handdator

Visa fullständig version : Ölfråga


Alone_in_the_dark
2009-05-04, 10:01
Behöver lite hjälp här, har hamnat i en liten disskusion om vilket är nyttigast (och inte det handlar inte om alkolholens vara eller icke vara) utan innehållet (smaken är inte relevant:D).
http://img75.imageshack.us/img75/8812/litec.jpg
v.s
http://img75.imageshack.us/img75/3030/heineken45229e.gif

Om man nu vill avnjuta lite öl till grillen och inte överskrida kollisgränsen, hur funkar detta med low-carb öl (det står "nästan" inga kolhydrater på burken)?

Ursäkta min förvirring det är en n00b fråga utan dess like:cool:

Scratch89
2009-05-04, 10:42
Finns det ingen näringsdeklaration? Om det är mindre energi i den ena, så är det väl det lämpligaste valet, om målet var att få i sig så lite energi som möjligt.

Eddie Vedder
2009-05-04, 10:59
Näringsinnehållet hittar på Systembolagets hemsida. Vill du dricka starköl och minimera kolhydratintaget är low-carb såklart det bästa alternativet ur just den synpunkten.

Har själv aldrig testat men när jag söp oftare förr så var Miller en av favoriterna.

Alone_in_the_dark
2009-05-04, 11:06
Näringsinnehållet hittar på Systembolagets hemsida. Vill du dricka starköl och minimera kolhydratintaget är low-carb såklart det bästa alternativet ur just den synpunkten.

Har själv aldrig testat men när jag söp oftare förr så var Miller en av favoriterna.

Tack, det var precis detta jag var ute efter. M a o är det "nyttigare" m low carb ur kolhydratintaget sett. Så nu ska det shoppas low carb inför helgen och en ny grill, fast det var en annan tråd det:D

Eddie Vedder
2009-05-04, 11:22
Ge gärna en smakrecension efter helgen. Jag vet som sagt inte hur de smakar. Vore ju kul att testa någon gång eftersom jag vet att jag tycker om den vanliga Miller.

Granström
2009-05-04, 11:59
"Falcon lite" vet jag smakade piss. ingen höjdare.

Alone_in_the_dark
2009-05-04, 12:18
"Falcon lite" vet jag smakade piss. ingen höjdare.

+1 och lägg till Pripps Lite*spy*

kaer
2009-05-04, 12:20
Jag avgör diskussionen med att avslöja att Bud Lite finns som beställningsvara på systemet, MUMS!
För övrigt finns ju Coors lite med.

Alone_in_the_dark
2009-05-04, 12:30
Låter som jag kommer bli tokfull i helgen:hbang: Får köpa några av varje och testa vilken som är drickbar:D

birra_peroni
2009-05-04, 12:33
Miller lite är helt klart drickbar!

Scratch89
2009-05-04, 12:36
Det finns ingen öl som slår en iskall Heineken direkt ur flaskan.

Alone_in_the_dark
2009-05-04, 13:07
Jag avgör diskussionen med att avslöja att Bud Lite finns som beställningsvara på systemet, MUMS!
För övrigt finns ju Coors lite med.

Bud Lite utgick definitivt från Systembolaget sortiment 2009-04-08, källa: Systembolagets kundtjänst

Axmode
2009-05-04, 13:10
5/5 toastar
http://spendrups.se/upload/ProductDB/%C3%96l/bright_brew_33eg.jpg

Linnet
2009-05-04, 13:16
Ge gärna en smakrecension efter helgen. Jag vet som sagt inte hur de smakar. Vore ju kul att testa någon gång eftersom jag vet att jag tycker om den vanliga Miller.

Har själv aldrig testat men när jag söp oftare förr så var Miller en av favoriterna.

Skämmes ta mig Faan!! *screwy* :D

dared
2009-05-04, 13:40
Nu dricker jag väldigt sällan low-carb öl, men den enda jag ibland har köpt är nog Spendrups bright brew som Axmode posta. Den är absolut helt ok. Annars har jag mest testat olika amerikanska varianter, dock gillar jag oftast inte orginalen där heller, så de ger jag inte speciellt mycket för.

Rasko
2009-05-04, 13:53
Hur är det med öl för övrigt, är det snabba/långsamma kolhydrater och hur kvalitativa kolhydrater är det egentligen? Känns som att en öl till maten efter träning bara gör gott. :)

tsp
2009-05-04, 13:57
Jag köpte "vanlig" cider på burk en gång samt samma märkes "lite" cider. Skillnaden var 40 respektive 35kcal. Så handlade inte om några stora skillnader direkt, men gjorde mycket för smaken. :S

kaer
2009-05-04, 14:02
Bud Lite utgick definitivt från Systembolaget sortiment 2009-04-08, källa: Systembolagets kundtjänst

Noooooo say it ain't so! Kanske lika bra man fortsätter både deff alkoholfritt ett tag till då.

Onigiri
2009-05-04, 17:51
Rödvin någon? :D

Salle
2009-05-04, 18:00
Det finns ingen öl som slår en iskall Heineken direkt ur flaskan.

Då har du inte druckit många ölsorter! ;)

Scratch89
2009-05-04, 19:01
Hur är det med öl för övrigt, är det snabba/långsamma kolhydrater och hur kvalitativa kolhydrater är det egentligen? Känns som att en öl till maten efter träning bara gör gott. :)
Snabba som tusan. Tar du en lättöl så är det väl skitsamma efter träning, men en stor stark efter träningen är nog inget vidare...

Då har du inte druckit många ölsorter! ;)
Det stämmer. Jag gillar inte öl så jättemycket, och särskilt inte mörkt. Jag håller mig till de ljusa, eller cider. Jag gillar tjejdricka. :)

Mister Mister
2009-05-05, 10:35
Miller Lite är med hästlängder den godaste ölen på systemet. Iofs är jag alltid bitchen när det är ölkväll pga mina "kn*lla i en kanot"-pilsner.

zomban
2009-05-05, 11:01
köp inte Pripps Blå Pure, smakar mest bara järn! Coors light drack jag i helgen och den var helt okej!

Gokki
2009-05-05, 11:17
Spendrups Bright ftw tycker den är bäst! inte så långt ifrån orginalet i smak!

machine gun
2009-05-05, 11:22
Snabba som tusan. Tar du en lättöl så är det väl skitsamma efter träning, men en stor stark efter träningen är nog inget vidare...

På Mallis kunde man dagligen se de tyska cyklisterna beställa in stora stark till lunchen - för att sen cykla vidare i sina jätteklungor. Lärdom: Häng aldrig på en tyskklunga.

snej
2009-05-05, 11:28
Hoegaarden! http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/kawachi/cabinet/products2/hoegaarden330ml.jpgrden!

birra_peroni
2009-05-05, 11:52
Bud Lite utgick definitivt från Systembolaget sortiment 2009-04-08, källa: Systembolagets kundtjänst

Dock fortfarande en beställningsvara, liksom alla andra produkter som inte infinner sig i lagret.

Adebisi
2009-05-05, 12:08
Mörka ölsorter, tack.*drool* Guinness är alltid gott...*drool*



(Ingenting gör kvinnor så vackra som öl och stängningsdags...):)

Alone_in_the_dark
2009-05-05, 12:16
Dock fortfarande en beställningsvara, liksom alla andra produkter som inte infinner sig i lagret.

Systembolagets kundtjänst upplyste mig att den utgått definitivt från produktlistan och går inte att beställa. Jag fick vända mig till importören eller liknande för att få tag på den.:(

kaer
2009-05-05, 12:37
Systembolagets kundtjänst upplyste mig att den utgått definitivt från produktlistan och går inte att beställa. Jag fick vända mig till importören eller liknande för att få tag på den.:(

Startar aftobladet någon protestlista?
Kan man gå ut och demonstrera någon särskild dag? Det här är ett hot mot hela min livsstil!

Bönne
2009-05-05, 14:26
Rödvin någon? :DTokgott, men knappast mer kalorisnålt än öl, speciellt inte än light-öl. Ska man se till kalorierna relativt alkoholen så är det ren vodka som gäller.

Ett stort glas vodka och en oxfile som krampar när du biter i den. *jorgen*

machine gun
2009-05-05, 17:03
Tokgott, men knappast mer kalorisnålt än öl, speciellt inte än light-öl. Ska man se till kalorierna relativt alkoholen så är det ren vodka som gäller.

Ett stort glas vodka och en oxfile som krampar när du biter i den. *jorgen*

Fast vanligtvis dricker man kanske max två glas vin i samband med t.ex. grillning, medan man lätt kan få i sig 3-4 öl på samma tid. Ser man det så, blir ju vin ett bättre val.

Jag förespråkar dock att man ska låta smaken, inte energiinnehållet, avgöra. Så får man väl dricka lite mindre mängd istället bara. Alla "lite"-varianter av öl jag testat har smakat blask =/

Onigiri
2009-05-05, 17:39
Jag håller med maskingevär, att smaken skall avgöra. Börjar man räkna vilken alkoholsort som ger minst energi (=mest optimalt eller vad ni nu ville få fram?) så låter det som att en rejäl drick-störning är på gång.

Linnet
2009-05-06, 19:49
Systembolagets kundtjänst upplyste mig att den utgått definitivt från produktlistan och går inte att beställa. Jag fick vända mig till importören eller liknande för att få tag på den.:(

Skulle med största säkerhet tro att det beror på att bryggeriet anheuser-bush som brygger Budweiser har förlorat rätten till det namnet efter en långvarig strid med bryggeriet Budweiser Budvar i Tjeckien. Kan tänka mig att produkten kommer tillbaka under annat namn så småningom.

Bönne
2009-05-06, 21:13
Jag håller med maskingevär, att smaken skall avgöra. Börjar man räkna vilken alkoholsort som ger minst energi (=mest optimalt eller vad ni nu ville få fram?) så låter det som att en rejäl drick-störning är på gång.Låter på trådskaparen som han är ute efter mest smak för kalorierna.

Alone_in_the_dark
2009-05-07, 08:14
Skulle med största säkerhet tro att det beror på att bryggeriet anheuser-bush som brygger Budweiser har förlorat rätten till det namnet efter en långvarig strid med bryggeriet Budweiser Budvar i Tjeckien. Kan tänka mig att produkten kommer tillbaka under annat namn så småningom.

De hänvisade mig till Carlsberg...*rolleyes*

Alone_in_the_dark
2009-05-07, 08:17
Låter på trådskaparen som han är ute efter mest smak för kalorierna.

Fan avslöjad....:D Ja stämmer, mest för att testa skillnaden. Jag dricker gärna Ale av alla sorter. Jag vill inte ha i mig en massa (läs för mycket)kolhydrater, inget fel på kollisar men det kan bli för mycket av det goda ibland. Åså har vi folk som deffar (inte jag då:D) som kanske vill avnjuta en öl under sin diet.

Linnet
2009-05-07, 11:25
De hänvisade mig till Carlsberg...*rolleyes*

Som är importör av nämnda märke.

ingster
2009-05-07, 14:40
Snacket har ju gott att de ska va bättre att dricka vitt vin än annan alkoholhaltig dryck. Är detta pga kcal eller är det mer hällsosamt från andra synpunkter med?

thompaboy
2009-05-07, 14:57
Skriver under föregående talare angående att smaken bör avgöra. Jag tycker inte på långa vägar att smaken på "light"-ölen står i proportion till den förhållandevis lilla kaloriskillnaden. Känns inte direkt som ett "cola kontra cola zero"-förhållande. Trots allt är ju lightölen ganska färska i gamet så man får hoppas att smakerna förbättras med tiden.

Fuling
2009-05-07, 22:28
Om det nu ska vara sa noga med kolhydrater ar det val bara att supa sig knallfull pa sprit istallet. Inga kolhydrater dar, bara kalorier. Sedan kan man val borja kvallen med nagra goda 'o'l istallet istallet for att dricka staketpiss.

Pontus H
2009-05-10, 14:35
jag hitta ingen kalori förteckning på bud light ;/ jag som tänkte räkna ut hur mycket kalorier jag drog i mig igår när jag tog en 10 st sådana :P

Fuling
2009-05-10, 21:02
1100 kalorier enligt den här sidan
http://www.beer100.com/beercalories.htm
Frågan är om det är samma bärs som du drack, det där är ju mellanöl.

Fjällbrynt
2009-05-10, 21:13
jag hitta ingen kalori förteckning på bud light ;/ jag som tänkte räkna ut hur mycket kalorier jag drog i mig igår när jag tog en 10 st sådana :P

Rätt onödigt att räkna på. Det är inte kalorierna du ska oroa dig för, alkoholen gör så att fettförbränningen etc. sätts i "halvvila". Kalorierna från alkohol "räknas inte" som jag har fattat det.