handdator

Visa fullständig version : Benmärgsödem, höger fotled?


jinxen
2009-05-05, 15:00
Hej!

Jag har haft väldiga fotproblem under en längre tid. Efter ca 5 års "det går nog över" tänk bestämde jag mig för att göra en MR på min fotled. Svaret ifrån röntgen säger mig inte så mycket men någon här på kollozuem kanske kan tyda det åt mig :) Tar med den delen som är intressant.

"I laterala malleolspetsen ses ett ringa benmärgsödem. Ett mer uttalat benmärgsödem ses i processus lateralis tali i anslutning till leden mot calcaneus"

Det hela började för 5+ år sedan när jag spelade basket och stukade foten grovt en gång. Efter det så fortsatte jag att stuka foten ca 5 ggr under samma år. Tillslut så började jag använda ett stelt fotledsskydd och har sedan dess bara stukat foten 2 ggr (på fyllan såklart) men har fortfarande väldigt ont och kan inte vrida på den. Det har inte blivit bättre under de 5+ år som gått. Jag kan även meddela att jag för nästan 4 år sedan även genomgått en korsbandsoperation på samma ben där jag har fotledsproblem. All feedback tas gärna emot. För texten jag fick hem i brevlådan säger mig inte ett skvatt :)

Mvh

Martin Löwgren
2009-05-05, 16:03
Hej!

Jag har haft väldiga fotproblem under en längre tid. Efter ca 5 års "det går nog över" tänk bestämde jag mig för att göra en MR på min fotled. Svaret ifrån röntgen säger mig inte så mycket men någon här på kollozuem kanske kan tyda det åt mig :) Tar med den delen som är intressant.

"I laterala malleolspetsen ses ett ringa benmärgsödem. Ett mer uttalat benmärgsödem ses i processus lateralis tali i anslutning till leden mot calcaneus"

Det hela började för 5+ år sedan när jag spelade basket och stukade foten grovt en gång. Efter det så fortsatte jag att stuka foten ca 5 ggr under samma år. Tillslut så började jag använda ett stelt fotledsskydd och har sedan dess bara stukat foten 2 ggr (på fyllan såklart) men har fortfarande väldigt ont och kan inte vrida på den. Det har inte blivit bättre under de 5+ år som gått. Jag kan även meddela att jag för nästan 4 år sedan även genomgått en korsbandsoperation på samma ben där jag har fotledsproblem. All feedback tas gärna emot. För texten jag fick hem i brevlådan säger mig inte ett skvatt :)

MvhEnkelt förklarat har du vätskeansamling kring högra yttre fotknölen och området nedanför ned mot hälen.

Mvh

jinxen
2009-05-05, 16:27
Ok, där ser man. Tack för det snabba svaret! Det stämmer ju bra överrens med de områden smärtan har legat i under de 5 åren. Ändå så "konstaterade" två stycken olika sjukgymnaster på olika orter att två ledband var av i foten för ett år sedan :) Vad gör man åt sånt här då? Jag har haft väldiga problem med foten nu i 5+ år som sagt, hur går man vidare så att säga?

grimfish
2009-05-05, 17:02
Det är snarare en svullnad i skelettet vid fotknölen och språngbenet. vanligen på grund av överbelastning (eller ibland också artros om du är 30+). Förmodligen behöver du minska belastningen vid träning eller ändra träningsmetoder.

Du skriver också att två sjukgymnaster tidigare har konstaterat att två ledband var av i foten och det finns ingen motsägelse i det och det här fyndet. Man ser långt ifrån allt på en magnetkameraundersökning. Uppsök en idrottsintresserad sjukgymnast, tala noggrant om vad sjukgymnaster och läkare har sagt och få hjälp med att lägga upp en rehabiliteringsplan.

jinxen
2009-05-05, 17:43
Jag kanske borde ha skrivit hela meddelandet ifrån början, jag ber om ursäkt för detta.

"Inga förändringar i talokruralleden. Sålunda har någon osteokondrit eller ledyteskada inte kunnat påvisas. FTA-ligament är intakt. Även CF-ligamentet identifieras, möjligen något elongerat. I laterala malleolspetsen ses ett ringa benmärgsödem. Ett mer uttalat benmärgsödem ses i processus lateralis tali i anslutning till leden mot calcaneus. I calcaneus ses däremot inga signalförändringar och någon säker broskskada ses inte. Fyndet kan vara betingat av stressreaktion eller posttraumatiskt."

Det konstiga är att jag haft lika ont nu i fem, snart sex år. Jag är 23 förresten. Under dessa sex åren har jag som tidigare nämnts genomgått en korsbandsoperation. Denna skada rehabiliterades självklart och jag spelade ingen basket alls på tre år. Jag spelar fortfarande inte, men tycker att ju mindre jag tränar ju mer ont gör det. Jag gör inget direkt belastning än "vanligt" gymmande och springturer ett par gånger i veckan. Jag tycker även att det gör mycket ondare när jag går. När jag enbart springer känner jag knappt av smärtan i foten.

Jag förstår bara inte hur jag kunnat haft så ont i alla dessa år och även under tre av dem när rehab för knät skedde sprang jag knappt något alls. Då borde det ju ha blivit mycket bättre, vilket det inte blev. Jag tycker det hela är mycket märkligt. Har även fått ett träningsprogram för foten av Sportrehab i Göteborg. Hjälpt dock ingenting på smärtan. Körde det i nästan ett år.

Tack för alla svar.

Mvh