handdator

Visa fullständig version : Äpplen


*Flash*
2003-08-06, 21:49
Upptäckte nyss att äpplena har blivit mogna så jag undrar om någon har nåt bra tips på vad man kan göra med dom (går absolut inte att äta dom som dom är) och det får gärna vara någorluda nyttigt.

Prankie
2003-08-06, 21:51
Cider. :D
Annars skiva de och gör nån äppelkaka.

LunaSpice
2003-08-06, 21:56
Kanelbullar med skivad äpple? Eller det kanske inte går? Isf så ska du fixa en mixer om du inte redan har en, matmixer eller stavmixer, spelar ingen roll. Sen skalar du äpplena, 2 st t.ex., skivar en banan, tar köttet från en kiwi, klyftor från en apelsin samt heller på antingen juice av nåt slag eller också lite vatten med proportionell andel Fun Light Raspberry/Lemon...sen är det bara att mixa och dricka. En liten limeskiva på glaskanten för att piffa upp det hela. :eating: :hbang:

Jag äter detta som mellanmål tillsammans med en proteindrink i mjölk och en fullkornsmacka. Funkar kanon :thumbup:

z_bumbi
2003-08-06, 22:24
Äpple, purjo och russin.
Skär det som behöver bli mindre i ungefär lika stora bitar som russinen.
Släng över en vinigrett bestående av balsamvinäger, olivolja och kanske lite salt om man har lust med det.
Låt stå en stund och ät sen med grötslev ..eh.. som tilltugg till en grillad fisk, kycklingbröst eller köttbit menade jag ju.

Äpplebitar i köttfärsås är ju också gott men det funkar även utmärkt i grytor av olika typer. Koka inte för länge bara så det blir mos.

Till grillad kyckling är det också en höjdare. Släng in dem i ugnen på slutet med lite kryddor ovanpå, de ska inte bli mosiga utan bara genomvarma.

Att "marinera" äppleklyftor i sirap, ingefära och kanel som man sen steker som tilltugg till wokad mat är ju också helt okey, går säkert att äta till glass också men det har jag inte provat.

hangatyr
2003-08-07, 06:37
Om du har mycket, typ ett helt träd, ska du definitivt göra äpplemust! Godare dryck existerar inte på denna jord!! Nackdelen är att du måste lämna in dem på ett musteri, men det är det värt. Glöm bara inte att frysa in den must du inte orkar drick upp, den jäser alternativt ruttnar annars, urk.

Caroline
2003-08-09, 20:34
Äppelpaj... är ju gott, men inte så värst nyttigt direkt. När jag är sugen på det så gör jag det här istället:

Skär äpplen i klyftor (skala dom gärna innan)
Smält nån matsked honung i en kastrull, brukar ha i lite citronjuice från flaska också. Lägg i äpplena och låt bli varmt.
Servera med Kesella som du blandar med kanel+ ev. canderel sötningsmedel.

Caroline
2003-08-09, 20:43
Kom på att det är ännu godare om man har lite vaniljsocker eller essens i Kesellan oxå. Honungsrostade havregryn är gott till med, så blir det lite mer "pajkänsla"

Bamse
2003-08-09, 20:54
Originally posted by z_bumbi
Äpplebitar i köttfärsås är ju också gott

Är det? Det måste jag testa nästa gång jag lagar köttfärssås då'rå! :devil:

lappkojs
2003-08-11, 13:07
yeah ja me :hbang:

Patrizia
2003-08-11, 13:49
halv burk kesela
1 äpple i småbitar
kanel

Blanda

Superbt mellanmål och mycket gott.

Såg till och med en sk stjärnkock som hade lagt denna blandning mellan två egengorda maränger......

LindaLo
2003-08-13, 08:55
Det här kommer att låta konstigt men det är mumma.. =)

5-7 cm kassler i små bitar
en halv gurka, riven eller hackad
ett äpple i små tärningar
1-2 vitlöksklyftor
1dl kesella eller créme fraîche
Gratella light
pajdeg

Så. Fixa ihop en pajdeg i en form som är ca 24-30 i diameter och med ca 5cm kant. Strö ost över o grädda i 20-30 min. Rör sedan ihop övriga ingridienserna till en jämn smet. Fyll upp pajen med fyllningen. Ät kallt.

Enkelt, asgott o pajdegen kan med fördel göras nån dag innan och frysas. Perfekt i sommarvärmen o när pojkarna blir för närgångna (vitlök! =)

Prankie
2003-08-13, 10:43
Vad har du emot det manliga könet egentligen? :D