertwig
2005-02-22, 18:11
Jaha, då kommer allan och stökar till det. Alla dessa slutsatser säger inte mig ett dugg - så länge referenten inte tränat ett par år (gått det bekanta "varvet runt"), hunnit med att bana in korrekta rörelser och inte glider med på sin normala vikt- och styrkeökning (dvs är pubertal, ett tillstånd som börjar gå över vid 22 sådär).
Det är jättebra att ni tycker att ni fått bra resultat, men jag slår mig i backen på att ni fått det lika bra med en annan metod. Det är målmedvetenheten som skapar dessa framsteg; inte metoden i sig.


allan

Jag säger inte att det är en överlägsen metod. Men det är intressant att vidga sina vyer och variation förnöjer. Dessutom var det ingen vetenskaplig avhandling utan ett högst personligt svar på "hur går det nu då?"-frågan.

Innan du förutsätter att jag/vi inte tränat längre än ett halvår kanske du ska ta reda på fakta. No hard feelings men klappar på huvudet klarar jag mig utan. Tror mitt pubertala tillstånd avslutades för knappt 10 år sen ;) Och bana övningar tror jag att jag har lyckats med på ungefär lika lång tid :)

Angående varv runt - högreps, lågreps, Max-OT, möjliga och omöjliga splittar, Doggcrapp och snart hem igen :D


Puss&Kram *kissass*

Allan
2005-02-22, 19:25
Innan du förutsätter att jag/vi inte tränat längre än ett halvår kanske du ska ta reda på fakta. No hard feelings men klappar på huvudet klarar jag mig utan. T

Skrev jag det där till dig? Nope. Tog du åt dig? Tydligen. Ta det som en uppmaning i största allmänhet.


allan

Allan
2005-02-22, 19:26
Innan du förutsätter att jag/vi inte tränat längre än ett halvår kanske du ska ta reda på fakta. No hard feelings men klappar på huvudet klarar jag mig utan. T

Skrev jag det där till dig? Nope. Tog du åt dig? Tydligen. Jag skrev det som en uppmaning i största allmänhet - till de som fortfarande befinner sig i puberteten.


allan

Fatcan
2005-04-24, 22:22
Nån av er som började med doggcrapp i den här tråden som fortfarande kör? Yooo, hur har det gått?

johnnytex
2005-04-25, 14:54
Nån av er som började med doggcrapp i den här tråden som fortfarande kör? Yooo, hur har det gått?

Inte för att jag började tråden men :D Jag har kört med DC i snart två månader tror jag det blir. Inte så lång period, men man kan ju iaf se tendenser.

Jag är helt klart överraskad, det har verkligen fungerat med så låg volym. Det ser "mesigt" ut på papret. Men faktum är att jag inte haft så här intensiva pass som jag har nu.

Fast, nu vill jag säga till själv, så Allan slipper :D, jag hade antagligen ökat med iprincip vilken träningsfilosofi som helst, jag är trots allt bara en pojkvasker som lever på att jag är i en anabolålder ;) Men om jag jämför mina resultat från den perioden då jag körde 4-dagarsplit så har jag ökat snabber nu. Jag är nöjd iaf. Men som sagt det hade kanske varit med tex HST, HIT lr MAX-OT oxå.

Du kan kolla min journal för hur det gått för mig, finns länk i min signatur. Bilder finns oxå.

Scratch89
2005-04-25, 15:03
Skrev jag det där till dig? Nope. Tog du åt dig? Tydligen. Jag skrev det som en uppmaning i största allmänhet - till de som fortfarande befinner sig i puberteten.


allan
Hur länge har du tränat? Hur stor har du blivit? Hur mycket har du tryckt?
Tycker att alla faktorer och egna "erfarenheter" ska spela in innan man smutskastar träningsmetoder.

jwzrd
2005-04-25, 15:07
Hur länge har du tränat? Hur stor har du blivit? Hur mycket har du tryckt?
Tycker att alla faktorer och egna "erfarenheter" ska spela in innan man smutskastar träningsmetoder.

... HAR du ens tränat?

Allan har tränat 25 år så vitt jag vet och äger med lätthet upp i stort sätt alla här på gymmet. Att skrika BUHUU smutskatsning/hater är fan det töntigaste som finns. Vad har DU att backa upp det du påstår med?

jwzrd
2005-04-25, 15:10
Inte för att jag började tråden men :D Jag har kört med DC i snart två månader tror jag det blir. Inte så lång period, men man kan ju iaf se tendenser.

Jag är helt klart överraskad, det har verkligen fungerat med så låg volym. Det ser "mesigt" ut på papret. Men faktum är att jag inte haft så här intensiva pass som jag har nu.

Fast, nu vill jag säga till själv, så Allan slipper :D, jag hade antagligen ökat med iprincip vilken träningsfilosofi som helst, jag är trots allt bara en pojkvasker som lever på att jag är i en anabolålder ;) Men om jag jämför mina resultat från den perioden då jag körde 4-dagarsplit så har jag ökat snabber nu. Jag är nöjd iaf. Men som sagt det hade kanske varit med tex HST, HIT lr MAX-OT oxå.

Du kan kolla min journal för hur det gått för mig, finns länk i min signatur. Bilder finns oxå.


Det intressanta ligger i "Men faktum är att jag inte haft så här intensiva pass som jag har nu.". Hård, seriös och intensiv träning ger resultat.

johnnytex
2005-04-25, 15:39
Det intressanta ligger i "Men faktum är att jag inte haft så här intensiva pass som jag har nu.". Hård, seriös och intensiv träning ger resultat.

Jag börjar inse det nu. Och det är först med DC som jag kommit in i denna intensitet. Att köra ett set till absolut faliure, vila 20sek, köra failure igen, utför din strecthing sedan på nästa övning, och så upprepa. Det blir ett sjuhelski tempo i träningen :)

Jag påstår inte att man inte kan ha intensiv träning genom raka set, för det kan man ju, men jag har kanske lärt mig att köra intensivare nu. Att man bara får ett set på sig per kroppsdel skänker ännu lite intesivitet. Du vill helt enkelt inte göra ett mes set. Du har inte 25 andra set att luta dig på, du gör ett set, ett ORDENTLIGT set. Att man sedan inte heller behöver mangla så många set gör träning mer tidseffektiv, man orkar hålla intensiten uppe hela passet oxå. Sedan är det kul att få träna en viss kroppsdel mer en gång i månaden :D

jwzrd
2005-04-25, 15:43
Jag börjar inse det nu. Och det är först med DC som jag kommit in i denna intensitet. Att köra ett set till absolut faliure, vila 20sek, köra failure igen, utför din strecthing sedan på nästa övning, och så upprepa. Det blir ett sjuhelski tempo i träningen :)

Jag påstår inte att man inte kan ha intensiv träning genom raka set, för det kan man ju, men jag har kanske lärt mig att köra intensivare nu. Att man bara får ett set på sig per kroppsdel skänker ännu lite intesivitet. Du vill helt enkelt inte göra ett mes set. Du har inte 25 andra set att luta dig på, du gör ett set, ett ORDENTLIGT set. Att man sedan inte heller behöver mangla så många set gör träning mer tidseffektiv, man orkar hålla intensiten uppe hela passet oxå. Sedan är det kul att få träna ben mer en gång i månaden :D

Jag kan bara hålla med dig. Jag tränade många många år med väldigt få set per träningspass och fick bra resultat av det. Nu använder jag samma intensitet men över många set; dock nästan aldrig till failure.

Fatcan
2005-04-25, 16:00
Såg att många som kör DC skriver att dom roterar mellan 2-3 olika övningar per muskelgrupp. Men det är väl meningen att man ska byta övning först när man inte ökar i den längre, eller?

jwzrd
2005-04-25, 16:06
Såg att många som kör DC skriver att dom roterar mellan 2-3 olika övningar per muskelgrupp. Men det är väl meningen att man ska byta övning först när man inte ökar i den längre, eller?

Det är som vanligt när något funnits ett tag. Det slutar existera i sin ursprungliga form, men har samma namn.

johnnytex
2005-04-25, 16:12
Såg att många som kör DC skriver att dom roterar mellan 2-3 olika övningar per muskelgrupp. Men det är väl meningen att man ska byta övning först när man inte ökar i den längre, eller?

Det är korrekt, kör man enligt Dantes principer så ska man rotera mellan två, tre favorit övningar. Det är först när du inte ökar i någon av dessa övningar som du byter ut dessa. Sedan kan du återkommer till din favorit övning med nya krafter och besegra din platå *flex*

Fatcan
2005-04-26, 14:05
Kolla hans schema:

Day one would be Monday and would be:
Chest
Shoulders
Triceps
Back width
Back thickness

Day two would be Wednesday and would be:
Biceps
Forearms
Calves
Hamstrings
Quads

Day three would be Friday and would be:
Chest
Shoulders
Triceps
Back width
Back thickness
(Sat+sun off)

Day four would be the following Monday and would be
Biceps
Forearms
Calves
Hamstrings
Quads

Borde inte biceps bli rätt övertränade av det där? Först kör man biceps, sen i övermorgon rygg. Kan ju inte va bra. Skulle det inte vara bättre att byta så att man kör ryggen tillsammans med biceps, och lägger quads och hamstrings på bröst, axlar och tricepsdagen istället?

jwzrd
2005-04-26, 14:25
Det är väl bara ett restpause set per muskel man kör på ett pass? Så överträning är knappast troligt.

Testa att köra ett sådant set först.

johnnytex
2005-04-26, 14:34
Kolla hans schema:
Borde inte biceps bli rätt övertränade av det där? Först kör man biceps, sen i övermorgon rygg. Kan ju inte va bra. Skulle det inte vara bättre att byta så att man kör ryggen tillsammans med biceps, och lägger quads och hamstrings på bröst, axlar och tricepsdagen istället?

Det var precis min tanke när jag först såg det. Jag har faktiskt bytat mellan vissa muskelgrupper, tex biceps går för mig på samma pass som lats, för att undivka för mkt smisk för de små. Precis som jwzrd säger, det är banne mig tungt att köra restpaus.

Monoxide
2005-04-26, 16:24
Testa att köra ett sådant set först.


Om jag kör ett sådan set en gång, så kommer det knappast bevisa något. Men visst, om mer erfaret folk säger att det finns risk för överträning, så finns det väl det.

Fatcan
2005-04-26, 16:33
Så hur tror ni är bäst? Att flytta om övningarna som jag sa eller köra helt efter orginalet?

jwzrd
2005-04-26, 16:41
Om jag kör ett sådan set en gång, så kommer det knappast bevisa något. Men visst, om mer erfaret folk säger att det finns risk för överträning, så finns det väl det.

Det lät på din förra post som att ingen kan bli trött av ett enda sett eftersom det.. tja, det är ju bara ett set. För ett tag sen var det poppis med breathing squats; 20 reps i böj på en vikt man orkar 10 kontinuerliga reps på, men med ett par sekunders vila med djupa andetag mellan reppen. Alla som testat vet att det är oerhört jobbigt.

Överträning har inte riktigt att göra med om man tränar 1 eller 80 set per övning, det är mer en funktion av att man inte lyssnar på smärt- och utmattningssignaler under en längre period. Tex att träna så hårt det bara går i allting hela tiden i ett par månader.

johnnytex
2005-04-26, 17:35
Så hur tror ni är bäst? Att flytta om övningarna som jag sa eller köra helt efter orginalet?

Testa båda! Om du inte ökar på biceps så kan du ju flytta den och se om det gör skillnad. Personlig tror jag det är smart att köra muskelgrupper som aktiveras tillsammans på samma pass för att undvika för stor belastning då man har så hög frekvens på sina muskelgrupper med DC.

Kör man, tex, biceps och lats på olika dagar, så får ju biceps smisk fyra pass i veckan, kanske lite overkill. Men som sagt, testa.

Monoxide
2005-04-26, 17:57
Det lät på din förra post som att ingen kan bli trött av ett enda sett eftersom det.. tja, det är ju bara ett set. För ett tag sen var det poppis med breathing squats; 20 reps i böj på en vikt man orkar 10 kontinuerliga reps på, men med ett par sekunders vila med djupa andetag mellan reppen. Alla som testat vet att det är oerhört jobbigt.

Överträning har inte riktigt att göra med om man tränar 1 eller 80 set per övning, det är mer en funktion av att man inte lyssnar på smärt- och utmattningssignaler under en längre period. Tex att träna så hårt det bara går i allting hela tiden i ett par månader.

Ajt, då var det en knepig formulering av mig i sådana fall. Syftade alltså inte på att det skulle vara tamt med DC, alternativt mesigt att endast köra ett set per muskel. Att reps paus är jobbigt argumenterar jag inte emot, eftersom jag aldrig testat.


Det jag ville ha fram var helt enkelt att jag inte tror att biceps skulle bli övertränade av två reps paus set i veckan (eller vad det nu blir) . Men, som du skriver i andra stycket, det är något som man känner själv ifall det blir för mycket. Edit: enligt Tex blir det fyra pass i veckan? Det är kanske lite mycket. :em:


Personligen hade jag kört på originalschemat ett tag och sen känt efter, och eventuellt flyttat runt på schemat ifall det blev för segt i biceps.



/Monoxide, som ska hålla käften nu :D

Tigerkotten
2005-04-26, 18:23
Såhära kör jag just nu
Måndag: Bröst, Axlar, Triceps, Rygg (tjocklek), Rygg (Vidd)
Onsdag: Lår (framsida), Lår (baksida), Vader, Biceps, Mage
Fredag: som måndag med andra övningar.
Måndag: som onsdag med andra övningar.

Ska dock lägga till eftersom jag trodde inte DC hade underarmar i schemat fast såg nyss att dom har det på onsdagens pass.

Vilka övningar kör ni som kör då?
#1:
Biceps stångcurl,ezcurl,hantelcurl/hammercurl
Mage, 3 maskin övningar
Vader sittande / stående, vader i benpress
Hamstrings lårcurl , stela marklyft *morr*, maskin grejs
Quadriceps knäböj,benpress,benspark

#2:
Bröst hantelflyes,hantelpress, sne bänkperss
Axlar sittande hantelpress, militärpres, stående sidolyft.
Triceps pushdown, liggande triceppress, hantelbakom huvve.
Rygg-vidd
Rygg-tjocklek
chins, lastdrag bakom huvve, lastdrag till bröstet, kabelrodd, hantelrodd, maskin grejs.

Ingen aning på vidd och tjockleks övningar, inte läst allt om DC men ska ta tag i det också..

Arne Persson
2005-04-26, 18:32
Hmmmm! Jag undrar om jag inte skall lansera min träningsmetod och kalla den för något ascooolt och tjäna en liten hacka på den. :)

Doctor Snuggles
2005-04-26, 18:36
Det lät på din förra post som att ingen kan bli trött av ett enda sett eftersom det.. tja, det är ju bara ett set. För ett tag sen var det poppis med breathing squats; 20 reps i böj på en vikt man orkar 10 kontinuerliga reps på, men med ett par sekunders vila med djupa andetag mellan reppen. Alla som testat vet att det är oerhört jobbigt.

Överträning har inte riktigt att göra med om man tränar 1 eller 80 set per övning, det är mer en funktion av att man inte lyssnar på smärt- och utmattningssignaler under en längre period. Tex att träna så hårt det bara går i allting hela tiden i ett par månader.

För ett tag sen? Har för mig att det "populariserades" en herrans massa år sedan, typ 50-talet, som en massbyggare. Det har väl aldrig slutat vara populärt, bara dykt upp under en massa olika namn.
Skulle bara vara lite petig. ;)

johnnytex
2005-04-26, 18:51
Hmmmm! Jag undrar om jag inte skall lansera min träningsmetod och kalla den för något ascooolt och tjäna en liten hacka på den. :)

Men du vet att det är inne med lågvolym nu, så ingen skulle våga sig på dina übervolym pass ;)

Men om du skulle kalla det för Arnes Super 2K MegaMass Bulider, så kan du vara en bra bit på att få igång ngt stort :D



Edit: enligt Tex blir det fyra pass i veckan? Det är kanske lite mycket. :em:


Alltså inte rena-biceps pass. Jag menar det blir två riktiga omgångar för biceps, sedan bara lite semi när de aktiveras i diverse latsövningar. Därav fyra, men inte fyra "skivcurl-pass" ;)

jwzrd
2005-04-26, 19:24
För ett tag sen? Har för mig att det "populariserades" en herrans massa år sedan, typ 50-talet, som en massbyggare. Det har väl aldrig slutat vara populärt, bara dykt upp under en massa olika namn.
Skulle bara vara lite petig. ;)

Här på forumet och bland alla snorungar tänkte jag på. Sen hade iallafall inte jag hört talas om några 20-reppare breathing squats tills för 2-3 år sen. Men vad vet jag.

Big_Vik
2005-04-26, 19:49
Kolla hans schema:

Day one would be Monday and would be:
Chest
Shoulders
Triceps
Back width
Back thickness

Day two would be Wednesday and would be:
Biceps
Forearms
Calves
Hamstrings
Quads

Day three would be Friday and would be:
Chest
Shoulders
Triceps
Back width
Back thickness
(Sat+sun off)

Day four would be the following Monday and would be
Biceps
Forearms
Calves
Hamstrings
Quads

Borde inte biceps bli rätt övertränade av det där? Först kör man biceps, sen i övermorgon rygg. Kan ju inte va bra. Skulle det inte vara bättre att byta så att man kör ryggen tillsammans med biceps, och lägger quads och hamstrings på bröst, axlar och tricepsdagen istället?

Har aldrig kört DC; men nu är det ju så att han själv gått ut med att han preppar rätt hårt också. Att han ändå ligger på gränsen till överträning säger väl mer om träningsmetoden? :angel:

johnnytex
2005-04-26, 19:51
Har aldrig kört DC; men nu är det ju så att han själv gått ut med att han preppar rätt hårt också. Att han ändå ligger på gränsen till överträning säger väl mer om träningsmetoden? :angel:

Det schemat som postats här är ju för dem som inte preppar. Men jag det finns ju speciella prepp-scheman oxå för dem som håller på med det ;) Inte lika mkt vila där.

Scratch89
2005-04-28, 19:12
... HAR du ens tränat?

Allan har tränat 25 år så vitt jag vet och äger med lätthet upp i stort sätt alla här på gymmet. Att skrika BUHUU smutskatsning/hater är fan det töntigaste som finns. Vad har DU att backa upp det du påstår med?
Det var inte meningen att bli osams, så varför skälla? Detta är ett forum, där man får uttrycka sina åsikter, så varför skälla?
Och ja, jag har tränat. Det jobbiga är att i de poster jag har sett ifrån Allan så är det nästan alltid prat om att "han är ju ungdom, han är i en anabol ålder" så fort någon har bra resultat. Vad jag menar då var att om det nu är så jävla lätt att bygga muskler i sina ungdoms dagar, samt att han vet så jävla mycket om träning borde han vara större än vad han nu är.

Fatcan
2005-05-04, 15:02
Körde mitt första doggcrapp pass idag.

Det var tungt :D

Fast jag fick inte till ryggstretchen riktigt, inte därför att greppet svek när jag skulle hänga kvar, utan för att det gjorde jävligt ont i handflatorna av nån anledning. Ska köpa handskar i veckan så löser det sig nog.

johnnytex
2005-05-04, 16:27
Körde mitt första doggcrapp pass idag.

Det var tungt :D

Fast jag fick inte till ryggstretchen riktigt, inte därför att greppet svek när jag skulle hänga kvar, utan för att det gjorde jävligt ont i handflatorna av nån anledning. Ska köpa handskar i veckan så löser det sig nog.

Testa dragremmar i stretchen! Då slipper du ge vika för dåligt grepp och du sliter inte sönder hela handflatan. Det är kanon. Om sedan inte vill använda dem under seten kan du ju själv känna, men under stretchen är det iaf underbart, du ska inte behöva träna grepp när du stetchar.

Jay-Z
2005-05-04, 16:31
Man behöver inte köra ryggstretchen hängandes i chinsställningen. Det går lika bra att grabba tag i något och köra "traditionell" ryggstretch. Man kan ju istället luta sig bakåt och spjärna emot med benen, det tycker jag är bättre. Själv skulle jag inte klara en minuts hängande med en 25-kilos kaka.

johnnytex
2005-05-04, 16:35
Man behöver inte köra ryggstretchen hängandes i chinsställningen. Det går lika bra att grabba tag i något och köra "traditionell" ryggstretch. Man kan ju istället luta sig bakåt och spjärna emot med benen, det tycker jag är bättre. Själv skulle jag inte klara en minuts hängande med en 25-kilos kaka.

Testa med mindre vikt kanske då? Jag tycker det ger överlägsen sträck i latsen.

Jay-Z
2005-05-04, 16:38
Testa med mindre vikt kanske då? Jag tycker det ger överlägsen sträck i latsen.

Skulle inte klara att hålla kvar mig själv i en minut. Utan vikt. Mitt sätt ger mig själv fullgod stretch. Men det är klart om någon skulle klistra fast mig så kanske jag skulle klara en minut.

Förresten, du har väl inte köpt Dantes 400 gram protein/dag-filosofi?

johnnytex
2005-05-04, 16:43
Skulle inte klara att hålla kvar mig själv i en minut. Utan vikt. Mitt sätt ger mig själv fullgod stretch. Men det är klart om någon skulle klistra fast mig så kanske jag skulle klara en minut.

Förresten, du har väl inte köpt Dantes 400 gram protein/dag-filosofi?

Ja så länge man känner gott sträck så :)

Nä, sådär högt ligger jag absolut inte. Jag kör efter rekommendationer på 2g protein / kg dvs 150g protte för mig. Jag följer inga av hans kostråd faktiskt. Gör du?

Fatcan
2005-05-08, 11:39
Såhär ser mitt upplägg ut:

1# Rygg, biceps, underarmar, vader

2# Bröst, axlar, triceps, hamstrings, quadriceps.


När tycker ni det skulle passa bästa att lägga in baksida axlar? Rygg eller axelpasset?

Jay-Z
2005-05-08, 11:48
Ja så länge man känner gott sträck så :)

Nä, sådär högt ligger jag absolut inte. Jag kör efter rekommendationer på 2g protein / kg dvs 150g protte för mig. Jag följer inga av hans kostråd faktiskt. Gör du?

Nej, sådant snurr kommer jag alltid få på proteinsyntesen. Ligger på runt 3 gram per kilo kroppsvikt.

johnnytex
2005-05-08, 12:05
Såhär ser mitt upplägg ut:

1# Rygg, biceps, underarmar, vader

2# Bröst, axlar, triceps, hamstrings, quadriceps.


När tycker ni det skulle passa bästa att lägga in baksida axlar? Rygg eller axelpasset?

Med rygg, menar du både korsrygg och lats då? Baksida axlar behöver du inte lägga in - enligt Dante. De kommer att växa av tunga rygg övningar iaf. I mitt schema finns inga övningar specifikt för baksida axlar, de har växt ändå. Jag tycker alla rodövningar tar bra på baksida axlar, bättre än andra isoleringsövningar faktiskt.

Fatcan
2005-05-08, 12:16
Har märkt att jag börjar få framdragna axlar, därför lägger jag in en övning för baksida axlar ändå, tycker inte dom får tillräckligt från ryggträningen.

Tigerkotten
2005-05-08, 13:22
Vill bara säga att jag ÄLSKAR träna på detta vis.

Ser fram emot varje pass man kör, för en övning man vill göra.

3gånger i veckan känns helt okej med, körde förut 4-5gånger.

Tar iaf ut mig mycket mera på detta vis, men små saker man kan göra för att bli ännu bättre. Måste bli bättre på failure saken.

Fatcan
2005-05-08, 13:49
Gillar inte att bara träna 3 ggr i veckan, har ju fan inget att göra på dagarna :D

Tigerkotten
2005-05-08, 14:02
Gillar inte att bara träna 3 ggr i veckan, har ju fan inget att göra på dagarna :D

Då kör du konditions träning så du får bättre återhämtning :)

Slartibartfast
2005-06-02, 10:15
Måste man köra alla set till failure och sen köra negativa och allt sånt, eller kan man köra som vanligt, alltså till nästan failure?

Eller uteblir resultaten då? ;)

jwzrd
2005-06-02, 10:38
Måste man köra alla set till failure och sen köra negativa och allt sånt, eller kan man köra som vanligt, alltså till nästan failure?

Eller uteblir resultaten då? ;)

Du kan, som alltid, träna precis som du vill. Men om man inte gör allt som är vad DC-träning innebär så är det ju inte DC man tränar. Men i det har fallet har jag för mig att herr DC himself säger att nybörjare och särskillt rena personer inte ska köra rest-pause så som hans metod föreskriver, utan bara köra raka set till failure.

Slartibartfast
2005-06-02, 11:14
Ok. tack Jwzerdefas. Du kör väl något liknande, eller?

Ni som kör DC, kör ni bara ETT set per muskelgrupp efter uppvärmning eller flera?

Tror jag ska köra lite DC som variation när deffen är färdig. Kan ju inte bli sämre än det redan är.

Tigerkotten
2005-06-02, 11:27
värmer upp, kör mina reps vilar 15andetag, gör andra settet, vila 15andetag, tredje settet, vila 15andetag, sedan gör jag i dom flesta antingen slutgrejjan då man ska hålla emot 30-40s. Sedan blir det stretch direkt efter för det mesta, på 2 övningar blir det efter nästa övning. Som t ex baksida lår sedan framsida sedan strech.


Mitt misstag är att jag ibland inte gör tillräckligt mycket negativt, det kan gå lite för fort ibland men jag försöker bättre mig konstant dära.

Blir så extremt skum känsla ibland när man ska hålla emot ner sakta, speciellt när det är 30-40s.

Gillar f ö detta sätt, man ser fram emot nästa pass mycket mera :]

Ang protein saken på förgående sida, så tror jag man borde köra så mycket för bäst utveckling, tänkte man kör ju flera muskelgrupper och det är säkerligen pga det man behöver mera protein.
Någon som vet hur många g per kg som kan rekommenderar ?

Slartibartfast
2005-06-02, 11:48
Kör ni högreps på alla övningar (ca 12-20 reps)? Dante verkar ju göra det.

jwzrd
2005-06-02, 11:51
Ok. tack Jwzerdefas. Du kör väl något liknande, eller?

Ni som kör DC, kör ni bara ETT set per muskelgrupp efter uppvärmning eller flera?

Tror jag ska köra lite DC som variation när deffen är färdig. Kan ju inte bli sämre än det redan är.


Nja, jag kör inget speciellt fancy pants-schema. Jag kör så som jag tycker är optimalt utifrån allt jag kan bara. Inget coolt alltså.

Fatcan
2005-06-02, 11:51
Ni som kör DC, kör ni bara ETT set per muskelgrupp efter uppvärmning eller flera?


Ett set med 2 restpauses.

Tigerkotten
2005-06-02, 11:51
ehh´? Det är nog totalt han pratar om.

8reps till total failure
12-15djupa andetag
2-4reps till failure
12-15djupa andetag
1-3reps till failure 375 for 1-3 reps to absolute total failure (then a 20-30 second static hold)

http://www.intensemuscle.com/forumdisplay.php?f=45
http://www.anabolicextreme.com/Anabolic/new_archives/anex_archive_issue73_penn.asp

Slartibartfast
2005-06-02, 12:29
ehh´? Det är nog totalt han pratar om.


Aha. Så om man kör straigth sets så bör man ligga kring 10 t.ex.?

Tigerkotten
2005-06-02, 12:51
Aha. Så om man kör straigth sets så bör man ligga kring 10 t.ex.?

Alltså så vitt jag förstår ska man köra som jag skrev ovan, att det minskas osv, för det är rätt kort vila och man tar ut sig osv på sådant sätt.

Vad du menar med straight sets vet jag ej :)

Ett exempel nedan hur saker kan se ut

Workout 1
CHEST: smith incline 375 x 15 reps rest pause (RP) and a 30 second static rep at the end (then stretches)
SHOULDERS: front smith press-330 x 13 RP and 30 second static (then stretches)
TRICEPS: reverse grip bench press 315 for 15-20 reps RP-no static (then stretches)
BACK WIDTH: rear rack chins to back of head 100 x 18 RP (20 second static at end)
BACK THICKNESS: floor deadlifts a brutal straight set of 8 reps and then a heavier debilitating 4 rep one (after warmups of course) (then stretches for back)


Workout 2
BICEPS: preacher bench barbell curl RP for 14 reps and 30 second static
FOREARMS: hammer curls straight set for 15 reps (then stretches for biceps)
CALVES: on hack squat straight set for 10-12 reps but with a 20 second negative phase
HAMSTRINGS: Cybex hamstring press (pressing with heels up top) RP for 20 reps
QUADS: hack squat --a brutal set for 10 reps (My legs are a strong bodypart and I allow people with good legs to go with one straight set only--but if your quads are playing catchup to the rest of the body, then you must do a heavy set of 4-8 reps followed after a rest by a "good god I freaking hate Doggcrapp" 20 reps set. Those quads will catch up in size pronto
Then stretches for quads and hams.

Slartibartfast
2005-06-02, 12:58
Vad du menar med straight sets vet jag ej :)

Set som inte tas över failure. Alltså inga forced reps, rest-pause eller sånt.

Det är ju Dantes benämning.


CALVES: on hack squat straight set for 10-12 reps but with a 20 second negative phase

nossie
2005-06-02, 13:20
Ang protein saken på förgående sida, så tror jag man borde köra så mycket för bäst utveckling, tänkte man kör ju flera muskelgrupper och det är säkerligen pga det man behöver mera protein.
Någon som vet hur många g per kg som kan rekommenderar ?

Jag tror snarare att den biten är för dem som preppar och därför har en jävla proteinsyntes.

tror det var 4-5g/per kg kroppsvikt.

johnnytex
2005-06-02, 15:22
Jag tror snarare att den biten är för dem som preppar och därför har en jävla proteinsyntes.

tror det var 4-5g/per kg kroppsvikt.

Jag tror oxå det är aningen overkill att ligga på 4-5g/kp, om man är ren. De flesta studier pekar väl på att cirkus 2g/kp borde vara ett bra riktmärke om man vill kunna tillgodogöra sig sin träning samt hålla testot på bra nivåer.

Tigerkotten
2005-06-02, 22:32
vem vet, kanske bara är när man preppar som man bör ta så mycket. Men dock så säger han att man borde ta i en stor del, och jag tror 2g är nog mest om man kör mindre muskelgrupper vid varje pass, nu när man kör flera så tror jag också man behöver mera. Låter ju rätt logiskt endå anser jag.. :)
Käkar dock inte så mycket.

pellepedal
2005-06-03, 07:50
Rest-Pause Äger!

Inte för att jag kör DC, men jag kör en del med en typ av rest-pause som jag gillar skarpt.

Jag tar en vikt som jag normalt kör 8-10 reps med.
Sen kör jag 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 10 reps.
Det är ett set.
Dvs jag kör 24 reps med en vikt i ett set i stället för 8-10 reps.

Efter 3-4 sådana set är man fried i muskeln.

sunkan
2005-06-03, 07:58
Rest-Pause Äger!

Inte för att jag kör DC, men jag kör en del med en typ av rest-pause som jag gillar skarpt.

Jag tar en vikt som jag normalt kör 8-10 reps med.
Sen kör jag 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 4 reps, vilar 10 sek, kör 10 reps.
Det är ett set.
Dvs jag kör 24 reps med en vikt i ett set i stället för 8-10 reps.

Efter 3-4 sådana set är man fried i muskeln.

kör du så i knäböj och marklyft också? :D

pellepedal
2005-06-03, 08:10
kör du så i knäböj och marklyft också? :D

I knäböj händer det att jag kör så. I alla fall varannan vecka. Det är en riktig killer som fler borde testa.
I marklyft, nej. Jag har en gammal skada som gör sig hörd ibland när jag kör mark, så jag får köra rätt lugnt i den övningen.

sunkan
2005-06-03, 08:12
I knäböj händer det att jag kör så. I alla fall varannan vecka. Det är en riktig killer som fler borde testa.
I marklyft, nej. Jag har en gammal skada som gör sig hörd ibland när jag kör mark, så jag får köra rätt lugnt i den övningen.

Jag har provat RP några ggr i böj och det var ett rent helvete, benen skakade som asplöv så jag kom knappt upp för trappen upp till övervåningen *spy*

pellepedal
2005-06-03, 08:34
Jag har provat RP några ggr i böj och det var ett rent helvete, benen skakade som asplöv så jag kom knappt upp för trappen upp till övervåningen *spy*


Ja, visst är det underbart.

Testa ett pass med min rest-pause-variant på quads, hams och vader.
Sen kan du försöka knalla hem. I love it!

sunkan
2005-06-03, 08:41
Ja, visst är det underbart.

Testa ett pass med min rest-pause-variant på quads, hams och vader.
Sen kan du försöka knalla hem. I love it!

Har redan testat...när jag kom ut för trappen på gymmet så fick jag hugga tag i räcket för att i stupa ut för trappen :D Insåg redan där att jag kommer aldrig att kunna gå hem, så jag ringde min mor som fick komma å hätma mig :em:

Fatcan
2005-06-03, 12:45
Insåg redan där att jag kommer aldrig att kunna gå hem, så jag ringde min mor som fick komma å hätma mig :em:

Haha :D

n1klas
2005-06-03, 13:18
Det är ett set.
Dvs jag kör 24 reps med en vikt i ett set i stället för 8-10 reps.

Så man kör 1 set i varje övning?

Vesseldahl
2005-06-03, 13:58
Helt klart inspirerande... ska nog ta en diskussion med mina träningskamrater om det här. :cool:

s0s
2005-06-03, 14:07
Det rekommenderas att man tränat 2-3år innan man börjar med DC...så ni inte skadar er, kan vara jobbigt när man kör "balls to the walls" ;)

WHITEFOLKS
2005-06-03, 14:17
Ja det är ju definitivt inget man hoppar på som förstaprogram iaf :) man måste ju få in rörelsebanorna och få bra kroppskännedom innan man kör på ett sådant upplägg.