handdator

Visa fullständig version : Halldins nya greppträningsjournal (Grippers, Rolling Thunder, Pinch med mera)


Halldin
2009-05-04, 20:30
Min gamla journal (http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=112968) kändes lite utdaterad. Jag valde att göra den här nya journalen dels för att jag inte längre bara tränar med Vice Grippern, och dels för att jag ville göra journalen lite roligare att kika på genom att vara duktigare på att slänga in bilder.

Ett kortsiktigt mål med greppträningen är att få ihop CoC #3, som jag har haft liggandes i åratal. Det som hindrar mig är högst sannolikt brist på annan greppträning än grippers, därför skall jag i och med denna journal börja köra med RT och pinch.

Idag fick jag hem loading pinnen till RTn (och den skall även nyttjas till pinch), så det är väl passande att trycka in den här.

http://snovits.se/rtochload.jpg

Klämde lite på grippersarna också (var ett litet tag sedan) för att ha något pass att skriva ned:

CoC #2: 10H / 3V

CoC #2.5: 5H / 2(negativ)V

CoC #3: 2(negativ)H / 1(negativ)V

Övrigt: Lite extensorarbete med IronMinds gummiband.

Kommentar: Är oerhört nära att stänga #2.5 med vänstern, men är inte riktigt där ännu. #3 i högern kändes inte så jävlig i högern idag, och det är inte så långt ifrån där heller. Bör inte vara omöjligt att få ihop fanskapet med lite annan greppträning.

Wilt the Stilt
2009-05-05, 10:45
Trevligt med ny greppträningsjournal.

Snart mosar du CoC #3 som om den vore en Trainer! :- )

Hoppas denna journal blir långlivad.

Halldin
2009-05-05, 17:13
Skulle bara köra ett litet fjantigt deloadpass på gymmet idag, så det passade rätt bra att köra lite mer grepp istället.

Tänkte tagit fler bilder men känns dumt när det är massa folk där. :/

Pinchutrustning:

http://www.snovits.se/1hpinch.jpg


Enhandspinch: 12.5kg x 2H/2V, 2H/2V, 1H/0V, 1H/0V

Tvåhandspinch: 22.5kg x 5 (med holds), 6 (med holds)

Rolling Thunder: 42.5kg x 3, 52kg x 1H/0V, 55kg x 1H, 42.5kg x 4V, 60kg x Fail, 52.5kg x 1H, 42.5kg x 3V

Wristroller: 10kg x Upp/Ner, 15kg x Nästan Uppe


Kommentar: Tvåhandspinchen känns bättre än enhandspinchen, kanske borde lägga mer fräs på den istället. 60kg på RTn lättade från marken men den kom ej upp, så det finns utrymme för att öka där. ;)
15kg med wristrollern var inte långt ifrån men pallade inte att få upp den hela vägen, så jag fick släppa den.




Trevligt med ny greppträningsjournal.

Snart mosar du CoC #3 som om den vore en Trainer! :- )

Hoppas denna journal blir långlivad.
Jo det vore fanimej på tiden i alla fall. ;)
Skall försöka se till att den blir det :thumbup:

Halldin
2009-05-05, 19:55
Glömde nämna: Loading Pinnen väger ju en del också (hur mycket vet jag ej, känns som den kan väga uppemot 3kg iaf.). Det är inte inräknat i vikterna.

Floddan
2009-05-05, 20:12
Fan, jag tycker du skall vara med på sl-tävling senare i år.

Halldin
2009-05-05, 20:13
Fan, jag tycker du skall vara med på sl-tävling senare i år.
Är det eftertraktat med folk som kommer sist i klubben? :D

Floddan
2009-05-05, 20:19
Är det eftertraktat med folk som kommer sist i klubben? :D

Japp, men det är kul att prova, köra utan utrusning å så.

Greppet är det ju inget fel på...

Halldin
2009-05-05, 20:21
Japp, men det är kul att prova, köra utan utrusning å så.

Greppet är det ju inget fel på...
Jo det är sant, hade kanske varit givande att testa.
När går en sådan lämplig tävling och var?

Floddan
2009-05-05, 20:28
Jag tävlade första gången på dm förra året. Den tävlingen är i december.

Tycker det var en bra tävlig att tävla på, många tävlande erfarna som nybörjare.

Bra sak att ha som målsättning, att lyfta så och så många kg sammanlagt på tävling.

Snacka med Oskar om det känns kul, han har bättre koll på sånt.

doommessiah
2009-05-05, 20:30
Vi kan tävla du, jag och Erik när som helst...
För att någon gång överhuvudtaget kunna bli bra i lyftning så måste du acceptera att det finns enormt mycket människor som kommer före dig på tävlingar......du måste bara krossa dom efter att ha känt på att komma sist en gång;)
Börja tävla och träna med oss andra så kan jag lova dig att du blir starkare än vad du någonsin kunnat drömma om...

Halldin
2009-05-05, 20:56
Känns nästan som ni försöker värva mig till en sekt :D
Men jo, det är helt klart tänkbart... och hade gärna tränat samtidigt som er oftare om jag kunde, men man var tvungen att välja en av de mer jävliga utbildningarna som finns.

Jag får väl kolla med Oskar nästa gång han ploppar in då, men jag om jag minns rätt är det 500kr till klubben + 500kr för en licens, sen kan man isåfall gå och skämma ut sig på DM i december?

Halldin
2009-05-06, 17:26
Ännu ett tillägg: tvåhandspinchen var ju för böfvelen med 2st blåa plattor, alltså ska det vara 42,5kg x 5, 6.. inte 22,5.

För övrigt pillade jag upp en valk idag så att det började blöda, så får chilla några dagar. :D

Halldin
2009-05-06, 19:30
Ännu ett tillägg: tvåhandspinchen var ju för böfvelen med 2st blåa plattor, alltså ska det vara 42,5kg x 5, 6.. inte 22,5.

För övrigt pillade jag upp en valk idag så att det började blöda, så får chilla några dagar. :D
Och som om man inte vore senil nog så glömde jag såklart att det är två plattor även i enhandspinchen, så det ska alltså vara 22,5kg där, inte 12,5kg.

Får hoppas hjärnan fungerar bättre nästa gång. ;)

Halldin
2009-05-07, 16:26
Star Trek-premiär imorgon och GKK-tävling på lördag, så mitt maxpass (Sheiko) får nog bli på söndag.

Därför verkade det helt ok att trycka lite på grippers idag:


CoC #2: 10H / 3V

CoC #2.5: 3H / 2(neg.)V

CoC #3: 1(neg.)H

Kommentar: Märkbart tyngre idag, blir väl bättre när man kommer igång lite.

Lite grippers ihop med Vice Gripper:

http://www.snovits.se/zgripps.JPG

doommessiah
2009-05-07, 18:42
Konstig fråga kanske...varför i häcklefjäll vill du bli så stark i greppet?
Skall du börja klämma sönder cola-burkar på cirkus?

Halldin
2009-05-07, 19:32
Konstig fråga kanske...varför i häcklefjäll vill du bli så stark i greppet?
Skall du börja klämma sönder cola-burkar på cirkus?
Jag har ett förbenat tryck när jag mosar citrusfrukter :thumbup:

På allvar: Jag har alltid tränat utan hjälpmedel, inga dragremmar (vet inte ens hur man får på fanskapen), inget bälte osv.
Vill inte vara begränsad av greppet i exempelvis marklyften, sen tänker jag ofta också att styrkan ska vara överförbar till verkliga situationer. Även om man är stark som en oxe i övrigt så finns det saker man inte klarar av att hålla i bara för att handlederna och greppet sviker, det finns tydliga exempel på i strongmanvärlden.

Exakt anledning till varför jag började vet jag inte, jag köpte några RB-grippers från Arne Persson här på forumet, och det blev väl allt roligare eftersom man ökade i styrka och köpte nya grippers. Man har ju även ett väldigt tydligt mål att jobba mot (CoC #3 och certifikat).
Starka handleder och fingrar är säkert bra i många sammanhang, inte minst när man blir en gammal bräcklig pensionär.

Sen går det ju att bli stark som en jävul i greppet även om man är klen i övrigt, och styrkan består väldigt bra även om man har uppehåll.

Halldin
2009-05-10, 14:58
Maxning på gymmet idag, slängde dock in lite grepp i slutet med.

http://www.snovits.se/rt10maj09.jpg


Rolling Thunder: 20x5, 40x5, 50x1 (med holds), 60xfail, 55xfail.

Pinch: 22,5x3 med holds.

CoC #2: 10H / 2V

CoC #2.5: 2H / 1(negativ)V


Kommentar: Totalt genomuselt pass och styrkan går bara nedåt, men å andra sidan har man ju maxat ut sig på gymmet idag så det spelar nog in mycket.

Floddan
2009-05-10, 15:15
Blev det några ökningar?

Halldin
2009-05-10, 15:17
Blev det några ökningar?
Finfina ökningar, 10 i böj (pb), 5 i bänk (pb) och 5 i mark.
Har ökat totalt 40kg på 2 cykler á 4 veckor.

Ökar man i samma takt fram till december kanske man kan vara med på DM utan att behöva skämmas alltför mycket. :)

Floddan
2009-05-10, 15:18
Gött! Är det fortfarande hemligthetstämplat vad du lyfte totalt?

Halldin
2009-05-10, 15:21
Gött! Är det fortfarande hemligthetstämplat vad du lyfte totalt?
Aa. :D
Kan säga IRL.

Sniggel
2009-05-10, 15:45
Jag har alltid tränat utan hjälpmedel, inga dragremmar (vet inte ens hur man får på fanskapen), inget bälte osv.
Vill inte vara begränsad av greppet i exempelvis marklyften, sen tänker jag ofta också att styrkan ska vara överförbar till verkliga situationer.

Har samma filosofi där!
Visserligen har jag fuskat med bälte och remmar vid ett antal tillfällen, men det är väldigt sällan. Bälte köpte jag men slutade använda eftersom jag verkade tappade bålstyrka efter att jag började använda det på tunga vikter.

Halldin
2009-05-10, 16:23
Har samma filosofi där!
Visserligen har jag fuskat med bälte och remmar vid ett antal tillfällen, men det är väldigt sällan. Bälte köpte jag men slutade använda eftersom jag verkade tappade bålstyrka efter att jag började använda det på tunga vikter.
Tror det med, bältet kan säkert vara bra i vissa situationer men på sikt får man antagligen mer problem med ryggbesvär och dyl. om man använder det hela tiden.

Halldin
2009-05-11, 16:57
Grippers idag, även om det var igår sist.
Tror man får kötta grippers ganska ofta för att öka i dom.

Min onda #3:
http://www.snovits.se/coc3.JPG

CoC #2: 10H / 4V

CoC #2.5: 2-3H/4(negativa)V

CoC #3: 3(negativa)H

+Extensorer med IronMinds gummiband

Kommentar: PB med vänstern, är jag ganska säker på. Utgår från det i alla fall. :).
Resten gick inte helt klockrent.

doommessiah
2009-05-12, 19:46
Vilka saker är det i strongmanvärlden som man måste klara av att greppa IRL?
Det är ju som att säga att jag styrkelyfter för att klara av ett tungt jobb, när det i själva verket hade räckt med lite söndagsträning för att klara vilket tungt jobb som helst;)
Varken styrkelyft eller strongman är real life...det är bara förbannat häftigt att vara stor o stark:)

Halldin
2009-05-13, 16:37
Vilka saker är det i strongmanvärlden som man måste klara av att greppa IRL?
Det är ju som att säga att jag styrkelyfter för att klara av ett tungt jobb, när det i själva verket hade räckt med lite söndagsträning för att klara vilket tungt jobb som helst;)
Varken styrkelyft eller strongman är real life...det är bara förbannat häftigt att vara stor o stark:)
Nu kanske det här låter lite bonnigt, men när jag skulle dra upp pålar från en hel hage hade jag en satans värk i fingrarna dagen efter. Bättre grepp där hade gjort uppgiften enklare.
Att kånka på t.ex plankor eller gipsskivor har man också stor användning för greppstyrka, i synnerhet tumgreppet. Det är garanterat därför snickarjäveln på vallen drog 60kg på RTn på första försöket.

Men det är givetvis sant att man generellt inte behöver kunna klämma en CoC #3 till vardags precis som man antagligen inte behöva marka över 300kg för att kunna lyfta en bil som har voltat och klämt fast någon. Men det är ändå kul att bli starkare överallt, och jag tycker det är sköj att inte behöva köra med hjälpmedel (även om det för den sakens skull inte är något fel med det).

Halldin
2009-05-13, 19:21
Eftersom klockrena-bilder tråden är borttagen:

http://www.snovits.se/zkalle.gif

Halldin
2009-05-13, 20:11
En snabbis:

CoC #2: 10H / 4V

CoC #2.5: 3H / 1(negativ)V, följt av 1H/1(negativ)V



Kommentar: Orkade inte dra fram #3, jobbigt att köra negs med den på kvällskvisten. :)
Fortfarande dåligt med ökningar, och jag kommer nog vänta några veckor innan jag börjar med RT igen p.g.a väldigt mycket i skolan. Har ej tränat sen söndags heller.

Slänger in en bild på världens bästa sångare:

http://www.metal-archives.com/images/2/9/5/295_photo.jpg

Floddan
2009-05-13, 20:25
Snygg bild på Michael Bolton!

Halldin
2009-05-13, 20:27
Snygg bild på Michael Bolton!
Tur att jag inte passar dig i bänken nu! :D

(j/k ofc)

Halldin
2009-05-17, 11:18
Fick tips på gymmet om att snarare köra färre greppass, kanske ett tyngre och ett lättare per vecka. Iaf vad gäller grippers.

Så jag skall nog testa det nu istället, skall även testa att köra mindre negativa reps och istället göra overcrushes eller annat som sliter lite mindre.

Udda uppfinning som jag själv inte äger:

http://atomicathletic.com/store/images/products/Eagle%20Claw%20Gripper%20_L.jpg

"Eagle Claw Gripper". Ser obekväm ut, men tanken är väl god i alla fall. :)

CoC #2: 10H / 4V

CoC #2.5: 5H / 1(så mycket jag orkade)V

CoC #2.5: 3H

CoC #2: 2V

+ Gummiband

Floddan
2009-05-17, 11:59
Eagle Claw haha, sjuka grejer det finns.

Kör du nytt träninschema nu eller?

Halldin
2009-05-17, 12:19
Eagle Claw haha, sjuka grejer det finns.

Kör du nytt träninschema nu eller?
Greppvärlden har nog nästan fler redskap än styrketräningsvärlden. :D

Nix, jag är i slutet av läsperioden i skolan så jag kör färre och kortare pass för att hinna med. Kommer nog börja köra Sheiko igen i början av juni.

Sen kommer jag antagligen inte träna i Göteborg under juni/juli. :(

Sidén
2009-05-17, 18:43
Jag har en fråga. Då du kör rolling thunder, har du tummen på samma sida som resten av fingrarna eller på andra sidan?

Halldin
2009-05-17, 18:47
Jag har en fråga. Då du kör rolling thunder, har du tummen på samma sida som resten av fingrarna eller på andra sidan?
Fingrarna skall vara på ena sidan och tummen på andra sidan, ett krokgrepp är inte tillåtet enligt officiella tävlingregler men tycker du att det ger mer att träna på det viset så går det ju givetvis att göra det.

Jag kör som med en vanlig stång, d.v.s fingrarna och tummen åtskilda.

Floddan
2009-05-19, 14:22
Har du lust att ta med dig en lagom gripper till gymmet så man får prova? Jag har en sån rb100 hemma men den är nog för lätt det blir massa rep. Jag funderar på att beställa en och för att komplettera markträningen, jag har lite ont i vänsterhanden ibland och kommer köra rätt mycket med dragremmar.

Halldin
2009-05-19, 17:38
Har du lust att ta med dig en lagom gripper till gymmet så man får prova? Jag har en sån rb100 hemma men den är nog för lätt det blir massa rep. Jag funderar på att beställa en och för att komplettera markträningen, jag har lite ont i vänsterhanden ibland och kommer köra rätt mycket med dragremmar.
Inga problem, vilka dagar/tider tränar du? Får se om jag kan matcha nåt tillfälle isåfall.

Floddan
2009-05-19, 18:24
Inga problem, vilka dagar/tider tränar du? Får se om jag kan matcha nåt tillfälle isåfall.

Gött. Jag kör måndag, tisdag, torsdag och lördag. Vardagar efter 16 typ och lördagar efter 12.

Halldin
2009-05-19, 19:01
Ok, jag har jäkligt mycket i skolan nu men ska försöka tajma in något tillfälle i alla fall.

Har följande grippers: RB100, RB160, RB180, CoC #2, CoC #2.5, CoC#3, Vice Gripper.

Några som känns speciellt angelägna att glo på?

Floddan
2009-05-19, 19:19
Ingen bråska.. Jag kommer endå inte beställa dem förren jag känner att jag har råd (just nu känner jag inte att jag har råd)..

Jag gör 20 rep med rb100 innan jag tröttnar. Jag är ute efter en eventuell två som jag kan göra färre rep på. Men beställer jag en för tung så kommer jag tröttna direkt.

Syftet är som sagt primärt att behålla/förbättra greppstyrkan marklyft så jag gissar att 5 rep blir lagom (motsvarar ett marklyft).

Halldin
2009-05-19, 19:22
Det är svårt att säga, men jag skulle tro att RB160 blir fullt tillräckligt.
Skulle du trots allt inte få ihop den går det ju att köra negativa reps.

CoC #2 vore ju ett annat alternativ, den ligger någonstans mellan RB160 och RB180 (iaf mina).

Raschmus
2009-05-19, 19:25
Näst gång vi ses vill jag skaka hand med dig. Kläm då för allt du orkar :)

Halldin
2009-05-19, 19:29
Näst gång vi ses vill jag skaka hand med dig. Kläm då för allt du orkar :)
Det fick jag göra på en sjuksköterska på akuten en gång när jag hade någon muskelbristning i nackregionen. Hon verkade dock inte ha så ont av det, anmärkte dock på att styrkan var bra. :)

Jag har för mig att Mart|n (aka greppkonungen) och Jense har testat det där med att krossa händer, funkar inte. Möjligen kan man få lite ont en stund, men inget benkrossande. :(

Halldin
2009-05-19, 20:05
Fick bli ett lättare greppass.

Skön låt :D:

JbB1s7TZUQk

(P.S doommessiah: Han låter bra mycket brutalare än din Janne. :hbang:)


CoC #2: 10H / 5V

Övrigt: Gummiband

Kommentar: Kort som ett skatknull, men jag ska testa om det funkar bra med detta, blir slitigt att köra tunga pass med negativa reps hela tiden.
PB i vänstern.

Halldin
2009-05-22, 20:08
Sporrad av Bo-Jans och Wilt the Stilts framgångar så tänkte jag göra ett maxpass nu.

CoC #2: 5H / 6V

CoC #3: (3-4mm kvar)H

CoC #2: 5(overcrushes)H/4V

Kommentar: PB med vänstern igen. Det är ju bra nära på #3, men jag gissar på att jag har otur och har en jävlig variant. Eller så är min #2.5 lätt, who knows.

Såna här underarmar hade varit lagom. :D

http://www.dieselcrew.com/wp-content/uploads/2009/04/frank-mcgrath-forearm.jpg

Halldin
2009-05-23, 10:56
Med tanke på att det är såpass nära på #3 så tror jag rentav att upplägget får bli att jag kör ett lätt pass, och ett pass där jag gör ett försök på #3 (inga negativa reps) fram till skiten sitter.
Jag är inte helt säker men jag tror att den varianten kan ha funkat med #2.5.

Halldin
2009-05-26, 09:28
Lätt pass.

CoC #2: 5(overcrushes)H/1(overcrush)V

Halldin
2009-05-27, 07:19
Klipp från vallen. :D

p88rFB33UJM

Halldin
2009-05-29, 07:57
Morgonpressande har gripper i hand (gammalt kinneyanskt ordspråk).
Försökspressande på CoC #3 för höger och CoC #2.5 för vänster.

IronMinds extensorband:

http://www6.mailordercentral.com/ironmind/images/1376-2_f.jpg


CoC #2: 5H / 1V

CoC #3 (Höger): Inte ens nära, typ 0.8cm ifrån.

CoC #2.5 (Vänster): Betydligt närmare, 0.2-0.3cm.

+ Gummiband

Kommentar: CoC #2.5 sitter nog snart i vänstern, #3 vet jag inte. Jag har visserligen inte tränat på gym på snart 2 veckor p.g.a mycket i skolan, så det har ej heller blivit några platecurls, wristcurls, RT och allt annat som var tanken att jag skulle göra. Kommer börja träna igen i början av juni.

Wilt the Stilt
2009-05-29, 09:08
Vad är det du pluggar (till)?

Halldin
2009-05-29, 09:20
Vad är det du pluggar (till)?
Civ. ing. Kemiteknik i Jöttebårj

Wilt the Stilt
2009-05-29, 09:32
Civ. ing. Kemiteknik i Jöttebårj

Aha. Kool. :)

Halldin
2009-06-10, 22:17
Jobb och annan skit, får bli mer struktur snart igen.

CoC #2: 12H/5V
CoC #2.5: 4H/0.5cm ifrån V

Halldin
2009-06-15, 20:45
Stack till gymmet efter jobbet och traskade i 20 min på trappmaskinen, upp till 50% lutning. Svettades som en gris åtminstone, och i bästa fall går man ner några kilo under sommaren.

När jag ändå var där så kördes det även grepp/underarmar.

Rolling Thunder: 30kgx10, 30kgx10, 40kgx10
Wristroller: 5kgxUN, 10kgxUN, 10kgxUN (UN = upp&ner)
Pinch: (5kgx3)x2 + 2 + 3 + 2
Platecurl: 5kgx12, 5kgx12

Mannen med världens starkaste grepp någonsin:

http://www.oldtimestrongman.com/images14/joe_kinney.gif

RösböJunior
2009-06-15, 21:35
vad är det han orkar krossa där då ?

(ingen kan väl krossa en läskburk? Magnus S snackar om 300 kgs tryck när han mosar det med båda armarna...)

Intressant tråd f.ö !

Halldin
2009-06-15, 21:52
vad är det han orkar krossa där då ?

(ingen kan väl krossa en läskburk? Magnus S snackar om 300 kgs tryck när han mosar det med båda armarna...)

Intressant tråd f.ö !
Joe Kinney är den enda man som har lyckats att bokstavligen krossa en burk, d.v.s med strypgrepp. Inte genom att pressa ihop den med hjälp av bröstmusklerna som Magnus Samuelsson med flera gör.

Bland hans andra bedrifter så finns ju att han var först att stänga CoC #4, och det gjorde han vad jag har hört med väldig lite sättning, samt att han gned (grindade) handtagen mot varandra i slutläget.

Tackar för uppmuntran!

DSBM
2009-06-15, 22:00
Fan vad underbart! En journal med greppträning! Denna ska följas intensivt med stort intresse! ;) Du är nära 3:an nu!

Halldin
2009-06-16, 21:55
Fan vad underbart! En journal med greppträning! Denna ska följas intensivt med stort intresse! ;) Du är nära 3:an nu!
Tackar, det har jag å andra sidan varit ända sedan jag fick den för några år sen. ;)

Men jag orkar väl lite mer på #2.5 då än nu, ska försöka få in lite mer såna greppass som sist bara. Kan tänka mig att handleds- och tumträning är det som saknas mest av allt. Att bara kötta grippers har iaf inte funkat, inte med mina onda #3.

Halldin
2009-06-24, 21:33
Både jobbar och studerar heltid samtidigt (få ihop den ekvationen ;)) så greppträningen har ju lidit lite.

Journalen påminde mig dock om att köra ett maxförsök på #3 såhär på kvällskvisten.

CoC #2: 5H / 1V

CoC #2.5: Äckligt nära, lika nära som på #3

CoC #3: Äckligt nära, kanske 1.5-2mm. Fan att den inte satt. :/

Kommentar: Var ju 9 dagar sedan jag rörde en gripper, och nu gick det pissenkelt. Så det verkar ge en del att vila rätt mycket mellan passen.


Världsmästaren i Rolling Thunder:

http://www.strongman-hungary.lapunk.hu/tarhely/strongman-hungary/blog/29233.jpg

Halldin
2009-07-02, 19:47
Snabbpass, var 4mm från med #3 på högern och 3mm från med #2.5 med vänstern så det gick inte riktigt lika bra idag. Får kanske vila ännu längre emellan. Behöver komma igång med RT och alla andra prylar som var halva meningen med journalen från början också. Har dock ingen tid för det just nu. :/

Mart|n
2009-07-02, 19:56
vad är det han orkar krossa där då ?

(ingen kan väl krossa en läskburk? Magnus S snackar om 300 kgs tryck när han mosar det med båda armarna...)

Intressant tråd f.ö !

Första gången som jag krossade en oöppnad colaburk var när jag var 17 år, jag var lite för spontan... Burken klövs på mitten och jag fick ett djupt jack i mitt högra ringfinger, samt att jag blödde ner några korridorer innan någon påpekade att det droppade blod från min hand :)

Mart|n
2009-07-02, 19:59
Testa att göra ca fem singlar på #3, tryck så hårt du bara kan, och efter någon sekund så hjälper du till med din andra hand och forcerar ihop grippern helt, tag sedan bort den hjälpande handen och tryck/håll emot allt vad du kan i ca 5 sekunder.

Om du gör det några pass så kommer du säkert få ihop trean innan augusti.

Halldin
2009-07-02, 20:13
Testa att göra ca fem singlar på #3, tryck så hårt du bara kan, och efter någon sekund så hjälper du till med din andra hand och forcerar ihop grippern helt, tag sedan bort den hjälpande handen och tryck/håll emot allt vad du kan i ca 5 sekunder.

Om du gör det några pass så kommer du säkert få ihop trean innan augusti.
Ska varje pass se ut såhär? Hur många gånger per vecka?

Mart|n
2009-07-06, 08:29
Ska varje pass se ut såhär? Hur många gånger per vecka?



Testa att träna så i 1-2 månader. Två ggr per vecka bore vara tillräckligt.

Halldin
2009-07-06, 18:32
Jag tänkte köra varianten med fem singlar nu, men en bit in insåg jag att jag ska köra tunga marklyft imorgon. :smash:

Jag nöjde mig vid 3 singlar, hoppas inte händerna känns alltför pissiga imorgon

CoC #2: 2H/1V

CoC #3: 1 + 1 + 1 (forcerade, höger)

CoC #2.5: 1 + 1 + 1 (forcerade, vänster)

För övrigt var jag ca. 2mm ifrån på första reppet med både #3 och #2.5, så jag är inte långt ifrån.


En bild på s.k levering (ej jag på bilden):

http://www.streetwiseselfdefence.net/Images/P3140012.jpg

Halldin
2009-08-10, 19:24
Har varåt dåligt med uppdateringar p.g.a jävligt mycket att göra.

Har ej heller tränat grepp på över en månad nu, men klämde lite nu ikväll för att inte tappa det totalt.

CoC #2: 5H/1V

CoC #2.5: 3H/0.3cm ifrånV

Tappat lite men går väl att ta igen när man har mer tid igen.

CrakeN
2009-08-10, 19:31
Roligt med fler folk som tränar grepp, ännu en journal att följa!
Kämpa på med grippers, helt plötsligt lossnar det.

Halldin
2009-08-15, 14:17
Testklämde #3 med högern och #2.5 med vänstern, är typ tillbaka där jag var när journalen började. :/

Det som suger är att jag har totalt ca. 45 min resväg till/från gymmet, och mina vanliga styrkelyftspass varar i minst 2h, så jag har inte tiden (pluggar för fullt samtidigt) att bara åka dit och köra lite RT för skojs skull.
Vet inte riktigt hur jag ska lösa det problemet...

Mart|n
2009-08-15, 14:44
Träna hemma? :thumbup:

Halldin
2009-08-15, 14:49
Träna hemma? :thumbup:
Vi bor 2 personer i en etta på 31kvm. :D

CrakeN
2009-08-16, 09:31
Allt handlar om prioritering :D

Halldin
2009-08-18, 19:55
Spontant kvällspass med grippers :thumbup:


CoC #2: 3H / 1V (medvetet lågt)

CoC #2.5: Fajl V

CoC #3: Fajl H

Därefter reppade jag ut mig med #2, 14st med höger och 2st med vänster (ojämn krosstyrka? mjao)

Det kändes bättre idag, så man kanske kommer tillbaka rätt fort om man inte har fortsatt låg motivation/förhinder.

Handmuskulatur:

http://www.notsoboringlife.com/wp-content/uploads/2007/04/hand-muscles.jpg

Halldin
2009-08-27, 18:17
Körde ett allsidigt greppass på gymmet idag men har slarvat bort min träningsdagbok någonstans på vägen. :/

Det blev iaf 5 set Rolling Thunder, allt mellan 0-10 reps på 40-50kg.
Det blev även 3 set wristroller med 10kg, hade ingen stång att lägga repet över så det blev lite tyngre p.g.a det.
Det blev även lite grippers, pinch skulle jag köra men glömde av det.

Eftersom jag inte kan komma ihåg vikter att redovisa noterar jag bara att jag i alla fall körde med prylarna idag. :o

Halldin
2009-09-01, 19:47
Ska göra så att jag tar med RTn varje pass och kör mellan setten, så borde inte passen ta så mycket längre tid... :thumbup:

Ska köra efter ett förslagsupplägg jag fick av Mart|n för ett tag sedan, reppa på en bekväm vikt och lägga på lite varje gång.

Idag blev det:

Rolling Thunder: 42,5kgx10/10, 42,5kgx10/10, 42,5kgx10/10 avslutat med 50kgx1/1

Ska försöka klämma in lite pinch sen också, glömde idag.

Såna här gamla farbröder hade skaplig styrka i underarmar/handleder, eftersom tjock stång var mer regel än undantag:

http://atomicathletic.com/store/images%5Cproducts%5CstronmgmanCOV_L.jpg

tosson85
2009-09-01, 20:47
Alltid lika kul åå läsa greppjournaler, hur långt ifrån är du att klara coc 3:an?

Halldin
2009-09-01, 21:22
Alltid lika kul åå läsa greppjournaler, hur långt ifrån är du att klara coc 3:an?
Tackar tackar. Det närmsta jag varit är några futtiga millimeter ifrån, det är alltid något som dyker upp och pajar motivationen, träningsfrekvensen eller dylikt.

Jag hoppas dock det ska bli bättre om jag drar med mig RTn varje pass framöver och även pinchar.

Jag ska tävla i SL för första gången nästa fredag (11 sept.) är det tänkt, så troligen blir det uppehåll med greppträningen någon vecka framöver (kanske kör ett till RT pass dock, max två till)

tosson85
2009-09-04, 23:06
Tackar tackar. Det närmsta jag varit är några futtiga millimeter ifrån, det är alltid något som dyker upp och pajar motivationen, träningsfrekvensen eller dylikt.

Jag hoppas dock det ska bli bättre om jag drar med mig RTn varje pass framöver och även pinchar.

Jag ska tävla i SL för första gången nästa fredag (11 sept.) är det tänkt, så troligen blir det uppehåll med greppträningen någon vecka framöver (kanske kör ett till RT pass dock, max två till)

Ja men då ska du väl snart sätta den, Men det är faktiskt svårt med dom sista millimetrarna håller på med 3,5 nu blir alltid lika förbannad när det är så nära.

Men jag tror inte att RTn kommer ge någon gripper styrka utan då ska du nog träna med gripper istället.

Halldin
2009-09-05, 07:53
Ja men då ska du väl snart sätta den, Men det är faktiskt svårt med dom sista millimetrarna håller på med 3,5 nu blir alltid lika förbannad när det är så nära.

Men jag tror inte att RTn kommer ge någon gripper styrka utan då ska du nog träna med gripper istället.
Jepp, måste bli duktigare på att köra grippers också.
Har aldrig kört efter något särskilt grippersupplägg utan har klämt helt godtyckligt.

Såg dock i Arne P:s armbrytningsjournal att han kör enormt många fler set med grippers än vad jag gör, kanske får börja med det också.

Pinchen (och kanske RTn?) borde dock ha bra överföring till grippers p.g.a ökad tumstyrka/storlek på den muskeln. Även wristrollers och platecurls p.g.a handledsstyrkan. För att stänga CoC #3 eller mer behöver man nästan vara stark på fler ställen än bara i fingrarna.

Carolinew
2009-09-11, 12:34
Jag hörde att du skulle tävla idag, får önska lycka till! :)

Halldin
2009-09-13, 12:24
Jag hörde att du skulle tävla idag, får önska lycka till! :)
Tack tack, det gick hyfsat med tanke på bantandet (tror jag).

Nu när det är färdigtävlat ska jag dra med RTn till nästa gympass, dock känns det som jag eventuellt har en sjukdom på gång så jag ska ta det lugnt med tränandet ett tag. Har redig värk i ryggen sen tävlingen i förrgår med.

Lite gripperträning iaf, nu med snormånga set a'la Arne P.

CoC #2: 3/1, 3/1, 3/1, 3/1, 3/1 [5 set], 3/1, 3/1, 3/1, 3/1, 3/1 [10 set]

CoC #2.5: 2/1neg

Kommentar: Aldrig kört så många set innan, man kände att det var ganska tungt redan från början men det är säkert nyttigt.


Lagom:

http://i42.tinypic.com/29cmbcy.jpg

Halldin
2009-09-14, 17:58
Har kommit över KTA tack vare gudomliga makter, så ska på sikt testa det.
Jag behöver dock fila ner en gripper (har en RB160 och en RB180 på annan ort som skulle kunna offras), behöver även införskaffa en CoC #4 att göra negativa med (har ingen tyngre än #3, duger tydligen icke) samt ordna till nån straphold-anordning. Nackdelen isåfall är att jag inte kan köra Rolling Thunder vid sidan om, så skall fundera och läsa på lite etc.

Så länge kan jag ju inspireras av programmet och helt enkelt köra hög volym ett tag, sen vila.

Så, även fast jag körde igår testar jag idag igen:

CoC #2: 3/3, 5/3, 6/3, 6/2, 6/2, 9/2, 5/2, 3/1, 3/1, 3/1 [10 set]

CoC #2.5:1/1neg

Anmärkning: Kändes lättare från start idag, men det lär ändras. Huden på händerna börjar även se lagom förjävlig ut, tar gärna emot tips på handkrämer och dyl. som hjälper mot detta.
Det är nog inte så smart att köra 10+ set varje dag förresten, får fundera på det där.

Förste man att certifiera sig för CoC #3, Richard Sorin:

http://www.ironmind.com/ironmind/export/sites/default/ironmind/richardx3_lg.jpg

anders172
2009-09-14, 19:14
Ska du träna imorgon? Kan du ta med RTn isf, börjar bli lite sugen på att testa igen.

Halldin
2009-09-14, 19:16
Ska du träna imorgon? Kan du ta med RTn isf, börjar bli lite sugen på att testa igen.
Har känts som en sjukdom är på väg att bryta ut, men det har blivit bättre. Därför vet jag inte om jag vågar träna redan imorgon, beror lite på hur jag känner mig.

Men jag tar givetvis med mig den isåfall.

Wilt the Stilt
2009-09-14, 21:00
Har kommit över KTA tack vare gudomliga makter, så ska på sikt testa det.


:D

Fick just en uppenbarelse! Haleluja!

Problemet med CoC #3, även kallat CoC#3problemet, kan lösas! KTA är svaret!

* CoC #3 är allsmäktig
* KTA är .emh. ännu allsmäktigare!

http://image.store-mix.com/products/images/i_1/386684 Sök KTA, och du skall finna stängningen. Haleluja!

Lycka till med programmet. :)

Wilt the Stilt
2009-09-17, 12:48
Jag behöver dock fila ner en gripper (har en RB160 och en RB180 på annan ort som skulle kunna offras), behöver även införskaffa en CoC #4 att göra negativa med (har ingen tyngre än #3, duger tydligen icke) samt ordna till nån straphold-anordning.

Hur går det för dig, fått tag på utrustningen?

Halldin
2009-09-17, 16:43
Hur går det för dig, fått tag på utrustningen?
Strappen är nog snabbt ordnat (skosnöre som sagt), RB160/RB180 kan jag dock inte få tag på än på ett tag (har de på en annan ort) och CoC #4 skulle jag behöva beställa. :o

Men det ska provas när jag har ordnat allt helt klart.

Wilt the Stilt
2009-09-17, 18:06
Var ifrån tänkte du beställa 4:an? Har du koll på var man köper CoCs billigast nu för tiden?

Jag köpte min 4:a från ironmind till överkomligt pris, men tog mest därifrån för att jag ville ha en Titans Telegraph Key också.

Halldin
2009-09-17, 21:06
Var ifrån tänkte du beställa 4:an? Har du koll på var man köper CoCs billigast nu för tiden?

Jag köpte min 4:a från ironmind till överkomligt pris, men tog mest därifrån för att jag ville ha en Titans Telegraph Key också.
Dollarkursen är hyfsad just nu, så IronMind är nog billigast ifall man slipper tullen (vilket jag har sluppit på både CoC #2, #2.5 och #3 när jag beställt en åt gången).

Annars tror jag extremepower håller bra priser. :thumbup:

Wilt the Stilt
2009-09-18, 09:22
Annars tror jag extremepower håller bra priser. :thumbup:

Extremepower är grym. Kommer inte ihåg vad killen som har det heter men han var jävligt schysst när jag hade beställt 75 kg i vikter. Han kunde inte skicka det i paket, så han tog bilen ner till Örebro där jag bor och gav mig allting vid dörren. :thumbup: Han hade andra ärenden i Örebro, men ändo..
:)

Halldin
2009-09-18, 11:44
Tavho. :)

Det var verkligen schysst, har beställt därifrån flera gånger men har inte fått en sån service. :D

Halldin
2009-09-21, 18:46
Tänkte köra grippers idag, men valkarna i handen lyser som kryptonit efter marken+kronmarken idag. Det gör ont bara att tvätta händerna, så får vänta ett tag innan jag kan köra grippers ånyo. :)

RT siktar jag på att kunna ta med nästa pass.

Halldin
2009-09-26, 11:59
Har gjort en gemensam tråd för greppträning och SL-träning här: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=136893

Skriver fortsättningsvis där istället, och lägger ner den här också. :)