handdator

Visa fullständig version : Hjälp med konditionsträning.


StarkaUlf
2009-05-05, 15:08
Hallå.
Skulle bara vilja fråga, om detta schema är bra nog för att få upp en bra kondition.
Måndag - Löpa 75% 15-20 min. Sen löpa uppför en ~100-120m lång backe, 90% av maxpuls. 5 gånger, jogga ner (ingen vila när jag joggat ner, springer upp direkt igen). Sen löpa ~75% 10 minuter.
Tisdag - Fotbollsträning.
Onsdag - Löpa ~10 km (brukar ta 40-45 minuter)
Torsdag - Fotbollsträning.
Fredag - Fotbollsträning.
Lördag - Match/Samma som onsdag.
Söndag - Lätt fotbollsträning.

Kommer jag uppnå bra resultat genom detta? Har ni förslag på vad jag annars kan köra på Måndag/onsdag/lördag ibland.

Tack ;)

Onigiri
2009-05-05, 15:36
Bra resultat? Prova några veckor, känn efter, utvärdera =)

Personligen tycker jag uppförslöpning är bland det bästa som finns, fick toppkondition förra sommaren på rätt hög vikt.

Grelle-
2009-05-05, 17:26
Din kondition måste väl redan klassas som bra, 10km på 40 min är inte dåligt i mina ögon.

Men jag är också en sån som joggar när det är fint väder... :)

Scratch89
2009-05-05, 18:01
Du kan ju satsa på tre pass om du har tiden. Ett pass där du kör korta, väldigt jobbiga intervaller, ett pass där du kör längre, inte så jobbiga intervaller, och ett tredje där du kör nån form av lugn långdistans. Frågan är dock om du inte får nog av din fotbollsträning.

Schemat jag tänkte mig var, typ:

Måndag: 100 meter x 10, 90-100% av max. Vila 2 min.
Onsdag: 1000 meter x 3, 75-90% av max. Vila 2 min.
Fredag: 10 000 meter, 65-80% av max.

StarkaUlf
2009-05-05, 18:33
Bra resultat? Prova några veckor, känn efter, utvärdera =)

Personligen tycker jag uppförslöpning är bland det bästa som finns, fick toppkondition förra sommaren på rätt hög vikt.

Okej =) Låter ju bra:) Har bara kört i sandtag förr, som varit 20-30 meter. Så får väl pröva några veckor som du säger =)

Din kondition måste väl redan klassas som bra, 10km på 40 min är inte dåligt i mina ögon.

Men jag är också en sån som joggar när det är fint väder... :)

Hehe jo kanske :D Har varit nere på 38 minuter som bäst:) Men tappat lite nu

Du kan ju satsa på tre pass om du har tiden. Ett pass där du kör korta, väldigt jobbiga intervaller, ett pass där du kör längre, inte så jobbiga intervaller, och ett tredje där du kör nån form av lugn långdistans. Frågan är dock om du inte får nog av din fotbollsträning.

Schemat jag tänkte mig var, typ:

Måndag: 100 meter x 10, 90-100% av max. Vila 2 min.
Onsdag: 1000 meter x 3, 75-90% av max. Vila 2 min.
Fredag: 10 000 meter, 65-80% av max.

Jo ska försöka med 3, men om jag har fotbollsmatch blir det svårt. Men då ger ju matchen ganska många kilometer och ofta i högt tempo :)

Annars ser ju det där schemat helt ok ut. Lär förmodligen pröva någon av dom där 3 (Sugen på 1000 x 3) =)

Tack för alla svar! =)

Scratch89
2009-05-05, 20:40
Alla tre är jobbiga på sitt sätt. Var försiktig med benhinnorna bara. Jag har själv fått vila i en vecka nu för att mina inte riktigt klarade av det. Jag är för tjock helt enkelt. :D

EDIT: 1000 x 3 var riktigt jobbigt. När jag sprang det sist så ökade jag tempot för varje intervall, och sista tog jag på runt 3.30. För mig som är så tung var det bra, enligt mig.