handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med ej full ROM på benspark


mjeuuu
2009-05-05, 15:05
Jag klarar inte av den sista biten med vänstra benet när jag kör benspark pga en knäskada (ej träningsrelaterad). Jag opererade knät nyligen och började förra veckan att träna enbart vänstra benet för att komma ikapp det högra eftersom jag har förlorat löjligt mycket muskelmassa av att ha gått på kryckor i nästan 2 månader mm.

Som sagt, nu håller jag på träna upp enbart vänstra benet och sjukgymnasten jag besökte tyckte att jag skulle köra benspark och bara sträcka ut benet så långt knät tillåter. Så då undrar jag hur det kommer påverka utseendet på benet jämfört med om jag hade kört full ROM. Jag kommer ut till runt 10-15 grader vinkel på benet, så det är ju inget direkt "juckande" jag gör. Är det någon speciell muskel jag missar att träna eller går det att säga så att varje rep helt enkelt blir värd lite mindre?

PS: Jag var lite oklar med skadan kanske; det är en medfödd skada som jag gjorde en operation för nyligen. Operationen tycks dock inte ha hjälpt (åtminstone inte helt) så jag har kvar i princip samma problem som innan och kommer antagligen få leva med det, så det här är ingen tillfällig lösning jag pratar om.