handdator

Visa fullständig version : varför bryr sig ALLA om vad man tar i bänkpress??


tankz
2009-05-02, 21:54
Tjena!

Jag har tränat ett tag nu och om jag sagt det till nån eller om jag hört några andra prata om muskler eller gym så kommer det ALLTID upp vad tar du i bänkpress? Fester, i skolor, på gym överallt är det alltid samma fråga.
Är det bara jag som har "otur" eller hör ni detta konstant ni också..? och varför just bänk av alla övningar.. måste ha fått frågan 10 gånger de senaste 3-4 månaderna..

Steerlinho
2009-05-02, 21:56
ptja, som att fråga måttet på nåns balle ungefär - skryts alltid om bänkprestationer, men det är väl för att det är en gren i styrkelyft och en övning som tar på stora delar av överkroppen antar jag, har nog hört samma fråga säkert 100 ggr jag med så du är inte ensam :D

zydar
2009-05-02, 22:04
är coolt att vara armstark(tydligen), bänk tar mycket på armar, tror det är därför det är coolare än typ knäböj.

eller menar, verkar tuffare att vara starkare i överkroppen.

hasic
2009-05-02, 22:35
För att det är en övning som tar på näst intill hela överkroppen. Det har, tyvärr(?), alltid varit intressantare för folk att veta överkroppsstyrka. Kan dock inte påstå att frågan irriterar mig. Snarare så att jag gillar att få den. ;)

aelgen
2009-05-02, 22:35
Det känns ju som att det är en övning som nästan ALLA kör, eller har kört. Är du discobyggare så vet du oftast knappt hur en riktig böj eller ett bra marklyft ska se ut. Sen är det väl manligt att flytta runt stora vikter ovanför kroppen som riskerar att krossa än. Om någon frågar mig vad jag bänkar så mumlar jag bara, pinsamt att vara klen i bänk :(

pwnyou
2009-05-02, 22:40
Varför inte? :P

JoeyP
2009-05-02, 22:43
Bänkpress är kul! Bekvämt! En övning alla gillar!

Det är inte lika många som kör böj o mark. Drf frågar nog dem flesta vad man tar i bänkpress. Oftast discobyggare som frågar också.

Olaaa
2009-05-02, 23:48
För att det är en övning som tar på näst intill hela överkroppen. Det har, tyvärr(?), alltid varit intressantare för folk att veta överkroppsstyrka. Kan dock inte påstå att frågan irriterar mig. Snarare så att jag gillar att få den. ;)

Vad tar du i bänk? :naughty:

rolf
2009-05-02, 23:49
Jag har fått uppfattningen att dom som irriterar sig på frågan inte är nöjda med sina egna bänkprestationer. Självklart finns det dom som helt enkelt inte bryr sig i bänkstyrkan också.

saab900
2009-05-02, 23:55
Tjena!

Jag har tränat ett tag nu och om jag sagt det till nån eller om jag hört några andra prata om muskler eller gym så kommer det ALLTID upp vad tar du i bänkpress? Fester, i skolor, på gym överallt är det alltid samma fråga.
Är det bara jag som har "otur" eller hör ni detta konstant ni också..? och varför just bänk av alla övningar.. måste ha fått frågan 10 gånger de senaste 3-4 månaderna..

För att det är något många kan relatera till. Nästan alla har prövat själva, men det är inte på långa vägar lika många som kan relatera till xxx kilo i mark, böj, stela mark eller liggande tricepspress.

rolf
2009-05-03, 00:02
Jag har fått uppfattningen att dom som irriterar sig på frågan inte är nöjda med sina egna bänkprestationer. Självklart finns det dom som helt enkelt inte bryr sig i bänkstyrkan också.

Jag vill komplettera lite:

Jag har fått uppfattningen att dom som irriterar sig på frågan inte är nöjda med sina egna bänkprestationer och därför finner frågan obekväm för att dom får press på sig att dom skulle vara tvungna att lyfta mer. Självklart finns det dom som helt enkelt inte bryr sig i bänkstyrkan också.

ARMSTARK
2009-05-03, 08:29
Bänkpress är lätt att förstå; ner till bröstet å så upp igen. Böj och mark vore också bra men hur många discobyggare/medelsvensson kör dem övningarna?

Martin Löwgren
2009-05-03, 08:36
För att det bland nybörjare är ett mått på hur stark och vältränad du är.

Cerberus
2009-05-03, 10:34
kulturgrej, innan jag börja styrketräna för många år sen så kommer jag ihåg att bänkpress var det enda jag kände till nästan efter hantelcurl.

Jag kör inte ens bänkpress regelbundet :P hantelpressar måste göra sig kändare ffs!

Deceiver85
2009-05-03, 10:40
Bänkpress är, som många redan är inne på, en övning som de flesta känner till och kan relatera till. Varför just bänkpress är populärt har antagligen att göra med vår upprätta gångstil, och fokusering på överkroppen. Överlag är nog kroppens framsida det folk tränar mest...

Scorpionida
2009-05-03, 10:43
Bänkpress är, som många redan är inne på, en övning som de flesta känner till och kan relatera till. Varför just bänkpress är populärt har antagligen att göra med vår upprätta gångstil, och fokusering på överkroppen. Överlag är nog kroppens framsida det folk tränar mest...

Yep, inte många som tänder på Roberto Carlos vader, men däremot Beckhamns deffade bröstmuskler.

Martin Löwgren
2009-05-03, 10:43
Överlag är nog kroppens framsida det folk tränar mest...

Och det man har minst nytta av att egentligen träna för att fungera som människa i vardag och idrott :thumbup:

Detective
2009-05-03, 10:44
Ingen fråga som stör mig direkt. Men håller med alla andra.

Det är en övning som många har testat någon gång i livet och därför lättare kan relatera till än andra övningar.

Och sen ger det ju machopoäng :P

Deceiver85
2009-05-03, 10:48
Och det man har minst nytta av att egentligen träna för att fungera som människa i vardag och idrott :thumbup:

Hur tänker du nu?

Martin Löwgren
2009-05-03, 11:00
Hur tänker du nu?Av de muskelgrupper vi människor behöver för att fungera i vardagen är överkroppens framsida (bröst, biceps) den minst viktiga, ändå läggs störst fokus på den hos nybörjare och strandraggare.

Pjotor
2009-05-03, 11:02
Jag tror att de som frågar tycker det är viktigt att klara av höga vikter.

En del frågar bara för att själva kunna berätta om sina egna resultat. Kanske kan de känna sig lite överlägsna då.

LindaS
2009-05-03, 11:38
Hur tänker du nu?Jag tror att han blandar ihop bänkpress med bicepscurl. ;)

Av de muskelgrupper vi människor behöver för att fungera i vardagen är överkroppens framsida (bröst, biceps) den minst viktiga, ändå läggs störst fokus på den hos nybörjare och strandraggare.Jag tycker att du blandar ihop bänkpress med bicepscurl.

Ja, biceps är den du har minst användning för och förmodligen den muskel jag använder minst, även i bänkpress. Kanske ska tillägga att jag varken är nybörjare eller strandraggare utan tävlar i SL och BP(samt OL).

Martin Löwgren
2009-05-03, 11:48
Jag tror att han blandar ihop bänkpress med bicepscurl. ;)

Jag tycker att du blandar ihop bänkpress med bicepscurl.

Ja, biceps är den du har minst användning för och förmodligen den muskel jag använder minst, även i bänkpress. Kanske ska tillägga att jag varken är nybörjare eller strandraggare utan tävlar i SL och BP(samt OL).

Nej jag blandar inte ihop något av dem.

Som tvåbensstående däggdjur har vi minst nytta av att vara starka i vår framsida överkropp jämfört med vader, framsida lår, baksida lår, säte, rygg - ändå är bänkpress än övning som många tränar väldigt mycket. Det hela var en liten paralell och självklart ska man träna kroppens alla muskler.

Tro det eller ej men jag har träffat flera personer som klarar mer i bänkpress än vad de gör i knäböj/marklyft.

Mantus
2009-05-03, 11:51
Jag tror jag har fått frågan en gång på fyra år, den ställdes av en väldigt överförfriskad tjej som just själv börjat träna. Det verkar bero rätt mycket på i vilket sällskap man befinner sig. I studentvärlden är det inte ofta man träffar på den frågan verkar det som och det är jag tacksam för.

LindaS
2009-05-03, 11:58
Nej jag blandar inte ihop något av dem.

Som tvåbensstående däggdjur har vi minst nytta av att vara starka i vår framsida överkropp jämfört med vader, framsida lår, baksida lår, säte, rygg - ändå är bänkpress än övning som många tränar väldigt mycket. Det hela var en liten paralell och självklart ska man träna kroppens alla muskler.

Tro det eller ej men jag har träffat flera personer som klarar mer i bänkpress än vad de gör i knäböj/marklyft.Jag undrar fortfarande var biceps har med bänkpress att göra.

Jag vet det.

Jag både tror dig och vet det.

Erik__
2009-05-03, 12:03
Jag undrar fortfarande var biceps har med bänkpress att göra.

Jag vet det.

Jag både tror dig och vet det.

Jag tror du nog förstår vad han menade även om det är roligt att dryga.

Martin Löwgren
2009-05-03, 12:03
Jag undrar fortfarande var biceps har med bänkpress att göra.

Den fungerar som en viktig stabilisator men det var inte därför jag nämnde det utan för att visa på två maskulina överkropps (framsida) muskler som ofta tränas mer än ben, rygg med mera.

Martin Löwgren
2009-05-03, 12:03
Jag tror du nog förstår vad han menade även om det är roligt att dryga.

Jag e inte helt säker :thumbup:

LindaS
2009-05-03, 12:11
Jag tror du nog förstår vad han menade även om det är roligt att dryga.Hälften rätt ungefär. Jag frågar för att få bekräftat det jag tror och för att han ska utveckla sitt svar till att bli mer tydligt och lättbegripligt. "Roligt att dryga" är din tolkning och ni är flera som kan lägga av med detta sätt att inläsa andras text.

Den fungerar som en viktig stabilisator men det var inte därför jag nämnde det utan för att visa på två maskulina överkropps (framsida) muskler som ofta tränas mer än ben, rygg med mera.Okej, men off topic, tyckte jag(som inte heller har svarat på TS fråga).

Jag e inte helt säker :thumbup:Tack. :) Jag har uppfattat ditt specialområde, så jag tycker egentligen bara att du ibland är lite för teoretisk och hemmablind. Alla förstår inte vad du syftar till.

Martin Löwgren
2009-05-03, 12:14
Tack. :) Jag har uppfattat ditt specialområde, så jag tycker egentligen bara att du ibland är lite för teoretisk och hemmablind. Alla förstår inte vad du syftar till.

Tror ej man missförstår detta om man inte går in för det

Och det man har minst nytta av att egentligen träna för att fungera som människa i vardag och idrott :thumbup:

rockafellah
2009-05-03, 12:15
För att det är en övning som tar på näst intill hela överkroppen. Det har, tyvärr(?), alltid varit intressantare för folk att veta överkroppsstyrka. Kan dock inte påstå att frågan irriterar mig. Snarare så att jag gillar att få den. ;)

Bara för att du är så bra;)

pwnyou
2009-05-03, 12:19
Bänkpress involverar ju Bröst, Triceps, Axlar, Trapz, Lats, Biceps, Rotatorcuffar, Underarmar m.m på ett eller annat sätt. Man kan alltså säga att det är kungen utav överkroppsövningar.

När folk tänker på ben så tänker de oftast på att springa, att kunna springa fort är mer användbart i de flesta sporter och i våran natur än att kunna lyfta tungt, och är kanske därför knäböj inte får samma respekt som bänkpress.

Överkroppen har ju simning, kanot osv men folk tänker mer på styrketräning när det handlar om överkroppen, och därför är bänkpress relaterad till styrketräning.

stevebc
2009-05-03, 12:29
Jag bryr mig inte om vad folk tar i bänkpress som inte tävlar i SL. Detta av flera anledningar:

1. Går inte att jämföra med SL-bänk. Ofta snackar vi rövlyft, studs, händer på stången m.m. Detta gör att någon som helst jämförelse eller transferens till ett lyft i SL är nästintill omöjlig, vilket gör resultatet enormt ointressant för mig.
2. Jag bryr mig inte? Marklyft är en roligare gren att snacka styrka i eftersom det inte blir samma tolkningsproblem där som i knäböj (djupet) och bänkpress (punkt 1).

pwnyou
2009-05-03, 12:32
Samtidigt så bryr jag mig inte mycket om SL-bänk (med utrustning) eftersom de bara har en massa fuskredskap.

Ganymedes
2009-05-03, 12:34
Äh, det är väl inget att haka upp sig på? Folk vet väl knappt vad de andra övningarna heter och bänk är ju något som de flesta (alla?) kör. Så det är väl en ganska rimlig fråga?

stevebc
2009-05-03, 12:35
Samtidigt så bryr jag mig inte mycket om SL-bänk (med utrustning) eftersom de bara har en massa fuskredskap.Okej, det förstår jag. Du tävlar inte i SL och har därför inget intresse av att jämföra dina gymbänkar med tröjlyft.

Nu handlade tråden om varför alla på krogen bryr sig om ens gymbänk, och inte min personliga åsikt, så jag kanske spårade lite :) För jag inser ju helt klart att fenomenet är väldigt tydligt.

DSBM
2009-05-03, 12:38
Jag bryr mig inte om vad folk tar i bänkpress som inte tävlar i SL. Detta av flera anledningar:

1. Går inte att jämföra med SL-bänk. Ofta snackar vi rövlyft, studs, händer på stången m.m. Detta gör att någon som helst jämförelse eller transferens till ett lyft i SL är nästintill omöjlig, vilket gör resultatet enormt ointressant för mig.
2. Jag bryr mig inte? Marklyft är en roligare gren att snacka styrka i eftersom det inte blir samma tolkningsproblem där som i knäböj (djupet) och bänkpress (punkt 1).
+1
Mark är en övning som knappt går att misstolka. Alla borde jämföra med mark istället :D

Martin Löwgren
2009-05-03, 12:41
+1
Mark är en övning som knappt går att misstolka. Alla borde jämföra med mark istället :D

Då har du inte sett felaktiga marklyft. Googla bad form deadlift :)

Finns exakt lika många tekniker där som det gör i bänkpress och knäböj :thumbup:

Man måste skilja på ett funktionellt lyft och ett tävlingslyft där vikten bara ska upp till vilket pris som helst.

z_bumbi
2009-05-03, 12:57
Man måste skilja på ett funktionellt lyft och ett tävlingslyft där vikten bara ska upp till vilket pris som helst.

Vilken annan funktion har ett marklyft vid en tävling?

Martin Löwgren
2009-05-03, 13:01
Vilken annan funktion har ett marklyft vid en tävling?

Under tävling ingen annan funktion förutom att få upp vikten men för en vanlig människa som ej tävlar har det massvis med funktioner och saker man ska tänka på för att hålla sig skadefri.

DSBM
2009-05-03, 13:01
Då har du inte sett felaktiga marklyft. Googla bad form deadlift :)

Finns exakt lika många tekniker där som det gör i bänkpress och knäböj :thumbup:

Man måste skilja på ett funktionellt lyft och ett tävlingslyft där vikten bara ska upp till vilket pris som helst.
Men jag menar, det går inte riktigt att "fuska upp" vikten. Du kan ha dålig form, men det gynnar knappast dig när du lyfter, gör det? :confused: Man tar i stången och drar tills man står upp, det går inte att studsa, fuska med djup, fuska med passare osv... Fast jag kanske har fel, går det att utföra övningen fel och på så sätt fuska upp vikten?

Sökte lite på google och fick se några ganska komiska lyft, kanske du har rätt ändå :laugh:

hasic
2009-05-03, 13:05
Men jag menar, det går inte riktigt att "fuska upp" vikten. Du kan ha dålig form, men det gynnar knappast dig när du lyfter, gör det? :confused: Man tar i stången och drar tills man står upp, det går inte att studsa, fuska med djup, fuska med passare osv... Fast jag kanske har fel, går det att utföra övningen fel och på så sätt fuska upp vikten?

Sökte lite på google och fick se några ganska komiska lyft, kanske du har rätt ändå :laugh:

Inte alla som har tillräckligt med styrka i ryggen för att hålla sin naturliga kontur under tyngre lyft. Om man däremot kröker ryggen kan det hända att man lyckas få upp vikten ändå.

Martin Löwgren
2009-05-03, 13:08
Inte alla som har tillräckligt med styrka i ryggen för att hålla sin naturliga kontur under tyngre lyft. Om man däremot kröker ryggen kan det hända att man lyckas få upp vikten ändå.+1

Långt ifrån alla :)

DSBM
2009-05-03, 13:15
Inte alla som har tillräckligt med styrka i ryggen för att hålla sin naturliga kontur under tyngre lyft. Om man däremot kröker ryggen kan det hända att man lyckas få upp vikten ändå.

+1

Långt ifrån alla :)
Då fick jag svar på det också :D Summan av det hela är väl att det är mycket svårt att jämföra sig med andra muntligt eller över internet, utan att se deras lyft osv osv... Oavsett övning

Martin Löwgren
2009-05-03, 13:18
Då fick jag svar på det också :D Summan av det hela är väl att det är mycket svårt att jämföra sig med andra muntligt eller över internet, utan att se deras lyft osv osv... Oavsett övning

Japp :thumbup:.

Under så svåra övningar som marklyft och knäböj är det enormt mycket som ska klaffa om övningen ska utföras korrekt. Vill man bara lyfta mycket vikt och skita i hur de ser ut eller hur ens ryggrad/diskar/nerver mår av det är det faktiskt två rätt enkla övningar.

Vill man ha konstruktiv kritig på sina lyft är det bäst att alltid filma dem och lägga upp på forumet.

Mvh

hasic
2009-05-03, 13:25
Har en fråga angående ostrikta lyft i bänkpress.

Hur kommer det sig att det är skadligt för korsryggen att lyfta rumpan från bänken? Har på alla sett försökt förstå, men det är inte så logiskt för mig.

rockafellah
2009-05-03, 13:27
http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs - kolla tekniken:notme::nono:
Försökte lägga in hela videon men gick inte.

rockafellah
2009-05-03, 13:29
SÅÅÅÅ:D
P0ySblouCKs

DSBM
2009-05-03, 13:32
Rockafellah:
Mjo såg den filmen! Stört att man ens vågar lyfta så, hur tänker man liksom... Även om man inte är så insatt borde man ju fatta att det där är farligt för ryggen.

KniveN
2009-05-03, 13:48
http://www.youtube.com/watch?v=P0ySblouCKs - kolla tekniken:notme::nono:
Försökte lägga in hela videon men gick inte.

Tror inte att han är seriös med det lyftet, är ju en så pass lätt vikt att han orkar böja armen och ser jäkligt lätt ut när han sänker vikten.

DSBM
2009-05-03, 13:51
Tror inte att han är seriös med det lyftet, är ju en så pass lätt vikt att han orkar böja armen och ser jäkligt lätt ut när han sänker vikten.
Sant, han kanske bara ville demonstrera hur man inte ska göra..

z_bumbi
2009-05-03, 14:18
Har en fråga angående ostrikta lyft i bänkpress.

Hur kommer det sig att det är skadligt för korsryggen att lyfta rumpan från bänken? Har på alla sett försökt förstå, men det är inte så logiskt för mig.

Du får en mycket högre belastning på kors- och ländrygg genom att hävarmen mellan stödjepunkterna blir längre. När du har röven i bänken så blir avstånden ner mot stödjepunkten från korsryggen någon decimeter men lyfter du häcken så får man dessutom hela lårbenets längd som ökad hävarm.
Förändringen av ryggradens position är också intressant i sig, med skulderblad och röv i bänken och med ett bra spänning i kroppen så har man en lite större svank än normalt och i övrigt ganska normal kurvatur. Skjuter man upp röven så kommer svanken att öka samtidigt som bröstryggen kan komma att böjas mer.
Det absolut värsta man kan göra är nog att göra häcklyft med fötterna ojämnt placerade i golvet då man dessutom får en vridande kraft i ryggen.

mattilainen
2009-05-03, 14:32
jag tycker det är mer relevant vad man tar i de olika, bänk, böj, mark

Smml
2009-05-03, 15:08
Bänkpress är lätt att förstå; ner till bröstet å så upp igen. Böj och mark vore också bra men hur många discobyggare/medelsvensson kör dem övningarna?

Är det därför man ser så många som vänder 5-10 cm innan bröstet? ;)

petah
2009-05-03, 16:42
Bänkpress är en populär, vanlig övning. Väldigt stor del av folkslaget med penis har nångång i sitt liv provat bänkpressen. Därav är den lätt att relatera till och således populär att prata om när ämnet "gym" kommer upp.

elo_
2009-05-03, 17:48
för att det är coolt! *flex*

Deceiver85
2009-05-03, 20:49
Martin Lidberg kan hjälpa dig bli starkare i bänk:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/livsstil/halsa/article4847925.ab

Popeye
2009-05-03, 21:45
Det är nog som alla andra redan sagt. En stor överkropp är definitionen på "biffig" för många människor. Kolla alla discobyggare med ben som tandpetare...
Bänkpress är dessutom något som alla vet vad det är.

ceejay
2009-05-03, 21:46
Stora fina pecs är mer estetiskt o snyggt än stor röv och feta lår ;)

kålman
2009-05-03, 21:46
Tjena!

Jag har tränat ett tag nu och om jag sagt det till nån eller om jag hört några andra prata om muskler eller gym så kommer det ALLTID upp vad tar du i bänkpress? Fester, i skolor, på gym överallt är det alltid samma fråga.
Är det bara jag som har "otur" eller hör ni detta konstant ni också..? och varför just bänk av alla övningar.. måste ha fått frågan 10 gånger de senaste 3-4 månaderna..

så.... vad tar du i bänken då?:laugh:

Martin Löwgren
2009-05-03, 21:58
Stora fina pecs är mer estetiskt o snyggt än stor röv och feta lår ;)

Neeej :naughty:

tankz
2009-05-03, 22:02
så.... vad tar du i bänken då?:laugh:

105 kg varför det nu skulle vara relevant *screwy*

hot_tuna
2009-05-03, 22:08
Av de muskelgrupper vi människor behöver för att fungera i vardagen är överkroppens framsida (bröst, biceps) den minst viktiga, ändå läggs störst fokus på den hos nybörjare och strandraggare.

Å andra sidan är dessa muskelgrupper uppenbarligen väsentliga för vår förmåga att finna en partner och fortplanta oss, vilket strandraggarna antagligen lägger stor vikt vid :naughty:

(Alltså ska man ragga brudar, så är biceps tydligen viktiga :cool: )

kalajset
2009-05-03, 22:27
Har väl fått frågan en handfull gånger iaf under 1.5 års tid, och jag erkänner villigt att jag inte gillar att få den, då jag inte satsar på bänkstyrka i första hand, och särskilt inte nu under en långvarig diet. (Jag gillar inte att erkänna mig "svag" helt enkelt). Bänkar inte mycket mer nu än för ett år sedan, men utvecklingen i kroppsmassa "är större än vad bänkpressen indikerar". Därför gillar jag inte frågan. :) (Ja, det är måhända lite fritidsgårdsnivå att resonera såhär, men jag gör det iaf).

Sedan är jag fullt på det klara med att jag nog aldrig kommer bli någon större bänkare heller för den delen, det hade visat sig vid detta laget om jag haft någon större talang för det.

Knickedicken
2009-05-04, 07:06
Har väl fått frågan en handfull gånger iaf under 1.5 års tid, och jag erkänner villigt att jag inte gillar att få den, då jag inte satsar på bänkstyrka i första hand, och särskilt inte nu under en långvarig diet. (Jag gillar inte att erkänna mig "svag" helt enkelt). Bänkar inte mycket mer nu än för ett år sedan, men utvecklingen i kroppsmassa "är större än vad bänkpressen indikerar". Därför gillar jag inte frågan. :) (Ja, det är måhända lite fritidsgårdsnivå att resonera såhär, men jag gör det iaf).

Sedan är jag fullt på det klara med att jag nog aldrig kommer bli någon större bänkare heller för den delen, det hade visat sig vid detta laget om jag haft någon större talang för det.

Skulle kunna vara jag som skrivit detta, precise så är det för mig med men jag brukar alltid säga att jag gillar hantelpress mer (är bättre där). :thumbup:

Dan S
2009-05-04, 08:08
Jag vill komplettera lite:

Jag har fått uppfattningen att dom som irriterar sig på frågan inte är nöjda med sina egna bänkprestationer och därför finner frågan obekväm för att dom får press på sig att dom skulle vara tvungna att lyfta mer. Självklart finns det dom som helt enkelt inte bryr sig i bänkstyrkan också.

Visdoms ord :)

Jag gillar att få frågan, skryta lite även om jag väger så lite.

kalajset
2009-05-04, 09:36
Skulle kunna vara jag som skrivit detta, precise så är det för mig med men jag brukar alltid säga att jag gillar hantelpress mer (är bättre där). :thumbup:

:D Dags att starta kampanj för hantelpress istället!. (Ja, även jag gillar helt klart den övningen bättre).

ARMSTARK
2009-05-04, 09:45
Om man nu bryr sig så kan man ju alltid säga dubbelt så mycket som man tar egentligen, skit samma, de fattar ändå inte skillnaden. ;)

Fast jag undrar lite varför man inte gör nåt åt saken om man skäms för sina bänkresultat.:cool:

130kg finsk sisu
2009-05-04, 09:49
Det har redan sagts allt i tråden men tåls att upprepas. Bänkpress är en av de bättre mätarna för överkroppsstyrka och en övning som alla kan utföra och vet hur den utförs.
själv älskar jag bänkpress. Och frågan i sig är jobbig eftersom ingen tror en. Dessutom är jag inte speciellt grov (grövre än random 91a kanske...) så många tror inte på vad de hör. JAg är så kallade jämnfet.

Popeye
2009-05-04, 10:05
Jo, övningen är kul. Jag gillar den verkligen själv också.