handdator

Visa fullständig version : bra schema?


Kauppi
2009-05-05, 17:58
hallå,
vill veta era åsikter om mitt nuvarande träningsschema.. något ni tycker jag ska ändra? har hållt mig till detta i lite över 1 år nu. men är lite trött på det.. och vore kul om andra kunde ge tips.

Kan säga att jag nästan ALLTID kör till fail.. Jag lägger på en vikt sen bara kör jag järnet. Är detta bra eller dåligt?

Och jag brukar träna dag1,2 och 3.. sen vila 1 dag... sedan köra dag4 passet.. sedan vila 1 dag... sedan börja om med dag1,2 och 3, sen vila, sen köra dag4... osv osv osv osv.

Här är iallafall mitt schema:

Dag1; Bröst, Triceps, Mage.
Dag2; Ben, Biceps.
Dag3; Axlar, Mage.
Dag4; Rygg.

(Mage tränar jag egentligen när jag känner för de.. måste inte exakt ligga på de pass dem gör nu).

LindaS
2009-05-05, 18:03
Det finns ingen egentlig vinning med att alltid köra till fail, snarare ökar risken att du blir "övertränad".

Kauppi
2009-05-05, 18:15
Det finns ingen egentlig vinning med att alltid köra till fail, snarare ökar risken att du blir "övertränad".

ah okej.. men själv tror jag alltid att träningen inte ger någonting om jag inte kör till fail... men jag har väl förmodligen fel.

grakka
2009-05-05, 18:25
Tycker att du ska precisera ditt schema lite mera. Det vi vet nu är att du har använt ditt schema i ca 1 år och hur du har fördelat muskelgrupperna på veckans dagar. Jag tycker att det verkar okej. Men faktum är att ditt schema lika gärna skulle kunna vara bra som dåligt eftersom ingen vet vad du utför för övningar samt hur många set och repetitioner du utför. Känner föresten igen dig från fb. Brukar följa dramat mellan yeahvlen och alla andra grabbar :thumbup:

Kauppi
2009-05-05, 19:22
okej, hmm. som sagt.. kör till fail nästan alltid... kör väl 8-12 reps. och 3-4 set.

varje bröst pass, alltid plan bänkpress, och hantelpress med liten lutning, flyes.. varierar med triceps övningarna ofta... tricepspress, pushdowns.

biceps övningar varierar också ofta.. hantelcurls, scottcurls osv.... benpress, ben curl, ben spark osv.

axlar...... mycket axelpressar och militärpressar..

rygg.. marklyft, olika lats rodd övningar... ibland t-bar..


försöker att köra 3-4 övningar iallafall på varje muskelgrupp varje pass!
:)

Mourten
2009-05-05, 19:28
Jag kör alltid fail, fail ftw!
Kolla sida 20 i min journal, får du se ett bra men hårt schema.

grakka
2009-05-05, 19:36
okej, hmm. som sagt.. kör till fail nästan alltid... kör väl 8-12 reps. och 3-4 set.

varje bröst pass, alltid plan bänkpress, och hantelpress med liten lutning, flyes.. varierar med triceps övningarna ofta... tricepspress, pushdowns.

biceps övningar varierar också ofta.. hantelcurls, scottcurls osv.... benpress, ben curl, ben spark osv.

axlar...... mycket axelpressar och militärpressar..

rygg.. marklyft, olika lats rodd övningar... ibland t-bar..


försöker att köra 3-4 övningar iallafall på varje muskelgrupp varje pass!
:)

Ska du inte försöka hitta ett mer "fast" schema istället för att lalla runt med alla möjliga olika övningar? Har själv gjort likadant och det gick bra. Säger inte att det är direkt dåligt att göra så. Men för min egna del så tyckte jag att det blev jobbigt efter ett tag att inte ha någon struktur i det hela. Lättare att ha koll på saker med ett schema, även om man bara följer det till 90% så känns det ändå bättre. Min åsikt såklart.

Kauppi
2009-05-05, 19:43
@Mourten; Ja, det såg fint ut. :) läste också det Medusa sa om att inte faila varenda gång.. och precis som du... jag har alltid failat.. så på något sätt känns det uppenbart.. men får se :)

@grakka; Jo, men om jag gör ett strikt schema att följa efter känns de konstigt av någon anledning, känns som man inte får varation..

Ingen har lust att hjälpa mig att göra ett schema med övningar in räknade? Jag bulkar för tillfället! Eller, bulkar och bulkar.. äter så mycket jag bara kan så många gånger om dagen jag kan. Vill öka i vikt och bli större!

grakka
2009-05-05, 20:04
Du kanske behöver ett schema som är desamma i praktiken men som innehåller olika övningar. Slänger bara ihop ett halvkasst exempel då jag inte vet hur jag ska förklara annars.

måndag jämna veckor:
bänkpress (5x5)
lutande bänkpress (3x8)
flyes (3x8)
pushdown i cable (3x8)

måndag udda veckor:
hantelpress (3x8)
viktade dips (5x5)
smal bänkpress (3x8)
mage


Sedan om du kör som exemplet nedanför så kan du köra mage dag1 och dag3 udda veckor och dag2 och dag4 jämna veckor.

dag1: bröst, triceps
dag2: rygg, biceps
dag3: ben
dag4: axlar

Det var bara ett slarvigt exempel. Vet inte hur många dagar du föredrar att träna. Men det finns ju massvis med övningar som är likvärdiga. Kör varannan vecka så har du ett schema som inte känns stelt (förhoppningsvis). Bara att växla mellan hantelpress & bänkpress, stångrodd & T-bar, skullcrusher & tricepspress, etc. Borde ju fungera någorlunda bra eftersom du vanligtvis tränar alla möjliga blandade övningar och känner dig trött på det. Samtidigt så borde du vara trött på alla scheman då eftersom du tidigare gjort alla övningar.

Är det bara styrka och att växa du är ute efter? Annars kan du ju träna explosiv kampsportsinriktad träning som variation med mycket övningar med egen kroppsvikt. Kanske inte är aktuellt eftersom du försöker bulka.

Kauppi
2009-05-05, 20:24
Du kanske behöver ett schema som är desamma i praktiken men som innehåller olika övningar. Slänger bara ihop ett halvkasst exempel då jag inte vet hur jag ska förklara annars.

måndag jämna veckor:
bänkpress (5x5)
lutande bänkpress (3x8)
flyes (3x8)
pushdown i cable (3x8)

måndag udda veckor:
hantelpress (3x8)
viktade dips (5x5)
smal bänkpress (3x8)
mage


Sedan om du kör som exemplet nedanför så kan du köra mage dag1 och dag3 udda veckor och dag2 och dag4 jämna veckor.

dag1: bröst, triceps
dag2: rygg, biceps
dag3: ben
dag4: axlar

Det var bara ett slarvigt exempel. Vet inte hur många dagar du föredrar att träna. Men det finns ju massvis med övningar som är likvärdiga. Kör varannan vecka så har du ett schema som inte känns stelt (förhoppningsvis). Bara att växla mellan hantelpress & bänkpress, stångrodd & T-bar, skullcrusher & tricepspress, etc. Borde ju fungera någorlunda bra eftersom du vanligtvis tränar alla möjliga blandade övningar och känner dig trött på det. Samtidigt så borde du vara trött på alla scheman då eftersom du tidigare gjort alla övningar.

Är det bara styrka och att växa du är ute efter? Annars kan du ju träna explosiv kampsportsinriktad träning som variation med mycket övningar med egen kroppsvikt. Kanske inte är aktuellt eftersom du försöker bulka.


ah tack, ser bra ut. ska testas!!

min farsa har ägt en kickboxingsklubb i X antal år... så kampsporten är inga problem.
men ja.. var väldigt väldigt smal innan.. för 16 månader sedan vägde jag 58kg, i nuläget väger jag 70kg... vill bli större, starkare och tyngre!

grakka
2009-05-05, 20:38
ah tack, ser bra ut. ska testas!!

min farsa har ägt en kickboxingsklubb i X antal år... så kampsporten är inga problem.
men ja.. var väldigt väldigt smal innan.. för 16 månader sedan vägde jag 58kg, i nuläget väger jag 70kg... vill bli större, starkare och tyngre!

Har själv tränat på gym i exakt 16 månader. Brukade vara smal som en pinne. Under denna tid har jag ökat nästan exakt lika mycket som du. Vägde straxt under 60kg när jag började och väger nu 73kg. Försöker att gå upp i vikt hela tiden men det verkar inte gå hur mycket jag än äter. Håller även på med kickboxning till och från, ibland aktivt och för tillfället väldigt lite. Lite lustigt att du beskriver dig som jag upplever mig ;). Hoppas att du lyckas knåda ihop något bra schema i liknande uppsättning som jag skrev tidigare :thumbup:. Nackdelen är väll att det blir mycket att hålla reda på om man nu väljer att inte skriva ut allt och ha det på papper i fickan.

Kauppi
2009-05-05, 20:46
Har själv tränat på gym i exakt 16 månader. Brukade vara smal som en pinne. Under denna tid har jag ökat nästan exakt lika mycket som du. Vägde straxt under 60kg när jag började och väger nu 73kg. Försöker att gå upp i vikt hela tiden men det verkar inte gå hur mycket jag än äter. Håller även på med kickboxning till och från, ibland aktivt och för tillfället väldigt lite. Lite lustigt att du beskriver dig som jag upplever mig ;). Hoppas att du lyckas knåda ihop något bra schema i liknande uppsättning som jag skrev tidigare :thumbup:. Nackdelen är väll att det blir mycket att hålla reda på om man nu väljer att inte skriva ut allt och ha det på papper i fickan.

haha, se där ja :D roligt det finns någon i ungefär samma situation!
jadå, ska försöka köra mer variation.. och inte allt för mycket fail.

tack så hemskt mkt! :)