handdator

Visa fullständig version : Vad har diverse sprit och likörer etc för bäst före datum


Fredrik_S
2009-05-04, 17:25
Vilka sprit/likör sorter har bäst före datum.
Samt hur är det med skillnaden i öppnad och oöppnad flaska.

Mental
2009-05-04, 17:32
Ren sprit håller otroligt länge, rätt bakteriedödande :D
Likörer är det värre med, mera färskvara, speciellt gräddlikörer och liknande, förvara svalt om möjligt. Gör slut på ganska snabbt efter du sprättat korken.
Vin håller ett par dar till en vecka i flaska, någon vecka i baginbox

agazza
2009-05-04, 17:33
Gräddbaserade likörer har begränsad hållbarhet. Oöppnade håller de ca ett år. När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp.

Vodka & Brännvin har i princip obegränsad hållbarhet med några undantag och det är Svartvinbärsbrännvin och liknande.

Sen är ju vissa viner gjorda för att lagras och vissa inte, där kan det skilja allt från flera hundra år till några månader på bäst före stämpeln.

stevebc
2009-05-04, 17:44
En öppnad, halvdrucken bag-in-box då? 2 år?

Mental
2009-05-04, 17:46
En öppnad, halvdrucken bag-in-box då? 2 år?
2 veckor skulle jag säga, om det inte är bibvodka då

Nordenator
2009-05-04, 17:52
Gräddbaserade likörer har begränsad hållbarhet. Oöppnade håller de ca ett år. När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp.

Vodka & Brännvin har i princip obegränsad hållbarhet med några undantag och det är Svartvinbärsbrännvin och liknande.

Sen är ju vissa viner gjorda för att lagras och vissa inte, där kan det skilja allt från flera hundra år till några månader på bäst före stämpeln.

Inte så konstigt att min baileys som stått i rumstemperatur i runt ett år smakade lite halvkonstigt dårå ;) Får se till att ta bättre hand om min näste.

Kebab-Arne
2009-05-04, 18:11
Hmm, man kanske skulle bälja i sig sin Minttu inom en överskådlig framtid då.

ceejay
2009-05-04, 18:14
Hmm, man kanske skulle bälja i sig sin Minttu inom en överskådlig framtid då.

eller ge till mig? ;) träffas vid stora torgeT?

Kebab-Arne
2009-05-04, 18:22
eller ge till mig? ;) träffas vid stora torgeT?

Glöm det.

:D

ceejay
2009-05-04, 18:28
Glöm det.

:D

Äsch då! :Virro

agazza
2009-05-04, 18:40
Hmm, man kanske skulle bälja i sig sin Minttu inom en överskådlig framtid då.

Vill inte förstöra men det är mest bara socker och sprit, så den står sig nog ett par år den också, men better safe then sorry!

petah
2009-05-04, 18:49
Ren sprit håller otroligt länge, rätt bakteriedödande :D
Likörer är det värre med, mera färskvara, speciellt gräddlikörer och liknande, förvara svalt om möjligt. Gör slut på ganska snabbt efter du sprättat korken.
Vin håller ett par dar till en vecka i flaska, någon vecka i baginbox

Skojar du? Du menar öppnade då eller?

Mental
2009-05-04, 19:38
Skojar du? Du menar öppnade då eller?

Ja? Vin i oöppnad flaska kan man inte säga mycket om, den kan ju oxidera på ett år eller gå att lagra i ett sekel.

Tomten
2009-05-04, 19:43
Gräddbaserade likörer har begränsad hållbarhet. Oöppnade håller de ca ett år. När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp.

Vodka & Brännvin har i princip obegränsad hållbarhet med några undantag och det är Svartvinbärsbrännvin och liknande.

Sen är ju vissa viner gjorda för att lagras och vissa inte, där kan det skilja allt från flera hundra år till några månader på bäst före stämpeln.

citera flashback och läs halva tråden... smart...

"Baileys - all bottles now carry a best before date - have you checked the best consumed before date on the bottle? If so, have you exceeded the date? If you cannot find a date on the bottle, have you had the bottle for longer than 24 months? You don't have to worry if you have - it is still fine to drink - it just won't taste as good as usual. We wouldn't recommend drinking it if it has gone lumpy or the mixture has separated though.

Baileys should be stored away from direct sunlight at temperature range of 5-35 degrees centigrade. You don't have to refrigerate your bottle, but we would recommend it - and it tastes even better when chilled! Fluctuating its temperature too much will cause it to go lumpy - so try and always keep it roughly at the same temperature. The storage conditions are the same for sealed or unopened bottles.

Baileys contains no preservatives or additives and so should be consumed within 6 months of opening the bottle."

agazza
2009-05-05, 16:46
citera flashback och läs halva tråden... smart...

"Baileys - all bottles now carry a best before date - have you checked the best consumed before date on the bottle? If so, have you exceeded the date? If you cannot find a date on the bottle, have you had the bottle for longer than 24 months? You don't have to worry if you have - it is still fine to drink - it just won't taste as good as usual. We wouldn't recommend drinking it if it has gone lumpy or the mixture has separated though.

Baileys should be stored away from direct sunlight at temperature range of 5-35 degrees centigrade. You don't have to refrigerate your bottle, but we would recommend it - and it tastes even better when chilled! Fluctuating its temperature too much will cause it to go lumpy - so try and always keep it roughly at the same temperature. The storage conditions are the same for sealed or unopened bottles.

Baileys contains no preservatives or additives and so should be consumed within 6 months of opening the bottle."


tog med det som var relevant, hade han frågat om någon specifik likör T.ex. baileys hade jag skrivit om baileys :)

Vad som gäller för Baileys gäller antagligen inte för likör43 T.ex.:thumbup:

Fredrik_S
2009-05-06, 12:03
Då frågar jag mer specifikt om dessa tre sorter.

Apple sourz 15 %
Midori(melonlikör) 20%
Bacardi.

syrén
2009-05-06, 18:00
2009-10-31

Tomten
2009-05-06, 22:45
tog med det som var relevant, hade han frågat om någon specifik likör T.ex. baileys hade jag skrivit om baileys :)

Vad som gäller för Baileys gäller antagligen inte för likör43 T.ex.:thumbup:

Licor 43 är inte en gräddlikör. Var får du allt ifrån? Ditt påstående är också en ren lögn när det du säger inte stämmer med verkligheten (duh)

"När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp."

Tillverkaren håller ju uppenbarligen inte med ditt påstående, och de om någon borde ju veta. Det är ju också allmänt känt att man ogärna överdriver bästföredatumet på produkter, och i regel håller de bra mycket längre än vad bästföredatumet påstår.

Visst kan det hända att andra gräddlikörer har sämre hållbarhet men baileys har bara 17% alkoholhalt och är en ganska svag likör, så gissningsvis så skulle jag säga att gräddlikörer som innehåller mer alkohol också håller längre.

agazza
2009-05-07, 06:30
Licor 43 är inte en gräddlikör. Var får du allt ifrån? Ditt påstående är också en ren lögn när det du säger inte stämmer med verkligheten (duh)

"När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp."

Tillverkaren håller ju uppenbarligen inte med ditt påstående, och de om någon borde ju veta. Det är ju också allmänt känt att man ogärna överdriver bästföredatumet på produkter, och i regel håller de bra mycket längre än vad bästföredatumet påstår.

Visst kan det hända att andra gräddlikörer har sämre hållbarhet men baileys har bara 17% alkoholhalt och är en ganska svag likör, så gissningsvis så skulle jag säga att gräddlikörer som innehåller mer alkohol också håller längre.

Jag tog likör 43 för att ge dig ett exempel på att det finns olika tillverkare och sorter, eftersom du drog upp baileys av någon anledning, men det kom inte riktigt ända fram tror jag..

Jag gav ett generellt svar för att han ska få ett hum om något. Vart vill du komma? Jag har inte haft fel någonstans, så sluta tjata om baileys. Det är inte alla märken som skriver ut bäst före datum på flaskan, när det gäller lite starkare saker.

mangs
2009-05-07, 14:36
Gräddbaserade likörer har begränsad hållbarhet. Oöppnade håller de ca ett år. När de öppnats så övergår de till att blir både färskvara och kylvara. De skall hålla ca tre veckor under förutsättning att de förvaras i kylskåp.



Tycker du allt i detta påståendet är korrekt?