handdator

Visa fullständig version : Träningsbänk för 499 kr - Funkar den tror ni?


tankz
2009-05-05, 19:27
Tjena!

Jag hade tänkt att börja lite med hemmagym det verkar ju vara en trend nu, och nu är det så att jag vill kunna köra axelpress och militärpress så jag behöver en bänk där man kan sitta i 90 grader och med ryggstöd.

Har kollat runt lite på internet och vissa sånna bänkar som dom har på gymmen kan gå för 2500 kr+ men nu hittade jag en på Rusta av alla ställen efter tips av en kamrat:

http://www.rusta.se/traningsbank_p75101178.html

Den. Vad tror ni, någon som haft en sån, tror ni den funkar för ända målet? Kommer den pajja fort med tanke på priset eller kommer den göra jobbet? :D

Anders The Peak
2009-05-05, 19:39
Tjena!

Jag hade tänkt att börja lite med hemmagym det verkar ju vara en trend nu, och nu är det så att jag vill kunna köra axelpress och militärpress så jag behöver en bänk där man kan sitta i 90 grader och med ryggstöd.

Har kollat runt lite på internet och vissa sånna bänkar som dom har på gymmen kan gå för 2500 kr+ men nu hittade jag en på Rusta av alla ställen efter tips av en kamrat:

http://www.rusta.se/traningsbank_p75101178.html

Den. Vad tror ni, någon som haft en sån, tror ni den funkar för ända målet? Kommer den pajja fort med tanke på priset eller kommer den göra jobbet? :D

Jag bytte ut en gammal skip-bänk mot en sådan där för ett år sedan. Det är inget större fel på den förutom att man helst inte ska belasta den med mer än 110 kg. Mitt exemplar håller för mer. Förövrigt säljs den där bänken under andra namn och kostar då kring 1200:-
Dvs en helt duglig hemmaträningsbänk.

kaysim
2009-05-05, 19:54
Tjena!

Jag hade tänkt att börja lite med hemmagym det verkar ju vara en trend nu, och nu är det så att jag vill kunna köra axelpress och militärpress så jag behöver en bänk där man kan sitta i 90 grader och med ryggstöd.

Har kollat runt lite på internet och vissa sånna bänkar som dom har på gymmen kan gå för 2500 kr+ men nu hittade jag en på Rusta av alla ställen efter tips av en kamrat:

http://www.rusta.se/traningsbank_p75101178.html

Den. Vad tror ni, någon som haft en sån, tror ni den funkar för ända målet? Kommer den pajja fort med tanke på priset eller kommer den göra jobbet? :D

Det funkar säkert! Jag hade en sådan innan jag bytte upp mig och köpte en bänk som kostade ca 2900 kr.

Nackdelen med min "billiga" bänk var att den var lite "oversize". Det vill säga, sittdynan var väldigt bred, och bänken var ganska hög (Jag är 172cm och hade stora problem med en "skip" bänk av det billigare slaget). Man vill ju att bänken ska vara någorlunda bekväm ifall man ska sitta på den 4 gånger i veckan.

Men som sagt, är nog inga problem i övrigt:) Du kan ju test-sitta den innan du köper kanske?

edit: Såg nu att måtten står på sidan, så d e ju bara att du mäter och kollar ifall den är för bred eller inte

tankz
2009-05-05, 19:58
tack för svaren killar :) Japp måtten var nog rätt bra för dynan, men höjden var kanske lite väl låg.. 52 cm tror dom på gymmen är säkert 70 iaf?

110 kg är nog inga problem, sålänge inte kroppsvikten är inräknad:D 50-60 kg i militärpress och kanske 20-25 i hantelpress för axlar..

Vastrix
2009-05-05, 19:58
Det är inget större fel på den förutom att man helst inte ska belasta den med mer än 110 kg. Mitt exemplar håller för mer.

Hur går det med bänkpressträning och liknande? Max belastning bör ju rimligtvis vara tränande inklusive vikter...

/V.

tankz
2009-05-05, 20:05
Hur går det med bänkpressträning och liknande? Max belastning bör ju rimligtvis vara tränande inklusive vikter...

/V.

110 kg med tränande + vikter låter orimligt, då får man ju snart köra axelpress med 5 kgs hantlarna *cry*

Anders The Peak
2009-05-05, 20:45
Hur går det med bänkpressträning och liknande? Max belastning bör ju rimligtvis vara tränande inklusive vikter...

/V.
Jag har en annan bänk för det... Men annars tycker jag inte bredden på dynan är något problem utan den funkar.

kaysim
2009-05-05, 20:49
tack för svaren killar :) Japp måtten var nog rätt bra för dynan, men höjden var kanske lite väl låg.. 52 cm tror dom på gymmen är säkert 70 iaf?

110 kg är nog inga problem, sålänge inte kroppsvikten är inräknad:D 50-60 kg i militärpress och kanske 20-25 i hantelpress för axlar..

Fast om dynan är 32 (står att B=32) Så tycker jag att det blir lite för bred sits. Var nog något liknande på min budget-bänk. Som sagt, det funkar, men jag har inte "så brett mellan benen", så jag fick typ träningsvärk i ljumsken av den:)

"Riktiga" bänkar brukar ofta vara smalare och "bekvämare", men det kanske är lättare att sätta ihop "hållbar skit" med stora delar, vilket gör att budget-bänkarna blir lite större/bredare än dyrare bänkar?

Höjden är nog inte för låg. Ta fram ett måttband och kolla!

kingerik
2009-05-05, 21:40
Tjo!

Jag tränar också hemma, och hade en liknande bänk förut för omkring 500-600 kr. Tyckte den blev riktigt ostabil efter ett tag och köpte därför en annan, tränar jag uppåt 10 timmar i veckan ska det vara riktigt och säkert också :)

Jag skulle rekomendera detta paketet om du nu vill få med lite vikter billigt också!

http://www.bm-fitness.dk/product.asp?product=7006

Denna kan du ju köra knäböj och scottscurl med =) Priset är lite högre, men det är även kvalitén på träningen.

Lycka till! //erik

Betar
2009-05-05, 21:50
Det står att maxbelastning är 100kg och med det lär dom ju mena kv + vikter. Vilket innebär att du inte kan bänka mer än 35kg ifall du väger 65kg ...ja du fattar

Men det är ju troligt att den håller för mkt mer än så dock så känns det kanske visset den dan den faktiskt inte gör det. Så jag skulle köpa en annan även om det innebär minst det dubbla priset.

tankz
2009-05-05, 22:19
Tjo!

Jag tränar också hemma, och hade en liknande bänk förut för omkring 500-600 kr. Tyckte den blev riktigt ostabil efter ett tag och köpte därför en annan, tränar jag uppåt 10 timmar i veckan ska det vara riktigt och säkert också :)

Jag skulle rekomendera detta paketet om du nu vill få med lite vikter billigt också!

http://www.bm-fitness.dk/product.asp?product=7006

Denna kan du ju köra knäböj och scottscurl med =) Priset är lite högre, men det är även kvalitén på träningen.

Lycka till! //erik

hmm den där var ju svindyr + att ryggstödet kan inte vara 90 grader väl? de krävs för militärpress :/

tankz
2009-05-05, 22:22
Nu när jag läste bruksanvisningen så står det ju faktiskt max 100 kg.. och ej för barn, bara för vuxna står det med och en vuxen man väger ju vanligtvis 65-100 kg.. hur fan tänker dom där? Det är säkert för att inte bli stämda om det skulle hända nått? Minns att jag hade nån studsmatta som liten med max 150 kg och vi var väl en 6-7 15 åringar på den tiden som hoppade på den utan att det var nån större fara.. Men min vikt ca 88-89 kg + 50 kg i nån övning = ca 140 kg..

Peter.B
2009-05-06, 09:05
Nu vill jag inte vara sån, men militärpress och axelpress kan med fördel även göras både stående eller sittande utan ryggstöd....

kingerik
2009-05-06, 15:34
Man kan faktiskt ha ryggstödet i 90 grader på den :)

Dessutom får du 115 kg vikter med, den finns utan vikter till ett billigare pris.

Sideshow Bob
2009-05-13, 07:52
Köp en bänk av bra kvalitet.
De extra pengarna kommer du spara in genom att det blir mycket roligare att kunna träna på en bra bänk + att den håller mycket längre.
Den bänken jag har hemma är riktigt bra, är väldigt nöjd att jag inte köpte någon
"kalle-anka" bänk.
Lycka till med köpet.