handdator

Visa fullständig version : "Shoulder dislocations"


phrack
2009-05-02, 18:20
På flera håll har jag på den senaste tiden läst om så kallade "shoulder dislocations" (Squat RX, Stronglifts t.ex.), både i prehab- och rehabsyfte.

Vad säger ni här på brädan om denna övning/stretch? Min spontana reaktion som lekman är att det ser jävligt smärtsamt ut. Är det något man vill utsätta sina axlar för? Finns det några fördelar med att göra det? Vilka muskler är det man arbetar med?

33P5AI27eiU

Martin Löwgren
2009-05-03, 08:33
Bland de sämmre du kan göra för dina axlar. Du tänjer ut ledband som redan är slappa med mera.

Mvh

phrack
2009-05-03, 10:08
Tack för svaret. Det känns lite konstigt att det skulle rekommenderas från flera håll om det vore så farligt?

http://gymnasticbodies.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=1760

Whether or not these movements are damaging to the joints depends entirely on how judiciously they are performed. There should be no excessive straining, no grinding within the joint and no extreme discomfort. As long as these common sense parameters are followed, these are extremely beneficial movements and should be performed at least twice a week.

Martin Löwgren
2009-05-03, 10:19
Tack för svaret. Det känns lite konstigt att det skulle rekommenderas från flera håll om det vore så farligt?

http://gymnasticbodies.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=1760

Att det rekommenderaras på internet betyder automatiskt inte att det är rätt, långt ifrån.

Guddi
2009-05-03, 10:33
Bland de sämmre du kan göra för dina axlar. Du tänjer ut ledband som redan är slappa med mera.

MvhDet där beror lite på hur tätt man kan hålla på pinnen till en början. Många klarar knappt av att komma runt även om de håller i ändarna och det blir knappast ligament och ledband som tänjs ut då.

Jag tycker övningen är helt okej bara man inte drar det för långt och försöker pressa in armarna längre och längre när man redan har bra rörlighet.

Gnusram
2009-05-03, 10:44
Det där beror lite på hur tätt man kan hålla på pinnen till en början. Många klarar knappt av att komma runt även om de håller i ändarna och det blir knappast ligament och ledband som tänjs ut då.

Jag tycker övningen är helt okej bara man inte drar det för långt och försöker pressa in armarna längre och längre när man redan har bra rörlighet.

Finns det någon definition på bra rörlighet i det här fallet? Jag håller på med lite tyngdlyftning på veteran/lek/motionsnivå och skulle definitivt behöva öka min rörlighet i just den rörelsen. Jag är såpass stel att jag förmodligen skulle ha svårt att "dra runt" ett ryck. Alltså att släppa en skivstång bakom huvudet med maxbredd på greppet.

Förutom att just göra den övningen, vad skulle vara bra komplement för att träna rörligheten? Jag föreställer mig att t.ex stela bröstmuskler kan ställa till det?

Martin Löwgren
2009-05-03, 10:45
Det där beror lite på hur tätt man kan hålla på pinnen till en början. Många klarar knappt av att komma runt även om de håller i ändarna och det blir knappast ligament och ledband som tänjs ut då.

Jag tycker övningen är helt okej bara man inte drar det för långt och försöker pressa in armarna längre och längre när man redan har bra rörlighet.

Jag använder själv pinne på mina patienter för att öka vissa rörelser (framförallt extentionen i bröstryggen) men att påfresta ledens ytterlägen som han gör i filmen är bara korkat.

MrF
2009-05-03, 10:50
Hur ska man gå tillväga föreslår du?
Denna övning är med i super joints av pavel, där han beskriver att man ska (om man nu använder gummiband) försöka "slita isär" det när man gör själva övningen.
Jag har fått intrycket av att han har ganska bra koll på saker men denna övningen kanske inte är värd att använda då.

Erik__
2009-05-03, 10:57
Jag fick någon halvluxation när jag gjorde den där övningen, var riktigt otäckt, men den axeln har varit ur led förut.

Martin Löwgren
2009-05-03, 11:53
Hur ska man gå tillväga föreslår du?

För vad?

MrF
2009-05-03, 17:41
För vad?

Ne jag tänkte på att du skrev att du själv använder pinne, men hur?

phrack
2009-05-03, 18:06
Låter ännu en gång som om att du Martin förkastar något i förväg...

Martin Löwgren
2009-05-03, 21:54
Låter ännu en gång som om att du Martin förkastar något i förväg...

Den där filmen har postats massa gånger här på forumet och alltid fått samma mottagande av medicinskt utbildad personal.

Mvh

Mehdi
2009-05-04, 12:33
Finns det någon definition på bra rörlighet i det här fallet? Jag håller på med lite tyngdlyftning på veteran/lek/motionsnivå och skulle definitivt behöva öka min rörlighet i just den rörelsen. Jag är såpass stel att jag förmodligen skulle ha svårt att "dra runt" ett ryck. Alltså att släppa en skivstång bakom huvudet med maxbredd på greppet.

Förutom att just göra den övningen, vad skulle vara bra komplement för att träna rörligheten? Jag föreställer mig att t.ex stela bröstmuskler kan ställa till det?

Det kan vara triceps, pectoralis och lats som ställer till det. Träna rörlighet för musklerna var för sig men jag gillar även att hänga axelbrett i chins-räcke och låta lats o bröst dras ut, spänner du magen får du med brösten lite bättre också.

Guddi
2009-05-05, 11:53
Finns det någon definition på bra rörlighet i det här fallet? Jag håller på med lite tyngdlyftning på veteran/lek/motionsnivå och skulle definitivt behöva öka min rörlighet i just den rörelsen. Jag är såpass stel att jag förmodligen skulle ha svårt att "dra runt" ett ryck. Alltså att släppa en skivstång bakom huvudet med maxbredd på greppet.

Förutom att just göra den övningen, vad skulle vara bra komplement för att träna rörligheten? Jag föreställer mig att t.ex stela bröstmuskler kan ställa till det?Svårt att ge något riktmärke i grader eller cm. Om du känner att du behöver mer rörlighet så kör på tills du har nått den rörligheten. när du sen är där så slutar du försöka komma längre och underhåller istället rörligheten. Svårare än så behöver det inte vara. :)

I övrigt har Mehdi gett dig bra tips.

Jag använder själv pinne på mina patienter för att öka vissa rörelser (framförallt extentionen i bröstryggen) men att påfresta ledens ytterlägen som han gör i filmen är bara korkat.umm, han ser ut att ha fullgod rörlighet och mer därtill. Han gör dessutom övningen lite väl snabbt för min smak och verkar inte riktigt kontrollera rörelsen.

Övningen används en hel del av tyngdlyftare som har nytta av att vara rörliga/lite överrörliga när de går ner för att "fånga upp" stången så jag kan mycket väl förstå varför de använder övningen. Inget man bara kan förkasta sådär tycker jag. Men samtidigt får man vara vaksam, absolut.

Gnusram
2009-05-05, 12:38
Det kan vara triceps, pectoralis och lats som ställer till det. Träna rörlighet för musklerna var för sig men jag gillar även att hänga axelbrett i chins-räcke och låta lats o bröst dras ut, spänner du magen får du med brösten lite bättre också.

Tack. Det där med magen var nytt för mig, skall testas.

Svårt att ge något riktmärke i grader eller cm. Om du känner att du behöver mer rörlighet så kör på tills du har nått den rörligheten. när du sen är där så slutar du försöka komma längre och underhåller istället rörligheten. Svårare än så behöver det inte vara. :)

I övrigt har Mehdi gett dig bra tips.



Kan vara svårt nog. :D Jag har mött förvånade miner av mer än en sjukgymnast/kiropraktor. Jag var mest nyfiken på om det fanns något "tjuvtrix" eller helt enkelt något man som lekman inte direkt tänker på.

Nå, jag nöter vidare. Tack för input.

the_PL_man
2009-06-29, 21:37
Denna övning har spjutkastarna använt under lång tid för att förbättra rörligheten i axelpartiet.

Hurvida det är nyttigt i längden kan man ifrågasätta, men det är väl som med all idrott som utförs med elitsatsning....

Guddi
2009-06-30, 22:47
Denna övning har spjutkastarna använt under lång tid för att förbättra rörligheten i axelpartiet.

Hurvida det är nyttigt i längden kan man ifrågasätta, men det är väl som med all idrott som utförs med elitsatsning....Precis, vad som är bra för prestationen behöver inte nödvändigtvis vara bra för hälsan, särskilt inte på längre sikt.