handdator

Visa fullständig version : Jag har också ont i axeln


pejo
2009-05-04, 12:27
I Lördags lyckades jag gör mig illa ordentlig.

Det hela började emellertid för ca två veckor sedan då jag kom väldigt fel i bänkpress med tung vikt. just då kände jag ingen direkt smärta men dagen efter kände jag lite smärta, men tolkade det mer som träningsvärk. Fyra dagar senare körde jag hantelpress och axeln besvärade mig något men jag kunde ändå köra fullt ut. Dagen efter detta kändes det däremot rätt mycket sämre i axeln och jag hoppade därför över efterföljande planerat pass. I torsdags körde jag ett explosivt pass där jag undvek direkta axelövningar men jag körde exempelvis explosiv bänkpress. Detta gick bra och axeln kändes rätt bra i Lördags när jag skulle köra ytterligare ett explosivt pass. Detta pass kändes också bra men när jag skulle köra sista övningen (torsovridningsmaskin) så tänkte jag inte på att denna övningen skulle kunna påfresta axeln och eftersom jag skulle köra explosiv så blev det ett litet ryck och det högg till i axeln. Den här gången gjorde det riktigt ont direkt.

Nu kan jag inte lyfta armen framåt. Jag kan däremot lyfta armen åt sidan (då gör det bara lite ont). Det går också att lyfta armen framåt om jag vänder på armen så att tummen pekar nedåt. Det går också lyfta armen framåt om jag lyfter den med den andra armen dvs inte använder musklerna i axeln.

Så vad kan det vara för fel och vad bör jag göra åt det?

tsp
2009-05-04, 12:29
I Lördags lyckades jag gör mig illa ordentlig.

Det hela började emellertid för ca två veckor sedan då jag kom väldigt fel i bänkpress med tung vikt. just då kände jag ingen direkt smärta men dagen efter kände jag lite smärta, men tolkade det mer som träningsvärk. Fyra dagar senare körde jag hantelpress och axeln besvärade mig något men jag kunde ändå köra fullt ut. Dagen efter detta kändes det däremot rätt mycket sämre i axeln och jag hoppade därför över efterföljande planerat pass. I torsdags körde jag ett explosivt pass där jag undvek direkta axelövningar men jag körde exempelvis explosiv bänkpress. Detta gick bra och axeln kändes rätt bra i Lördags när jag skulle köra ytterligare ett explosivt pass. Detta pass kändes också bra men när jag skulle köra sista övningen (torsovridningsmaskin) så tänkte jag inte på att denna övningen skulle kunna påfresta axeln och eftersom jag skulle köra explosiv så blev det ett litet ryck och det högg till i axeln. Den här gången gjorde det riktigt ont direkt.

Nu kan jag inte lyfta armen framåt. Jag kan däremot lyfta armen åt sidan (då gör det bara lite ont). Det går också att lyfta armen framåt om jag vänder på armen så att tummen pekar nedåt. Det går också lyfta armen framåt om jag lyfter den med den andra armen dvs inte använder musklerna i axeln.

Så vad kan det vara för fel och vad bör jag göra åt det?

Uppsöka professionell hjälp

pejo
2009-05-04, 16:32
Uppsöka professionell hjälp
Det är ju lite det jag försöker göra med den här tråden. Jag tror det finns en hel del personer på forumet som exempelvis är sjukgymnaster.
Detta är alltså ett försök till att spara lite tid (och pengar). Jag är mycket väl medveten om att internetdiagnoser förmodligen inte blir lika bra som en riktig undersökning.
Om någon duktig person läser detta så får ni gärna spekulera om vad som är galet och vad som bör göras.

JohnRick
2009-05-04, 17:00
Kanske samma inflammation i supraspinatussenan som jag hade. Vila i tre månader...lätt rehab. Helt återställd efter ett år (även om jag numera undviker smithpressar och axelpressar).

obesogen
2009-05-05, 08:10
Skulle jag gissa helvilt skulle det kunna vara tex allt ifrån en partiell ruptur på infraspinatus till en inklämning eller inflammerad bursa. Jag är sjukgymnast och mitt tips är att du besöker en sjukgymnast, man kommer bara så långt över internet och din rehab kommer gå betydligt snabbare om du ser till att få till ett besök.