handdator

Visa fullständig version : vettig lårövning?


Nils
2003-08-06, 21:45
Då har stoppat in en skum grunka på gymmet nu som jag funderat lite på de tränarna verkar gilla den.

Den består av två stöd med rullande kuddar. Man börjar stående med det undre stödet mot framsidan av benen ovanför fötterna och det nästa stödet strax under knät på baksidan. Sedan böjer man sig bakåt så långt man orkar och upp igen. Men vikt om man vill och kan.

Det blir vissa likheter med sissy squat men mycket mer stabilt och stressar definitivt framsida lår mycket i ganska sträckt läge till skillnad från nästan alla andra övningar där man inte har full arbetsområde för quadriceps. Verkar idealisk för de som vill ha någon full range övning för allt. Framsidans motsvarighet för raka marklyft.

Men jag har inte sett att det har skrivits om övningen här. Och jag vet inte vad den heter.
Så, vad är felet på den? :MrT:
Nils

z_bumbi
2003-08-06, 21:54
Jag har bara sett en sådan på ett gym av det iofs ganska fåtaliga antal jag varit inne på.
Jag körde faktiskt en repetion och kände mig väldigt låst och vill inte tänka på vad som skulle hända om jag inte klarade sista repetionen. Iofs körde jag inte med lår och rygg i linje utan satte mig i en knäböjsposition.
I övrigt har jag ingen aning om vad det kallas eller om den anses bra, jag måste känna mer på den samt se andra träna i den för att få en mer bestämd åsikt men just nu skulle jag inte rekommendera den.

Nils
2003-08-06, 22:12
Originally posted by z_bumbi

Jag körde faktiskt en repetion och kände mig väldigt låst och vill inte tänka på vad som skulle hända om jag inte klarade sista repetionen. Iofs körde jag inte med lår och rygg i linje utan satte mig i en knäböjsposition.

Oj, ja det verkar farligt. Såvitt jag förstår så "räddar" man sig vid failure genom att sätta sig i knäböj position där man orkar mycket mer. Om man redan är där så är man väl ganska såld!
Nils

z_bumbi
2003-08-06, 22:34
Nils: Det fanns ingen att fråga om hur man skulle göra men om man bara ska böja kroppen bakåt så skulle jag vara mer orolig för man böjer ryggen åt fel håll när man fastnar. Den torde dock ta mer på rectus femoris om man utför övningen med lår och rygg i linje men frågan är om den är bra för det :confused: