handdator

Visa fullständig version : Proteinupptagning


Daniel L
2009-05-04, 10:13
Har läst på ett par ställen, att kroppen bara kan ta upp 20g protein åt gången. Stämmer detta?

Vad räknas som 'åt gången'?
Är det 20g protein, som i tex några dl mjölk, eller menar man något annat?

Tack för kaffet.

King Grub
2009-05-04, 10:15
Nej, det stämmer inte. Möjligen om det handlar om intag av enbart vassleprotein och inget annat, men inte vid normalt ätande. Det enda som händer är att upptaget tar längre tid.

Daniel L
2009-05-04, 10:20
Nej, det stämmer inte. Möjligen om det handlar om intag av enbart vassleprotein och inget annat, men inte vid normalt ätande. Det enda som händer är att upptaget tar längre tid.

Snabb som en vessla. Tack.

Bullaz
2009-05-04, 10:29
Whey 80, är det vassleprotein?

King Grub
2009-05-04, 10:32
"Whey" är engelska för "vassle", oavsett märke.

Bullaz
2009-05-04, 15:18
Okej.

"Möjligen om det handlar om intag av enbart vassleprotein och inget annat..." - Möjligen, hur ska man tolka det? Finns det en viss gräns för hur mycket vassleprotein kroppen kan ta upp från ett intag under en viss tid?

mikaelj
2009-05-04, 15:26
Efter styrketräning brukar 20g anges som en övre gräns på hur mycket vassle musklerna kan knapra i sig, resterande blir väl då till värme & glukos. Därför kan det vara lämpligt att äta en blandning av kasein och vassle samtidigt, så du dels får i dig kasein som förhindrar att mer muskelprotein bryts ned, och vassle som gör att protein lagras in i musklerna.

Eller, 20g vassle (eller 10g EAA) och riktig mat efteråt. Funkar också.

King Grub
2009-05-04, 15:29
Efter styrketräning brukar 20g anges som en övre gräns på hur mycket vassle musklerna kan knapra i sig, resterande blir väl då till värme & glukos. Därför kan det vara lämpligt att äta en blandning av kasein och vassle samtidigt, så du dels får i dig kasein som förhindrar att mer muskelprotein bryts ned, och vassle som gör att protein lagras in i musklerna.

Det där gäller dock inte upptaget (och studien gjordes på äggprotein, inte vassle).

Vad gäller tarmens upptag av vassle finns det en gräns för hur mycket som kan tas upp av ett intag, och resten hamnar i toaletten. Var gränsen går är inte riktigt känd. Siffran 15 gram har lagts fram, men det är en siffra som inte är säkerställd.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=18652668

Bullaz
2009-05-04, 15:32
Okej, ger inget att ta större shakes än vad som rekommenderas då. :]

FilipWT
2009-05-04, 15:46
Om man blandar till exempel 40g protein i form av vassle med havregyn, tas allt protein upp då?

King Grub
2009-05-04, 15:48
Ja, som en del av en komplett måltid, med fiber, kolhydrat och fett, sker upptaget långsammare och åtminstone betydligt mer komplett.

Samtidigt tar du bort vasslets muskeluppbyggande effekt. Det är bara snabbt protein som stimulerar proteinsyntesen, så minskar man upptagets hastighet, minskar man också den muskeluppbyggande verkan.

.357
2009-05-04, 17:13
Förändras mängden vassle kroppen kan ta upp beroende på kroppsstorlek? Tänker på t.ex Kjellström som tar 100g whey flera gånger dagligen.

King Grub
2009-05-04, 17:47
Nej, jag har svårt att tänka mig att tarmens förmåga är relaterad till kroppsmassan.

Marcüs
2009-05-04, 19:16
uttalas vassle som det skrivs eller uttalas det [vassel]?

.357
2009-05-04, 19:49
Som det skrivs Vass-Le

villblienfyrkant
2009-05-05, 14:08
jag måste passa på och fråga en sak. Efter ett av mina hårdaste gympass på ca 2timmar så brukar jag köpa en proteindryck med 50g protein och klunka hela efter träningen ( drycken heter multipower, muscle, high value protein drink). Senare på kvällen så blir jag alltid lös i magen och fiser hela tiden. frågan lyder: är detta onödigt mycket protein eftersom jag inte kan ta upp allt och bör jag nöja mig med en vanlig gainer på 20g protein?

King Grub
2009-05-05, 14:09
Det är antagligen i överkant. Du kan ta hälften före, hälften efter, så tillgodogör du dig allt och får antagligen bättre muskeluppbyggande effekt på köpet.

Fishey
2011-01-26, 20:39
Har en snabb fråga bara: Om jag tar protein-shaken efter gymmet, hur länge ska jag vänta tills jag kan äta vanlig mat utan att maten förstör dryckens muskeluppbyggande effekt?

vicarious
2011-01-26, 20:43
Har en snabb fråga bara: Om jag tar protein-shaken efter gymmet, hur länge ska jag vänta tills jag kan äta vanlig mat utan att maten förstör dryckens muskeluppbyggande effekt?

Du behöver inte vänta, ät så fort du har möjlighet eller vill.

Fishey
2011-01-26, 20:53
Vah? sänker inte maten den förhöjda proteinsyntesen jag får av vasslet? Är inte meningen med vassle att öka proteinsyntesen?

AmericanDragon
2011-01-26, 21:44
Det handlar inte om timmar åtminstonde. Om du nu måste lida av denna opti-noja så föreslår jag att du har 10 minuter emellan åtminstonde. Denna siffra är tagen ur luften. Grub har säkert mer säker fakta.

King Grub
2011-01-26, 22:16
Vah? sänker inte maten den förhöjda proteinsyntesen jag får av vasslet?

Nej? Möjligen om du hade ätit maten innan vassleproteinet, men inte tvärtom.

klaluma
2011-04-17, 19:14
Okej istället för att starta en ny tråd på samma ämne så bumpar jag upp denna. Jag brukar ofta, när jag ätit dåligt med protein under dagen, smacka ner 90g vassle (chokladsmak), 5-6 dl mjölk och en banan i mixern och köra.

Det blir jättegott, men min fråga är då om detta tas upp eller om jag har lurat mig själv totalt på senaste... Enligt denna tråd tas ju vassle upp långsammare som del av en "fullvärdig måltid", jag har lite svårt att se mjölk och banan som fullvärdig, men det kanske räcker? Eller har största delen av mitt tuffa pulver hamnat i toan? =/

Beelz
2011-04-17, 19:26
Okej istället för att starta en ny tråd på samma ämne så bumpar jag upp denna. Jag brukar ofta, när jag ätit dåligt med protein under dagen, smacka ner 90g vassle (chokladsmak), 5-6 dl mjölk och en banan i mixern och köra.

Det blir jättegott, men min fråga är då om detta tas upp eller om jag har lurat mig själv totalt på senaste... Enligt denna tråd tas ju vassle upp långsammare som del av en "fullvärdig måltid", jag har lite svårt att se mjölk och banan som fullvärdig, men det kanske räcker? Eller har största delen av mitt tuffa pulver hamnat i toan? =/

Se vad Grub skrev

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3644106&postcount=8

RobbanColeman
2011-04-17, 19:37
Okej istället för att starta en ny tråd på samma ämne så bumpar jag upp denna. Jag brukar ofta, när jag ätit dåligt med protein under dagen, smacka ner 90g vassle (chokladsmak), 5-6 dl mjölk och en banan i mixern och köra.

Det blir jättegott, men min fråga är då om detta tas upp eller om jag har lurat mig själv totalt på senaste... Enligt denna tråd tas ju vassle upp långsammare som del av en "fullvärdig måltid", jag har lite svårt att se mjölk och banan som fullvärdig, men det kanske räcker? Eller har största delen av mitt tuffa pulver hamnat i toan? =/

Jag dricker 4 rena vassledrinkar/dag(72g protein vid varje tillfälle) och äter en komplett måltid(middagen). Det fungerar alldeles utmärkt för mig iaf.

Prova dig fram.

klaluma
2011-04-17, 19:38
"Se vad Grub skrev"

Jo, men där menar väl Grub om man enbart intar vassle och inget annat vid samma tillfälle?

Robban:
Okej, det verkar ju lovande! Men lite trist att prova sig fram med det här när man ju inte märker resultaten annat än långsiktigt och det dessutom finns en massa andra faktorer som påverkar. Som inte så värst rutinerad blir det då svårt att veta.
Jag menar, växer jag dåligt så skulle det ju kunna vara att jag gör något fel med träningen och inte att jag fått i mig mindre proteiner än jag trott. Hade varit skönt att kunna utesluta en felkälla såhär direkt i alla fall!

Eddie Vedder
2011-04-17, 20:06
Jag dricker 4 rena vassledrinkar/dag(72g protein vid varje tillfälle) och äter en komplett måltid(middagen). Det fungerar alldeles utmärkt för mig iaf.

Prova dig fram.

En måltid bara? På hela dagen och därutöver fyra drinkar med vatten + vassle? Det är ju i så fall superintressant i sammanhanget för är det så extremt så skulle ju en sån här potentiell gräns omöjliggöra tillräckligt kaloriintag för dig.

Crocker
2011-04-17, 20:17
Jag dricker 4 rena vassledrinkar/dag(72g protein vid varje tillfälle) och äter en komplett måltid(middagen). Det fungerar alldeles utmärkt för mig iaf.

Prova dig fram.
Vad har du för kaloribehov?
Och det är väl ingen som säger att det inte funkar?

klaluma
2011-04-17, 20:23
Ja i och för sig med tanke på Robbans resultat verkar det ju väldigt konstigt om mesta delen av proteinet skulle gå till spillo. Tror jag kan fortsätta med mina jättedrinkar...

RobbanColeman
2011-04-17, 20:26
En måltid bara? På hela dagen och därutöver fyra drinkar med vatten + vassle? Det är ju i så fall superintressant i sammanhanget för är det så extremt så skulle ju en sån här potentiell gräns omöjliggöra tillräckligt kaloriintag för dig.

90g kolhydrat/dag el. 180g kolhydrat/dag, cyklar det lite som abcde-dieten
360g protein/dag(varav 4x72g från ren vassle, dvs som eddie säger, vatten+vassle)
fett ca 50g/dag

Det här har jag hållit på med länge...
Jag väger nu ca 90kg och går ned väldigt sakta i vikt, deff pågår, vägde 93kg för ca 12v sen.

Det här med ren vassle har jag hållit på med i ca 8 år nu.

hoog
2011-04-17, 20:34
90g kolhydrat/dag el. 180g kolhydrat/dag, cyklar det lite som abcde-dieten
360g protein/dag(varav 4x72g från ren vassle, dvs som eddie säger, vatten+vassle)
fett ca 50g/dag

Det här har jag hållit på med länge...
Jag väger nu ca 90kg och går ned väldigt sakta i vikt, deff pågår, vägde 93kg för ca 12v sen.

Det här med ren vassle har jag hållit på med i ca 8 år nu.

Man kan väll inte direkt kalla det deffa om man har gått ner 3kg på 12 månader.... 1-3kg vatten tappar man ju bara första veckan.

Crocker
2011-04-17, 20:34
Ja i och för sig med tanke på Robbans resultat verkar det ju väldigt konstigt om mesta delen av proteinet skulle gå till spillo. Tror jag kan fortsätta med mina jättedrinkar...
Jaha?
72x4=288≈360-288=72.
≈20x4=80+72=152
152/90=1.68g/kg.
Det bevisar väl inte att man kan ta upp jättemängder? :confused:

RobbanColeman
2011-04-17, 20:35
Man kan väll inte direkt kalla det deffa om man har gått ner 3kg på 12 månader.... 1-3kg vatten tappar man ju bara första veckan.

Minst 11cm midja är borta, troligtvis mer, fick ta nytt hål i bältet idag... Varför tappa vatten? Du vet väl att en muskel består till väldigt stor del av vatten?

Deff för mig är att bli hård. Jag vill dessutom gå ner så lite som möjligt då jag når det stadiet.

klaluma
2011-04-17, 20:47
Jaha?
72x4=288≈360-288=72.
≈20x4=80+72=152
152/90=1.68g/kg.
Det bevisar väl inte att man kan ta upp jättemängder? :confused:

En poäng, proteinet hamnar ju inte jättelågt även om det bara skulle tas upp 20g per drink. Däremot borde han väl minskat i vikt rejält om det inte hade tagits upp. Alternativt förbrukar han väldigt mycket mindre energi än han tror.
Så här spontant är inte det intrycket jag fått av Robban, men okej hugget i sten är det fortfarande inte...

hoog
2011-04-17, 20:51
Är det någon skillnad på vassle och kasein när det gäller upptagningsförmågan?

Dreas
2011-04-17, 20:55
Är det någon skillnad på vassle och kasein när det gäller upptagningsförmågan?Ja, det är troligt då vassle är snabbare.

RobbanColeman
2011-04-17, 20:57
En poäng, proteinet hamnar ju inte jättelågt även om det bara skulle tas upp 20g per drink. Däremot borde han väl minskat i vikt rejält om det inte hade tagits upp. Alternativt förbrukar han väldigt mycket mindre energi än han tror.
Så här spontant är inte det intrycket jag fått av Robban, men okej hugget i sten är det fortfarande inte...

Rätt schysst att gå minst 1,5h i raskt tempo om dagen, träna minst 6 pass på gymmet/vecka och väga 90kg med ett helt ok 6 pack som numer tittar fram ytterligare lite bättre och ändå inte gå ned fortare i vikt...
Jag är nog en sån non-responder.

klaluma
2011-04-17, 21:07
Rätt schysst att gå minst 1,5h i raskt tempo om dagen, träna minst 6 pass på gymmet/vecka och väga 90kg med ett helt ok 6 pack som numer tittar fram ytterligare lite bättre och ändå inte gå ned fortare i vikt...
Jag är nog en sån non-responder.

Ja, men det är ju ganska intressant det här, enligt studien Grub postade på första sidan i denna tråd så borde du ju inte ta upp all protein i drinkarna alls utan det ska hamna i toaletten. Så antingen tar du (och mest troligt jag med om det inte gör skillnad att blanda med banan och mjölk) onödigt mycket vassle i drinkarna eller så är studien Grub länkade till fel.

En brasklapp här är att jag inte läst studien själv utan går efter Grubs tolkning av den, vilket ju i teorin skulle kunna vara felet...

Eddie Vedder
2011-04-17, 21:07
Jaha?
72x4=288≈360-288=72.
≈20x4=80+72=152
152/90=1.68g/kg.
Det bevisar väl inte att man kan ta upp jättemängder? :confused:

288 gram protein är ju trots allt 1152 kcal. Om vden här helt obevisade hypotesen om att allt över 15 gram skits ut stämmer så skulle Robban bara få i sig 240 kcal och alltså varje dag gå miste om 912 kcal. Det är inga små mängder och det skulle märkas på hans viktbalans.

Ja, men det är ju ganska intressant det här, enligt studien Grub postade på första sidan i denna tråd så borde du ju inte ta upp all protein i drinkarna alls utan det ska hamna i toaletten. Så antingen tar du (och mest troligt jag med om det inte gör skillnad att blanda med banan och mjölk) onödigt mycket vassle i drinkarna eller så är studien Grub länkade till fel.

En brasklapp här är att jag inte läst studien själv utan går efter Grubs tolkning av den, vilket ju i teorin skulle kunna vara felet...

Det är inte ens någon studie som kommit fram till det. Någon sån studie finns inte vad jag vet.

Crocker
2011-04-17, 21:12
Ja, men det är ju ganska intressant det här, enligt studien Grub postade på första sidan i denna tråd så borde du ju inte ta upp all protein i drinkarna alls utan det ska hamna i toaletten. Så antingen tar du (och mest troligt jag med om det inte gör skillnad att blanda med banan och mjölk) onödigt mycket vassle i drinkarna eller så är studien Grub länkade till fel.

En brasklapp här är att jag inte läst studien själv utan går efter Grubs tolkning av den, vilket ju i teorin skulle kunna vara felet...


We aimed to determine the ingested protein dose response of muscle (MPS) and albumin protein synthesis (APS) after resistance exercise. In addition, we measured the phosphorylation of candidate signaling proteins thought to regulate acute changes in MPS.

Six healthy young men reported to the laboratory on 5 separate occasions to perform an intense bout of leg-based resistance exercise. After exercise, participants consumed, in a randomized order, drinks containing 0, 5, 10, 20, or 40 g of whole egg protein. Protein synthesis and whole-body leucine oxidation were measured over 4 h after exercise by a primed constant infusion of [1-(13)C]leucine.

MPS displayed a dose response to dietary protein ingestion and was maximally stimulated at 20 g. The phosphorylation of ribosomal protein S6 kinase (Thr(389)), ribosomal protein S6 (Ser(240/244)), and the epsilon-subunit of eukaryotic initiation factor 2B (Ser(539)) were unaffected by protein ingestion. APS increased in a dose-dependent manner and also reached a plateau at 20 g of ingested protein. Leucine oxidation was significantly increased after 20 and 40 g of protein were ingested.

Ingestion of 20 g of intact protein is sufficient to maximally stimulate MPS and APS after resistance exercise. Phosphorylation of candidate signaling proteins was not enhanced with any dose of protein ingested, which suggested that the stimulation of MPS after resistance exercise may be related to amino acid availability. Finally, dietary protein consumed after exercise in excess of the rate at which it can be incorporated into tissue protein stimulates irreversible oxidation.

Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3. Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.


Nicklas
Nej, det jag ville visa var proteinintaget. Kcal-intaget vågar jag inte gå in på då det finns många variabler jag inte vet.

klaluma
2011-04-17, 21:20
Am J Clin Nutr. 2008 Dec 3. Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men.


Nicklas
Nej, det jag ville visa var proteinintaget. Kcal-intaget vågar jag inte gå in på då det finns många variabler jag inte vet.

Men det där säger väl ingenting om hur mycket som tas upp över en längre tid, utan bara hur mycket som är nödvändigt att få i sig för bäst muskelstimulans efter ett träningspass? Det här är lite avancerat för mig i och för sig, men så förstår jag det med min rätt kassa grundkunskap...
Finns väl inget där direkt som säger att resten bara går rakt igenom...

Crocker
2011-04-17, 21:22
Jag är också verkligen hobby-"vetenskapsman(Hittar inget bättre ord)" :D
Men ser ej varför det skulle vara skillnad.

hoog
2011-04-17, 21:35
Ja, det är troligt då vassle är snabbare.

Ursäkta, var lite otydlig.

Grub länka till någon rapport där det stog att av vassle så tas endast 15g upp, detta var dock bara löst tagna siffror men stora mängder vassle kunde kroppen inte ta upp, utan skiter ut resten.

Så undrade om kroppen kunde ta upp kasein bättre?
Om man gör en stor fluff med 100% kasein protein så vill man ju inte skita ut allt över 20-30g protte.

Trött och otydlig men du kanske förstår.

Dreas
2011-04-17, 21:45
Ursäkta, var lite otydlig.

Grub länka till någon rapport där det stog att av vassle så tas endast 15g upp, detta var dock bara löst tagna siffror men stora mängder vassle kunde kroppen inte ta upp, utan skiter ut resten.

Så undrade om kroppen kunde ta upp kasein bättre?
Om man gör en stor fluff med 100% kasein protein så vill man ju inte skita ut allt över 20-30g protte.

Trött och otydlig men du kanske förstår.Anledningen till att vassle och dess upptag diskuteras är väl just pga. dess hastighet som jag förstått det, tarmen tros inte hinna med att ta upp allt. Kasein som är ett långsamt protein tas upp under en lååång tid.

hoog
2011-04-17, 21:48
Anledningen till att vassle och dess upptag diskuteras är väl just pga. dess hastighet som jag förstått det, tarmen tros inte hinna med att ta upp allt. Kasein som är ett långsamt protein tas upp under en lååång tid.

Tack för svaret!

Då vore det ju egentligen bättre att ta vassle efter träning och kasein drinkar/fluff på dagen.

Dreas
2011-04-17, 22:00
Tack för svaret!

Då vore det ju egentligen bättre att ta vassle efter träning och kasein drinkar/fluff på dagen.Om det nu stämmer, vilket jag tror det gör.

Vassle kan man ju också ta lite då och då, ypperligt mellanmålsprotein imo.

Fast jag själv gillar att äta mig mätt så skippar drinkar i så hög grad som möjligt.

klaluma
2011-04-17, 22:03
Det är inte ens någon studie som kommit fram till det. Någon sån studie finns inte vad jag vet.

Nu fick jag lov att läsa och försöka fatta lite av studien grub länkade till och den verkar väl bara säga att det tas upp bättre om man äter något mer till, men inga slutsatser om några exakta antal gram vad jag kan se.

"The results of this study indicate that supplementing 50 g of WPC with 50 mg/g or 100 mg/g Aminogen®, a blend of food grade proteases from Aspergillus niger and Aspergillus oryzae patented for use as a digestive aid, significantly increased the absorption rate of WPC over controls"

Från http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2500001/?tool=pubmed

Det visar väl i alla fall att det är sämre att bara dricka vassle blandat med vatten om inte annat, men något vidare bra svar på min ursprungliga fråga gav det ju inte...

Klein
2011-04-17, 22:09
Vassleprotein passerar tunntarmen på cirka 1.5 timmar om man intar det på fastande mage och matspjälkningsapparaten klarar normalt av att spjälka cirka 10 gram vassleprotein i timmen så vitt jag vet. Det blir ett maximalt upptag på 15 gram vassleprotein från ett enskilt tillfälle.

Visst det finns säkert individuella skillnader i spjälkningsförmåga och absorberingsförmåga. Säkert ökar de över tiden allt eftersom man vänjer sig vid intaget av vassle. Men 72 gram låter fortfarande som pengarna i toaletten.

Kim SK. Small intestine transit time in the normal small bowel study. Am J Roentgenol 1968 , 104:522-4.

RobbanColeman
2011-04-18, 06:47
Vassleprotein passerar tunntarmen på cirka 1.5 timmar om man intar det på fastande mage och matspjälkningsapparaten klarar normalt av att spjälka cirka 10 gram vassleprotein i timmen så vitt jag vet. Det blir ett maximalt upptag på 15 gram vassleprotein från ett enskilt tillfälle.

Visst det finns säkert individuella skillnader i spjälkningsförmåga och absorberingsförmåga. Säkert ökar de över tiden allt eftersom man vänjer sig vid intaget av vassle. Men 72 gram låter fortfarande som pengarna i toaletten.

Kim SK. Small intestine transit time in the normal small bowel study. Am J Roentgenol 1968 , 104:522-4.

Hur förklarar du min situation? Jag är nöjd men kul att höra... Sitter och fyller på med ca 15g vassle här nu till frukost, som vanligt. Resten går strax ut i toaletten.

vicarious
2011-04-18, 07:22
Hur förklarar du min situation? Jag är nöjd men kul att höra... Sitter och fyller på med ca 15g vassle här nu till frukost, som vanligt. Resten går strax ut i toaletten.

Är din magsäck & tunntarm helt tom?

Spridis
2011-04-18, 07:53
Om man drar lite slutsatser så kan man summera lite:
Drick vassle på morgonen på fastande mage för att stimulera MPS till max.
Ät sen proteinrik föda resten av dagen för att ha aminosyror till hands vid behov.
Vassleitag under dagen med fylld tunntarm borde ju sakta ner vassleproteinets framfart i tarmsystemet = större upptag av proteinet.

Allt är inte svartvitt. Det är skillnad på tom vs fylld tarm.

Klein
2011-04-18, 10:46
Hur förklarar du min situation? Jag är nöjd men kul att höra... Sitter och fyller på med ca 15g vassle här nu till frukost, som vanligt. Resten går strax ut i toaletten.

Du kanske har uppreglerad proteolytisk aktivitet i din tunntarm som följd av högt proteinintag under lång tid. Det finns en *sponsrad* studie som visar på mycket högre upptag av vassle om det intas tillsammans med proteolytiska enzymer. Nedbrytning av näringsämnen tar ju inte heller slut bara för att tunntarmen tar slut. Du kanske har en massa bakterier senare i tarmsystemet som äter upp den del av proteinet som passerat tunntarmen.

Basics
2011-04-18, 11:20
Nej? Möjligen om du hade ätit maten innan vassleproteinet, men inte tvärtom.

Hur långt innan maten måste man i så fall få i sig vasslet? Och vad är det egentligen som gör att just vassle ökar proteinsyntesen?

King Grub
2011-04-18, 11:22
Faktorer som påverkar stimulansen av proteinsyntesen efter proteinintag är proteinmängden, proteinets aminosyresammansättning och proteinets snabbhet, hur snabbt det tas upp och ökar nivåerna av aminosyror i blodet.

Basics
2011-04-18, 11:44
Faktorer som påverkar stimulansen av proteinsyntesen efter proteinintag är proteinmängden, proteinets aminosyresammansättning och proteinets snabbhet, hur snabbt det tas upp och ökar nivåerna av aminosyror i blodet.

Men om man äter efter man har fått i sig vasslet, borde inte vasslet bli långsammare eftersom man har annan mat i magen? Eller vad är skillnaden på att äta vasslet först och sedan mat, än maten först och vasslet sen? Man hinner ju ändå inte ta upp allt protein innan man får i sig maten?

Spridis
2011-04-18, 11:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1385452&postcount=5

Basics
2011-04-18, 12:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1385452&postcount=5

Man behöver alltså inte vänta två timmar innan man äter fast föda? Hur länge bör man då vänta från det att man druckit vasslen tills det att man äter maten för att få maximal proteinsynteshöjning?

Spridis
2011-04-18, 12:30
Om det är ett specifikt tal som du behöver så kan vi för enkelhetens skull säga 30 minuter.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=28583&d=1141551527

Om du drar in 35g Vassle vilket betyder ca 28g proteiner och läser av det ungefärliga värdet ur grafen vid 30 minuter så får vi ca 60% tömmning av magsäcken. Detta betyder i praktiken att ca 17g protein runnit ut i din tunntarm. Om vi då räknar att vasslet rinner igenom tunntarmen på ca 1,5h och upptaget är ca 10g/timme så betyder det att 15g protein tas upp ur vasslen.
Äter du en ½ timme efter vasseintaget så har det ingen som helst negativ betydelse för det restrerande vasslet som ligger i din mage. Skulle mera tro att det har en positiv inverkan i och med att upptaget saktas ner!

Basics
2011-04-18, 12:42
Om det är ett specifikt tal som du behöver så kan vi för enkelhetens skull säga 30 minuter.
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=28583&d=1141551527

Om du drar in 35g Vassle vilket betyder ca 28g proteiner och läser av det ungefärliga värdet ur grafen vid 30 minuter så får vi ca 60% tömmning av magsäcken. Detta betyder i praktiken att ca 17g protein runnit ut i din tunntarm. Om vi då räknar att vasslet rinner igenom tunntarmen på ca 1,5h och upptaget är ca 10g/timme så betyder det att 15g protein tas upp ur vasslen.
Äter du en ½ timme efter vasseintaget så har det ingen som helst negativ betydelse för det restrerande vasslet som ligger i din mage. Skulle mera tro att det har en positiv inverkan i och med att upptaget saktas ner!

Tack så mycket för ett bra svar:)

Spridis
2011-04-18, 12:47
Detta gäller troligen endast i fastande katabolt tillstånd. Vassleintag under dagen med mat i tarmen betyder endast extra protein som lika bra kunde komma från normal föda.
Men ifall protein från kosten inte räcker till så är vassle ett bra komplement.

vicarious
2011-04-18, 14:59
Man behöver alltså inte vänta två timmar innan man äter fast föda? Hur länge bör man då vänta från det att man druckit vasslen tills det att man äter maten för att få maximal proteinsynteshöjning?

Opti-onani att hålla på sådär tycker jag. Tveksamt om det kommer göra någon skillnad att konstant söka "maximal proteinsyntesstimulering" med massa vassle eller aminosyreintag jämfört med att bara äta en proteinrik kost.

Fråga dig själv om det är värt mödan och energin. "Nej nu kan jag inte äta utan måste vänta 15min så allt vassle hinner tas upp och stimulera MPS maximalt."

Spridis
2011-04-18, 15:11
Om man vill maximera MPS maximalt så räcker det troligen med ett glas mjölk (eller ca 3g Leucin eller 10g EAA eller 10g BCAA) på tom mage.

Klein
2011-04-18, 22:19
Hur snabbt magsäcken töms efter intag av en flytande måltid på fastande mage beror i huvudsak på:

Energikoncentration: Ju högre koncentration, desto lägre tömningshastighet.
Osmolalitet (koncentration av upplösta molekyler i en lösning): Ju högre osmolalitet, desto lägre tömningshastighet.

Så en mer koncentrerad vassleproteindrink borde ge bättre proteinupptag. Jag kan ju dock ha fel för jag har inte lyckats klargöra vilken effekt volymen har i ekvationen. Finns säkert stora individuella skillnader också i volymtolerans.