handdator

Visa fullständig version : EU-parlamentsvalet


wintersnowdrift
2009-05-05, 15:09
...den 7:e juni har jag inte sett någon tråd om än.

Tänker du rösta? Hur? Eller tillhör du den del av Sveriges befolkning som inte hört talats om valet? (http://www.dn.se/nyheter/politik/synovate-fa-vet-om-att-det-ar-eu-val-1.841210)

//Kristin

Scratch89
2009-05-05, 15:13
Jag vet att det är val, men jag har ingen aning om jag ska rösta, eller på vad.

Patrick Bateman
2009-05-05, 15:17
Ja vafan. Klart man ska rösta.

Lägger min på piraterna.

joko
2009-05-05, 15:19
Jag kommer också rösta PP

tp_88
2009-05-05, 15:24
ja vafan. Klart man ska rösta.

Lägger min på piraterna.
+1.

hahavaffan
2009-05-05, 15:28
Pp

Miiix
2009-05-05, 15:30
Pirat här också..känns som vi är på väg i fel riktning med IPRED och FRA osv, även om det inte har direkt med EU att göra.

joko
2009-05-05, 15:38
Pirat här också..känns som vi är på väg i fel riktning med IPRED och FRA osv, även om det inte har direkt med EU att göra.

Det har direkt med EU att göra eftersom IPRED är ett EU-direktiv.

Sen är det en annan fråga hur direktivet implementerats i vår kära lagstiftande församling, men nog är det kopplat till EU alltid

Raggis
2009-05-05, 15:58
Pp.

Tonto
2009-05-05, 16:01
pp

Guybrush
2009-05-05, 16:02
Jag kommer att rösta men vet inte på vad. Har inte satt mig in alls i något ännu.

coxie
2009-05-05, 16:06
Japp blir till att rösta på Pp.

CroCop
2009-05-05, 16:11
Väldigt många fjortisar här som ska rösta på piratpartiet. Trodde man var tvungen att vara myndig för att få rösta?

Det msåte ju finnas viktigare frågor än om man ska få ladda hem senaste South Park-avsnittet gratis eller inte. Jaja så går det när man har allmän rösträtt.:)

lanzal
2009-05-05, 16:16
Väldigt många fjortisar här som ska rösta på piratpartiet. Trodde man var tvungen att vara myndig för att få rösta?

Det msåte ju finnas viktigare frågor än om man ska få ladda hem senaste South Park-avsnittet gratis eller inte. Jaja så går det när man har allmän rösträtt.:)

Den mest aktuella frågan för många tror jag, den enda som verkligen påverkar folks största intressen, tyvärr fyller jag i Augusti :(

coxie
2009-05-05, 16:22
Väldigt många fjortisar här som ska rösta på piratpartiet. Trodde man var tvungen att vara myndig för att få rösta?

Det msåte ju finnas viktigare frågor än om man ska få ladda hem senaste South Park-avsnittet gratis eller inte. Jaja så går det när man har allmän rösträtt.:)

Kan inte direkt se något som är viktigare för mig än personlig integritet.

Erik__
2009-05-05, 16:23
Piratpartiet :thumbup:

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:32
jag är verkligen chockad att se att så många skall rösta på piratpartiet!
Vad kan piratpartiet om de frågor som är viktiga i hela Europa såsom:
- Ekonomi
- Säkerhetspolitik
- Invandring
- vård
osv osv

Svara mej bästa vänner!

jwzrd
2009-05-05, 16:34
jag är verkligen chockad att se att så många skall rösta på piratpartiet!
Vad kan piratpartiet om de frågor som är viktiga i hela Europa såsom:
- Ekonomi
- Säkerhetspolitik
- Invandring
- vård
osv osv

Svara mej bästa vänner!

Du kan kanske berätta för oss vad de vanliga partierna gör i EU-parlamentet just rörande de frågorna. Hur röstar t ex vänsterblocket jämfört med högerblocket?

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:38
Du kan kanske berätta för oss vad de vanliga partierna gör i EU-parlamentet just rörande de frågorna. Hur röstar t ex vänsterblocket jämfört med högerblocket?

De har åtminstone en agenda för dessa frågor. Sen vet vi att det är mycket svårt att åstadkomma någonting i EU-parlamentet pga den hårda gruppdiciplinen som finns. Men inom gruppen kan de få någonting gjort.

(Till sist så är jag en mild EU-motståndare.)

Wille005
2009-05-05, 16:39
Pp.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:40
Sen så det lilla jag vet så vet jag att europeiska högern är mera höger än de moderaterna i Sverige. Sen vet vi att det är oftast liberala sossar som gör de bästa jobbet inom sin grupp. De gamla konservativa gardet har svårt här.

polaren
2009-05-05, 16:41
Christian Engström, Piratpartiet!
Deras frågor är dom enda som jag engagerar mig i (eller bryr mig om) för tillfället. Jag har inget förtroende för något annat parti (möjligtvis miljöpartiet).

shut teh face
2009-05-05, 16:41
jag är verkligen chockad att se att så många skall rösta på piratpartiet!
Vad kan piratpartiet om de frågor som är viktiga i hela Europa såsom:
- Ekonomi
- Säkerhetspolitik
- Invandring
- vård
osv osv

Svara mej bästa vänner!
Det är samma skrot och skit gällande de där frågorna, bland alla partier. Man röster på piratpartiet för att man tycker en särskild fråga är viktig.

coxie
2009-05-05, 16:42
De har åtminstone en agenda för dessa frågor. Sen vet vi att det är mycket svårt att åstadkomma någonting i EU-parlamentet pga den hårda gruppdiciplinen som finns. Men inom gruppen kan de få någonting gjort.

(Till sist så är jag en mild EU-motståndare.)

Precis vi kan inte göra speciellt mycket i EU i stora frågor. Däremot tror jag på att vi kan visa att vi ogillar övervakningssystemen både för EU och för svenska staten inför valet nästa år.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:45
Men sen kan jag inte förstå varför det är så¨känsligt med denna FRA lag osv vilket jag uttryckt i en annan tråd. Har inte några större argument än att jag tycker staten i våra fall demokratiska länder bör få vidta sådana åtgärder som rikets säkerhet kräver. Jag delar gärna med mej av mitt gnällande med jwzrd och mitt porrsurfande med nån superdator...

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:47
Tänk om alla skulle visa sitt ogillande och rösta på ett parti som Piratpartiet? Hela europa skulle förfalla ifall ett gäng programerare fick makten. Litar ni på att "andra" gör sin plikt och röstar in politiker som är villiga att ta ett brett ansvar?

Scratch89
2009-05-05, 16:47
Jag kan förstå att man röstar på PP i Europavalet; det är nog där enfrågepartier har som störst makt att påverka.

Scratch89
2009-05-05, 16:48
Men sen kan jag inte förstå varför det är så¨känsligt med denna FRA lag osv vilket jag uttryckt i en annan tråd. Har inte några större argument än att jag tycker staten i våra fall demokratiska länder bör få vidta sådana åtgärder som rikets säkerhet kräver. Jag delar gärna med mej av mitt gnällande med jwzrd och mitt porrsurfande med nån superdator...

Men du är sosse också. Ur ett liberalt, ideologiskt perspektiv är det här bland det värsta som finns.

shut teh face
2009-05-05, 16:50
Tänk om alla skulle visa sitt ogillande och rösta på ett parti som Piratpartiet? Hela europa skulle förfalla ifall ett gäng programerare fick makten. Litar ni på att "andra" gör sin plikt och röstar in politiker som är villiga att ta ett brett ansvar?
Såna som du röster inte på piratpartiet, det är endast de få som verkligen spyr på denna utveckling som sker på nätet. Det finns ingen risk att sådana här enfrågepartier får för mycket makt. Sålänge det inte är en riktig viktig fråga som alla andra partier skiter i, men det är inte troligt att de gamla partierna skulle stå med byxan nere och se ett annat parti få för mycket mandat.

Sen vad menar du med rikets säkerhet och FRA? :naughty:

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:50
å f-n sosse? Brukar kalla mig "socialliberal patriot stampad ur landsbygden". Men kanske det är det som är sosse?

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:52
Såna som du röster inte på piratpartiet, det är endast de få som verkligen spyr på denna utveckling som sker på nätet. Det finns ingen risk att sådana här enfrågepartier får för mycket makt. Sålänge det inte är en riktig viktig fråga som alla andra partier skiter i, men det är inte troligt att de gamla partierna skulle stå med byxan nere och se ett annat parti få för mycket mandat.

Sen vad menar du med rikets säkerhet och FRA? :naughty:

Så man får hålla koll på alla de som tänker desertera vid händelse av krig. Finns ju ett otal här bara på kolo. :hbang:

shut teh face
2009-05-05, 16:53
Så man får hålla koll på alla de som tänker desertera vid händelse av krig. Finns ju ett otal här bara på kolo. :hbang:
Absolut, Sverige är ett land där man inte tillåts eller vill vara patriot.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 16:54
Sen vad menar du med "såna som du"?
Feta bänkpressare eller?

Scratch89
2009-05-05, 16:55
å f-n sosse? Brukar kalla mig "socialliberal patriot stampad ur landsbygden". Men kanske det är det som är sosse?

Jepp. Hade du bott i Sverige hade du bott i Tidaholm och varit stödmedlem till Byggnadsfacket. :D

sascha
2009-05-05, 16:56
Jag kan förstå att man röstar på PP i Europavalet; det är nog där enfrågepartier har som störst makt att påverka.

Du har så fel.

shut teh face
2009-05-05, 16:58
Sen vad menar du med "såna som du"?
Feta bänkpressare eller?
Haha, nej men du tycker ju uppenbarligen FRA är okej för "rikets säkerhet", så du är i samma fack som dessa svenska politiker som tror Internet endast är till för mail och kolla aftonbladet.se. :naughty:

coxie
2009-05-05, 17:01
Så man får hålla koll på alla de som tänker desertera vid händelse av krig. Finns ju ett otal här bara på kolo. :hbang:

Jag är inte ens medlem i Sveriges försvarsmakt så jag kommer inte kunna desertera vid ett krig.

Däremot skulle jag göra det om det blev krig, ser inget som behövs försvaras här i Sverige nu när det är lika enkelt att flytta 500m som till andra sidan världen.

Tror det är få som vågar kalla sig liberaler och samtidigt tycker att FRA och datalagringsdirektiven är bra.

thunder
2009-05-05, 17:40
Jag kommer också att rösta på piratpartiet. Och de flesta av mina vänner kommer att göra samma sak.
Mera soutpark-avsnitt till mig att ladda hem alltså!!!111

Morty
2009-05-05, 17:49
Tror jag drar en PP också, eftersom jag har svårt att gilla de partier vi har i alla fall. MP har ohållbara lösningar på ett ohållbart problem, centern är för bonnläppar, etc. Blir nog PP.

Scratch89
2009-05-05, 18:10
Du har så fel.

Du får gärna förklara varför jag har fel. Jag kanske lär mig något nytt!

shadowfire
2009-05-05, 18:31
Piratpartiet får det bli.
Jag skulle inte rösta på dem för vårt eget rikes val, men i just EU så känner jag en stark lust att kasta in lite tomtar med piratmössa o dödsskalleflagg.
Känner mig lite som en 70-tals hippie på g att göra revolt.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 18:44
Jag är inte ens medlem i Sveriges försvarsmakt så jag kommer inte kunna desertera vid ett krig.

Däremot skulle jag göra det om det blev krig, ser inget som behövs försvaras här i Sverige nu när det är lika enkelt att flytta 500m som till andra sidan världen.

Tror det är få som vågar kalla sig liberaler och samtidigt tycker att FRA och datalagringsdirektiven är bra.
Mitt uttalande var med glimten i ögat.
Jag anser att jag är liberal och för mej får Sverige spionera på mina banktransaktioner och mitt porrsurfande.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 18:48
måste tillägga att jag vid vissa tillfällen anser mej konservativ. Men det är väl mer att jag sätter den stämpeln på mig själv som andra ger mej. Men som sagt, tycker jag är frisinnnad.

Nitrometan
2009-05-05, 19:09
Jag anser att jag är liberal och för mej får Sverige spionera på mina banktransaktioner och mitt porrsurfande.

Varför ska man spana på alla medborgare i ett land?

Varför ska man hålla kolla på när och var vem som ringer till vem? Vem de skickar sms till?

Varför ska man bygga sociogram över ett helt folk?

Är alla misstänkta spioner/terrorister/brottslingar?

http://webhackande.se/var-kommer-de-ifran-allihop

Exdiaq
2009-05-05, 19:12
Förmodligen Piratpartiet, p.g.a. Telekompaketet samt att jag är mer och mer negativt inställd till EU desto mer jag lär mig om det. Är riktigt, riktigt rädd för att Sverige (och EU) ska bli en nattväktarstat á la V for Vendetta.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 19:13
Varför ska man spana på alla medborgare i ett land?

Varför ska man hålla kolla på när och var vem som ringer till vem? Vem de skickar sms till?

Varför ska man bygga sociogram över ett helt folk?

Är alla misstänkta spioner/terrorister/brottslingar?

http://webhackande.se/var-kommer-de-ifran-allihop

men stör detta dej? Du gör ju inget terrorarbete? Då skadar det knappast att en superdator har denna fakta om dej. Så länge inte systemet missbrukas.
Det är ju inte precis som så att det kommer att stå på Aftobladets första sida vad du surfar på?

Men jag bor inte i Sverige. Men vad jag förstått så går stor del av Finlands IT-trafik genom Sverige?

130kg finsk sisu
2009-05-05, 19:14
Förmodligen Piratpartiet, p.g.a. Telekompaketet samt att jag är mer och mer negativt inställd till EU desto mer jag lär mig om det. Är riktigt, riktigt rädd för att Sverige (och EU) ska bli en nattväktarstat á la V for Vendetta.

Var du inte Sverigedemokrat nyligen?

Om jag får skoja lite och placera människor i ett fack.
Från kusinknullare till datanörd? ;)

coxie
2009-05-05, 19:19
men stör detta dej? Du gör ju inget terrorarbete? Då skadar det knappast att en superdator har denna fakta om dej. Så länge inte systemet missbrukas.
Det är ju inte precis som så att det kommer att stå på Aftobladets första sida vad du surfar på?

Men jag bor inte i Sverige. Men vad jag förstått så går stor del av Finlands IT-trafik genom Sverige?

Därför att staten inte ska kolla vad jag gör på internet. Lika lite som att de ska läsa min post. Eller lika lite som att polisen på måfå börjar följa efter mig i min vardag och noterar allt jag gör.

Personlig integritet är en grundpelare i en demokrati.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 19:22
Men så länge man kan leva ett fritt liv så är det väl inget problem om de läser dina mail?
Visst förstår jag till en del er oro och förfäran. Men att den skulle vara så stor att man röstar in en ensaks rörelse i ett viktigt val är för mej helt främmande. Nu förstår man mer och mer hur det finns despoter i världshistorien som kunnat ta makten via fria val.

Exdiaq
2009-05-05, 19:22
Var du inte Sverigedemokrat nyligen?

Om jag får skoja lite och placera människor i ett fack.
Från kusinknullare till datanörd? ;)


Nej, var folkpartist senast och sverigedemokrat innan det ;) Egentligen är inget parti optimalt för mig då jag har rätt skilda åsikter i olika frågor vilket gör det förmodligen är svårt att placera mig i ett fack.

Följande parti vet jag att jag inte kommer rösta på i alla fall:
Moderaterna - deras agerande med Telekompaketet
Kristdemokraterna - mot fri abort och lite andra självklara saker
Socialdemokraterna - Mona
Vänsterpartiet - Kommunister

130kg finsk sisu
2009-05-05, 19:24
Nej, var folkpartist senast och sverigedemokrat innan det ;) Egentligen är inget parti optimalt för mig då jag har rätt skilda åsikter i olika frågor vilket gör det förmodligen är svårt att placera mig i ett fack.

Följande parti vet jag att jag inte kommer rösta på i alla fall:
Moderaterna - deras agerande med Telekompaketet
Kristdemokraterna - mot fri abort och lite andra självklara saker
Socialdemokraterna - Mona
Vänsterpartiet - Kommunister

Jag är lite i samma båt som du gällande att vara starkt kluven politiskt. Som tur är man finlandssvensk och röstar på ett språkparti som har alla politiska falanger.

Exdiaq
2009-05-05, 19:26
Men så länge man kan leva ett fritt liv så är det väl inget problem om de läser dina mail?
Visst förstår jag till en del er oro och förfäran. Men att den skulle vara så stor att man röstar in en ensaks rörelse i ett viktigt val är för mej helt främmande. Nu förstår man mer och mer hur det finns despoter i världshistorien som kunnat ta makten via fria val.


Är av den uppfattningen att staten inte ska få för stor makt för då kommer den förr eller senare att missbruka den. Det jag är rädd för är att censur successivt byggs in i samhället och mer och mer blir offer för censur. Just detta att det sker gradvis kan göra att man undgår att märka förändringen tills den dag då samhället ser ut som det i V for Vendetta.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 19:29
Hur skall man från FRA kunna utveckla censur? FRA skall väl ta reda på olagliga handlingar. Inte cencura medborgarens rätt att uttrycka sig?

Imni
2009-05-05, 19:30
Pp

coxie
2009-05-05, 19:34
Hur skall man från FRA kunna utveckla censur? FRA skall väl ta reda på olagliga handlingar. Inte cencura medborgarens rätt att uttrycka sig?

Det är ett steg närmare, för att kunna censurera måste man först ta reda på vad som är i behov av censur.

Inte en chans att jag kommer stanna kvar i Sverige om det inte händer saker nästa val. Om det fortsätts med allt fler lagar som påverkar integriteten negativt så får man helt enkelt flytta till något ställe där man slipper skiten. Varför ska jag stödja ett land som går emot så många av sina invånare?

Hades
2009-05-05, 19:41
Varför ska man spana på alla medborgare i ett land?

Varför ska man hålla kolla på när och var vem som ringer till vem? Vem de skickar sms till?

Varför ska man bygga sociogram över ett helt folk?

Är alla misstänkta spioner/terrorister/brottslingar?

http://webhackande.se/var-kommer-de-ifran-allihop

Tänkvärda frågor. Men ingen av dem stämde ju in på FRA:s verksamhet. FRA kränker förmodligen integriteten i betydligt mindre grad än exempelvis säkerhetsarrangemangen på valfri flygplats.

14K
2009-05-05, 19:48
lätt PP

Estremo
2009-05-05, 19:57
QjrA5cvWNT0

Erik__
2009-05-05, 19:57
För egen del så bryr jag mig inte sådär nämnvärt i valet, tror inte utgången kommer påverka mig. Men jag ogillar utvecklingen på internet och ser det som ett tillfälle att visa mitt missnöje.

sascha
2009-05-05, 20:05
Du får gärna förklara varför jag har fel. Jag kanske lär mig något nytt!

Vad finns där att förklara? Ditt påstående om enfrågepartiers makt/styrka är fel helt enkelt.

C.E.J.
2009-05-05, 20:14
Om div. polls visar att pp får nåt relevant stöd kanske jag lägger min röst på dem, annars blir det nog till att ligga hemma i soffan och kolla på Melrose Place.

Manta
2009-05-05, 20:23
Jag tycker det ska bli skitfint när ryssen, om några år, betalar någon stackare på FRA med spelproblem ett par miljoner för att traska in med sin bärbar hdd/usb-minne och hämta ut 8 x 10^12 tecken information om svenska medborgare.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 20:26
Jag tycker inte det är skitfint då folk pga att de är internetberoende skall rösta på PP ;)

Men annars är det en tänkvärt inlägg av Manta. Fick en ny infallsvinkel där! Tack.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 20:26
När kommer pollen för EU-valet på kolo? Vilka blir störst då?
PP?
M?
SD?
S?

snej
2009-05-05, 20:27
PP. Bevara internet.

Mourten
2009-05-05, 20:28
Jag är ute på sjön, vet inte hur man post röstar till detta val, men om man kan post rösta (vilket jag förutsätter men vet inte om jag orkar krånga) så blir de SD.

userfriendly
2009-05-05, 20:35
Självklart ska jag rösta!! men jag säger inte på vem/vad ;) Dock inte SD ens om jag blir mutad med en mille.

swarre
2009-05-05, 20:42
Det lutar åt Gudrun för min del. Jag tycker gott att hon kan få chansen att göra sin röst hörd bland bland alla killar där nere.

Är jag förresten ute och cyklar, nu när jag har fått för mig att Sverigedemokraterna är det enda "större" partiet i Sverige som driver "Sverige ut ur EU"-frågan?

saab900
2009-05-05, 20:46
Du kan kanske berätta för oss vad de vanliga partierna gör i EU-parlamentet just rörande de frågorna. Hur röstar t ex vänsterblocket jämfört med högerblocket?

Det där är en mycket bra poäng. Det är ju knappt någon idé att rösta på något av de etablerade riksdagspartierna överhuvudtaget i dagsläget, alla har samma agenda.

Det som gör mig skeptiskt till SD och PP är att de bara har en fråga. I övrigt tycker jag att båda har viktiga huvudfrågor, och lösningar till dessa problem. Som 130 kg Sisu sade: Vad vill PP i de stora frågorna? Och tillägg: Är de kompetenta att ta tillvara på Sveriges intressen i EU? I och för sig är jag inte säker på att nuvarande konfiguration är det heller.

Kwon
2009-05-05, 20:50
Röstar nog inte på Evin Cetin, som vill nå ut till "Pizza-Sverige" iaf.

saab900
2009-05-05, 20:52
Var du inte Sverigedemokrat nyligen?

Om jag får skoja lite och placera människor i ett fack.
Från kusinknullare till datanörd? ;)

Är man kusinknullare om man inte är för öppna gränser? Skulle du vilja ha öppna gränser i Finland?

Trance
2009-05-05, 20:53
Hela europa skulle förfalla ifall ett gäng programerare fick makten.

Fast och andra sidan så skulle förmodligen IE6 förbjudas så det skulle nog gå på ett ut.

130kg finsk sisu
2009-05-05, 20:54
Är man kusinknullare om man inte är för öppna gränser? Skulle du vilja ha öppna gränser i Finland?
Nej det skulle jag inte.
Och om du läser inlägget igen så skrev jag att jag skämtade.

Trance
2009-05-05, 20:56
Nej det skulle jag inte.
Och om du läser inlägget igen så skrev jag att jag skämtade.

Det är en rätt ful debatteknik att skriva skällsord och anklaga folk för allt möjligt hela tiden och sedan vifta bort det med att man skämtar.

saab900
2009-05-05, 20:59
Nej det skulle jag inte.
Och om du läser inlägget igen så skrev jag att jag skämtade.

Aah, den ironiska smiley´n. Ganska onödigt dock, att folk byter partier ofta i unga år är inte ovanligt. Framtidens väljarkår kommer knappast att vara lika trogen som under folkhemstiden. Jag avundas Finland, då jag tycker att det är ett allvarligt problem att så stor del av statsbudgeten i Sverige går till immigration medan samhället förfaller. Knappt så att det går att skämta om.

userfriendly
2009-05-05, 21:01
Det lutar åt Gudrun för min del. Jag tycker gott att hon kan få chansen att göra sin röst hörd bland bland alla killar där nere.

Är jag förresten ute och cyklar, nu när jag har fått för mig att Sverigedemokraterna är det enda "större" partiet i Sverige som driver "Sverige ut ur EU"-frågan?

Åh ska i gifta oss ? :)

Jag vet inte om SD driver den frågan faktiskt. Som jag har förstått det, på kommunnivå iaf, så driver de inte mkt alls. De har sin post men gör inte ett skit. Jag tror nån i vår kommun skrev en motion (owow) om att alla hissar ska vara anpassade för blinda, fast det var dem redan *screwy* Och så ville de flytta hela Frihetsvägen (rel. ghetto) till norrland. Man ba.. VA? hur tänker ni om ni tänker?

Nordenator
2009-05-05, 21:01
PP. Jag kommer inte rösta PP någon fler gång (troligtvis), men om det finns något tillfälle man kan försöka banka fram lite vett i skallen på det inbitna idiottänket som de som stödjer IPRED och liknande kommer med så är det nu då det är högt upp på agendan.

Poxeman
2009-05-05, 21:23
Jag kommer rösta på Miljöpartiet, det enda partiet som försöker göra något åt miljöförstöringen. (Tyvärr verkar det inte lyckas men man måste ju försöka!)

shadowfire
2009-05-05, 22:19
Men så länge man kan leva ett fritt liv så är det väl inget problem om de läser dina mail?
Visst förstår jag till en del er oro och förfäran. Men att den skulle vara så stor att man röstar in en ensaks rörelse i ett viktigt val är för mej helt främmande. Nu förstår man mer och mer hur det finns despoter i världshistorien som kunnat ta makten via fria val.

Det finns väl en gräns, och det är olika för våra kulturer var den gränsen är nådd. Vissa kulturer tycker det är jobbigt att ens bli identifierad (Sverige är ett av få länder som har identifikationsnummer på respektive individ), andra tycker att det är shit the same.

För svenskar som är vana att kunna göra vad de vill hur de vill, så är Big Brother-syndromet lite nytt. Det innebär övervakningskameror i taxibilar, övervakningskameror i parker, IPRED, lagring av IP-nummer, avmaskering av stenkastande demonstranter osvosv. Det är rätt mkt som händer i detta land just nu som svenskar överlag inte är vana vid.

Dreas
2009-05-05, 22:27
PP helt klart!

Finsk Sisu: Som någon så vist sa i en annan tråd, frågorna som berör oss mest idag rör våran integritet, vi har en chans att göra skillnad nu, just därför kommer min röst att ligga på PP, jag vill få bort Ipred och FRA!

Dreas
2009-05-05, 22:30
men stör detta dej? Du gör ju inget terrorarbete? Då skadar det knappast att en superdator har denna fakta om dej. Så länge inte systemet missbrukas.
Det är ju inte precis som så att det kommer att stå på Aftobladets första sida vad du surfar på?

Men jag bor inte i Sverige. Men vad jag förstått så går stor del av Finlands IT-trafik genom Sverige? Men har de rätt att göra så tycker du? Spionera på vanligt hederligt folk? Vem har rätt att veta precis vad du gör varje minut på dygnet? Hur kan du inte störa dig på detta? Och tror du att det kommer sluta där eller kommer vi att fortsätta våra steg mot att bli mer och mer ett samhälle där Storebror ser allt?

tyngast
2009-05-05, 22:51
Kommer att rösta på piratpartiet :) tycker alla borde göra det!

NotoriousEreko
2009-05-05, 22:58
pp representin'

drakfelt
2009-05-05, 23:18
pirat

Herr Oberst
2009-05-05, 23:32
Sd

ryssen
2009-05-06, 03:03
Är jag förresten ute och cyklar, nu när jag har fått för mig att Sverigedemokraterna är det enda "större" partiet i Sverige som driver "Sverige ut ur EU"-frågan?[/QUOTE]

nej v oxå.

saab900
2009-05-06, 06:58
Kommer att rösta på piratpartiet :) tycker alla borde göra det!

Å fan, jag tycker också alla borde rösta som jag röstar :D
Återkommer när jag bestämt mig!

wintersnowdrift
2009-05-06, 10:21
Är jag förresten ute och cyklar, nu när jag har fått för mig att Sverigedemokraterna är det enda "större" partiet i Sverige som driver "Sverige ut ur EU"-frågan?

Vet inte vad du menar med "större", men Junilistan tog ju två mandat på sitt EU-motståndsprogram förra valet. Känns dock som att de då fick många av de missnöjesröster som nu kommer gå Piratpartiet och Sverigedemokraterna.

Själv velar jag mellan Miljöpartiet och Folkpartiet. (mp) känns mer aktuella för min del nu när det skippat kravet på EU-urträde, och (fp) mest för att jag gärna ser Marit Paulsens sunda förnuft i parlamentet igen.

//Kristin

130kg finsk sisu
2009-05-06, 10:31
Det är en rätt ful debatteknik att skriva skällsord och anklaga folk för allt möjligt hela tiden och sedan vifta bort det med att man skämtar.
Sorry jag använde ett uttryck som en stor kolodebattör brukar använda på konservativa. Själv har jag även varit en kusinknullare här. Och jag trodde inte att nån skulle ta det på allvar. Kan vara ful debatteknik och ber därmed om ursäkt om jag sårat någon.
Det finns väl en gräns, och det är olika för våra kulturer var den gränsen är nådd. Vissa kulturer tycker det är jobbigt att ens bli identifierad (Sverige är ett av få länder som har identifikationsnummer på respektive individ), andra tycker att det är shit the same.

För svenskar som är vana att kunna göra vad de vill hur de vill, så är Big Brother-syndromet lite nytt. Det innebär övervakningskameror i taxibilar, övervakningskameror i parker, IPRED, lagring av IP-nummer, avmaskering av stenkastande demonstranter osvosv. Det är rätt mkt som händer i detta land just nu som svenskar överlag inte är vana vid.
Tack för svaret. Iofs visste jag väl det från förr men behövde påminnas om att det faktiskt är en stor skillnad menllan våra länder. Iofs var det många som rynkade på ögonbrynen här kring främst FRA. Men som sagt att man kommer att skänka ett (stort?) folkligt mandat till ett gäng "pirater" är för mej skrämmande. T.o.m SD har väl någon sorts agenda i alla frågor. Har Pp överhuvudtaget det? (Jag frågar eftersom jag inte vet)

Men har de rätt att göra så tycker du? Spionera på vanligt hederligt folk? Vem har rätt att veta precis vad du gör varje minut på dygnet? Hur kan du inte störa dig på detta? Och tror du att det kommer sluta där eller kommer vi att fortsätta våra steg mot att bli mer och mer ett samhälle där Storebror ser allt?

Ja staten har rätt att göra saker och ting om så riksdagen besluter.
Ja om ovan nämnda mening utförs.
Staten om lag till detta finns.
Lag är lag. Och om man lyckas få information kring potentiella hot är det ok för mej.
Men så länge storebror är ett demokratiskt land är det inga problem. Men den sista frågan var svår och jag bör fundera lite.

Exdiaq
2009-05-06, 10:37
Det där är en mycket bra poäng. Det är ju knappt någon idé att rösta på något av de etablerade riksdagspartierna överhuvudtaget i dagsläget, alla har samma agenda.

Det som gör mig skeptiskt till SD och PP är att de bara har en fråga. I övrigt tycker jag att båda har viktiga huvudfrågor, och lösningar till dessa problem. Som 130 kg Sisu sade: Vad vill PP i de stora frågorna? Och tillägg: Är de kompetenta att ta tillvara på Sveriges intressen i EU? I och för sig är jag inte säker på att nuvarande konfiguration är det heller.


"De stora frågorna"? Den absolut viktigaste frågan, enligt mig, är under attack, nämligen demokratin.

Favoritbloggaren Blogge skrev idag ett till bra inlägg angående EU-valet.

Varför skulle inte socialdemokraterna gå med på ”borgfred” under Sveriges ordförandeskap för EU? Det Reinfeldt och hans regim ämnar driva är trots allt idel ädla socialdemokratiska frågor, framförallt kring klimathysteri. I fokus kommer förstås också att stå finanskrisen och den relaterade sysselsättningspolitiken, där vi kan förvänta oss fler statliga och överstatliga ingrepp i ekonomin från bankdirektör Borg med flera. Detta är alltigenom socialdemokratiska hjärtefrågor, låt vara att det kan skilja något på enstaka punkter. Socialdemokraterna borde stå vid rinkside och heja frenetiskt på sin store ledare Reinfeldt!

Detta råkar också vara de frågor som väljarboskapet tycks prioritera mest inför det stundande EU-valet. Klimatalarmism, finanskrisen och sysselsättningen toppar listan över de viktigaste frågorna, strax före vårsdskolaomsorg. Långt därefter kommer mer principiella ting som demokrati, självbestämmande, personlig integritet, trafficking med mera.

Och de frågor som väljarna prioriterar kommer också Reinfeldt och hans regim att prioritera – det är enkel realpolitik som ligger bakom de nya moderaternas mittenanpassning och plasticitet. Borta är de hårdföra moderaterna med principiell hållning i en rad frågor. Välkommen du sköna populism…

Ett undantag kan emellertid tyckas skönjas i prostitutionspolitiken, där Reinfeldt och hans lakejer hårt ämnar slå ett slag för Ulrica Messings, Margareta Winbergs och Ingrid Segelströms älskade sexköpslag ända in i Europa, därtill i skärpt utformning. Anledningen till detta är dock inte populism, utan anpassning till det faktum att sju av sju riksdagspartier och respektive kvinnoförbund har antagit sexköpslagen och dess bakomliggande radikalfeministiska doktriner som en helig ko – statsfeminismen har i Sverige antagit dimensionen av en överideologi, något som inte är föremål för politisk splittring. Moderaterna var ursprungligen emot lagen, på principiella grunder, och det finns naturligtvis fortfarande en hel del som anser att lagen är förkastlig. Men även detta är ett slags realpolitik – varför bråka med andra partier i en fråga som inte betyder något för väljarmajoriteten (även om denna majoritet principiellt är emot lagen)?

Ett liknande resonemang kan föras kring integritets- och demokratifrågor. De flesta väljare är drönare som tar den enkla och utstakade vägen utan motstånd enligt statens specifikationer. De litar på staten, att den inte ska övervaka dem, att den inte ska behandla dem illa. Vanliga människor orkar inte bry sig allt för mycket om principer som i realiteten tycks betyda väldigt litet för den vardag de lever i. Sverige är ju ett gott land att leva i, och det finns inget som talar för att detta kommer att förändras. I alla fall inte i ett kort historiskt (svenskt) perspektiv.

För realpolitikern och maktmänniskan Reinfeldt är det därför en ganska smal sak att köra över grundlag och demokratiska principer, eftersom det inte kostar honom något i väljarstöd och eftersom det ger honom andnöd i förhållande till de stormakter vi är så beroende av – vi kan inte bråka med USA och EU, speciellt inte då vi själva ska vara ordförande för unionen. Sverige har i modern tid alltid haft denna pragmatiska inställning, att vara smidig och undanglidande. Neutralitetspolitiken och smyghånglandet med tyskarna under kriget är tydliga exempel på detta, liksom att inte komma till finnarnas försvar under angreppet från Sovjetunionen.

Det är en självisk strategi som har tjänat oss väl, i alla fall i modern tid. Därför är det mycket rimligt anta att vi bör fortsätta på den inslagna vägen av kommunitärt samförstånd och pragmatisk realism, på bekostnad av storslagna filosofiska principer och futtiga problem som inte berör mer än ett fåtal, i alla fall på ytan. I alla fall för medelsvensson och maktpolitiker.

Men för oss liberaler är det just problemen i marginalerna som är av yttersta vikt. Horans tillstånd är för oss en värdemätare på nationens tillstånd. Så ock knarkarens. Elementära principer betyder något för oss, nämligen att när de sätts ur spel kan det snabbt gå utför – historien visar detta med eftertryck. I Sverige har vi en potentiellt explosiv situation i förhållandet mellan främlingsfientliga krafter och den relativt höga invandringskvoten respektive det utanförskap invandrare ofta befinner sig i. Lägg på en finanskris och något elakartat virus och den svenska stabiliteten kan börja wobbla ganska betänkligt. Det är i det läget principerna blir vägledande som politisk kompass, när förnuftet ger vika och politikerna enbart slåss om pöbelns gunst (som moderaternas och folkpartiets flört med sverigedemokratiska väljare).

Utan principer att förhålla sig till riskerar man stabiliteten, att förlora riktningen, att tappa orienteringen. Vän av ordning kan förstås invända att svenska ”nollvisioner” och svensk statsfeminism är ett slags principer som slaviskt följs av dess anhängare, och det är riktigt – men det är inga sinsemellan motsägelsefria eller kompatibla principer, och heller inga principer som – likt de liberala – har prövats av tidens tand. Begrepp som könsmaktsordning och nollvisionära doktriner är på det hela taget inga principer utan ideologiska nydaningar. Principer är till för att balansera sådana i och för sig nödvändiga innovationer, inte att ge vika för eller bli ersatta av dem.

Ta som exempel den radikalfeministiska ståndpunkten att könsmaktsordningen har sitt ursprung i kapitalismen, att marknadsekonomi, rättsväsendets principer om bevisbörda, den akademiska världens kriterier för vetenskaplighet och så vidare alla är uttryck för en manlig världsåskådning och därför måste raseras i grunden. Vi har politiska analytiker som Katrine Kielos som pläderar för att man i domstol ska tvingas bevisa sin oskuld, åtminstone i våldtäkstmål, för att kvinnan a priori ska tas för trovärdig. Vi har genusforskare som struntar blankt i den vetenskapliga metoden för att den inte ger ”rätt” resultat och för att den av just den anledningen måste vara ett manligt påfund.

Det är i sådana lägen principerna måste hållas hårt, för att utgöra en motvikt till galenskaperna. Vi kan vara säkra på att det är just galenskaper, eftersom de teser som hävdas alla är lika obevisbara som kreationism eller dianetik och därtill omyndigförklarar de enda metoder vi känner för att fastställa en objektiv verklighet.

Och det är av den anledningen ett politiskt system behöver oberoende krafter som motvikt, exempelvis i form av en konstitutionsdomstol som med vetorätt väger lagförslag mot en konstitution värd namnet, eller fria universitet som står emot statens politiserade forskning genom allmosor och andra anslag. Fenomen som Eva Lundgren, svensk prostitutionsforskning eller svensk narkotikaforskning är bara möjliga för att staten tillåter och uppmuntrar dem, för sina egna syften (nämligen att omsätta ”vetenskapliga” resultat i politik).

De små stegens tyranni till trots – övervakningshysterin och censursträvandet blir hela tiden värre, i snabb takt – förblir allmänheten relativt loj. Det som betyder något för de allra flesta är att bidragen kommer i tid, att det finns arbete, att man klarar livhanken och kan leva ett så gott materiellt liv som möjligt – även om man på ett lägre plan är upprörd över övervakning, korporativism, censur och så vidare. Vilket är högst förståeligt, men samtidigt så naivt; staten kan aldrig bli din bästa vän. Ändå är det staten man sätter sin tilltro till, i allt högre utsträckning. Och staten svarar genom att gripa in än mer i den enskildes liv, att ge individen än mindre handlingsutrymme, att ge människan än mindre frihet att söka sin egen lycka utanför den smala stig som staten anvisar.

Du skall icke hora, du skall icke supa, du skall icke knarka, du skall icke slå vad, du skall icke fildela, du skall icke runka bulle till herren Jesus Krist på hotell. Du skall arbeta, du skall äta kostfiber, du skall ta ut föräldraledighet, du skall ta ut semester, du skall vara med i A-kassan, du skall vara tvåsam i en kärleksrelation. Se där statens manual för det goda livet, den enda manual som finns och tillåts. Kom ihåg att vi har ögonen på dig.

När staten i allt högre utsträckning bestämmer ditt livs utformning, från vaggan till graven, krymper ditt handlingsutrymme i motsvarande grad. Staten vill inte bara ha dina pengar för att förbättra denna omsorg om dig, utan också för att kontrollera dig, se till att du verkligen lever det liv som anvisats. Ända in på datorskärmen, där vissa sidor visar polissymboler istället för verkligt material, och där alla dina virtuella besök inom kort kommer att registreras av din lokala operatör, liksom alla dina samtal i elektronisk form. Um sicher zu sein muss man alles wissen. Det vill säga: för att vara säker på att du inte går till prostituerade, tittar på amerikanska barnmodeller alternativt japansk tecknad hentai eller fildelar upphovsrättsskyddade verk måste staten övervaka all din handel och vandel.

Det är resultatet av att principer överges för dagsfärsk politik. Och det sker på bred front, men utan att medelsvensson reagerar mer än att klaga i insändare eller i en internetpoll svara ja på frågan om vederbörande kan tänka sig att rösta på piratparitet. När det väl kommer till kritan är det andra frågor som står i fokus – bidragen, praktikplatserna och isbjörnarna i Arktis.

På samma sätt kommer svenskarna att fyllas av nationalistisk stolthet när statsmannen Reinfeldt inför sina europeiska kolleger talar om the Sveedish sexköpslag – det är samma mekanismer som när vi i Sverige talar föraktfullt om systembolaget, apoteket och the fucking union men i diskussioner utomlands hyllar dessa företeelser som föredömen för resten av världen.

Den store ledaren Reinfeldt kan alltså i slutändan nog räkna med ”borgfred” när han leker Gustav Vasa i Europa. Kommunitarismen och pragmatismen kräver det, och därför blir det också så.

http://tianmi.info/blogge/posts/09/05/06/Det-ska-fan-vara-liberal/

Exdiaq
2009-05-06, 10:39
Är man kusinknullare om man inte är för öppna gränser? Skulle du vilja ha öppna gränser i Finland?

Aah, den ironiska smiley´n. Ganska onödigt dock, att folk byter partier ofta i unga år är inte ovanligt. Framtidens väljarkår kommer knappast att vara lika trogen som under folkhemstiden. Jag avundas Finland, då jag tycker att det är ett allvarligt problem att så stor del av statsbudgeten i Sverige går till immigration medan samhället förfaller. Knappt så att det går att skämta om.


Ge dig, jag förstod skämtet och tog inte illa vid mig. Något du också borde göra istället för att vara en krystad gnällkärring.

stafh
2009-05-06, 11:25
Men så länge man kan leva ett fritt liv så är det väl inget problem om de läser dina mail?
Visst förstår jag till en del er oro och förfäran. Men att den skulle vara så stor att man röstar in en ensaks rörelse i ett viktigt val är för mej helt främmande. Nu förstår man mer och mer hur det finns despoter i världshistorien som kunnat ta makten via fria val.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2835605.svd

Projektet, med det kanske övertydliga namnet Mastering the Internet, ska enligt tidningen göra att GCHQ kan kontrollera samtliga e-postmeddelanden som skickas, se vilka sajter som britterna surfar in på och avlyssna all brittisk ip-telefoni.

Och till skillnad från datalagringsdirektivet ska myndigheten också få rätt att kontrollera innehållet i trafiken och läsa e-post och sms och se exakt vad användarna gör på internet.

Är det här också helt okej?
En röst på piratpartiet är en protest mot allehanda integritetskränkande lagar som dykt upp på sistone.

Hillheim
2009-05-06, 12:01
men stör detta dej? Du gör ju inget terrorarbete? Då skadar det knappast att en superdator har denna fakta om dej. Så länge inte systemet missbrukas.


Men så länge man kan leva ett fritt liv så är det väl inget problem om de läser dina mail?


Men så länge storebror är ett demokratiskt land är det inga problem

Anta att finland skulle göra samma sak. Vad skulle det innebära om tex ryssland efter en lyckad invasion har full tillgång till liknande databaser om i stort sett hela befolkningen. Sen tycker jag att du är naiv om du utgår ifrån att våra politiker och uppgiftsamlare nödvändigtvis jobbar för vårt gemensamma bästa.

Hur skall man från FRA kunna utveckla censur? FRA skall väl ta reda på olagliga handlingar. Inte cencura medborgarens rätt att uttrycka sig?

Genom att man skapar ett "behov".

Jag tycker inte det är skitfint då folk pga att de är internetberoende skall rösta på PP ;)

Jag utgår från att du är lite ironisk överlag, och att du gör dig lite dummare för att få reaktioner :)

130kg finsk sisu
2009-05-06, 12:30
Anta att finland skulle göra samma sak. Vad skulle det innebära om tex ryssland efter en lyckad invasion har full tillgång till liknande databaser om i stort sett hela befolkningen. Sen tycker jag att du är naiv om du utgår ifrån att våra politiker och uppgiftsamlare nödvändigtvis jobbar för vårt gemensamma bästa.



Genom att man skapar ett "behov".



Jag utgår från att du är lite ironisk överlag, och att du gör dig lite dummare för att få reaktioner :)

Jag är tydligen något naiv med svenska ögon sett.

Genom att skapa ett behov gör staten ett brott mot sina invånare. Menar du att staten är en brottsling?

Just den meningen var jag ironisk eftersom jag ville driva med den mening jag citerade.

swarre
2009-05-06, 12:51
Åh ska i gifta oss ? :)

Jag vet inte om SD driver den frågan faktiskt. Som jag har förstått det, på kommunnivå iaf, så driver de inte mkt alls. De har sin post men gör inte ett skit. Jag tror nån i vår kommun skrev en motion (owow) om att alla hissar ska vara anpassade för blinda, fast det var dem redan *screwy* Och så ville de flytta hela Frihetsvägen (rel. ghetto) till norrland. Man ba.. VA? hur tänker ni om ni tänker?

Absolut =)



SD har inför valet i Juni tagit fram ett program bestående av 10 punkter som du går till val på. Den första lyder "Sverige ut ur EU".

Annars håller jag med dig om att deras lokalpolitik för det mesta kan ses som rent nonsens (kanske inte helt oväntat). Personligen tror jag dock faktiskt att det finns en tanke bakom den taktiken. I och med att dom driver igenom, måhända små och till synes ovesäntliga, beslut så riskerar dom inte att bli anklagade för att sitta sysslolösa, vilket säkert skulle göra deras väljare besvikna. Samtidigt så kan dom, inför samma väljare, hävda att "än så länge ägnar vi oss åt hissar eller nya soptunnor, vi kan inte göra så mycket mer innan vi sitter i riksdagen men då kommer det att hända saker".


nej v oxå.

Ja, jag ser det nu.

Kan det vara så att V inte längre driver en aktiv politik för att få Sverige att lämna EU, men om det skulle genomföras en ny omröstning idag så säger man nej? Något slags passivt motstånd med andra ord.

Vet inte vad du menar med "större", men Junilistan tog ju två mandat på sitt EU-motståndsprogram förra valet. Känns dock som att de då fick många av de missnöjesröster som nu kommer gå Piratpartiet och Sverigedemokraterna.


Med större menar jag partier som finns representerade i riksdagen eller som befinner sig kring spärren.

Junilistan verkar ju dock falla tillbaka ordentligt i år. Antagligen är både SD och PP två bidragande orsaker till detta, som du redan nämnt.

Jag tror dessutom att det är lättare att lägga sin röst på ett missnöjes- eller enfrågeparti i valet till EU-parlamentet än riksdagsvalet. Det ska bli intressant att se hur trogna väljarna till dessa två partier är när det ska bestämmas vilka personer som ska styra inom landet nästa höst.

Hillheim
2009-05-06, 13:24
Genom att skapa ett behov gör staten ett brott mot sina invånare. Menar du att staten är en brottsling?

Du svarade ju själv på frågan, men ja.

Nitrometan
2009-05-08, 14:03
Genom att skapa ett behov gör staten ett brott mot sina invånare. Menar du att staten är en brottsling?
All övervakning kan, och kommer att, missbrukas.

Kommer du ihåg IB?

Det är ju sånt här som odemokratiska och diktatoriska stater har ägnat sig åt. I Östtyskland var nästan hälften av befolkningen angivare åt Stasi.

Hillheim
2009-05-08, 15:37
All övervakning kan, och kommer att, missbrukas.

Kommer du ihåg IB?

Det är ju sånt här som odemokratiska och diktatoriska stater har ägnat sig åt. I Östtyskland var nästan hälften av befolkningen angivare åt Stasi.

http://cloggie.org/proggold/wp-content/uploads/2008/10/fascism_obvious.jpg

swarre
2009-05-08, 17:26
http://cloggie.org/proggold/wp-content/uploads/2008/10/fascism_obvious.jpg


Jag blir så sjukt frustrerad. Är helt 100 på att jag har träffat den som går som nummer fem i vänstra ledet. Jag kan bara inte komma på var, jag hatar sådant...