handdator

Visa fullständig version : Deff, fråga om träning och tillskott


Seduced
2009-05-03, 14:28
Hejsan

Jag har gått ner från 92kg till 83kg genom att äta rätt och förhoppningsvis träna rätt.

Mitt mål är att få fram rutor och behålla min muskelmassa(kanske öka om det är möjligt). För att öka min metabolism under deffen är det en självklarhet att gymma, dock är min fråga, ska jag fortsätta på ren vassle protein eller gå över till protein + maltodextrin? Jag har hört att det bara är oerfaret folk som tror att kroppens muskler enbart kan återhämta sig med protein. Men samtidigt tänker man ju logiskt att kolhydrater är no-no under en deff. Men det sista man vill är att bryta ner musklerna istället för att bygga på/hålla kvar och på det sättet öka kroppens metabolism.

Vad säger ni? Jag vill behålla muskelmassa men gå ner i fett %, vilken väg hade ni valt? och varför?

King Grub
2009-05-03, 14:33
Du kan ju äta någon vettig, mättande och näringsrik kolhydratkälla efter träning i stället för att slösa kalorier på glukospolymerer.

Eddie Vedder
2009-05-03, 14:34
Kolhydrater är ingen "no-no" under deff. Men näringsbefriat kolhydratpulver är heller ingenting som på något sätt är ett krav för att återhämta sig, varken vid deff eller uppbyggnad.

Vore jag du skulle jag nöja mig med vassleproteinet eller en dos EAA. Därefter hem å käka.

jimmykej
2009-05-03, 15:09
King Grub: varför kan du inte skriva så folk förstår för? Det är många här inne som inte har en aning om vad alla svåra ord är för något och vad det betyder. Oavsett kunskaper eller om du bara sitter med näsan nedgrävd i böcker och skriver av det du läser eller vad du nu gör så tycker jag att dina svar oftast är för avancerade för att dessa frågande personer, som ofta är mer eller mindre nybörjare, skall förstå dem. Skulle du uppskatta ett svårt avancerat svar från någon tex om du vill veta något om snabba bilar då du köpt en? Om du nu har sån koll och är så duktig så bör du bli ännu mer duktig på att föra kunskapen vidare. Ingen uppskattar en människas kunskaper om förmågan att lära dem ut vidare år undermålig. Är du med mig?

Ostknäcket
2009-05-03, 15:13
King Grub: varför kan du inte skriva så folk förstår för? Det är många här inne som inte har en aning om vad alla svåra ord är för något och vad det betyder. Oavsett kunskaper eller om du bara sitter med näsan nedgrävd i böcker och skriver av det du läser eller vad du nu gör så tycker jag att dina svar oftast är för avancerade för att dessa frågande personer, som ofta är mer eller mindre nybörjare, skall förstå dem. Skulle du uppskatta ett svårt avancerat svar från någon tex om du vill veta något om snabba bilar då du köpt en? Om du nu har sån koll och är så duktig så bör du bli ännu mer duktig på att föra kunskapen vidare. Ingen uppskattar en människas kunskaper om förmågan att lära dem ut vidare år undermålig. Är du med mig?
Men vad i hans förra inlägg var förvirrande? :confused: Skriv vad som var förvirrande istället. Tyckte det han skrev var väldigt tydligt.

King Grub
2009-05-03, 15:22
Är du med mig?

Verkligen inte. Det jag skrev var solklart och på grundskolesvenska.

Seduced
2009-05-03, 15:25
Så det ni menar är att jag i princip endast behöver protein för att bibehålla / öka min muskelmassa vid ansträngande träning? Självklart behöver man ju allt annat också för att kroppen ska må bra, men det var inte så roligt att läsa bakom gainer paketet att 1dl var ca 500kcal, overflödiga kallorier som leder till viktökning är det sista jag vill ha i dagsläget.

King Grub
2009-05-03, 15:27
Det räcker säkert med proteindrinken direkt efter; när du kommer hem kan du äta kolhydrat i form av vanlig mat. Det finns inget bättre tillfälle att lägga en betydande del av sitt kolhydratintag än efter träning.

Seduced
2009-05-03, 15:40
Det räcker säkert med proteindrinken direkt efter; när du kommer hem kan du äta kolhydrat i form av vanlig mat. Det finns inget bättre tillfälle att lägga en betydande del av sitt kolhydratintag än efter träning.

Ok, perfekt, tycker ni jag borde ta en drink innan träningen och en efter eller räcker det bara med en efter?

King Grub
2009-05-03, 15:42
Hur stor är den? Du kanske kan dela upp den på två, t ex 20 g före och 20 g efter, och rama in passet mellan proteinintag.

Seduced
2009-05-03, 16:08
Hur stor är den? Du kanske kan dela upp den på två, t ex 20 g före och 20 g efter, och rama in passet mellan proteinintag.

Jag brukar köra på 60gram totalt, dvs 30g före, 30g efter

Flexipop
2009-05-04, 12:07
Lånar tråden lite och passar på att fråga hur mycket protein jag behöver efter träning?

Jag tar 7g EAA före och 30g pure whey direkt efter styrketräning. Därefter 7g EAA + lunch en halvtimme/timme efter passet.

Behöver jag verkligen 30g protein (Whey) efter passet eller skulle det räcka med hälften? Är 173 cm och väger 75kg.

King Grub
2009-05-04, 12:31
Använder du EAA behöver du inte vassle alls. Ta EAA direkt efter passet, inte tillsammans med lunchen.

Flexipop
2009-05-04, 13:17
Aha om jag kan skippa vasslet så är 150 kcal intjänat för min deff bara där. Det mättar ju inte så mycket direkt.

Använder Kolozzeums EAA och på burken står det att det skall intagas direkt före och en timme efter träning. Men det är ju olika bud överallt. Litar på dig och ska fortsätta ta det direkt efter träning istället då. Tack för svaret.

King Grub
2009-05-04, 13:23
på burken står det att det skall intagas direkt före och en timme efter träning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3155316&postcount=2

Ollas
2009-05-05, 21:32
Passa på o fråga lite när Grubben är på skrivhumör i den här tråden.
Hur ser du som allmäktig kostvetare på alla dessa "fettförbränningsprodukter"..

Ligger i diet nu och har aldrig ens haft en tanke på det men det går ju knappast att undvika nu inför sommaren att alla bombar ut diverse mirakelmediciner som skall "leta reda på fettet och förbränna det" haha..

Morty
2009-05-05, 21:52
glukospolymerer.

Det jag skrev var solklart och på grundskolesvenska.

No offence, man har svårt att tro att folk i sjunde klass är medvetna om vad en glukospolymer är...

Exhale_
2009-05-06, 18:25
No offence, man har svårt att tro att folk i sjunde klass är medvetna om vad en glukospolymer är...

Det är därför vi har wikipedia och google. Så Grub kan skriva på det sätt han vill och inte anpassa texten för sjundeklassare *kissass*

RemG
2009-05-07, 20:57
Det är därför vi har wikipedia och google. Så Grub kan skriva på det sätt han vill och inte anpassa texten för sjundeklassare *kissass*

Och det är väll därför han inte heller skall hävda att det är för sjundeklassare. Det är roligt när svaret på alla frågor som nuförtiden ställs alltid blir "google is your friend eller "se Wiki"

Tack annars King Grub för många bra inlägg!

Ostknäcket
2009-05-07, 21:04
Och det är väll därför han inte heller skall hävda att det är för sjundeklassare. Det är roligt när svaret på alla frågor som nuförtiden ställs alltid blir "google is your friend eller "se Wiki"

Tack annars King Grub för många bra inlägg!

Men i sammanhanget var det ju väldigt uppenbart vad King Grub menade, även om man inte förstod själva ordet. En 9a skulle antagligen förstå vad han menade om denna person var lite insatt i träning etc.
Sen blir det ju jobbigt för King Grub eller andra kunniga att läsa av hur mycket en ny person på forumet kan om träning.

RemG
2009-05-07, 21:30
Men i sammanhanget var det ju väldigt uppenbart vad King Grub menade, även om man inte förstod själva ordet. En 9a skulle antagligen förstå vad han menade om denna person var lite insatt i träning etc.
Sen blir det ju jobbigt för King Grub eller andra kunniga att läsa av hur mycket en ny person på forumet kan om träning.

King Grub är fruktansvärt påläst det är inget snack om saken, Men jag håller med om att han kanske inte alltid formulerar sig på ett enkelt sätt. Detta är inte dock inte alls ofta vill jag poängtera. (Keep it up King Grub)

Bara för att jag inte har gjort några inlägg så betyder det inte att jag är ny på forumet, Har läst inlägg här i många år. (Men det kanske inte är enkelt att förstå då "flest inlägg på forumet är coolast oavsätt vad man skriver" gäller enligt dig)

Angående att jag är ny inom träning så vet du ingenting om det. Jag kan lika gärna arbeta som läkare men ändå tycka att man bör tänka på hur man formulerar sig. Kan jag meddela dig att jag tränat samt engagerat mig inom träning i många många år, har även ett kampsportsförflutet på SM-nivå mm...så var snäll att inte dömma mig för mina få inlägg så lovar jag att inte dömma dig för dina badbyxor, soppsortering, kalkstenskunskaper osv...

Ontopic: Jag skulle iaf inte jag utesluta kolisar helt, Jag skulle dricka ca 0.5-1dl Gainer efter träning tillsammans med en rimlig portion mat, funkar bra för min deff då jag gått ner 7.7 kg på 5 veckor.

RemG
2009-05-07, 21:33
Men i sammanhanget var det ju väldigt uppenbart vad King Grub menade, även om man inte förstod själva ordet. En 9a skulle antagligen förstå vad han menade om denna person var lite insatt i träning etc.
Sen blir det ju jobbigt för King Grub eller andra kunniga att läsa av hur mycket en ny person på forumet kan om träning.

Föresten så är ju ditt konto reggat senare än mig. Med andra ord..så skämde just ut dig. :)

Ostknäcket
2009-05-07, 21:34
King Grub är fruktansvärt påläst det är inget snack om saken, Men jag håller med om att han kanske inte alltid formulerar sig på ett enkelt sätt. Detta är inte dock inte alls ofta vill jag poängtera. (Keep it up King Grub)

Bara för att jag inte har gjort några inlägg så betyder det inte att jag är ny på forumet, Har läst inlägg här i många år. (Men det kanske inte är enkelt att förstå då "flest inlägg på forumet är coolast oavsätt vad man skriver" gäller enligt dig)

Angående att jag är ny inom träning så vet du ingenting om det. Jag kan lika gärna arbeta som läkare men ändå tycka att man bör tänka på hur man formulerar sig. Kan jag meddela dig att jag tränat samt engagerat mig inom träning i många många år, har även ett kampsportsförflutet på SM-nivå mm...så var snäll att inte dömma mig för mina få inlägg så lovar jag att inte dömma dig för dina badbyxor, soppsortering, kalkstenskunskaper osv...

Ontopic: Jag skulle iaf inte jag utesluta kolisar helt, Jag skulle dricka ca 0.5-1dl Gainer efter träning tillsammans med en rimlig portion mat, funkar bra för min deff då jag gått ner 7.7 kg på 5 veckor.

ööööööö vah? Jag har inte sagt någonting om att du inte kan något om träning, eller att du är mindre värd pga att du har varit reggad sen juli 2008. Har du ens läst mitt inlägg? Läs om, läs rätt. Och jag jämförde med en 9a för att du jämförde med en 7a.

Edit: mitt inlägg handlade alltså inte om dig, hur du kan missförstå det så fattar jag inte riktigt....

Ostknäcket
2009-05-07, 21:51
Föresten så är ju ditt konto reggat senare än mig. Med andra ord..så skämde just ut dig. :)
Jag kan ju också ha suttit och läst i år, utan att regga mig... som du sa att du gjorde. Så jag förstår inte riktigt hur du skämde ut mig.

On-topic: Jag skulle i heller inte utesluta kolhydrater helt, men du borde väl se till att lägga större delen av ditt kolhydrat-intag strax efter träningen. Men du borde ju dra ner på kolhydrater, och försöka hålla uppe protein och fettet tycker jag, men det betyder inte att nolla kolhydraterna.

MissTiger
2009-05-08, 15:13
Använder du EAA behöver du inte vassle alls. Ta EAA direkt efter passet, inte tillsammans med lunchen.

Har läst detta tidigare o måste då ställa en kanske "dum" fråga... en "dos" EAA innehåller ju inte lika mkt protein som en proteindrink... EAA tar jag kanske 10-12 gr av o proteinpulver 30 gr kanske... Men den mängden protein fr EAA räcker alltså? Hörde ngt om att det var olika upptagningsgrad på EAA o proteinpulver...!?
Hmm hoppas det inte blev för rörigt nu...

Tycker man kan ganska mkt...men ibland inser man hur lite man kan ändå :em:

King Grub
2009-05-08, 15:21
10 gram EAA stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 30 gram vassleproteinpulver.

Oavsett vilket du väljer bör det inte vara det enda proteinintaget efter träning, utan du bör gå hem och äta vanlig proteinrik mat.

Exhale_
2009-05-08, 15:23
Har läst detta tidigare o måste då ställa en kanske "dum" fråga... en "dos" EAA innehåller ju inte lika mkt protein som en proteindrink... EAA tar jag kanske 10-12 gr av o proteinpulver 30 gr kanske... Men den mängden protein fr EAA räcker alltså? Hörde ngt om att det var olika upptagningsgrad på EAA o proteinpulver...!?
Hmm hoppas det inte blev för rörigt nu...

Tycker man kan ganska mkt...men ibland inser man hur lite man kan ändå :em:

En dos EAA på 10 gram direkt innan träning stimulerar proteinsyntesen optimalt. Att ta mer är bara bortkastat.

Det krävs mer vassle för att stimulera proteinsyntesen, det kommer dock inte att ske en lika stor stimulans som i fallet med EAA.

Morty
2009-05-08, 18:18
Jag har gjort en liten illustration på det här med EAA, träning, maten, etc.

Hoppas alla förstår!

MissTiger
2009-05-08, 19:24
10 gram EAA stimulerar muskeluppbyggnaden mer än 30 gram vassleproteinpulver.

Oavsett vilket du väljer bör det inte vara det enda proteinintaget efter träning, utan du bör gå hem och äta vanlig proteinrik mat.

Tack för svaret :o)

Självklart blir det mat också... anledning t o ta EAA eller proteindrink är att det brukar dröja MINST 1 timme innan jag är hemma o maten är klar...

MissTiger
2009-05-08, 19:33
En dos EAA på 10 gram direkt innan träning stimulerar proteinsyntesen optimalt. Att ta mer är bara bortkastat.

Det krävs mer vassle för att stimulera proteinsyntesen, det kommer dock inte att ske en lika stor stimulans som i fallet med EAA.

Aha det var nog det kan varit det som min kollega "mumlade" om när han sa att det är olika upptagninggrad...

Tack även för detta svaret :o)

MissTiger
2009-05-08, 19:34
Jag har gjort en liten illustration på det här med EAA, träning, maten, etc.

Hoppas alla förstår!

Tycker illustrationen är glasklar ;o)