handdator

Visa fullständig version : Undran


Miss JS
2009-05-03, 11:45
Hej,

Jag har sedan en tid börjat räkna kalorier och röra på mig för att gå ner i vikt och jag undrar om man har en kcal-mängd som man håller sig till ( t.ex 1800 kcal ) och så äter mer det en dag ( t.ex 2300 kcal ). Ska man då hålla sig till den planerade mängden nästa dag eller äta lite mindre?

Eddie Vedder
2009-05-03, 12:04
Det avgör ju du. Om en "förlorad" dag inte upplevs som något problem är det ju bara att strunta i det och fortsätta som vanligt. Det sabbar ju inte hela bantningen, bara försenar lite.

Miss JS
2009-05-03, 12:15
Min tanke var mest om man nu tex skulle äta mindre nästa dag, ökar risken för att börja frossa i sig massa saker för att man blir för hungrig.

Axwell
2009-05-03, 12:16
Min tanke var mest om man nu tex skulle äta mindre nästa dag, ökar risken för att börja frossa i sig massa saker för att man blir för hungrig.

Det är ju du själv som styr hur mycket du vill stoppa i dig.

Eddie Vedder
2009-05-03, 12:17
Min tanke var mest om man nu tex skulle äta mindre nästa dag, ökar risken för att börja frossa i sig massa saker för att man blir för hungrig.

Det märker du. Att äta jättelite lär göra dig väldigt hungrig. Men ingen annan kan ju svara på om du har förmågan att motstå den eventuella ökade hungern.

Svält brukar i ett korttidsperspektiv faktiskt vara hungerdämpande. Reboundeffekten kommer ofta senare.

Semiramis
2009-05-03, 12:25
Jag stämmer av på veckobasis, d v s jag bestämmer hur mycket jag ska äta i snitt per dag under en sjudagarsperiod, det tycker jag fungerar bra.

Madame
2009-05-03, 13:32
Jag stämmer av på veckobasis, d v s jag bestämmer hur mycket jag ska äta i snitt per dag under en sjudagarsperiod, det tycker jag fungerar bra.

Jag med :)

Miss JS: Du behöver väl inte sänka kalorierna så dramatiskt dagen efter, sprid ut det över veckan så märks det knappt! du kan ju sänka till 1700 kcal alla de övriga dagarna i veckan om du vill äta mer nån dag.
Men håll koll på vågen/spegeln/måtten. Om du går ner i en lagom takt trots dina höjningsdagar och oavsett kcal till höger o vänster så är ju allt i sin ordning. och vill du inte sänka maten så höjer du förbränningsträningen. Det är enkelt :)

Miss JS
2009-05-04, 12:55
På 21 dagar har jag ätit "för många" kcal 7 dagar och på den tiden gått ner 4kg.

Så hitills har det väl funkat att äta "lite för mkt" ibland men det är nog inget att rekommendera i längden kanske.

Madame
2009-05-04, 13:52
På 21 dagar har jag ätit "för många" kcal 7 dagar och på den tiden gått ner 4kg.

Så hitills har det väl funkat att äta "lite för mkt" ibland men det är nog inget att rekommendera i längden kanske.

Jo, annars hade du ju gått ner snabbare och även om det kanske låter lockande för dig så är en snabbare takt än du gått ner nu oftast inget att rekommendera.
Så kör du dina dagar där du äter lite för mycket (sålänge det inte spårar ur i totalgrisande), eller så struntar du i dem och äter en aning mer varje dag istället :)

Miss JS
2009-05-04, 14:50
Jo 0.5-1kg per vecka sägs ju vara "lagom" takt att gå ner på så. Jag äter för att gå ner 1kg/vecka. Blir det lite mer eller lite mindre så gör det inte såå mycket.

Snorkelfarsan
2009-05-04, 16:10
Själv räknar jag ut min kcal-förbrukning varje dag, eftersom jag bränner olika mycket varje dag. Det känns dumt att jag ska ligga på ett öndigt stort underskott ena dagen för att sedan hamna på ett för litet dagen därpå. Kroppen kan ju ändå bara frigöra en viss mängd fett per dygn så det är ju ingen idé att pressa sig själv alldeles för hårt dagen efter man har "ätit för mycket".