handdator

Visa fullständig version : Omega-3-kapslar som luktar. Äta??


Madame
2009-05-02, 14:45
Jag köpte nya omega-3 kapslar idag på Ica, men när jag öppnade burken luktade det lite unken gammal fisk. Inte jättefränt men ändå lite illa. Jag reagerade efterssom mina förra kapslar (av annat märke) inte luktade någonting alls.

Är det dåligt om de luktar? Betyder det att oljan har härsknat eller nåt? Kan jag äta dem?

S-amme
2009-05-02, 23:17
Såklart de ska lukta!

vad ere för omega3 som inte ens luktar nått.. hah

Eddie Vedder
2009-05-03, 05:03
Såklart de ska lukta!

vad ere för omega3 som inte ens luktar nått.. hah

Har du inget vettigt att svara så svara inte.

Klart det inte skall lukta gammal fisk om kapslarna. Madame de BEHÖVER inte vara dåliga men det finns nog risk kanske. Hur stod de förvarade i affären och vilka datum för tillverkning och bäst före?

Rahf
2009-05-03, 09:25
Om det är några som är lite gula och kom i en färgad flaska så luktar de rätt så illa faktiskt. Jag hade en burk sådana förra året och det blev nästan påsklämma på näsan a'lá seriefigur för att överleva stanken.

Gissningsvis stod de förvarade på vilken hylla som helst? Rumstemp. alltså.

Sverker
2009-05-03, 10:02
Fisk betyder att olja är lite härsken. Inte en chans att går att bedömma hur mycket. Vi alla är olika känsliga mot härsket fett.


Det är bara till att bita en kapsel och svälja. Sitter fisksmaken kvar efter 20 minuter och du känner att det är oacceptabelt så får du nog byta.


Pröva ett titta efter märka fläckar i kapslarna. Fläckarna är skadad ( pollymericerad ) olja.

Madame
2009-05-03, 12:50
Det verkar som att det bara luktade vid första öppningen. Nu luktar de inte illa, bara en aning syrligt men inte fiskigt sas. Så jag tror de är ok trots allt.

Men tack ska ni ha för era svar grabbar! :)