handdator

Visa fullständig version : Polisen litar inte på hennes beskrivning...


warmiz
2009-05-04, 16:21
har inget bättre ställe att fråga detta på så ja hoppas att de finns någon som kan nåt om polis/rättsväsendet här.....

Har en nära vän som som blev utsatt för ett våldtäktsförsök på valborgsnatten, hon klarade sej dock undan genom att bla träffa med ett knä i skrevet på idioten som gjorde de. Hon sprang sen hem till en kompis dit polis kom och förhörde henne, även nästa dag fick hon peka ut plats osv för polisen.

Saken är dock den att polisen ringer upp henne på lördagen igen och säger till henne att de betvivlar hennes historia, bla för att hon hade haft lite svårt att visa exakt plats där det inträffade men samtidigt kunnat lämna ett ganska bra signalement på killen som gjorde de. Vilket jag faktiskt kan förstå för även om man är berusad och chockad så måste de ju va större chans att man tittar på ansiktet än att försöka memorera platsen????? å då snackar vi inte om vilken stadsdel de hände i utan 50m hit eller dit.

Jag blir bara så förbannad på hur man överhuvud taget kan betvivla att de ägt rum och trycka upp de i ansiktet på en människa som fortfarande är i chock och knappt än vågar vara själv i sin egen lägenhet??? Hon säger själv att hon nu har förlorat förtroendet för polisen och börjar fundera på om de är värt att ens gå vidare med anmälan!

Det måste ju finnas gränser för vilka anklagelser en polis får göra i sådana här situationer? jag personligen tycker de är tjänstefel men ja är ju lite partisk minst sagt...

Om de är någon som har kunskap inom detta får ni gärna dela med er eller hänvisa till nåt ställe det går att få information på, för detta är vansinne enligt mej!*grr*

Mass-Tech
2009-05-04, 16:36
Är det inte bättre att du pratar direkt med polisen först.

Jorpa
2009-05-04, 16:38
Det är väl helt enkelt så att alla tjejer som anmäler våldtäkt inte ör oskyldiga själva utan kan göra det för att förstöra för någon annan.

Polisen, som jag antar har ganska mycket erfarenhet om just dessa situationer, tror att hon är en av dom för att historien inte hänger ihop så bra som den kanske skulle.

Du verkar vara övertygad om att hon talar sanning däremot och det kanske hon gör.

However så tycker jag att hon kan se över sitt hat mot polisen, anledningen till att dom inte tror henne är tjejer som har missbrukat förtroendet och ljugit om sin våldtäkt. Om alla talade sanning vore världen mycket enklare :)

ahl-
2009-05-04, 16:41
Det är väl helt enkelt så att alla tjejer som anmäler våldtäkt inte ör oskyldiga själva utan kan göra det för att förstöra för någon annan.

Polisen, som jag antar har ganska mycket erfarenhet om just dessa situationer, tror att hon är en av dom för att historien inte hänger ihop så bra som den kanske skulle.

Du verkar vara övertygad om att hon talar sanning däremot och det kanske hon gör.

However så tycker jag att hon kan se över sitt hat mot polisen, anledningen till att dom inte tror henne är tjejer som har missbrukat förtroendet och ljugit om sin våldtäkt. Om alla talade sanning vore världen mycket enklare :)

+1

Svårt för oss att göra en bedömning när vi inte vet exakt alla detaljer. Därför spelar kanske 50 meter hit eller dit stor betydelse!?

Ett gott tips är att inte ge sig. Hon ska inte ge sig förrän något har hänt, förutsatt att hon talar sanning.

Chaan
2009-05-04, 17:46
Bästa självförsvaret är sprayfärg.

von huff
2009-05-04, 17:53
Polisen får ganska mycket våldtäcksförsök anmälningar in och ofta är det personer som varit alkoholpåverkade och som inte vet vad som har hänt och ibland vet de knappt själv om de blivit våldtagna eller ej men synd att dom inte tror:(

joriice
2009-05-04, 17:53
Skriv lite så man tar dig på allvar.

Fatalist
2009-05-04, 18:47
Polisen skall starta en utredning, och där är det åklagarens uppgift att väcka ett åtal mot den förmodade gärningsmannen, och då måste de rimligtvis vara ganska säkra på att mannen i fråga faktiskt försökte våldta henne och inte är oskyldig, eller hur?

Väldigt tråkigt att höra dock, skönt att hon klarade sig undan idioten.

Patrick Bateman
2009-05-04, 19:01
Inträffade det på Kronoparken?

GurraGo
2009-05-04, 19:40
Polisen agerande är tyvärr inte så vansinnigt eftersom det är vanligare än man tror att tjejer anmäler våldtäkter på "djävulskap". Agerandet är, som flera påpekat, en konsekvens av nämnda företeelse. Utan att ha hört samtalet går det inte att uttala sig om eventuellt tjänstefel eller ej.

Att tala om att ge upp är däremot helt vansinnigt, om än förståeligt. Polisen måste självklart utreda brottet och antagligen finns det inga andra uppgifter att gå på än din kompis utsaga. Hon måste därför stå på sig. Däremot kan det tyvärr bli svårt att lösa brottet om polisen inte har så mycket mer att gå på.

hahavaffan
2009-05-04, 19:44
Inträffade det på Kronoparken?Fel ämne att göra en Mangs av... ;)

Delta_
2009-05-04, 20:22
den svenska polisen är, sett till antalet uppklarade brott inte den bästa i världen

Mescreant
2009-05-04, 20:45
Vadå "hur man kan betvivla att det ägt rum"? Det finns inga vittnen (?) och förmodligen inga fysiska bevis då våldtäkten inte fullbordades. Som andra redan sagt vore det inte första gången en tjej anmälde en påhittad våldtäkt.
Två vänner till mig hade frivillig sex med samma tjej för några år sedan. Hon ångrade sig efteråt och amälde dem för våldtäkt. De satt häktade ca 2v innan hon erkände att de inte hade våldtagit henne.

Jag tycker hon ska gå vidare med det ändå. Risken att personen blir fälld är säkert minimal såvida han inte erkänner. Men han kanske blir lite skärrad.

ahl-
2009-05-04, 21:39
Vadå "hur man kan betvivla att det ägt rum"? Det finns inga vittnen (?) och förmodligen inga fysiska bevis då våldtäkten inte fullbordades. Som andra redan sagt vore det inte första gången en tjej anmälde en påhittad våldtäkt.
Två vänner till mig hade frivillig sex med samma tjej för några år sedan. Hon ångrade sig efteråt och amälde dem för våldtäkt. De satt häktade ca 2v innan hon erkände att de inte hade våldtagit henne.

Jag tycker hon ska gå vidare med det ändå. Risken att personen blir fälld är säkert minimal såvida han inte erkänner. Men han kanske blir lite skärrad.

Riktigt bra. Skadestånd till dina vänner va?

spoonchest
2009-05-05, 07:58
det gjordes en undersökning på dessa utredningar för en tid sedan. Den visade att just vid våldtäkter så behandlas offret mer som en misstänkt än just ett offer.
Utredarna tog större hänsyn till "luckor", eller vad man ska kalla dem, i offrets berättelse vid våldtäkter än vid andra brott. Nästan som om de vill att offret ska ljuga. Kommer inte ihåg vem det var som gjorde undersökningen.

maaherra
2009-05-05, 09:54
Saken är dock den att polisen ringer upp henne på lördagen igen och säger till henne att de betvivlar hennes historia, bla för att hon hade haft lite svårt att visa exakt plats där det inträffade men samtidigt kunnat lämna ett ganska bra signalement på killen som gjorde de. Vilket jag faktiskt kan förstå för även om man är berusad och chockad så måste de ju va större chans att man tittar på ansiktet än att försöka memorera platsen????? å då snackar vi inte om vilken stadsdel de hände i utan 50m hit eller dit.


Vanligt är att tjejer som blivit våldtagna/utsatts för våldtäktsförsök inte alltid kan lämna ett tydligt signalement av gärningsmannen. Det kan antagligen vara en av de saker som gjort att polisen blev skeptisk till hennes historia.

Hon får stå på sig helt enkelt och se till att de inte avskriver anmälan.

tyngast
2009-05-05, 09:55
Vadå "hur man kan betvivla att det ägt rum"? Det finns inga vittnen (?) och förmodligen inga fysiska bevis då våldtäkten inte fullbordades. Som andra redan sagt vore det inte första gången en tjej anmälde en påhittad våldtäkt.
Två vänner till mig hade frivillig sex med samma tjej för några år sedan. Hon ångrade sig efteråt och amälde dem för våldtäkt. De satt häktade ca 2v innan hon erkände att de inte hade våldtagit henne.

Jag tycker hon ska gå vidare med det ändå. Risken att personen blir fälld är säkert minimal såvida han inte erkänner. Men han kanske blir lite skärrad.

Vad fick hon för straff sen? Att ljuga om våldtäkt borde ge 10års fängelse!!!

mini
2009-05-05, 09:56
Är det polisens sak att säga till den som anmäler vad som är trovärdigt och ej? Jag trodde de skulle utreda.

Tryman
2009-05-05, 10:06
Är det polisens sak att säga till den som anmäler vad som är trovärdigt och ej? Jag trodde de skulle utreda.

Är det inte det dom gör, om än på ett klumpigt sätt.

maaherra
2009-05-05, 10:07
Är det polisens sak att säga till den som anmäler vad som är trovärdigt och ej? Jag trodde de skulle utreda.

Till polisens försvar kan väl sägas att falska våldtäktsanmälningar blir vanligare, inte undra på att de kan vara på alerten ifall något inte stämmer.

maaherra
2009-05-05, 10:16
Till polisens försvar kan väl sägas att falska våldtäktsanmälningar blir vanligare, inte undra på att de kan vara på alerten ifall något inte stämmer.

Enligt poliserna, ska tilläggas.

LoTiX
2009-05-05, 10:37
Till polisens försvar kan väl sägas att falska våldtäktsanmälningar blir vanligare, inte undra på att de kan vara på alerten ifall något inte stämmer.

Senaste siffran jag hörde var 2% eller 4% anslutning till rapporten som utpekade Sverige som ett av de vanligaste ställena i Europa för våldtäkter.

Taisho
2009-05-05, 10:58
Detta är väl ett område där polisen inte direkt ligger på plus. Jag har en god vän som blivit våldtagen, kunnat presenterat läkarintyg, gett en (efter omständigheterna) klar och tydlig beskrivning av vad som hänt. De utpekade blev fällda i den följande rättegången.

Hon säger ändå att det är mycket tveksamt om hon skulle anmäla i fall det hände igen eftersom hon inte vill bli behandlad likadant igen av polisen. Vad jag förstår finns det inga studier som visar att antalet falska anmälningar är så högt att polisen kan hävda det som skäl till hur man i allt för många fall agerar.

maaherra
2009-05-05, 11:12
Senaste siffran jag hörde var 2% eller 4% anslutning till rapporten som utpekade Sverige som ett av de vanligaste ställena i Europa för våldtäkter.

Jag har hört en högre siffra (7-8 %). Oavsett siffra tycker jag ändå att det är problematiskt att attityden ens finns att tjejer ska göra falska anmälningar. Visst förekommer det säkert, men det får inte finnas med som springande punkt när man utreder.

Som en parentes ska det sägas att det är bara sett till antalet anmälningar som Sverige är vanligaste stället.

tsp
2009-05-05, 11:18
Falska våldtäktsanklagelser är ju iofs inte alls så vanligt som "man" (ni) tror.

warmiz
2009-05-05, 11:35
Det är väl helt enkelt så att alla tjejer som anmäler våldtäkt inte ör oskyldiga själva utan kan göra det för att förstöra för någon annan.

Polisen, som jag antar har ganska mycket erfarenhet om just dessa situationer, tror att hon är en av dom för att historien inte hänger ihop så bra som den kanske skulle.

Du verkar vara övertygad om att hon talar sanning däremot och det kanske hon gör.

However så tycker jag att hon kan se över sitt hat mot polisen, anledningen till att dom inte tror henne är tjejer som har missbrukat förtroendet och ljugit om sin våldtäkt. Om alla talade sanning vore världen mycket enklare :)

Jag tycker de är djupt tragiskt att det finns folk som skulle kunna göra falska anmälningar om sånna här saker, och de ännu värre att de ska gå ut över offer där det verkligen har hänt. Ja är helt säker på att hon talar sanning och enligt min mening så borde polisen oxå utgå ifrån att hon talar sanning i sådana här fall!

warmiz
2009-05-05, 11:47
Polisen agerande är tyvärr inte så vansinnigt eftersom det är vanligare än man tror att tjejer anmäler våldtäkter på "djävulskap". Agerandet är, som flera påpekat, en konsekvens av nämnda företeelse. Utan att ha hört samtalet går det inte att uttala sig om eventuellt tjänstefel eller ej.

Att tala om att ge upp är däremot helt vansinnigt, om än förståeligt. Polisen måste självklart utreda brottet och antagligen finns det inga andra uppgifter att gå på än din kompis utsaga. Hon måste därför stå på sig. Däremot kan det tyvärr bli svårt att lösa brottet om polisen inte har så mycket mer att gå på.

Hon känner nu mest att hon bara vill ha hjälp med att komma över händelsen och prata med nån som kan hjälpa henne att hantera situationen, medans jag tycker att hon borde gå vidare fullt ut även om de är precis som du säger att de inte är så troligt att det går att hitta en gärningsman. Men de är ju inget som ja kan styra över tyvärr utan det måste hon ju välja själv.

warmiz
2009-05-05, 11:47
Skriv lite så man tar dig på allvar.

....